Evropský trh v roce 2014: Škoda skončila 11. mezi značkami
Na evropském trhu se během loňského roku prodalo 13.006.451 nových automobilů, což je o 5,4 % více než v roce 2013. Vyplývá to ze statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), která počítá data registrací aut ve státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a států sdružení EFTA (Island, Norsko a Švýcarsko).
Největším evropským trhem zůstává Německo, kde bylo loni prodáno 3.036.773 aut (+2,9 %). Následuje Velká Británie s 2.476.435 prodanými vozy (+9,3 %), Francie (1.795.885 prodaných aut) a Itálie (1.359.616 prodaných aut). V celé Evropské unii se v roce 2014 prodalo 12.550.771 vozů (+5,7 %).
V České republice bylo loni registrováno 192.314 nových aut, což je o 16,7 procenta více než v roce 2013. Díky výraznému nárůstu jsme v prodejích předstihli Dánsko, kde se loni prodalo 189.051 aut (+3,8 %).
Evropským prodejům vládne německý koncern VW Group, který v EU a státech EFTA loni prodal 3.313.435 aut, což byl sedmiprocentní nárůst proti předchozímu roku. Následují francouzští výrobci PSA Peugeot Citroën (1.390.900 prodaných aut) a Renault Group (1.237.606).
Mezi značkami je na tom s přehledem nejlépe Volkswagen. Jeho 1.619.921 prodaných aut znamená, že samotná značka Volkswagen v Evropě prodala více aut než koncern PSA nebo koncern Renault.
Mladoboleslavská značka Škoda loni na evropských trzích rostla slušným tempem, zaznamenala zde nárůst prodejů o 13,9 %. Díky 582.140 prodaným vozům Škoda skončila na 11. příčce mezi značkami. Toto číslo znamená, že si proti roku 2013 vyměnila pozici s Toyotou. Její evropské prodeje v roce 2014 poporostly jen o 1,1 %.
Škoda zaznamenala jeden z těch vyšších nárůstů prodejů. Dále se významně dařilo Mazdě (+18,7 %), Dacii (+23,3 %), Mitsubishi (+25 %), Lexusu (+30,3 %) nebo Jeepu (+69,6 %). Úbytek prodejů zaznamenalo jen minimum značek. Mezi ně patří Lancia/Chrysler (-3,6 %) a Honda (-4,9 %), výrazně prodeje klesly Alfě Romeo (-8,2 %), Smartu (-14,9 %) a Chevroletu (-73,1 %). U posledního jmenovaného výrobce je to samozřejmě způsobeno tím, že se stahuje z evropského trhu.
Evropský trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 2014 [ks] | Prodeje 2013 [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | Volkswagen | 1.619.921 | 1.553.251 | +4,3 |
2. | Ford | 947.951 | 901.343 | +5,2 |
3. | Opel/Vauxhall | 885.372 | 824.787 | +7,3 |
4. | Renault | 874.504 | 801.273 | +9,1 |
5. | Peugeot | 782.855 | 739.944 | +5,8 |
6. | Audi | 726.059 | 694.600 | +4,5 |
7. | BMW | 676.410 | 641.196 | +5,5 |
8. | Mercedes-Benz | 652.373 | 617.244 | +5,7 |
9. | Citroën | 608.045 | 601.277 | +1,1 |
10. | Fiat | 586.271 | 573.674 | +2,2 |
11. | Škoda | 582.140 | 511.172 | +13,9 |
12. | Toyota | 527.380 | 521.742 | +1,1 |
13. | Nissan | 477.183 | 422.043 | +13,1 |
14. | Hyundai | 424.467 | 422.444 | +0,5 |
15. | Dacia | 363.102 | 294.434 | +23,3 |
16. | Kia | 353.719 | 339.306 | +4,2 |
17. | Seat | 328.334 | 289.356 | +13,5 |
18. | Volvo | 254.610 | 230.063 | +10,7 |
19. | Mazda | 175.028 | 147.461 | +18,7 |
20. | Suzuki | 162.828 | 152.341 | +6,9 |
21. | Mini | 156.902 | 153.501 | +2,2 |
22. | Honda | 133.268 | 140.061 | -4,9 |
23. | Land Rover | 115.826 | 108.865 | +6,4 |
24. | Mitsubishi | 102.364 | 81.861 | +25,0 |
25. | Lancia/Chrysler | 72.168 | 74.847 | -3,6 |