Ferrari 365 P Berlinetta Speciale Tre Posti: Ani za 494 milionů!

 

Nekoupili byste si něco ani za milion? Tohle rčení platí tak trochu i pro unikátní třímístné ferrari. Neprodalo se totiž za 494 milionů korun...

Jedno z nejvzácnějších Ferrari majitele nezměnilo. Dražila jej aukční síň Gooding & Company o minulém víkendu 16. a 17. srpna. Samozřejmě v rámci Monterey Car Weeku v Pebble Beach při slavné soutěži elegance (nejen) historických aut. Zájemci přihazovali jako o život, nejvyšší částka se zastavila na 23,5 milionech dolarů. To je v přepočtu 493,85 milionu korun! Jenže komentátor aukce oznámil, že tato částka prodávajícímu vozu nestačí, měl k ní výhrady. Nebyla splněna její minimální výše (!), ač nebyla žádná stanovena. Kolik by si za svoje auto představoval? 40, 50 milionů dolarů? Obzvláště právě kousky z italského Maranella v současnosti mění majitele za opravdu absurdní peníze...

Vlastník vozu se tedy alespoň pro tuto chvíli nezměnil. Ale bílý kousek rozhodně stojí za pozornost. Ano, jak napovídá italský přídomek „tre posti“, je třímístný. Řidič sedí centrálně, dva spolujezdci po stranách a sedadla mají posunuta více vzad. Ne, McLaren F1 opravdu nebyl prvním vozem, který přišel s tímto členěním kokpitu. I když jich bylo více, „berlinetta speciale“ 365 P s Pininfarinovou karoserií vznikla jen ve dvou exemplářích, vnější design navrhl tehdejší šéfstylista studia Aldo Brovarone. Tato popisovaná s číslem podvozku 8971 byla poprvé prezentována na autosalonu v Paříži v roce 1966. Tříramenný tenký dřevěný volant je klasikou, stejně jako přístroje ve dvou kulatých tubusech. Zaujme i obří prosklená posuvná střecha a tvary zadních světel, nebo hrdlo nádrže s efektním víčkem na levé straně za bočními okny.

Ferrari 365 P hodně připomíná pozdější Dina 206/246 GT. Mělo také motor z lehké slitiny uložený uprostřed, tedy před zadní nápravou. Ovšem podélně, nikoli napříč. Právě písmeno P neznačí „prototipo“, ani „Pininfarina“, nýbrž umístění pohonné jednotky „posteriore“). Bylo tedy úplně prvním silničním vozem značky s touto koncepcí. Na rozdíl od Dina šlo ale o „čistokrevné“ Ferrari s tím správným počtem válců v uspořádání do V. Parametry? Při vrtání 81 a zdvihu 71 mm přesných 4,93 l objemu a 283 kW výkonu při 7300 otáčkách. Jednalo se pochopitelně o dvouventilové atmosférické srdce se šedesátistupňovým úhlem rozevření válců a rozvodem OHC, tedy vačkovým hřídelem v hlavě. Mělo mazání se suchou klikovou skříní, o přípravu směsi se pak starala trojice karburátorů Weber 40 DFI.

Pětistupňová manuální převodovka přenášela sílu dozadu, hodnota točivého momentu ale udávána nebyla. Podvozek i pohonná jednotka vycházejí ze závodního speciálu 365 P2, který poháněl tentýž vidlicový dvanáctiválec a jezdil vytrvalostní závody v letech 1965-66 v uzavřené i otevřené verzi. Rozvor náprav u třímístného sporťáku činil 2600 mm, přední kola byla od sebe vzdálena 1480, zadní kratších 1470 mm. Základ konstrukce šasi tvořil tradiční prostorový ocelový trubkový rám, navíc s hliníkovým plechem pro zvýšení tuhosti. Dvojité lichoběžníkové závěsy byly doplněny na obou nápravách teleskopickými tlumiči, vinutými pružinami a příčnými zkrutnými stabilizátory. Nechyběla ani čtveřice kotoučových brzd.

Jen 1020 kg lehké kupé s vnějšími rozměry 4400 x 1890 x 1190 mm najelo za osmačtyřicet let svého života jen 7.900 mil, tedy 12.714 km. Jako první jej v červenci 1967 koupil slavný Luigi Chinetti. Bývalý závodník (trojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans!) se již dávno předtím přesunul do USA, kde šéfoval tamnímu zastoupení značky a mimo jiné hledal pro Enza Ferrariho místní talenty, objevil třeba mistra světa F1 z roku 1961 Phila Hilla. Založil také North American Racing Team. NART proslul svým atypickým bílomodrým zbarvením vozů z Maranella... Chinetti své 365 P dokonce dvakrát prodal, poprvé Marvynu Cartonovi. Pro něho bylo ale příliš silné a tak jej vrátil. Druhým vlastníkem byl Jan de Vroom. Luigiho přítel a spoluzakladatel NART. Tomu se s ním však špatně parkovalo. Bílý superstroj doputoval dokonce až do Evropy, na Azurové pobřeží, aby se ale pak vrátil zpět za oceán. Do dnešních dnů byl pouze jednou přestříkán, jinak je zcela původní. Zůstal v majetku rodiny, muž, který se jej nyní pokoušel neúspěšně prodat, má totiž v rodném listě také jméno Luigi Chinetti, ale jedná se o syna.

Druhé třímístné auto, stříbrné s černým pruhem a číslem šasi 8815, se do dnešních dnů dochovalo též, nachází se také v USA. Objevilo se v premiéře na stánku karosárny v Turíně na sklonku roku 1966. Má jinou záď vytvarovanou do podoby křídla. Jeho prvním majitelem nebyl nikdo menší než šéf Fiatu Gianni Agnelli, do Spojených států jej prodal v sedmdesátých letech.

Pohled do historie: Ferrari 365 GTB/4 Daytona – Sen bohatých sběratelů

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a desítky zraněných

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici…

Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta Turkmenský diktátor vytlačuje z ulic tmavá auta

Turkmenistán je jedním z nejizolovanějších států s…

Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu. Vede očekování

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

 
Zdroj: Gooding & Co, UCP. Autoblog.es

Štítky Ferrari Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 



Ferrari 365 GTB/4 Daytona: Nalezeno po 40 letech! Ferrari 365 GTB/4 Daytona: Nalezeno po 40 letech!

Dlouhé čtyři dekády odpočívalo extrémně vzácné ferrari v…

Chcete vlastnit opravdu vzácný závoďák? Do aukce míří krásné Ferrari Daytona Chcete vlastnit opravdu vzácný závoďák? Do aukce míří krásné Ferrari Daytona

Žlutý sporťák se vzpínajícím se koněm ve znaku může ihned…

 



 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Čína: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Dnes 18:35

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká. United spasil Martial

Arsenal naděloval, ale Čech na 200. nulu pořád čeká.…

Fotbalisté Arsenalu vyhráli v 24. Premier League i s Petrem Čechem v brance doma pohodlně porazili Crystal…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…