Euro NCAP 2012: Ford Transit Custom – Pět hvězd pro dodávku roku
Nejnovější bezpečnostní testy Euro NCAP se tentokrát zaměřily na osobní verze užitkových modelů s 8 nebo 9 sedadly. Tyto vozy, které pojmou více lidí než běžný osobní automobil a kupují si je především větší rodiny nebo autodopravci, mají překvapivě málo bezpečnostních prvků.
To se týká nejen bezpečnosti cestujících (vozy často obsahují pouze airbagy řidiče a spolujezdce), ale z velké části i bezpečnosti chodců, na kterou není myšleno takřka vůbec. Pět hvězd dostal pouze Ford Transit Custom, který tak překonal čtyři hvězdy svého největšího konkurenta Volkswagenu Transporter udělené současné generaci v roce 2008.
Protokoly pro testy byly mírně upraveny s ohledem na odlišnost vozů a s důrazem na jejich celkovou bezpečnost.
Testovaným vozem byl v tomto případě Ford Transit Custom, 2,2 Duratorq TDCi, s výbavou Trend, volantem vlevo a pohotovostní hmotností 2091 kg.

Bezpečnostní výbava automobilu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly, připomínání zapnutí pásu řidiče, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ESC a omezovač rychlosti.
Výsledky testů platí i pro čistě osobní model Ford Tourneo Custom.
Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí úchytů ISOFIX a top tether, a Britax Duo Plus umístěná pomocí stejných úchytů ve směru jízdy vozidla.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukazují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Přesto některé části palubní desky mohou pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figuríny představovat riziko poranění.
Ford Transit Custom získal maximální počet bodů v testu bočního nárazu za dobrou ochranu všech částí těla. V testu bočního nárazu na sloup byla ochrana hrudníku a břicha vyhodnocena jako dostatečná, zatímco ochrana hlavy a pánve byla dobrá.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena na základě analýzy geometrie předního a zadního sedadla a opěrky hlavy. Výsledky odhalily mezní ochranu při tomto druhu nárazu.
| Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana dospělých | 12,8 | 80% | 8 | 100% | 7,1 | 89% | 2,4 | 60% | 30 | 84% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín získal Ford Transit Custom maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb hlavy 3letého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má přehled o jeho stavu. Ve vozu jsou jasná varování před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu.
| Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
| Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
| 18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
| 36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
| Vozidlo | - | 8 | 62% | |||||||
| Ochrana dětí | - | 44 | 90% | |||||||
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců smíšeně dobrou, špatnou a mezní ochranu. Podobné je to i v oblastech kapoty, kam může narazit hlava dítěte. Ochrana je tu převážně špatná nebo mezní, ale také dobrá. Vzhledem k tvaru a výšce vozidla není vhodné hodnotit oblasti předního nárazníku a kapoty.
| Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana chodců | 12 | 50% | 0 | 0% | 2,3 | 38% | 14 | 48% |
Asistenční systémy
Ford Transit Custom je standardně vybaven ESC a připomínáním zapnutí pásu řidiče. Ne všechny vozy jsou vybaveny omezovačem rychlosti, ale je jím standardně vybavena více než polovina prodaných vozů a splňuje požadavky Euro NCAP na vybavení a funkčnost.
| Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
| - | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Asistenční systémy | 1 | 100% | 3 | 100% | 1 | 33% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Ford Transit Custom byl oceněn plným počtem hvězd, přestože nebyla v rámci ochrany chodců hodnocena oblast předního nárazníku a kapoty. Díky bodům za ochranu chodců by Transit Custom získal jen čtyři hvězdy.
| Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 30 | 84% | 44 | 90% | 14 | 48% | 5 | 71% | 77% |
| Počet hvězd | ***** | ||||||||
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
| 2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
| Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
| Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
| Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% | ||||




















