Evropské prodeje v prvním čtvrtletí 2014: Velký přehled segmentů
Prodeje nových aut na evropských trzích rostou. Podle statistik společnosti JATO Dynamics se v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo na starém kontinentu 3.331.087 nových automobilů, což je o 7,2 procent více než ve stejném období loňského roku.
Zatímco JATO Dynamics zveřejňuje data pouze deseti nejlepších výrobců a deseti nejlepších značek, server Left-lane šel dál a zveřejnil prodejní výsledky aut podle jednotlivých segmentů. Statistiky vycházejí z dat automobilek, organizace ACEA a společnosti JATO Dynamics. Ve výsledcích jsou uvedena data z 28 evropských států, z důležitých trhů chybí pouze Rusko.
Třída minivozů
Vládcem nejmenších aut je nadále italský Fiat. Nejvýše je stylová pětistovka, za ním následuje od něj odvozená praktičtější Panda. Zatímco prodeje modelu 500 vzrostly o 21 procent, Panda si pohoršila o osm procent. Zajímavý je nárůst celkově sedmé Lancie Ypsilon, sestry Pandy a 500, která si polepšila o 26 procent. Do výsledků však letos budou chtít vážně promluvit nová Kolíňata a třetí generace Renaultu Twingo, které chce být druhým nejprodávanějším miniautem v Evropě. Díky novinkám mají prodeje této třídy podle odhadů letos vzrůst o pětinu.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě miniaut | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Fiat 500 | 46.634 | 38.543 | 21 % |
2. | Fiat Panda | 41.501 | 45.173 | -8 % |
3. | Volkswagen Up! | 33.025 | 31.659 | 4 % |
4. | Hyundai i10 | 21.482 | 16.533 | 30 % |
5. | Renault Twingo | 19.183 | 22.964 | -16 % |
6. | Toyota Aygo | 18.896 | 15.689 | 20 % |
- | CELKEM | 332.616 | 321.562 | 3 % |
Třída malých aut
Malá auta patří spolu s kompakty mezi nejoblíbenější vozy evropských zákazníků. S velkým náskokem je na prvním místě Ford Fiesta, s meziročním nárůstem o 10 procent. Nejvíce v této třídě však rostou modely Dacia – celkově sedmé Sandero si polepšilo o 69 procent, šestnáctý Logan dokonce o 229 procent. Fabia se kvůli očekávanému příchodu třetí generace propadá, tentokrát skončila devátá s meziročním poklesem o 10 procent. Statistiky uvádějí 693.683 prodaných subkompaktů za první čtvrtletí, v číslech však chybí prodeje prémiových modelů – např. Audi A1 a vozů Mini.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých aut | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Ford Fiesta | 85.801 | 77.754 | 10 % |
2. | Renault Clio | 74.720 | 74.130 | 1 % |
3. | Volkswagen Polo | 73.922 | 68.316 | 8 % |
4. | Opel/Vauxhall Corsa | 64.653 | 63.185 | 2 % |
5. | Peugeot 208 | 62.342 | 66.210 | -6 % |
6. | Toyota Yaris | 46.482 | 41.451 | 12 % |
- | CELKEM | 693.683 | 663.110 | 5 % |
Třída kompaktních aut
Nižší střední třídě vládne na starém kontinentě koncern VW Group. O prvním místě VW Golfu není třeba blíže hovořit, zmínit je však třeba skvělé třetí místo Škody Octavia, která zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 42 procent. Hned za ní je pak Audi A3, které si pomohlo dokonce o 52 procent. Třetí kompakt s platformou MQB – Seat Leon – je jedenáctý. Zatímco mainstreamovým kompaktům se dařilo, ty prémiové naopak mnohdy zažívaly pád. Prodeje klesly BMW 1 (-9 %), Mercedes-Benzu A (-12 %) i Volvu V40 (-5 %). I tak mnichovská jednička s 34.276 prodanými kusy překonala Peugeot 308 nebo Renault Mégane.
Evropský trh – registrace nových aut v nižší střední třídě | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Golf | 130.554 | 111.666 | 17 % |
2. | Ford Focus | 61.254 | 61.029 | 0 % |
3. | Škoda Octavia | 52.526 | 37.044 | 42 % |
4. | Audi A3/S3/RS3 | 50.334 | 33.082 | 52 % |
5. | Opel/Vauxhall Astra | 46.263 | 52.522 | -12 % |
6. | Toyota Auris | 35.298 | 27.551 | 28 % |
- | CELKEM | 752.097 | 698.117 | 7 % |
Střední třída
Střední třídě už delší dobu vládnou modely prémiových značek. Jedničkou je tu BMW 3, za ním skončil VW Passat, jehož prodeje i kvůli čekání na novou generaci klesly o čtyři procenta. Ford Mondeo na novou generaci také čeká, jeho prodeje však vzrostly o výrazných 77 procent. I tak znamená 13.755 prodaných aut horší výsledek než u Volva S60/V60. Prodeje v segmentu klesly o šest procent, velkou ztrátu zaznamenaly Peugeot 508 (-32 %), Toyota Avensis (-28 %), Volkswagen CC (-26 %) nebo Citroën DS5 (-43 %).
Evropský trh – registrace nových aut ve střední třídě | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | BMW 3 | 47.834 | 46.983 | 2 % |
2. | Volkswagen Passat | 37.529 | 39.274 | -4 % |
3. | Mercedes-Benz C | 32.230 | 31.006 | 4 % |
4. | Audi A4/S4/RS4 | 31.460 | 34.532 | -9 % |
5. | Opel/Vauxhall Insignia | 24.345 | 18.572 | 31 % |
6. | Volvo S60/V60 | 13.943 | 12.119 | 15 % |
- | CELKEM | 728.088 | 771.114 | -6 % |
Vyšší střední třída
Také o segment výše vede BMW, v tomto případě řadou 5. Velký úspěch zažil americký elektromobil Tesla Model S – 3.069 registrací znamená lepší výsledek než u Mercedes-Benzu CLS, Audi A7 či BMW 6. Prodeje v segmentu proti prvnímu čtvrtletí loňského roku vzrostly o osm procent.
Evropský trh – registrace nových aut ve vyšší střední třídě | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | BMW 5 | 27.868 | 28.528 | -2 % |
2. | Mercedes-Benz E | 26.004 | 20.874 | 25 % |
3. | Audi A6/S6/RS6/Allroad | 20.111 | 20.561 | -2 % |
4. | Volvo V70/XC70 | 10.813 | 9.001 | 20 % |
5. | Jaguar XF | 6.392 | 6.679 | -4 % |
6. | Tesla Model S | 3.069 | 5 | - |
- | CELKEM | 104.225 | 96.840 | 8 % |
Luxusní třída
Loni uvedená aktuální generace Mercedes-Benzu S jasně dominuje prodejům luxusních aut na starém kontinentu. Třída S má na svém kontě více než dvojnásobek registrací než druhý v pořadí – Audi A8. „Esko“ si navíc meziročně polepšilo o 202 procent. Dařilo se Porsche Panamera (+27 %) či Maserati Quattroporte (+459 %), pohoršily si naopak BMW 7 (-17 %), Lexus LS (-49 %) či Rolls-Royce Ghost (-39 %).
Evropský trh – registrace nových aut v luxusní třídě | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Mercedes-Benz S | 4.187 | 1.386 | 202 % |
2. | Audi A8/S8 | 1.920 | 1.592 | 21 % |
3. | Porsche Panamera | 1.700 | 1.337 | 27 % |
4. | BMW 7 | 1.411 | 1.692 | -17 % |
5. | Jaguar XJ | 631 | 688 | -8 % |
6. | Volkswagen Phaeton | 393 | 491 | -20 % |
- | CELKEM | 10.881 | 7.556 | 44 % |
Malá SUV
Boom vozů kategorie SUV znamená, že už nestačí jejich řazení do jednoho segmentu. Server Left-lane dělí SUV do tří kategorií – malá, kompaktní, střední a velká. Některé vozy ale výčtu chybějí, a tak jsme do přehledu zařadily jen výsledky tří kategorií. Nejmenší segment aktuálně láká mnohé výrobce kvůli rostoucím prodejům, v prvních třech měsících roků registrace těchto aut vzrostly o 113 %. Jedničkou byl Renault Captur, za ním následuje Peugeot 2008. Loňská jednička mezi malými SUV – Nissan Juke – skončila pátá s osmiprocentním poklesem. Ten bude chtít zvrátit faceliftovaná verze Juku.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých SUV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Renault Captur | 40.949 | 1.222 | - |
2. | Peugeot 2008 | 36.144 | 197 | - |
3. | Dacia Duster | 30.567 | 23.234 | 32 % |
4. | Opel/Vauxhall Mokka | 30.076 | 18.787 | 60 % |
5. | Nissan Juke | 27.672 | 30.018 | -8 % |
6. | Chevrolet Trax | 6.635 | 34 | - |
- | CELKEM | 181.642 | 85.379 | 113 % |
Středně velká SUV
Prodeje mainstreamových kompaktních SUV v prvním čtvrtletí roky vzrostly o osm procent. Jedničkou zůstává i přes 13% pokles Nissan Qashqai, za snížení počtu prodaných aut může především mezigenerační výměna. Velký nárůst registrací zaznamenaly Ford Kuga (+44 %), Mazda CX-5 (+36 %), Toyota RAV4 (+61 %) či Mitsubishi ASX (+32 %).
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě středně velkých SUV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Nissan Qashqai | 53.965 | 61.829 | -13 % |
2. | Volkswagen Tiguan | 40.301 | 35.142 | 15 % |
3. | Kia Sportage | 24.122 | 23.344 | 3 % |
4. | Hyundai ix35 | 23.504 | 22.431 | 5 % |
5. | Ford Kuga | 19.189 | 13.316 | 44 % |
6. | Mazda CX-5 | 16.574 | 12.158 | 36 % |
- | CELKEM | 275.924 | 254.783 | 8 % |
Velká SUV
Podobně jako u velkých aut, také v segmentu velkých SUV vládnou prémiové značky. Nové generace pomohly BMW X5 a Range Roveru Sport k velkému růstu o 96 %, respektive o 97 %. Pomohly si však také vozy, které na novou verzi teprve čekají – registrace vzrostly Audi Q7 (o 8 %) i Volvu XC90 (+ 24 %).
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě velkých SUV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | BMW X5 | 8.959 | 4.579 | 96 % |
2. | Range Rover Sport | 8.005 | 4.068 | 97 % |
3. | Mercedes-Benz ML | 5.530 | 7.462 | -26 % |
4. | Volkswagen Touareg | 4.281 | 4.102 | 4 % |
5. | Porsche Cayenne | 3.693 | 4.409 | -16 % |
6. | Range Rover | 3.635 | 3.954 | -8 % |
- | CELKEM | 60.610 | 55.020 | 10 % |
Malá MPV
Přestože automobilky utíkají od MPV k SUV, protože ve sportovně-užitkových vozech vidí větší potenciál než ve velkoprostorových vozech, trh ukazuje, že MPV ještě mají co říci. Prodeje těch malých MPV totiž vzrostly o desetinu, nejlépe dopadl Fiat 500L následovaný Nissanem Note, u kterého výrobce nicméně zdůrazňuje, že je více hatchbackem než MPV.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých MPV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Fiat 500L | 26.802 | 18.406 | 46 % |
2. | Nissan Note | 20.062 | 8.826 | 127 % |
3. | Ford B-Max | 16.889 | 18.486 | -9 % |
4. | Citroën C3 Picasso | 15.522 | 14.907 | 4 % |
5. | Opel/Vauxhall Meriva | 14.573 | 14.901 | -2 % |
6. | Hyundai ix20 | 9.783 | 10.577 | -8 % |
- | CELKEM | 119.440 | 108.397 | 10 % |
Středně velká MPV
Prodeje středně velkých MPV dávají výrobcům za pravdu, že jsou SUV perspektivnější – prodeje většiny modelů klesly. Zároveň tu ale jsou i výrazné nárůsty (Citroën C4 Picasso a Kia Carens), které pokles kompenzují. Výsledkem je tak pouze bezvýznamný meziroční pokles o jedno procento.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě středně velkých MPV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Citroën C4 Picasso/Grand Picasso | 31.999 | 18.221 | 76 % |
2. | Renault Scenic/Grand Scenic | 26.791 | 27.482 | -3 % |
3. | Volkswagen Touran | 25.227 | 22.777 | 11 % |
4. | Ford C-Max/Grand C-Max | 21.875 | 24.436 | -10 % |
5. | Opel/Vauxhall Zafira | 21.665 | 20.258 | 7 % |
6. | Peugeot 3008 | 21.466 | 22.766 | -6 % |
- | CELKEM | 193.025 | 195.895 | -1 % |
Velká MPV
Také prodeje velkých MPV rostly. Nejvíce se v tomto segmentu daří Fordu – S-Max i Galaxy si polepšily více než dvojnásobně. S-Max navíc v dané kategorii tentokrát skončil první, když překonal Seat Alhambra i VW Sharan.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě velkých MPV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-3/2014 [ks] | Prodeje v 1-3/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Ford S-Max | 8.782 | 4.027 | 118 % |
2. | Volkswagen Sharan | 7.676 | 7.643 | 0 % |
3. | Seat Alhambra | 5.067 | 4.459 | 14 % |
4. | Ford Galaxy | 4.976 | 2.064 | 141 % |
5. | Renault Espace/Grand Espace | 2.116 | 2.118 | 0 % |
6. | Lancia/Chrysler Voyager | 1.023 | 1.017 | 1 % |
- | CELKEM | 30.932 | 22.979 | 35 % |