Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v prvním pololetí 2015: Jak se dařilo jednotlivým segmentům?

David Bureš
Diskuze (0)
Zatímco evropské prodeje SUV a crossoverů mohutně rostou, MPV se příliš nedaří. Prodeje klesly také velkým sedanům.

Prodeje nových aut na evropských trzích v posledních měsících rostou. Podle statistik JATO Dynamics se v Evropě v prvním pololetí roku prodalo 7.410.510 automobilů, o 8,4 % více než před rokem. Zatímco celková prodejní čísla už známe, nyní JATO Dynamics zveřejnilo i přehled prodejů v jednotlivých segmentech.

Nejoblíbenějšími vozy na evropských trzích jsou nadále hlavně ty malé a kompaktní. Na starém kontinentu se za prvních šest měsíců prodalo 1,64 milionu malých a 1,76 milionu kompaktních aut. V třídě malých automobilů prodeje rostly o 7,5 %, v nižší střední třídě o více než osm procent.

Velký zájem je o SUV. Ta jsou dělena do tří tříd podle velikosti na malá, kompaktní a velká, přičemž ve všech těchto třídách prodeje rostou. Nejvíce se daří těm malým, jejichž prodeje meziročně vzrostly o 35,8 %.

Naopak zájem Evropanů o velkoprostorová vozidla klesá. Prodeje vzrostly jen osobním dodávkám, malá, kompaktní i velká MPV si ve srovnání s prvním pololetím loňského roku pohoršila o zhruba 11 %. Podle analytiků prodeje SUV rostou právě na úkor MPV.

Ve srovnání se statistikami vydanými společností JATO Dynamics najdete v námi zveřejněných tabulkách podstatnou změnu. Zatímco JATO Dynamics dělí jednotlivé třídy na dvě skupiny podle mainstreamových a prémiových modelů, my jsme tyto kategorie spojili a prodeje mainstreamových a prémiových automobilů sečetli dohromady.

Minivozy

Třídě minivozů jasně dominují modely italského Fiatu. Zatímco Fiaty 500 a Panda dosáhly v prvních šesti měsících roku na více než 90 tisíc prodaných kusů, třetí Volkswagen Up! má na svém kontě „jen“ 55.635 registrovaných exemplářů. Prodeje Upu! navíc meziročně klesly o 17,5 %, sourozenec maličkého Volkswagenu, Škoda Citigo, se do nejprodávanější desítky miniaut nedostal.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Fiat 500 99.750 97.629 +2,2
2. Fiat Panda 91.224 82.004 +11,2
3. Volkswagen Up! 55.635 67.444 -17,5
4. Renault Twingo 53.442 38.254 +39,7
5. Hyundai i10 46.417 42.190 +10,0
- CELKEM 632.010 588.649 +7,4
Zdroj: JATO Dynamic 09/2015

Malé vozy

Ve třídě malých automobilů už je situace vyrovnanější, v čele nicméně zůstává Ford Fiesta s 174.441 registracemi před Renaultem Clio (166.623 registrací). V nejlepší desítce je i Škoda Fabia (osmé místo), a to díky výraznému meziročnímu nárůstu prodejů o 27,4 %. Mezi malé modely, kterým prodeje naopak klesly, patří třeba Citroën C3 (-12,5 %) a Audi A1 (-9,2 %).

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Ford Fiesta 174.441 167.984 +3,8
2. Renault Clio 166.623 162.850 +2,3
3. Volkswagen Polo 159.998 141.192 +13,3
4. Opel/Vauxhall Corsa 150.887 133.751 +12,8
5. Peugeot 208 121.084 119.408 +1,4
6. Toyota Yaris 96.045 90.794 +5,8
7. Dacia Sandero 82.735 79.352 +4,3
8. Škoda Fabia 78.135 61.314 +27,4
9. Mini 71.170 36.848 +93,1
10. Seat Ibiza 67.486 62.444 +8,1
- CELKEM 1.640.614 1.526.537 +7,5

Nižší střední třída

Prodejům kompaktních automobilů samozřejmě dominuje evropský bestseller Volkswagen Golf, který dosáhl na 260.392 registrací. Meziročně mu však prodeje mírně klesly, o 0,8 %. Třetí mezi kompakty je Škoda Octavia, která se pravidelně objevuje v desítce nejprodávanějších osobních automobilů na evropském trhu. Stále důležitější roli v nižší střední třídě hrají modely prémiových značek. Třeba Audi A3 má na svém kontě v prvním pololetí roku více prodaných exemplářů než Opel Astra nebo Renault Mégane.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Volkswagen Golf 260.392 262.549 -0,8
2. Ford Focus 128.136 121.416 +5,5
3. Škoda Octavia 112.439 106.484 +5,6
4. Peugeot 308 102.735 74.938 +37,1
5. Audi A3/S3/ RS3 99.566 99.709 -0,1
6. Opel/Vauxhall Astra 94.693 89.774 +5,5
7. Seat Leon 77.459 70.426 +10,0
8. Renault Mégane 64.879 61.312 +5,8
9. BMW 1 63.970 69.115 -7,4
10. Toyota Auris 63.038 67.194 -6,2
- CELKEM 1.762.604 1.619.493 +8,1

Střední třída

V případě střední třídy už modely prémiových značek tvoří 45 %. Na nejvyšší příčku se však vrátil Volkswagen Passat, jehož prodeje díky loňskému nástupu osmé generace meziročně rostou o takřka 40 %. V prvním pololetí roku 2014 tuto pozici obsadilo BMW 3, které tentokrát skončilo třetí. Vedle Passatu se před něj dostal i Mercedes-Benz třídy C. Škoda Superb obsadila deváté místo, v prodejích tak mimo jiné překonala Mazdu 6, Toyotu Avensis a Hyundai i40.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Volkswagen Passat 111.292 79.674 +39,7
2. Mercedes-Benz C 85.59 56.938 +50,3
3. BMW 3 73.649 92.089 -20,0
4. Audi A4/S4/RS 4 66.060 64.609 +2,2
5. Opel/Vauxhall Insignia 49.243 51.664 -4,7
6. Ford Mondeo 41.215 26.322 +56,6
7. Volvo S60/V60 26.910 27.984 -4,0
8. Peugeot 508 24.471 22.814 +7,3
9. Škoda Superb 24.362 24.058 +1,3
10. BMW 4 Gran Coupe 17.044 1.558 -
- CELKEM 607.261 545.246 +10,2

Vyšší střední třída

Jedničkou mezi vozy vyšší střední třídy bylo v prvních šesti měsících roku Audi A6, a to díky meziročnímu nárůstu prodejů o 14,4 %. Před rokem bylo první BMW 5, které tentokrát v této třídě obsadilo druhé místo. Důvodem je meziroční propad prodejů o 15 %. Mnichovská pětka tak následuje trend, prodeje ve vyšší střední třídě totiž klesají, ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 4,2 %.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Audi A6/S6/RS 6 49.535 43.283 +14,4
2. BMW 5 46.003 54.452 -15,5
3. Mercedes-Benz E 36.210 42.636 -15,1
4. Volvo V70/XC70 24.490 22.921 +6,8
5. Audi A5/S5/RS 5 Sportback 15.802 16.489 -4,2
- CELKEM 193.685 202.212 -4,2

Luxusní třída

Luxusním automobilům stejně jako loni dominuje Mercedes-Benz S, už však ne s takovým náskokem. S-Klasse se totiž přiblížilo Audi A7, důvodem je výrazný růst prodejů Audi (+31,2 %) kombinovaný s poklesem registrací Mercedesu (-18 %). A7 je ostatně jediným modelem z nejprodávanější desítky luxusních aut, jehož prodeje meziročně rostly.

Nejprodávanější luxusní vozy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Mercedes-Benz S 7.445 9.086 -18,1
2. Audi A7/S7/RS 7 5.965 4.547 +31,2
3. Audi A8/S8 3.659 3.773 -3,0
4. Porsche Panamera 2.303 3.321 -30,7
5. BMW 7 2.301 2.775 -17,1
- CELKEM 26.090 28.105 -7,2

SUV a crossovery

Statistiky prodejů SUV jasně dokazují, proč automobilky rozšiřují nabídku takových vozů. Prodeje SUV výrazně rostou, přičemž je jedno, jaká je jejich velikost. Nejvíce si polepšila malá SUV, a to o 35,8 %. Nejoblíbenější kategorií však zůstávají kompaktní SUV s celkem 884.988 registracemi.

Nejvyšší příčku v kategorii malých SUV obsadil Renault Captur, jehož prodeje meziročně vzrostly o 22,7 %. Ještě více si polepšil druhý Opel Mokka, a to o 40,5 %. Někdejší jednička v kategorii Nissan Juke skončil pátý. Prodeje všech modelů v top 10 malých SUV rostly, jedinou výjimkou je deváté Suzuki S-Cross.

Nejprodávanější malá SUV a crossovery
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Renault Captur 107.959 87.995 +22,7
2. Opel/Vauxhall Mokka 87.383 62.184 +40,5
3. Peugeot 2008 85.120 73.735 +15,4
4. Dacia Duster 69.949 66.669 +4,9
5. Nissan Juke 55.489 50.277 +10,4
- CELKEM 532.053 391.735 +35,8

Nissan Qashqai čas od času nakoukne do nejlepší desítky osobních automobilů na starém kontinentu, není tak divu, že je s přehledem nejprodávanější kompaktní crossover v Evropě. Na svém kontě má za první pololetí roku 125.385 prodaných exemplářů, o 13,2 % více než před rokem. To druhý VW Tiguan dosáhl na 75.775 registrací, čekání na druhou generaci znamená, že jeho prodeje meziročně klesly o 8,6 %. Mezi středně velká SUV JATO Dynamics řadí i Škodu Yeti, které se v prvních šesti měsících roku prodalo 33.994 kusů.

Nejprodávanější kompaktní SUV a crossovery
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Nissan Qashqai 125.385 110.72 +13,2
2. VW Tiguan 75.775 82.895 -8,6
3. Kia Sportage 57.383 49.248 +16,5
4. Hyundai ix35 56.744 47.68 +19,0
5. Ford Kuga 52.028 41.685 +24,8
6. Audi Q3 43.620 41.049 +6,3
7. Volvo XC60 38.828 38.828 +31,5
8. Škoda Yeti 33.994 32.266 +5,4
9. Audi Q5 32.813 32.813 +8,4
10. Toyota RAV4 31.707 28.168 +12,6
- CELKEM 884.988 766.650 +13,4

Velká SUV jsou hlavně záležitostí luxusních značek. Vede BMW X5 (19.376 prodaných kusů) před Range Roverem Sport (15.613). Nejlepší zástupce mainstremových značek je třetí Volkswagen Touareg, Hyundai Santa Fe skončil šestý.

Nejprodávanější velká SUV a crossovery
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. BMW X5 19.376 19.542 -0,8
2. Range Rover Sport 15.613 14.284 +9,3
3. VW Touareg 10.815 9.811 +10,2
4. Mercedes-Benz M 10.550 11.920 -11,5
5. Porsche Cayenne 10.071 6.963 +44,6
6. Hyundai Santa Fe 8.781 6.383 +37,6
7. Range Rover 7.956 6.586 +20,8
8. BMW X6 7.839 2.961 +164,7
9. Fiat Freemont 7.368 8.967 -17,8
10. Jeep Cherokee 7.095 2.667 +166
- CELKEM 144.459 127.915 +12,9

Velkoprostorové vozy a osobní dodávky

Velkoprostorová auta jsou z hlediska prodejů na evropských trzích aktuálním opakem SUV. Většině MPV totiž prodeje klesají. Mezi výjimky patří hlavně modely odvozené od užitkových vozidel.

V kategorii malých MPV vládne Fiat 500L, který drží více než třetinu trhu. Jeho 51.516 prodaných kusů ale znamená, že prodeje 500L meziročně klesly o devět procent. To není málo, je to ale jeden z těch nižších poklesů. Fordu B-Max prodeje klesly o pětinu, Citroënu C3 Picasso o 27,8 %. Daří se naopak zástupcům Kie, Venga si polepšila o takřka 14 %, Soul dokonce o 34 %. V tomto ohledu je ale třeba zmínit, že třeba český Svaz dovozců automobilů řadí Soul mezi malá auta.

Nejprodávanější malá MPV
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Fiat 500L 51.516 56.64 -9,0
2. Opel/Vauxhall Meriva 29.776 31.672 -6,0
3. Ford B-Max 25.227 31.527 -20,0
4. Citroën C3 Picasso 21.909 30.356 -27,8
5. Hyundai ix20 19.934 19.605 +1,7
- CELKEM 175.597 198.531 -11,6

Mezi kompaktními MPV bodují Francouzi. Renault Scénic (včetně verze Grand Scénic) se umístil před Citroënem C4 Picasso (opět včetně verze Grand). Picassu však prodeje meziročně klesly o 11,3 %, Scénic je na tom lépe, pohoršil si jen o 1,8 %. Mezi středně velká MPV JATO Dynamics řadí i již nevyráběnou Škodu Roomster, jejíž prodeje v prvním pololetí roku meziročně klesly o 5,2 %.

Nejprodávanější kompaktní MPV
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Renault (Grand) Scénic 62.585 63.730 -1,8
2. Citroën (Grand) C4 Picasso 60.827 68.592 -11,3
3. VW Touran 45.294 52.108 -13,1
4. Ford (Grand) C-Max 43.427 50.094 -13,3
5. Opel/Vauxhall Zafira 29.829 45.938 -35,1
- CELKEM 335.597 378.942 -11,4

Titul nejprodávanějšího velkého MPV drží Volkswagen Sharan před svým sourozencem Seatem Alhambra, s nímž sdílí svoji techniku. Nový Renault Espace je sice podle svých tvůrců crossoverem, JATO Dynamics jej ale nadále řadí mezi velkoprostorová auta. Díky nové generaci si Espace ve srovnání s prvním pololetím loňského roku polepšil o 61 %.

Nejprodávanější velká MPV
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Volkswagen Sharan 20.313 18.415 +10,3
2. Seat Alhambra 13.053 11.108 +17,5
3. Mercedes-Benz V 11.018 1.841 +498,5
4. Ford S-Max 7.055 17.36 -59,4
5. Renault Espace 6.664 4.140 +61,0
- CELKEM 71.399 80.208 -11,0

Také mezi osobními dodávkami je nejvýše zástupce Volkswagenu, a to model Caddy, jehož 24.163 prodaných kusů znamená meziroční růst prodejů o 4,2 %. Výrazně se dařilo třetí Dacii Dokker, jejíž prodeje mohutně narostly o 30,5 %, nebo šestému Fordu Transit (Tourneo) Connect (+93,8 %).

Nejprodávanější osobní dodávky
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Volkswagen Caddy 24.163 23.178 +4,2
2. Citroën Berlingo 18.229 19.995 -8,8
3. Dacia Dokker 13.027 9.983 +30,5
4. Renault Kangoo 12.571 13.351 -5,8
5. Peugeot Partner 11.991 12.974 -7,6
- CELKEM 110.182 99.219 +11,0

Exotická auta

JATO Dynamics sleduje také prodeje exotických aut, kam jsou řazeny supersporty nebo gran turisma. Nejvyšší post obsadilo Bentley Continental s 836 registracemi (-5,1 %). Stříbro bralo Ferrari 458 Italia (634 registrací), jehož prodeje však meziročně klesly o 28,6 %. V tomto případě je důvodem příchod nástupce 488 GTB. Přímý konkurent osmiválcového Ferrari, Lamborghini Huracán dosáhl na 337 prodaných exemplářů.

Nejprodávanější exotické vozy
Poř. Model Prodeje v 1-6/2015 [ks] Prodeje v 1-6/2014 [ks] Rozdíl [%]
1. Bentley Continental GT/GTC 836 881 -5,1
2. Ferrari 458 634 888 -28,6
3. Audi R8 629 546 +15,2
4. Ferrari California 556 124 +348,4
5. Maserati Quattroporte 463 428 +8,2
- CELKEM 5.827 5.439 +7,1
David Bureš
Diskuze (0)