Evropský trh v prvním pololetí 2015: Jak se dařilo jednotlivým segmentům?
Prodeje nových aut na evropských trzích v posledních měsících rostou. Podle statistik JATO Dynamics se v Evropě v prvním pololetí roku prodalo 7.410.510 automobilů, o 8,4 % více než před rokem. Zatímco celková prodejní čísla už známe, nyní JATO Dynamics zveřejnilo i přehled prodejů v jednotlivých segmentech.
Nejoblíbenějšími vozy na evropských trzích jsou nadále hlavně ty malé a kompaktní. Na starém kontinentu se za prvních šest měsíců prodalo 1,64 milionu malých a 1,76 milionu kompaktních aut. V třídě malých automobilů prodeje rostly o 7,5 %, v nižší střední třídě o více než osm procent.
Velký zájem je o SUV. Ta jsou dělena do tří tříd podle velikosti na malá, kompaktní a velká, přičemž ve všech těchto třídách prodeje rostou. Nejvíce se daří těm malým, jejichž prodeje meziročně vzrostly o 35,8 %.
Naopak zájem Evropanů o velkoprostorová vozidla klesá. Prodeje vzrostly jen osobním dodávkám, malá, kompaktní i velká MPV si ve srovnání s prvním pololetím loňského roku pohoršila o zhruba 11 %. Podle analytiků prodeje SUV rostou právě na úkor MPV.
Ve srovnání se statistikami vydanými společností JATO Dynamics najdete v námi zveřejněných tabulkách podstatnou změnu. Zatímco JATO Dynamics dělí jednotlivé třídy na dvě skupiny podle mainstreamových a prémiových modelů, my jsme tyto kategorie spojili a prodeje mainstreamových a prémiových automobilů sečetli dohromady.
Minivozy
Třídě minivozů jasně dominují modely italského Fiatu. Zatímco Fiaty 500 a Panda dosáhly v prvních šesti měsících roku na více než 90 tisíc prodaných kusů, třetí Volkswagen Up! má na svém kontě „jen“ 55.635 registrovaných exemplářů. Prodeje Upu! navíc meziročně klesly o 17,5 %, sourozenec maličkého Volkswagenu, Škoda Citigo, se do nejprodávanější desítky miniaut nedostal.
Nejprodávanější minivozy | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Fiat 500 | 99.750 | 97.629 | +2,2 |
2. | Fiat Panda | 91.224 | 82.004 | +11,2 |
3. | Volkswagen Up! | 55.635 | 67.444 | -17,5 |
4. | Renault Twingo | 53.442 | 38.254 | +39,7 |
5. | Hyundai i10 | 46.417 | 42.190 | +10,0 |
- | CELKEM | 632.010 | 588.649 | +7,4 |
Zdroj: JATO Dynamic 09/2015 |
Malé vozy
Ve třídě malých automobilů už je situace vyrovnanější, v čele nicméně zůstává Ford Fiesta s 174.441 registracemi před Renaultem Clio (166.623 registrací). V nejlepší desítce je i Škoda Fabia (osmé místo), a to díky výraznému meziročnímu nárůstu prodejů o 27,4 %. Mezi malé modely, kterým prodeje naopak klesly, patří třeba Citroën C3 (-12,5 %) a Audi A1 (-9,2 %).
Nejprodávanější malé vozy | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Ford Fiesta | 174.441 | 167.984 | +3,8 |
2. | Renault Clio | 166.623 | 162.850 | +2,3 |
3. | Volkswagen Polo | 159.998 | 141.192 | +13,3 |
4. | Opel/Vauxhall Corsa | 150.887 | 133.751 | +12,8 |
5. | Peugeot 208 | 121.084 | 119.408 | +1,4 |
6. | Toyota Yaris | 96.045 | 90.794 | +5,8 |
7. | Dacia Sandero | 82.735 | 79.352 | +4,3 |
8. | Škoda Fabia | 78.135 | 61.314 | +27,4 |
9. | Mini | 71.170 | 36.848 | +93,1 |
10. | Seat Ibiza | 67.486 | 62.444 | +8,1 |
- | CELKEM | 1.640.614 | 1.526.537 | +7,5 |
Nižší střední třída
Prodejům kompaktních automobilů samozřejmě dominuje evropský bestseller Volkswagen Golf, který dosáhl na 260.392 registrací. Meziročně mu však prodeje mírně klesly, o 0,8 %. Třetí mezi kompakty je Škoda Octavia, která se pravidelně objevuje v desítce nejprodávanějších osobních automobilů na evropském trhu. Stále důležitější roli v nižší střední třídě hrají modely prémiových značek. Třeba Audi A3 má na svém kontě v prvním pololetí roku více prodaných exemplářů než Opel Astra nebo Renault Mégane.
Nejprodávanější vozy nižší střední třídy | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Golf | 260.392 | 262.549 | -0,8 |
2. | Ford Focus | 128.136 | 121.416 | +5,5 |
3. | Škoda Octavia | 112.439 | 106.484 | +5,6 |
4. | Peugeot 308 | 102.735 | 74.938 | +37,1 |
5. | Audi A3/S3/ RS3 | 99.566 | 99.709 | -0,1 |
6. | Opel/Vauxhall Astra | 94.693 | 89.774 | +5,5 |
7. | Seat Leon | 77.459 | 70.426 | +10,0 |
8. | Renault Mégane | 64.879 | 61.312 | +5,8 |
9. | BMW 1 | 63.970 | 69.115 | -7,4 |
10. | Toyota Auris | 63.038 | 67.194 | -6,2 |
- | CELKEM | 1.762.604 | 1.619.493 | +8,1 |
Střední třída
V případě střední třídy už modely prémiových značek tvoří 45 %. Na nejvyšší příčku se však vrátil Volkswagen Passat, jehož prodeje díky loňskému nástupu osmé generace meziročně rostou o takřka 40 %. V prvním pololetí roku 2014 tuto pozici obsadilo BMW 3, které tentokrát skončilo třetí. Vedle Passatu se před něj dostal i Mercedes-Benz třídy C. Škoda Superb obsadila deváté místo, v prodejích tak mimo jiné překonala Mazdu 6, Toyotu Avensis a Hyundai i40.
Nejprodávanější vozy střední třídy | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Passat | 111.292 | 79.674 | +39,7 |
2. | Mercedes-Benz C | 85.59 | 56.938 | +50,3 |
3. | BMW 3 | 73.649 | 92.089 | -20,0 |
4. | Audi A4/S4/RS 4 | 66.060 | 64.609 | +2,2 |
5. | Opel/Vauxhall Insignia | 49.243 | 51.664 | -4,7 |
6. | Ford Mondeo | 41.215 | 26.322 | +56,6 |
7. | Volvo S60/V60 | 26.910 | 27.984 | -4,0 |
8. | Peugeot 508 | 24.471 | 22.814 | +7,3 |
9. | Škoda Superb | 24.362 | 24.058 | +1,3 |
10. | BMW 4 Gran Coupe | 17.044 | 1.558 | - |
- | CELKEM | 607.261 | 545.246 | +10,2 |
Vyšší střední třída
Jedničkou mezi vozy vyšší střední třídy bylo v prvních šesti měsících roku Audi A6, a to díky meziročnímu nárůstu prodejů o 14,4 %. Před rokem bylo první BMW 5, které tentokrát v této třídě obsadilo druhé místo. Důvodem je meziroční propad prodejů o 15 %. Mnichovská pětka tak následuje trend, prodeje ve vyšší střední třídě totiž klesají, ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 4,2 %.
Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Audi A6/S6/RS 6 | 49.535 | 43.283 | +14,4 |
2. | BMW 5 | 46.003 | 54.452 | -15,5 |
3. | Mercedes-Benz E | 36.210 | 42.636 | -15,1 |
4. | Volvo V70/XC70 | 24.490 | 22.921 | +6,8 |
5. | Audi A5/S5/RS 5 Sportback | 15.802 | 16.489 | -4,2 |
- | CELKEM | 193.685 | 202.212 | -4,2 |
Luxusní třída
Luxusním automobilům stejně jako loni dominuje Mercedes-Benz S, už však ne s takovým náskokem. S-Klasse se totiž přiblížilo Audi A7, důvodem je výrazný růst prodejů Audi (+31,2 %) kombinovaný s poklesem registrací Mercedesu (-18 %). A7 je ostatně jediným modelem z nejprodávanější desítky luxusních aut, jehož prodeje meziročně rostly.
Nejprodávanější luxusní vozy | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Mercedes-Benz S | 7.445 | 9.086 | -18,1 |
2. | Audi A7/S7/RS 7 | 5.965 | 4.547 | +31,2 |
3. | Audi A8/S8 | 3.659 | 3.773 | -3,0 |
4. | Porsche Panamera | 2.303 | 3.321 | -30,7 |
5. | BMW 7 | 2.301 | 2.775 | -17,1 |
- | CELKEM | 26.090 | 28.105 | -7,2 |
SUV a crossovery
Statistiky prodejů SUV jasně dokazují, proč automobilky rozšiřují nabídku takových vozů. Prodeje SUV výrazně rostou, přičemž je jedno, jaká je jejich velikost. Nejvíce si polepšila malá SUV, a to o 35,8 %. Nejoblíbenější kategorií však zůstávají kompaktní SUV s celkem 884.988 registracemi.
Nejvyšší příčku v kategorii malých SUV obsadil Renault Captur, jehož prodeje meziročně vzrostly o 22,7 %. Ještě více si polepšil druhý Opel Mokka, a to o 40,5 %. Někdejší jednička v kategorii Nissan Juke skončil pátý. Prodeje všech modelů v top 10 malých SUV rostly, jedinou výjimkou je deváté Suzuki S-Cross.
Nejprodávanější malá SUV a crossovery | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Renault Captur | 107.959 | 87.995 | +22,7 |
2. | Opel/Vauxhall Mokka | 87.383 | 62.184 | +40,5 |
3. | Peugeot 2008 | 85.120 | 73.735 | +15,4 |
4. | Dacia Duster | 69.949 | 66.669 | +4,9 |
5. | Nissan Juke | 55.489 | 50.277 | +10,4 |
- | CELKEM | 532.053 | 391.735 | +35,8 |
Nissan Qashqai čas od času nakoukne do nejlepší desítky osobních automobilů na starém kontinentu, není tak divu, že je s přehledem nejprodávanější kompaktní crossover v Evropě. Na svém kontě má za první pololetí roku 125.385 prodaných exemplářů, o 13,2 % více než před rokem. To druhý VW Tiguan dosáhl na 75.775 registrací, čekání na druhou generaci znamená, že jeho prodeje meziročně klesly o 8,6 %. Mezi středně velká SUV JATO Dynamics řadí i Škodu Yeti, které se v prvních šesti měsících roku prodalo 33.994 kusů.
Nejprodávanější kompaktní SUV a crossovery | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Nissan Qashqai | 125.385 | 110.72 | +13,2 |
2. | VW Tiguan | 75.775 | 82.895 | -8,6 |
3. | Kia Sportage | 57.383 | 49.248 | +16,5 |
4. | Hyundai ix35 | 56.744 | 47.68 | +19,0 |
5. | Ford Kuga | 52.028 | 41.685 | +24,8 |
6. | Audi Q3 | 43.620 | 41.049 | +6,3 |
7. | Volvo XC60 | 38.828 | 38.828 | +31,5 |
8. | Škoda Yeti | 33.994 | 32.266 | +5,4 |
9. | Audi Q5 | 32.813 | 32.813 | +8,4 |
10. | Toyota RAV4 | 31.707 | 28.168 | +12,6 |
- | CELKEM | 884.988 | 766.650 | +13,4 |
Velká SUV jsou hlavně záležitostí luxusních značek. Vede BMW X5 (19.376 prodaných kusů) před Range Roverem Sport (15.613). Nejlepší zástupce mainstremových značek je třetí Volkswagen Touareg, Hyundai Santa Fe skončil šestý.
Nejprodávanější velká SUV a crossovery | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | BMW X5 | 19.376 | 19.542 | -0,8 |
2. | Range Rover Sport | 15.613 | 14.284 | +9,3 |
3. | VW Touareg | 10.815 | 9.811 | +10,2 |
4. | Mercedes-Benz M | 10.550 | 11.920 | -11,5 |
5. | Porsche Cayenne | 10.071 | 6.963 | +44,6 |
6. | Hyundai Santa Fe | 8.781 | 6.383 | +37,6 |
7. | Range Rover | 7.956 | 6.586 | +20,8 |
8. | BMW X6 | 7.839 | 2.961 | +164,7 |
9. | Fiat Freemont | 7.368 | 8.967 | -17,8 |
10. | Jeep Cherokee | 7.095 | 2.667 | +166 |
- | CELKEM | 144.459 | 127.915 | +12,9 |
Velkoprostorové vozy a osobní dodávky
Velkoprostorová auta jsou z hlediska prodejů na evropských trzích aktuálním opakem SUV. Většině MPV totiž prodeje klesají. Mezi výjimky patří hlavně modely odvozené od užitkových vozidel.
V kategorii malých MPV vládne Fiat 500L, který drží více než třetinu trhu. Jeho 51.516 prodaných kusů ale znamená, že prodeje 500L meziročně klesly o devět procent. To není málo, je to ale jeden z těch nižších poklesů. Fordu B-Max prodeje klesly o pětinu, Citroënu C3 Picasso o 27,8 %. Daří se naopak zástupcům Kie, Venga si polepšila o takřka 14 %, Soul dokonce o 34 %. V tomto ohledu je ale třeba zmínit, že třeba český Svaz dovozců automobilů řadí Soul mezi malá auta.
Nejprodávanější malá MPV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Fiat 500L | 51.516 | 56.64 | -9,0 |
2. | Opel/Vauxhall Meriva | 29.776 | 31.672 | -6,0 |
3. | Ford B-Max | 25.227 | 31.527 | -20,0 |
4. | Citroën C3 Picasso | 21.909 | 30.356 | -27,8 |
5. | Hyundai ix20 | 19.934 | 19.605 | +1,7 |
- | CELKEM | 175.597 | 198.531 | -11,6 |
Mezi kompaktními MPV bodují Francouzi. Renault Scénic (včetně verze Grand Scénic) se umístil před Citroënem C4 Picasso (opět včetně verze Grand). Picassu však prodeje meziročně klesly o 11,3 %, Scénic je na tom lépe, pohoršil si jen o 1,8 %. Mezi středně velká MPV JATO Dynamics řadí i již nevyráběnou Škodu Roomster, jejíž prodeje v prvním pololetí roku meziročně klesly o 5,2 %.
Nejprodávanější kompaktní MPV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Renault (Grand) Scénic | 62.585 | 63.730 | -1,8 |
2. | Citroën (Grand) C4 Picasso | 60.827 | 68.592 | -11,3 |
3. | VW Touran | 45.294 | 52.108 | -13,1 |
4. | Ford (Grand) C-Max | 43.427 | 50.094 | -13,3 |
5. | Opel/Vauxhall Zafira | 29.829 | 45.938 | -35,1 |
- | CELKEM | 335.597 | 378.942 | -11,4 |
Titul nejprodávanějšího velkého MPV drží Volkswagen Sharan před svým sourozencem Seatem Alhambra, s nímž sdílí svoji techniku. Nový Renault Espace je sice podle svých tvůrců crossoverem, JATO Dynamics jej ale nadále řadí mezi velkoprostorová auta. Díky nové generaci si Espace ve srovnání s prvním pololetím loňského roku polepšil o 61 %.
Nejprodávanější velká MPV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Sharan | 20.313 | 18.415 | +10,3 |
2. | Seat Alhambra | 13.053 | 11.108 | +17,5 |
3. | Mercedes-Benz V | 11.018 | 1.841 | +498,5 |
4. | Ford S-Max | 7.055 | 17.36 | -59,4 |
5. | Renault Espace | 6.664 | 4.140 | +61,0 |
- | CELKEM | 71.399 | 80.208 | -11,0 |
Také mezi osobními dodávkami je nejvýše zástupce Volkswagenu, a to model Caddy, jehož 24.163 prodaných kusů znamená meziroční růst prodejů o 4,2 %. Výrazně se dařilo třetí Dacii Dokker, jejíž prodeje mohutně narostly o 30,5 %, nebo šestému Fordu Transit (Tourneo) Connect (+93,8 %).
Nejprodávanější osobní dodávky | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Caddy | 24.163 | 23.178 | +4,2 |
2. | Citroën Berlingo | 18.229 | 19.995 | -8,8 |
3. | Dacia Dokker | 13.027 | 9.983 | +30,5 |
4. | Renault Kangoo | 12.571 | 13.351 | -5,8 |
5. | Peugeot Partner | 11.991 | 12.974 | -7,6 |
- | CELKEM | 110.182 | 99.219 | +11,0 |
Exotická auta
JATO Dynamics sleduje také prodeje exotických aut, kam jsou řazeny supersporty nebo gran turisma. Nejvyšší post obsadilo Bentley Continental s 836 registracemi (-5,1 %). Stříbro bralo Ferrari 458 Italia (634 registrací), jehož prodeje však meziročně klesly o 28,6 %. V tomto případě je důvodem příchod nástupce 488 GTB. Přímý konkurent osmiválcového Ferrari, Lamborghini Huracán dosáhl na 337 prodaných exemplářů.
Nejprodávanější exotické vozy | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 1-6/2015 [ks] | Prodeje v 1-6/2014 [ks] | Rozdíl [%] |
1. | Bentley Continental GT/GTC | 836 | 881 | -5,1 |
2. | Ferrari 458 | 634 | 888 | -28,6 |
3. | Audi R8 | 629 | 546 | +15,2 |
4. | Ferrari California | 556 | 124 | +348,4 |
5. | Maserati Quattroporte | 463 | 428 | +8,2 |
- | CELKEM | 5.827 | 5.439 | +7,1 |