21.5. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Evropské prodeje v prvním čtvrtletí 2014: Velký přehled segmentů

Evropské prodeje v prvním čtvrtletí 2014: Velký přehled segmentů

V nižší střední třídě vládne koncern VW Group, ve vyšších střídách se zase daří BMW. Prodeje rostly i v segmentu MPV.

Prodeje nových aut na evropských trzích rostou. Podle statistik společnosti JATO Dynamics se v prvním čtvrtletí letošního roku prodalo na starém kontinentu 3.331.087 nových automobilů, což je o 7,2 procent více než ve stejném období loňského roku.

Zatímco JATO Dynamics zveřejňuje data pouze deseti nejlepších výrobců a deseti nejlepších značek, server Left-lane šel dál a zveřejnil prodejní výsledky aut podle jednotlivých segmentů. Statistiky vycházejí z dat automobilek, organizace ACEA a společnosti JATO Dynamics. Ve výsledcích jsou uvedena data z 28 evropských států, z důležitých trhů chybí pouze Rusko.

Třída minivozů

Vládcem nejmenších aut je nadále italský Fiat. Nejvýše je stylová pětistovka, za ním následuje od něj odvozená praktičtější Panda. Zatímco prodeje modelu 500 vzrostly o 21 procent, Panda si pohoršila o osm procent. Zajímavý je nárůst celkově sedmé Lancie Ypsilon, sestry Pandy a 500, která si polepšila o 26 procent. Do výsledků však letos budou chtít vážně promluvit nová Kolíňata a třetí generace Renaultu Twingo, které chce být druhým nejprodávanějším miniautem v Evropě. Díky novinkám mají prodeje této třídy podle odhadů letos vzrůst o pětinu.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě miniaut
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Fiat 50046.63438.54321 %
2.Fiat Panda41.50145.173-8 %
3.Volkswagen Up!33.02531.6594 %
4.Hyundai i1021.48216.53330 %
5.Renault Twingo19.18322.964-16 %
6.Toyota Aygo18.89615.68920 %
-CELKEM332.616321.5623 %

Třída malých aut

Malá auta patří spolu s kompakty mezi nejoblíbenější vozy evropských zákazníků. S velkým náskokem je na prvním místě Ford Fiesta, s meziročním nárůstem o 10 procent. Nejvíce v této třídě však rostou modely Dacia – celkově sedmé Sandero si polepšilo o 69 procent, šestnáctý Logan dokonce o 229 procent. Fabia se kvůli očekávanému příchodu třetí generace propadá, tentokrát skončila devátá s meziročním poklesem o 10 procent. Statistiky uvádějí 693.683 prodaných subkompaktů za první čtvrtletí, v číslech však chybí prodeje prémiových modelů – např. Audi A1 a vozů Mini.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých aut
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Ford Fiesta85.80177.75410 %
2.Renault Clio74.72074.1301 %
3.Volkswagen Polo73.92268.3168 %
4.Opel/Vauxhall Corsa64.65363.1852 %
5.Peugeot 20862.34266.210-6 %
6.Toyota Yaris46.48241.45112 %
-CELKEM693.683663.1105 %

Třída kompaktních aut

Nižší střední třídě vládne na starém kontinentě koncern VW Group. O prvním místě VW Golfu není třeba blíže hovořit, zmínit je však třeba skvělé třetí místo Škody Octavia, která zaznamenala meziroční nárůst prodejů o 42 procent. Hned za ní je pak Audi A3, které si pomohlo dokonce o 52 procent. Třetí kompakt s platformou MQB – Seat Leon – je jedenáctý. Zatímco mainstreamovým kompaktům se dařilo, ty prémiové naopak mnohdy zažívaly pád. Prodeje klesly BMW 1 (-9 %), Mercedes-Benzu A (-12 %) i Volvu V40 (-5 %). I tak mnichovská jednička s 34.276 prodanými kusy překonala Peugeot 308 nebo Renault Mégane.

Evropský trh – registrace nových aut v nižší střední třídě
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Volkswagen Golf130.554111.66617 %
2.Ford Focus61.25461.0290 %
3.Škoda Octavia52.52637.04442 %
4.Audi A3/S3/RS350.33433.08252 %
5.Opel/Vauxhall Astra46.26352.522-12 %
6.Toyota Auris35.29827.55128 %
-CELKEM752.097698.1177 %

Střední třída

Střední třídě už delší dobu vládnou modely prémiových značek. Jedničkou je tu BMW 3, za ním skončil VW Passat, jehož prodeje i kvůli čekání na novou generaci klesly o čtyři procenta. Ford Mondeo na novou generaci také čeká, jeho prodeje však vzrostly o výrazných 77 procent. I tak znamená 13.755 prodaných aut horší výsledek než u Volva S60/V60. Prodeje v segmentu klesly o šest procent, velkou ztrátu zaznamenaly Peugeot 508 (-32 %), Toyota Avensis (-28 %), Volkswagen CC (-26 %) nebo Citroën DS5 (-43 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve střední třídě
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.BMW 347.83446.9832 %
2.Volkswagen Passat37.52939.274-4 %
3.Mercedes-Benz C32.23031.0064 %
4.Audi A4/S4/RS431.46034.532-9 %
5.Opel/Vauxhall Insignia24.34518.57231 %
6.Volvo S60/V6013.94312.11915 %
-CELKEM728.088771.114-6 %

Vyšší střední třída

Také o segment výše vede BMW, v tomto případě řadou 5. Velký úspěch zažil americký elektromobil Tesla Model S – 3.069 registrací znamená lepší výsledek než u Mercedes-Benzu CLS, Audi A7 či BMW 6. Prodeje v segmentu proti prvnímu čtvrtletí loňského roku vzrostly o osm procent.

Evropský trh – registrace nových aut ve vyšší střední třídě
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.BMW 527.86828.528-2 %
2.Mercedes-Benz E26.00420.87425 %
3.Audi A6/S6/RS6/Allroad20.11120.561-2 %
4.Volvo V70/XC7010.8139.00120 %
5.Jaguar XF6.3926.679-4 %
6.Tesla Model S3.0695-
-CELKEM104.22596.8408 %

Luxusní třída

Loni uvedená aktuální generace Mercedes-Benzu S jasně dominuje prodejům luxusních aut na starém kontinentu. Třída S má na svém kontě více než dvojnásobek registrací než druhý v pořadí – Audi A8. „Esko“ si navíc meziročně polepšilo o 202 procent. Dařilo se Porsche Panamera (+27 %) či Maserati Quattroporte (+459 %), pohoršily si naopak BMW 7 (-17 %), Lexus LS (-49 %) či Rolls-Royce Ghost (-39 %).

Evropský trh – registrace nových aut v luxusní třídě
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Mercedes-Benz S4.1871.386202 %
2.Audi A8/S81.9201.59221 %
3.Porsche Panamera1.7001.33727 %
4.BMW 71.4111.692-17 %
5.Jaguar XJ631688-8 %
6.Volkswagen Phaeton393491-20 %
-CELKEM10.8817.55644 %

Malá SUV

Boom vozů kategorie SUV znamená, že už nestačí jejich řazení do jednoho segmentu. Server Left-lane dělí SUV do tří kategorií – malá, kompaktní, střední a velká. Některé vozy ale výčtu chybějí, a tak jsme do přehledu zařadily jen výsledky tří kategorií. Nejmenší segment aktuálně láká mnohé výrobce kvůli rostoucím prodejům, v prvních třech měsících roků registrace těchto aut vzrostly o 113 %. Jedničkou byl Renault Captur, za ním následuje Peugeot 2008. Loňská jednička mezi malými SUV – Nissan Juke – skončila pátá s osmiprocentním poklesem. Ten bude chtít zvrátit faceliftovaná verze Juku.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých SUV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Renault Captur40.9491.222-
2.Peugeot 200836.144197-
3.Dacia Duster30.56723.23432 %
4.Opel/Vauxhall Mokka30.07618.78760 %
5.Nissan Juke27.67230.018-8 %
6.Chevrolet Trax6.63534-
-CELKEM181.64285.379113 %

Středně velká SUV

Prodeje mainstreamových kompaktních SUV v prvním čtvrtletí roky vzrostly o osm procent. Jedničkou zůstává i přes 13% pokles Nissan Qashqai, za snížení počtu prodaných aut může především mezigenerační výměna. Velký nárůst registrací zaznamenaly Ford Kuga (+44 %), Mazda CX-5 (+36 %), Toyota RAV4 (+61 %) či Mitsubishi ASX (+32 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě středně velkých SUV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Nissan Qashqai53.96561.829-13 %
2.Volkswagen Tiguan40.30135.14215 %
3.Kia Sportage24.12223.3443 %
4.Hyundai ix3523.50422.4315 %
5.Ford Kuga19.18913.31644 %
6.Mazda CX-516.57412.15836 %
-CELKEM275.924254.7838 %

Velká SUV

Podobně jako u velkých aut, také v segmentu velkých SUV vládnou prémiové značky. Nové generace pomohly BMW X5 a Range Roveru Sport k velkému růstu o 96 %, respektive o 97 %. Pomohly si však také vozy, které na novou verzi teprve čekají – registrace vzrostly Audi Q7 (o 8 %) i Volvu XC90 (+ 24 %).

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě velkých SUV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.BMW X58.9594.57996 %
2.Range Rover Sport8.0054.06897 %
3.Mercedes-Benz ML5.5307.462-26 %
4.Volkswagen Touareg4.2814.1024 %
5.Porsche Cayenne3.6934.409-16 %
6.Range Rover3.6353.954-8 %
-CELKEM60.61055.02010 %

Malá MPV

Přestože automobilky utíkají od MPV k SUV, protože ve sportovně-užitkových vozech vidí větší potenciál než ve velkoprostorových vozech, trh ukazuje, že MPV ještě mají co říci. Prodeje těch malých MPV totiž vzrostly o desetinu, nejlépe dopadl Fiat 500L následovaný Nissanem Note, u kterého výrobce nicméně zdůrazňuje, že je více hatchbackem než MPV.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých MPV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Fiat 500L26.80218.40646 %
2.Nissan Note20.0628.826127 %
3.Ford B-Max16.88918.486-9 %
4.Citroën C3 Picasso15.52214.9074 %
5.Opel/Vauxhall Meriva14.57314.901-2 %
6.Hyundai ix209.78310.577-8 %
-CELKEM119.440108.39710 %

Středně velká MPV

Prodeje středně velkých MPV dávají výrobcům za pravdu, že jsou SUV perspektivnější – prodeje většiny modelů klesly. Zároveň tu ale jsou i výrazné nárůsty (Citroën C4 Picasso a Kia Carens), které pokles kompenzují. Výsledkem je tak pouze bezvýznamný meziroční pokles o jedno procento.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě středně velkých MPV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Citroën C4 Picasso/Grand Picasso31.99918.22176 %
2.Renault Scenic/Grand Scenic26.79127.482-3 %
3.Volkswagen Touran25.22722.77711 %
4.Ford C-Max/Grand C-Max21.87524.436-10 %
5.Opel/Vauxhall Zafira21.66520.2587 %
6.Peugeot 300821.46622.766-6 %
-CELKEM193.025195.895-1 %

Velká MPV

Také prodeje velkých MPV rostly. Nejvíce se v tomto segmentu daří Fordu – S-Max i Galaxy si polepšily více než dvojnásobně. S-Max navíc v dané kategorii tentokrát skončil první, když překonal Seat Alhambra i VW Sharan.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě velkých MPV
Poř.ModelProdeje v 1-3/2014 [ks]Prodeje v 1-3/2013 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Ford S-Max8.7824.027118 %
2.Volkswagen Sharan7.6767.6430 %
3.Seat Alhambra5.0674.45914 %
4.Ford Galaxy4.9762.064141 %
5.Renault Espace/Grand Espace2.1162.1180 %
6.Lancia/Chrysler Voyager1.0231.0171 %
-CELKEM30.93222.97935 %
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jaroslava Bukovského: Příští vláda a cena dluhu Glosa Jaroslava Bukovského: Příští vláda a cena dluhu

Popularita bondů české vlády prožívá jednu z nejslabších…

V kauze Čapí hnízdo obvinila policie 11 lidí, včetně Babiše a Faltýnka V kauze Čapí hnízdo obvinila policie 11 lidí, včetně Babiše a Faltýnka

V souvislosti s padesátimilionovou dotací na farmu Čapí…

Babiš není ideolog. Z toho čerpám útěchu, říká profesor Rupnik Babiš není ideolog. Z toho čerpám útěchu, říká profesor Rupnik

Politiku posledních 25 let určovaly tradiční strany.…

České státní dluhopisy zažívají těžké období, jejich ceny se propadly České státní dluhopisy zažívají těžké období, jejich ceny se propadly

Z někdejší top investice manažerů penzijních fondů se…

 
Zdroj: Left-lane

Štítky Evropský trh Nové modely Statistiky

 

Přidat názorDiskuse: Evropské prodeje v prvním čtvrtletí 2014:…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Zásadní zvrat ve vztahu Řepky s Kristelovou: Dohady kolem jejich dítěte!

Zásadní zvrat ve vztahu Řepky s Kristelovou: Dohady…

Chovají se jako zamilované hrdličky, dušují se, že jejich vztah je bez mráčků, ale v jedné z nejdůležitějších…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Kouč PSG: Neymarův zkrat? Ať ho víc chrání, fauly na Messiho trestají jinak

Kouč PSG: Neymarův zkrat? Ať ho víc chrání, fauly na…

V 85. minutě první žlutá, v 87. minutě druhá a odchod do kabin! Nedělní šlágr proti Olympique Marseille (2:2)…

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu. Přilétla i světlice

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu.…

V neděli v Edenu nikdo nerozproudil emoce tak, jako Miloš Bosančič. Záložník Liberce z penalty zvýšil vedení…

 

Reflex.cz

Jednejte s Babišem! Pro ODS přijde velkorysá nabídka, říká Pečinka

Jednejte s Babišem! Pro ODS přijde velkorysá…

S Babišem nikdy, ozývá se od tradičních politických stran i po drtivém vítězství hnutí ANO ve sněmovních…

Film Bajkeři: Agresivní podívaná o teenagerech bez duše

Film Bajkeři: Agresivní podívaná o teenagerech bez duše

Asi jsem infantilní, ale nejlepší vtip komedie Bajkeři spočívá v tom, že ji napsal scenárista Petr Kolečko. Jako…