Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské prodeje v prvním čtvrtletí 2014: Velký přehled segmentů

David Bureš
Diskuze (119)
V nižší střední třídě vládne koncern VW Group, ve vyšších střídách se zase daří BMW. Prodeje rostly i v segmentu MPV.

Prodeje nových aut na evropských trzích rostou. Podle statistik společnosti JATO Dynamics se v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo na starém kontinentu 3.331.087 nových automobilů, což je o 7,2 procent více než ve stejném období loňského roku.

Zatímco JATO Dynamics zveřejňuje data pouze deseti nejlepších výrobců a deseti nejlepších značek, server Left-lane šel dál a zveřejnil prodejní výsledky aut podle jednotlivých segmentů. Statistiky vycházejí z dat automobilek, organizace ACEA a společnosti JATO Dynamics. Ve výsledcích jsou uvedena data z 28 evropských států, z důležitých trhů chybí pouze Rusko.

Třída minivozů

Vládcem nejmenších aut je nadále italský Fiat. Nejvýše je stylová pětistovka, za ním následuje od něj odvozená praktičtější Panda. Zatímco prodeje modelu 500 vzrostly o 21 procent, Panda si pohoršila o osm procent. Zajímavý je nárůst celkově sedmé Lancie Ypsilon, sestry Pandy a 500, která si polepšila o 26 procent. Do výsledků však letos budou chtít vážně promluvit nová Kolíňata a třetí generace Renaultu Twingo, které chce být druhým nejprodávanějším miniautem v Evropě. Díky novinkám mají prodeje této třídy podle odhadů letos vzrůst o pětinu.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě miniaut
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Fiat 500 46.634 38.543 21 %
2. Fiat Panda 41.501 45.173 -8 %
3. Volkswagen Up! 33.025 31.659 4 %
4. Hyundai i10 21.482 16.533 30 %
5. Renault Twingo 19.183 22.964 -16 %
6. Toyota Aygo 18.896 15.689 20 %
- CELKEM 332.616 321.562 3 %

Třída malých aut

Malá auta patří spolu s kompakty mezi nejoblíbenější vozy evropských zákazníků. S velkým náskokem je na prvním místě Ford Fiesta, s meziročním nárůstem o 10 procent. Nejvíce v této třídě však rostou modely Dacia – celkově sedmé Sandero si polepšilo o 69 procent, šestnáctý Logan dokonce o 229 procent. Fabia se kvůli očekávanému příchodu třetí generace propadá, tentokrát skončila devátá s meziročním poklesem o 10 procent. Statistiky uvádějí 693.683 prodaných subkompaktů za první čtvrtletí, v číslech však chybí prodeje prémiových modelů – např. Audi A1 a vozů Mini.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých aut
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Ford Fiesta 85.801 77.754 10 %
2. Renault Clio 74.720 74.130 1 %
3. Volkswagen Polo 73.922 68.316 8 %
4. Opel/Vauxhall Corsa 64.653 63.185 2 %
5. Peugeot 208 62.342 66.210 -6 %
6. Toyota Yaris 46.482 41.451 12 %
- CELKEM 693.683 663.110 5 %

Třída kompaktních aut

Nižší střední třídě vládne na starém kontinentě koncern VW Group. O prvním místě VW Golfu není třeba blíže hovořit, zmínit je však třeba skvělé třetí místo Škody Octavia, která zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 42 procent. Hned za ní je pak Audi A3, které si pomohlo dokonce o 52 procent. Třetí kompakt s platformou MQB – Seat Leon – je jedenáctý. Zatímco mainstreamovým kompaktům se dařilo, ty prémiové naopak mnohdy zažívaly pád. Prodeje klesly BMW 1 (-9 %), Mercedes-Benzu A (-12 %) i Volvu V40 (-5 %). I tak mnichovská jednička s 34.276 prodanými kusy překonala Peugeot 308 nebo Renault Mégane.

Evropský trh – registrace nových aut v nižší střední třídě
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Volkswagen Golf 130.554 111.666 17 %
2. Ford Focus 61.254 61.029 0 %
3. Škoda Octavia 52.526 37.044 42 %
4. Audi A3/S3/RS3 50.334 33.082 52 %
5. Opel/Vauxhall Astra 46.263 52.522 -12 %
6. Toyota Auris 35.298 27.551 28 %
- CELKEM 752.097 698.117 7 %

Střední třída

Střední třídě už delší dobu vládnou modely prémiových značek. Jedničkou je tu BMW 3, za ním skončil VW Passat, jehož prodeje i kvůli čekání na novou generaci klesly o čtyři procenta. Ford Mondeo na novou generaci také čeká, jeho prodeje však vzrostly o výrazných 77 procent. I tak znamená 13.755 prodaných aut horší výsledek než u Volva S60/V60. Prodeje v segmentu klesly o šest procent, velkou ztrátu zaznamenaly Peugeot 508 (-32 %), Toyota Avensis (-28 %), Volkswagen CC (-26 %) nebo Citroën DS5 (-43 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve střední třídě
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. BMW 3 47.834 46.983 2 %
2. Volkswagen Passat 37.529 39.274 -4 %
3. Mercedes-Benz C 32.230 31.006 4 %
4. Audi A4/S4/RS4 31.460 34.532 -9 %
5. Opel/Vauxhall Insignia 24.345 18.572 31 %
6. Volvo S60/V60 13.943 12.119 15 %
- CELKEM 728.088 771.114 -6 %

Vyšší střední třída

Také o segment výše vede BMW, v tomto případě řadou 5. Velký úspěch zažil americký elektromobil Tesla Model S – 3.069 registrací znamená lepší výsledek než u Mercedes-Benzu CLS, Audi A7 či BMW 6. Prodeje v segmentu proti prvnímu čtvrtletí loňského roku vzrostly o osm procent.

Evropský trh – registrace nových aut ve vyšší střední třídě
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. BMW 5 27.868 28.528 -2 %
2. Mercedes-Benz E 26.004 20.874 25 %
3. Audi A6/S6/RS6/Allroad 20.111 20.561 -2 %
4. Volvo V70/XC70 10.813 9.001 20 %
5. Jaguar XF 6.392 6.679 -4 %
6. Tesla Model S 3.069 5 -
- CELKEM 104.225 96.840 8 %

Luxusní třída

Loni uvedená aktuální generace Mercedes-Benzu S jasně dominuje prodejům luxusních aut na starém kontinentu. Třída S má na svém kontě více než dvojnásobek registrací než druhý v pořadí – Audi A8. „Esko“ si navíc meziročně polepšilo o 202 procent. Dařilo se Porsche Panamera (+27 %) či Maserati Quattroporte (+459 %), pohoršily si naopak BMW 7 (-17 %), Lexus LS (-49 %) či Rolls-Royce Ghost (-39 %).

Evropský trh – registrace nových aut v luxusní třídě
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Mercedes-Benz S 4.187 1.386 202 %
2. Audi A8/S8 1.920 1.592 21 %
3. Porsche Panamera 1.700 1.337 27 %
4. BMW 7 1.411 1.692 -17 %
5. Jaguar XJ 631 688 -8 %
6. Volkswagen Phaeton 393 491 -20 %
- CELKEM 10.881 7.556 44 %

Malá SUV

Boom vozů kategorie SUV znamená, že už nestačí jejich řazení do jednoho segmentu. Server Left-lane dělí SUV do tří kategorií – malá, kompaktní, střední a velká. Některé vozy ale výčtu chybějí, a tak jsme do přehledu zařadily jen výsledky tří kategorií. Nejmenší segment aktuálně láká mnohé výrobce kvůli rostoucím prodejům, v prvních třech měsících roků registrace těchto aut vzrostly o 113 %. Jedničkou byl Renault Captur, za ním následuje Peugeot 2008. Loňská jednička mezi malými SUV – Nissan Juke – skončila pátá s osmiprocentním poklesem. Ten bude chtít zvrátit faceliftovaná verze Juku.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých SUV
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Renault Captur 40.949 1.222 -
2. Peugeot 2008 36.144 197 -
3. Dacia Duster 30.567 23.234 32 %
4. Opel/Vauxhall Mokka 30.076 18.787 60 %
5. Nissan Juke 27.672 30.018 -8 %
6. Chevrolet Trax 6.635 34 -
- CELKEM 181.642 85.379 113 %

Středně velká SUV

Prodeje mainstreamových kompaktních SUV v prvním čtvrtletí roky vzrostly o osm procent. Jedničkou zůstává i přes 13% pokles Nissan Qashqai, za snížení počtu prodaných aut může především mezigenerační výměna. Velký nárůst registrací zaznamenaly Ford Kuga (+44 %), Mazda CX-5 (+36 %), Toyota RAV4 (+61 %) či Mitsubishi ASX (+32 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě středně velkých SUV
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Nissan Qashqai 53.965 61.829 -13 %
2. Volkswagen Tiguan 40.301 35.142 15 %
3. Kia Sportage 24.122 23.344 3 %
4. Hyundai ix35 23.504 22.431 5 %
5. Ford Kuga 19.189 13.316 44 %
6. Mazda CX-5 16.574 12.158 36 %
- CELKEM 275.924 254.783 8 %

Velká SUV

Podobně jako u velkých aut, také v segmentu velkých SUV vládnou prémiové značky. Nové generace pomohly BMW X5 a Range Roveru Sport k velkému růstu o 96 %, respektive o 97 %. Pomohly si však také vozy, které na novou verzi teprve čekají – registrace vzrostly Audi Q7 (o 8 %) i Volvu XC90 (+ 24 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě velkých SUV
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. BMW X5 8.959 4.579 96 %
2. Range Rover Sport 8.005 4.068 97 %
3. Mercedes-Benz ML 5.530 7.462 -26 %
4. Volkswagen Touareg 4.281 4.102 4 %
5. Porsche Cayenne 3.693 4.409 -16 %
6. Range Rover 3.635 3.954 -8 %
- CELKEM 60.610 55.020 10 %

Malá MPV

Přestože automobilky utíkají od MPV k SUV, protože ve sportovně-užitkových vozech vidí větší potenciál než ve velkoprostorových vozech, trh ukazuje, že MPV ještě mají co říci. Prodeje těch malých MPV totiž vzrostly o desetinu, nejlépe dopadl Fiat 500L následovaný Nissanem Note, u kterého výrobce nicméně zdůrazňuje, že je více hatchbackem než MPV.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých MPV
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Fiat 500L 26.802 18.406 46 %
2. Nissan Note 20.062 8.826 127 %
3. Ford B-Max 16.889 18.486 -9 %
4. Citroën C3 Picasso 15.522 14.907 4 %
5. Opel/Vauxhall Meriva 14.573 14.901 -2 %
6. Hyundai ix20 9.783 10.577 -8 %
- CELKEM 119.440 108.397 10 %

Středně velká MPV

Prodeje středně velkých MPV dávají výrobcům za pravdu, že jsou SUV perspektivnější – prodeje většiny modelů klesly. Zároveň tu ale jsou i výrazné nárůsty (Citroën C4 Picasso a Kia Carens), které pokles kompenzují. Výsledkem je tak pouze bezvýznamný meziroční pokles o jedno procento.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě středně velkých MPV
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Citroën C4 Picasso/Grand Picasso 31.999 18.221 76 %
2. Renault Scenic/Grand Scenic 26.791 27.482 -3 %
3. Volkswagen Touran 25.227 22.777 11 %
4. Ford C-Max/Grand C-Max 21.875 24.436 -10 %
5. Opel/Vauxhall Zafira 21.665 20.258 7 %
6. Peugeot 3008 21.466 22.766 -6 %
- CELKEM 193.025 195.895 -1 %

Velká MPV

Také prodeje velkých MPV rostly. Nejvíce se v tomto segmentu daří Fordu – S-Max i Galaxy si polepšily více než dvojnásobně. S-Max navíc v dané kategorii tentokrát skončil první, když překonal Seat Alhambra i VW Sharan.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě velkých MPV
Poř. Model Prodeje v 1-3/2014 [ks] Prodeje v 1-3/2013 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Ford S-Max 8.782 4.027 118 %
2. Volkswagen Sharan 7.676 7.643 0 %
3. Seat Alhambra 5.067 4.459 14 %
4. Ford Galaxy 4.976 2.064 141 %
5. Renault Espace/Grand Espace 2.116 2.118 0 %
6. Lancia/Chrysler Voyager 1.023 1.017 1 %
- CELKEM 30.932 22.979 35 %
David Bureš
Diskuze (119)
22. 5. 2014 00:57
Re: I korejci umí potěšit :-)
Ano, naprostý souhlas, ix 35 je opravdový automobilový Qasimodo, vysoká zaoblená hrouda plechu posazená na malé kolečka :-O
22. 5. 2014 00:52
Re: Kdy škodovka zaplatí
To víš, škodovka musela zdejší redakci "potrestat" za to, že v letošním Českém autě roku nevolili Octavii III... ;-\ :no: Ještě loni by bylo nepředstavitelné, že by jako první fotky nové škodovky nemělo auto.cz a SM...
22. 5. 2014 00:28
Re: Špatně
Díky moc, nicméně je velmi smutné, že práci, kterou by měl dělat redaktor, za něj musí doplňovat diskutující. Na tomto webu ale bohužel stále častější jev :'-( :no:
22. 5. 2014 00:21
Re: Jak se zdá, tak ten neměnící se
Zvláštní, vždy, když se nějaký "diskutér" s příponou "antidiesel" ozve, vypadá to, že trapnější a ubožejší příspěvek už nemůže vytvořit. A hle, opět se mu to podařilo... >:D >:D >:D
22. 5. 2014 00:18
Re: Jak se zdá, tak ten neměnící se
Řada DS je jeden velký marketingový trik, který zabírá hlavně na čínském trhu. V Evropě si tento francouzský pokus o pseudoprémii nikdo alespoň trochu zběhlý v autech pořídit nemůže. Prostě navoněná bída, navrh huj, vespod...