Ferrari v problémech: Co se za tím skrývá?

Ferrari v problémech: Co se za tím skrývá?

Ferrari a formule 1 jsou spojité nádoby už od prvních ročníků mistrovství světa. Černý vzpínající se koník však v současné době spíše klopýtá, než aby cválal po okruzích F1.

Svět motorů se vydal zjistit, proč je Ferrari aktuálně spíše pojmem či symbolem než reálnou hrozbou pro soupeře. Pátrání jsme začali v rámci závodu na maďarském Hungaroringu a pokračovali za pomoci dostupných zahraničních i domácích zdrojů.

Luca se s tím nemaže

Za pár týdnů šestašedesátiletý Ital Luca di Montezomolo je spojen se slavnou značkou čtyřicet let a od roku 1991 je prezidentem automobilky.

Byl to on, kdo přivedl do týmu na podzim 1973 Nikiho Laudu, který vrátil Ferrari po jedenácti letech titul mistra světa a značku celkově pozvedl. A ten samý Montezomolo oslovil ve druhé polovině devadesátých let jezdce Michaela Schumachera, šéfa týmu Jeana Todta, manažera Rose Brawna a technika Roryho Byrnea. Tahle legendární sestava získala začátkem století pro italskou značku pět individuálních titulů (Schumacher) a šest v hodnocení týmů (Pohár konstruktérů).

Když se Montezomolo naštve, je to pořádný pruďas. Dokázal to nejednou v soukromí, například ze vzteku nad nepodařeným závodem rozbil televizor nebo napadl manželku. Před Lukou má respekt i dvaaosmdesátiletý Bernie Ecclestone, všemocný boss světa formule 1. Jejich emotivní výstup na letošním závodě ve španělské Barceloně exkluzivně zachytil redakční fotograf Jiří Křenek.

Pánové, co s tím uděláte?

Montezomolo, připomínající legendárního Enza Ferrariho, vládne závodnímu týmu pevnou rukou. A Luca den po závodě v Maďarsku (28. července) svolal vedení stáje a inženýry do továrny v Maranellu. V klimatizovaném zasedacím sále nebylo nikomu z přítomných dobře.

„Ferrari, které jsem viděl včera, mi nesedlo. Chci od vás slyšet, co uděláme pro to, abychom byli koncem srpna ve Spa zařazeni mezi favority,“ zeptal se na týmovém mítinku.

První krokem bylo testování na francouzském okruhu v Magny Cours, kde s vozem z roku 2011 tři dny kroužil testovací jezdec Pedro de la Rosa. Cílem akce bylo porovnání informací s daty vycházejícími ze zkoušek z aerodynamického tunelu.

Ferrari totiž přestavuje od loňského roku aerodynamický tunel a má s tím problémy. Proto využívá stejné zařízení dnes již bývalé stáje Toyota F1 v německém Kolíně nad Rýnem. A podle informací Světa motorů vznikají dohady, zda inženýři Ferrari nedostávají špatné údaje. Jak se ovšem zdá, tady pověstný pes zakopaný není.

Mají vyčerpané auto?

V roce 2012 se ukázal model F2012 jako špatný koncept a úpravami byl vylepšován do poloviny sezony. Po zbytek sezony se podařilo udržet jeho technickou kondici. Nebýt dvou nezaviněných kolizí, mohl se stát Alonso mistrem světa a Massa si vylepšil bodovou bilanci.

Problém může nastat, když se ukáže, že technická zlepšení současného provedení F138 nejsou vyčerpána. Úhel od přední části na záď je mírnější, než mají monoposty Lotus nebo Red Bull. Zmíněné týmy tak dosáhly efektu, že výfukové plyny foukají s větší přesností na difuzor, a získávají tak lepší přítlak na zadní část monopostu.

Navíc si jejich technické řešení více rozumí s novými pneumatikami Pirelli, které mají od závodu v Maďarsku boční kevlarové výztuhy. Ferrari potřebuje k lepší práci gum vyšší teploty. Ale to už se přece ví dva roky…

V Barceloně vyhrálo Ferrari zásluhou Alonsa zatím naposledy a Massa dojel třetí. Od té doby však byla na voze uskutečněna řada změn, ale bez zjevného efektu. Výčet úprav je přitom pestrý – širší špička nosu, vertikální křidélko na začátku bočnic, úpravy předního křídla, prodloužení boční části vozu společně s krytem motoru a na výfuku.

Fernando, makej a buď zticha

Když začínala loni druhá polovina sezony, nastupoval do ní Alonso z prvního místa s náskokem 42 bodů. Letos je třetí a ztrácí na vedoucího muže šampionátu 39 bodů.

Španěl jezdí rudým monopostem čtvrtým rokem a může pomoci Ferrari k lepším výsledkům. „Popisuji inženýrům pocity z průjezdu jednotlivými zatáčkami. Jak vůz brzdí, jakou má přilnavost, zda se v určitých pasážích zatáček naklání, nebo ne. Musím také umět popsat chování monopostu před technickými změnami a po nich,“ vysvětluje Alonso.

Přesto se i on dostal do sporu s Montezomolem. Na otázku novinářů, co by si pro nejbližší dny přál, odpověděl: „Stejný vůz jako soupeři. Nejsem ovšem ten, kdo navrhuje díly na auto.“

Od Montezomola však sklidil kritiku: „Všichni šampioni, kteří kdy jezdili za Ferrari, byli požádáni, aby za všech okolností preferovali zájmy týmu před svými,“ prohlásil šéf automobilky.

Kdo v jejich stopách?

K tomu, aby závodní tým jezdil na špici, potřebuje schopného manažera, technicky zdatného jezdce. A v neposlední řadě technického guru, jenž dokáže vymyslet koncept rychlého auta.

Tímhle člověkem by mohl být James Alisson, který pracoval u Ferrari čtyři roky počínaje sezonou 2000. Výrazně se podílel na současném vozu Lotus a od 1. září se vrací do Maranella.

Moc času nemá. Světový šampionát čekají od konce srpna starty v belgickém Spa a italské Monze. Tedy na tratích, kde se Ferrari tradičně daří. Závěrem září je na programu noční závod v Singapuru, kde se ukáže, zda italské stroje udrží krok s konkurencí. Pokud ne, mohou tým i Alonso letošní sezonu odpískat.

S vozy Ferrari startovalo v dějinách mistrovství světa 95 jezdců, z nichž 37 dokázalo vyhrát alespoň jeden závod a devět získalo titul mistra světa.

Individuální primát vybojoval naposledy Kimi Räikkönen z Finska v roce 2007. Stáj vyhrála Pohár konstruktérů (hodnocení týmů) v sezoně 2008, jenže od té doby nic. Alonso startuje ve Ferrari od roku 2010. Přiveze do Maranella znovu titul? A bude to letos?

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

V Letňanech vyrostlo město ve městě. Děti se s kamiony proháněly po silnicích i v terénu

V Letňanech vyrostlo město ve městě. Děti se s…

Město ve městě - a nejen to! Malí i velcí si v sobotu 21. října užívali v Letňanech den plný her. V rámci…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

Vary uspěly v Třebíči a jsou stále první, Kladno a Budějovice prohrály

Vary uspěly v Třebíči a jsou stále první, Kladno a…

Hokejisté Karlových Varů porazili v 16. kole první ligy Třebíč 3:2 v prodloužení a díky prohře Kladna 1:5 ve…

SESTŘIHY: Sparta přeskočila Jablonec, Baník urval s Olomoucí bod

SESTŘIHY: Sparta přeskočila Jablonec, Baník urval s…

Fotbalisté Sparty zabrali a po čtyřech ligových zápasech uspěli v 11. kole HET ligy na půdě soupeře, když díky…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…