21.5. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Evropské prodeje v prvním čtvrtletí 2014: Velký přehled segmentů

Evropské prodeje v prvním čtvrtletí 2014: Velký přehled segmentů

V nižší střední třídě vládne koncern VW Group, ve vyšších střídách se zase daří BMW. Prodeje rostly i v segmentu MPV.

Prodeje nových aut na evropských trzích rostou. Podle statistik společnosti JATO Dynamics se v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo na starém kontinentu 3.331.087 nových automobilů, což je o 7,2 procent více než ve stejném období loňského roku.

Zatímco JATO Dynamics zveřejňuje data pouze deseti nejlepších výrobců a deseti nejlepších značek, server Left-lane šel dál a zveřejnil prodejní výsledky aut podle jednotlivých segmentů. Statistiky vycházejí z dat automobilek, organizace ACEA a společnosti JATO Dynamics. Ve výsledcích jsou uvedena data z 28 evropských států, z důležitých trhů chybí pouze Rusko.

Třída minivozů

Vládcem nejmenších aut je nadále italský Fiat. Nejvýše je stylová pětistovka, za ním následuje od něj odvozená praktičtější Panda. Zatímco prodeje modelu 500 vzrostly o 21 procent, Panda si pohoršila o osm procent. Zajímavý je nárůst celkově sedmé Lancie Ypsilon, sestry Pandy a 500, která si polepšila o 26 procent. Do výsledků však letos budou chtít vážně promluvit nová Kolíňata a třetí generace Renaultu Twingo, které chce být druhým nejprodávanějším miniautem v Evropě. Díky novinkám mají prodeje této třídy podle odhadů letos vzrůst o pětinu.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě miniaut
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Fiat 50046.63438.54321 %
2.Fiat Panda41.50145.173-8 %
3.Volkswagen Up!33.02531.6594 %
4.Hyundai i1021.48216.53330 %
5.Renault Twingo19.18322.964-16 %
6.Toyota Aygo18.89615.68920 %
-CELKEM332.616321.5623 %

Třída malých aut

Malá auta patří spolu s kompakty mezi nejoblíbenější vozy evropských zákazníků. S velkým náskokem je na prvním místě Ford Fiesta, s meziročním nárůstem o 10 procent. Nejvíce v této třídě však rostou modely Dacia – celkově sedmé Sandero si polepšilo o 69 procent, šestnáctý Logan dokonce o 229 procent. Fabia se kvůli očekávanému příchodu třetí generace propadá, tentokrát skončila devátá s meziročním poklesem o 10 procent. Statistiky uvádějí 693.683 prodaných subkompaktů za první čtvrtletí, v číslech však chybí prodeje prémiových modelů – např. Audi A1 a vozů Mini.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých aut
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Ford Fiesta85.80177.75410 %
2.Renault Clio74.72074.1301 %
3.Volkswagen Polo73.92268.3168 %
4.Opel/Vauxhall Corsa64.65363.1852 %
5.Peugeot 20862.34266.210-6 %
6.Toyota Yaris46.48241.45112 %
-CELKEM693.683663.1105 %

Třída kompaktních aut

Nižší střední třídě vládne na starém kontinentě koncern VW Group. O prvním místě VW Golfu není třeba blíže hovořit, zmínit je však třeba skvělé třetí místo Škody Octavia, která zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 42 procent. Hned za ní je pak Audi A3, které si pomohlo dokonce o 52 procent. Třetí kompakt s platformou MQB – Seat Leon – je jedenáctý. Zatímco mainstreamovým kompaktům se dařilo, ty prémiové naopak mnohdy zažívaly pád. Prodeje klesly BMW 1 (-9 %), Mercedes-Benzu A (-12 %) i Volvu V40 (-5 %). I tak mnichovská jednička s 34.276 prodanými kusy překonala Peugeot 308 nebo Renault Mégane.

Evropský trh – registrace nových aut v nižší střední třídě
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Volkswagen Golf130.554111.66617 %
2.Ford Focus61.25461.0290 %
3.Škoda Octavia52.52637.04442 %
4.Audi A3/S3/RS350.33433.08252 %
5.Opel/Vauxhall Astra46.26352.522-12 %
6.Toyota Auris35.29827.55128 %
-CELKEM752.097698.1177 %

Střední třída

Střední třídě už delší dobu vládnou modely prémiových značek. Jedničkou je tu BMW 3, za ním skončil VW Passat, jehož prodeje i kvůli čekání na novou generaci klesly o čtyři procenta. Ford Mondeo na novou generaci také čeká, jeho prodeje však vzrostly o výrazných 77 procent. I tak znamená 13.755 prodaných aut horší výsledek než u Volva S60/V60. Prodeje v segmentu klesly o šest procent, velkou ztrátu zaznamenaly Peugeot 508 (-32 %), Toyota Avensis (-28 %), Volkswagen CC (-26 %) nebo Citroën DS5 (-43 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve střední třídě
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.BMW 347.83446.9832 %
2.Volkswagen Passat37.52939.274-4 %
3.Mercedes-Benz C32.23031.0064 %
4.Audi A4/S4/RS431.46034.532-9 %
5.Opel/Vauxhall Insignia24.34518.57231 %
6.Volvo S60/V6013.94312.11915 %
-CELKEM728.088771.114-6 %

Vyšší střední třída

Také o segment výše vede BMW, v tomto případě řadou 5. Velký úspěch zažil americký elektromobil Tesla Model S – 3.069 registrací znamená lepší výsledek než u Mercedes-Benzu CLS, Audi A7 či BMW 6. Prodeje v segmentu proti prvnímu čtvrtletí loňského roku vzrostly o osm procent.

Evropský trh – registrace nových aut ve vyšší střední třídě
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.BMW 527.86828.528-2 %
2.Mercedes-Benz E26.00420.87425 %
3.Audi A6/S6/RS6/Allroad20.11120.561-2 %
4.Volvo V70/XC7010.8139.00120 %
5.Jaguar XF6.3926.679-4 %
6.Tesla Model S3.0695-
-CELKEM104.22596.8408 %

Luxusní třída

Loni uvedená aktuální generace Mercedes-Benzu S jasně dominuje prodejům luxusních aut na starém kontinentu. Třída S má na svém kontě více než dvojnásobek registrací než druhý v pořadí – Audi A8. „Esko“ si navíc meziročně polepšilo o 202 procent. Dařilo se Porsche Panamera (+27 %) či Maserati Quattroporte (+459 %), pohoršily si naopak BMW 7 (-17 %), Lexus LS (-49 %) či Rolls-Royce Ghost (-39 %).

Evropský trh – registrace nových aut v luxusní třídě
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Mercedes-Benz S4.1871.386202 %
2.Audi A8/S81.9201.59221 %
3.Porsche Panamera1.7001.33727 %
4.BMW 71.4111.692-17 %
5.Jaguar XJ631688-8 %
6.Volkswagen Phaeton393491-20 %
-CELKEM10.8817.55644 %

Malá SUV

Boom vozů kategorie SUV znamená, že už nestačí jejich řazení do jednoho segmentu. Server Left-lane dělí SUV do tří kategorií – malá, kompaktní, střední a velká. Některé vozy ale výčtu chybějí, a tak jsme do přehledu zařadily jen výsledky tří kategorií. Nejmenší segment aktuálně láká mnohé výrobce kvůli rostoucím prodejům, v prvních třech měsících roků registrace těchto aut vzrostly o 113 %. Jedničkou byl Renault Captur, za ním následuje Peugeot 2008. Loňská jednička mezi malými SUV – Nissan Juke – skončila pátá s osmiprocentním poklesem. Ten bude chtít zvrátit faceliftovaná verze Juku.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých SUV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Renault Captur40.9491.222-
2.Peugeot 200836.144197-
3.Dacia Duster30.56723.23432 %
4.Opel/Vauxhall Mokka30.07618.78760 %
5.Nissan Juke27.67230.018-8 %
6.Chevrolet Trax6.63534-
-CELKEM181.64285.379113 %

Středně velká SUV

Prodeje mainstreamových kompaktních SUV v prvním čtvrtletí roky vzrostly o osm procent. Jedničkou zůstává i přes 13% pokles Nissan Qashqai, za snížení počtu prodaných aut může především mezigenerační výměna. Velký nárůst registrací zaznamenaly Ford Kuga (+44 %), Mazda CX-5 (+36 %), Toyota RAV4 (+61 %) či Mitsubishi ASX (+32 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě středně velkých SUV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Nissan Qashqai53.96561.829-13 %
2.Volkswagen Tiguan40.30135.14215 %
3.Kia Sportage24.12223.3443 %
4.Hyundai ix3523.50422.4315 %
5.Ford Kuga19.18913.31644 %
6.Mazda CX-516.57412.15836 %
-CELKEM275.924254.7838 %

Velká SUV

Podobně jako u velkých aut, také v segmentu velkých SUV vládnou prémiové značky. Nové generace pomohly BMW X5 a Range Roveru Sport k velkému růstu o 96 %, respektive o 97 %. Pomohly si však také vozy, které na novou verzi teprve čekají – registrace vzrostly Audi Q7 (o 8 %) i Volvu XC90 (+ 24 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě velkých SUV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.BMW X58.9594.57996 %
2.Range Rover Sport8.0054.06897 %
3.Mercedes-Benz ML5.5307.462-26 %
4.Volkswagen Touareg4.2814.1024 %
5.Porsche Cayenne3.6934.409-16 %
6.Range Rover3.6353.954-8 %
-CELKEM60.61055.02010 %

Malá MPV

Přestože automobilky utíkají od MPV k SUV, protože ve sportovně-užitkových vozech vidí větší potenciál než ve velkoprostorových vozech, trh ukazuje, že MPV ještě mají co říci. Prodeje těch malých MPV totiž vzrostly o desetinu, nejlépe dopadl Fiat 500L následovaný Nissanem Note, u kterého výrobce nicméně zdůrazňuje, že je více hatchbackem než MPV.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých MPV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Fiat 500L26.80218.40646 %
2.Nissan Note20.0628.826127 %
3.Ford B-Max16.88918.486-9 %
4.Citroën C3 Picasso15.52214.9074 %
5.Opel/Vauxhall Meriva14.57314.901-2 %
6.Hyundai ix209.78310.577-8 %
-CELKEM119.440108.39710 %

Středně velká MPV

Prodeje středně velkých MPV dávají výrobcům za pravdu, že jsou SUV perspektivnější – prodeje většiny modelů klesly. Zároveň tu ale jsou i výrazné nárůsty (Citroën C4 Picasso a Kia Carens), které pokles kompenzují. Výsledkem je tak pouze bezvýznamný meziroční pokles o jedno procento.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě středně velkých MPV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Citroën C4 Picasso/Grand Picasso31.99918.22176 %
2.Renault Scenic/Grand Scenic26.79127.482-3 %
3.Volkswagen Touran25.22722.77711 %
4.Ford C-Max/Grand C-Max21.87524.436-10 %
5.Opel/Vauxhall Zafira21.66520.2587 %
6.Peugeot 300821.46622.766-6 %
-CELKEM193.025195.895-1 %

Velká MPV

Také prodeje velkých MPV rostly. Nejvíce se v tomto segmentu daří Fordu – S-Max i Galaxy si polepšily více než dvojnásobně. S-Max navíc v dané kategorii tentokrát skončil první, když překonal Seat Alhambra i VW Sharan.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě velkých MPV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Ford S-Max8.7824.027118 %
2.Volkswagen Sharan7.6767.6430 %
3.Seat Alhambra5.0674.45914 %
4.Ford Galaxy4.9762.064141 %
5.Renault Espace/Grand Espace2.1162.1180 %
6.Lancia/Chrysler Voyager1.0231.0171 %
-CELKEM30.93222.97935 %
Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: Left-lane
 

Přidat názorDiskuse: Evropské prodeje v prvním čtvrtletí 2014:…






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…