Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2014: Škoda skončila 11. mezi značkami

David Bureš
Diskuze (239)
Nárůst prodejů loni v Evropě zaznamenaly Mazda, Dacia nebo Jeep. Naopak se nedařilo Smartu či Hondě.

Na evropském trhu se během loňského roku prodalo 13.006.451 nových automobilů, což je o 5,4 % více než v roce 2013. Vyplývá to ze statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), která počítá data registrací aut ve státech Evropské unie (bez nedůležité Malty) a států sdružení EFTA (Island, Norsko a Švýcarsko).

Největším evropským trhem zůstává Německo, kde bylo loni prodáno 3.036.773 aut (+2,9 %). Následuje Velká Británie s 2.476.435 prodanými vozy (+9,3 %), Francie (1.795.885 prodaných aut) a Itálie (1.359.616 prodaných aut). V celé Evropské unii se v roce 2014 prodalo 12.550.771 vozů (+5,7 %).

V České republice bylo loni registrováno 192.314 nových aut, což je o 16,7 procenta více než v roce 2013. Díky výraznému nárůstu jsme v prodejích předstihli Dánsko, kde se loni prodalo 189.051 aut (+3,8 %).

Evropským prodejům vládne německý koncern VW Group, který v EU a státech EFTA loni prodal 3.313.435 aut, což byl sedmiprocentní nárůst proti předchozímu roku. Následují francouzští výrobci PSA Peugeot Citroën (1.390.900 prodaných aut) a Renault Group (1.237.606).

Mezi značkami je na tom s přehledem nejlépe Volkswagen. Jeho 1.619.921 prodaných aut znamená, že samotná značka Volkswagen v Evropě prodala více aut než koncern PSA nebo koncern Renault.

Mladoboleslavská značka Škoda loni na evropských trzích rostla slušným tempem, zaznamenala zde nárůst prodejů o 13,9 %. Díky 582.140 prodaným vozům Škoda skončila na 11. příčce mezi značkami. Toto číslo znamená, že si proti roku 2013 vyměnila pozici s Toyotou. Její evropské prodeje v roce 2014 poporostly jen o 1,1 %.

Škoda zaznamenala jeden z těch vyšších nárůstů prodejů. Dále se významně dařilo Mazdě (+18,7 %), Dacii (+23,3 %), Mitsubishi (+25 %), Lexusu (+30,3 %) nebo Jeepu (+69,6 %). Úbytek prodejů zaznamenalo jen minimum značek. Mezi ně patří Lancia/Chrysler (-3,6 %) a Honda (-4,9 %), výrazně prodeje klesly Alfě Romeo (-8,2 %), Smartu (-14,9 %) a Chevroletu (-73,1 %). U posledního jmenovaného výrobce je to samozřejmě způsobeno tím, že se stahuje z evropského trhu.

Evropský trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje v 2014 [ks]Prodeje 2013 [ks]Meziroční změna [%]
1.Volkswagen1.619.9211.553.251+4,3
2.Ford947.951901.343+5,2
3.Opel/Vauxhall885.372824.787+7,3
4.Renault874.504801.273+9,1
5.Peugeot782.855739.944+5,8
6.Audi726.059694.600+4,5
7.BMW676.410641.196+5,5
8.Mercedes-Benz652.373617.244+5,7
9.Citroën608.045601.277+1,1
10.Fiat586.271573.674+2,2
11.Škoda582.140511.172+13,9
12.Toyota527.380521.742+1,1
13.Nissan477.183422.043+13,1
14.Hyundai424.467422.444+0,5
15.Dacia363.102294.434+23,3
16.Kia353.719339.306+4,2
17.Seat328.334289.356+13,5
18.Volvo254.610230.063+10,7
19.Mazda175.028147.461+18,7
20.Suzuki162.828152.341+6,9
21.Mini156.902153.501+2,2
22.Honda133.268140.061-4,9
23.Land Rover115.826108.865+6,4
24.Mitsubishi102.36481.861+25,0
25.Lancia/Chrysler72.16874.847-3,6

David Bureš
Diskuze (239)
Avatar - Hammunasakra
20. 1. 2015 17:07
Re: Co bije do očí...
Vidim menzane že sis našel sobě rovnýho kamaráda. To ti přeju :yes: >:-[]
Avatar - white label
19. 1. 2015 23:55
Re: MB
Kdyby všechny socialismem podobně (dlouhodobě) zbídačené velké podniky dopadly tak, jako Škoda auto, bylo by to skvělé... a mnohem podstatnější, než to, za kolik marek to koupili, je to, kolik do toho investovali, a to při zachování značky Škoda. Klidně mohli pod touto značkou dělat jen jednu lowendovou řadu a na mainstreamovou produkci z Boleslavi "lepit" svoje logo, tedy tak jak to (podobně) udělala spousta "porevolučních" zahraničních investorů u nás.
Nebo jsme si ji raději měli nechat a vyvážet pod touto značkou "Škoda-vtipy" do Anglie?

P.S. A jestli je nějaké české značky vyrábějící osobní automobily opravdu velká škoda, tak je to v prvé řadě Tatra!
19. 1. 2015 23:03
Re: MB
jak to souvisi s tim, ze je pro nektere lidi tato prumerna koncernova filialka (co do vyrobniho programu i objemu vyroby) modlou? tady preci nikdo nerika, ze je to spatny podnik a ze ho tu nechcem nebo ze se nemel nemcum prodavat. muj strizlivy odhad je, ze kdyby se skodovka neprodala, tak by bud dnes jiz neexistovala (temer jiste) a nebo by zivorila - jeden motor, jedna kastle, jedna prevodovka, dluhy z minulosti, nic k investovani, image socialistickeho ksuntu. S timto by se bez VW (nebo neceho podobneho) na presyceny zapadni trh tezko dostala... Nic to ale nemeni na tom, ze je to nemecky podnik, ktery primarne je zameren na tvorbu zisku pro majitele (coz je zcela v poradku), ale fakt nevim, cemu/komu v teto souvislosti gratulovat a proc.
19. 1. 2015 22:54
Re: MB
Hele, treba slocenost CEZ, ktera je rize ceska odvadi do rozpoctu cr mnohem vice penez nez skoda auto. posilas take tam vyrocni gratulace? je zvlastni, ze zatimco nemeckou skodovku (ktera primarne nosi penize do nemecka do volkswagenu) tu lide obecne miluji, cesky CEZ tu lide obecne nemaji radi... takze ja jen zopakuju myslenku - je mi uplne stejne mila jakakoliv zahranicni montovna s vyvojem jako skoda auto. a samozrejme je dobre, ze tu takova firma je. ale gratulace za vyrobenych x aut ji proste posilat nebudu, stejne jako nebudu gratulovat zadnemu nadnarodnimu koncernu s prumernym vyrobnim programem za jeho cinnost.
19. 1. 2015 20:29
Re: No, koukám, že Fiat to má o fous...
Kus prostoru tam mají věnovanou cestě populárů do Indie v r. 1934 a na jednom z textů tam je psáno, že v té době byl průmyslový koncern Škoda vlastněn francouzským kapitálem. Tak snad vědí co píšou.