Ferrari v problémech: Co se za tím skrývá?

Ferrari v problémech: Co se za tím skrývá?

Ferrari a formule 1 jsou spojité nádoby už od prvních ročníků mistrovství světa. Černý vzpínající se koník však v současné době spíše klopýtá, než aby cválal po okruzích F1.

Svět motorů se vydal zjistit, proč je Ferrari aktuálně spíše pojmem či symbolem než reálnou hrozbou pro soupeře. Pátrání jsme začali v rámci závodu na maďarském Hungaroringu a pokračovali za pomoci dostupných zahraničních i domácích zdrojů.

Luca se s tím nemaže

Za pár týdnů šestašedesátiletý Ital Luca di Montezomolo je spojen se slavnou značkou čtyřicet let a od roku 1991 je prezidentem automobilky.

Byl to on, kdo přivedl do týmu na podzim 1973 Nikiho Laudu, který vrátil Ferrari po jedenácti letech titul mistra světa a značku celkově pozvedl. A ten samý Montezomolo oslovil ve druhé polovině devadesátých let jezdce Michaela Schumachera, šéfa týmu Jeana Todta, manažera Rose Brawna a technika Roryho Byrnea. Tahle legendární sestava získala začátkem století pro italskou značku pět individuálních titulů (Schumacher) a šest v hodnocení týmů (Pohár konstruktérů).

Když se Montezomolo naštve, je to pořádný pruďas. Dokázal to nejednou v soukromí, například ze vzteku nad nepodařeným závodem rozbil televizor nebo napadl manželku. Před Lukou má respekt i dvaaosmdesátiletý Bernie Ecclestone, všemocný boss světa formule 1. Jejich emotivní výstup na letošním závodě ve španělské Barceloně exkluzivně zachytil redakční fotograf Jiří Křenek.

Pánové, co s tím uděláte?

Montezomolo, připomínající legendárního Enza Ferrariho, vládne závodnímu týmu pevnou rukou. A Luca den po závodě v Maďarsku (28. července) svolal vedení stáje a inženýry do továrny v Maranellu. V klimatizovaném zasedacím sále nebylo nikomu z přítomných dobře.

„Ferrari, které jsem viděl včera, mi nesedlo. Chci od vás slyšet, co uděláme pro to, abychom byli koncem srpna ve Spa zařazeni mezi favority,“ zeptal se na týmovém mítinku.

První krokem bylo testování na francouzském okruhu v Magny Cours, kde s vozem z roku 2011 tři dny kroužil testovací jezdec Pedro de la Rosa. Cílem akce bylo porovnání informací s daty vycházejícími ze zkoušek z aerodynamického tunelu.

Ferrari totiž přestavuje od loňského roku aerodynamický tunel a má s tím problémy. Proto využívá stejné zařízení dnes již bývalé stáje Toyota F1 v německém Kolíně nad Rýnem. A podle informací Světa motorů vznikají dohady, zda inženýři Ferrari nedostávají špatné údaje. Jak se ovšem zdá, tady pověstný pes zakopaný není.

Mají vyčerpané auto?

V roce 2012 se ukázal model F2012 jako špatný koncept a úpravami byl vylepšován do poloviny sezony. Po zbytek sezony se podařilo udržet jeho technickou kondici. Nebýt dvou nezaviněných kolizí, mohl se stát Alonso mistrem světa a Massa si vylepšil bodovou bilanci.

Problém může nastat, když se ukáže, že technická zlepšení současného provedení F138 nejsou vyčerpána. Úhel od přední části na záď je mírnější, než mají monoposty Lotus nebo Red Bull. Zmíněné týmy tak dosáhly efektu, že výfukové plyny foukají s větší přesností na difuzor, a získávají tak lepší přítlak na zadní část monopostu.

Navíc si jejich technické řešení více rozumí s novými pneumatikami Pirelli, které mají od závodu v Maďarsku boční kevlarové výztuhy. Ferrari potřebuje k lepší práci gum vyšší teploty. Ale to už se přece ví dva roky…

V Barceloně vyhrálo Ferrari zásluhou Alonsa zatím naposledy a Massa dojel třetí. Od té doby však byla na voze uskutečněna řada změn, ale bez zjevného efektu. Výčet úprav je přitom pestrý – širší špička nosu, vertikální křidélko na začátku bočnic, úpravy předního křídla, prodloužení boční části vozu společně s krytem motoru a na výfuku.

Fernando, makej a buď zticha

Když začínala loni druhá polovina sezony, nastupoval do ní Alonso z prvního místa s náskokem 42 bodů. Letos je třetí a ztrácí na vedoucího muže šampionátu 39 bodů.

Španěl jezdí rudým monopostem čtvrtým rokem a může pomoci Ferrari k lepším výsledkům. „Popisuji inženýrům pocity z průjezdu jednotlivými zatáčkami. Jak vůz brzdí, jakou má přilnavost, zda se v určitých pasážích zatáček naklání, nebo ne. Musím také umět popsat chování monopostu před technickými změnami a po nich,“ vysvětluje Alonso.

Přesto se i on dostal do sporu s Montezomolem. Na otázku novinářů, co by si pro nejbližší dny přál, odpověděl: „Stejný vůz jako soupeři. Nejsem ovšem ten, kdo navrhuje díly na auto.“

Od Montezomola však sklidil kritiku: „Všichni šampioni, kteří kdy jezdili za Ferrari, byli požádáni, aby za všech okolností preferovali zájmy týmu před svými,“ prohlásil šéf automobilky.

Kdo v jejich stopách?

K tomu, aby závodní tým jezdil na špici, potřebuje schopného manažera, technicky zdatného jezdce. A v neposlední řadě technického guru, jenž dokáže vymyslet koncept rychlého auta.

Tímhle člověkem by mohl být James Alisson, který pracoval u Ferrari čtyři roky počínaje sezonou 2000. Výrazně se podílel na současném vozu Lotus a od 1. září se vrací do Maranella.

Moc času nemá. Světový šampionát čekají od konce srpna starty v belgickém Spa a italské Monze. Tedy na tratích, kde se Ferrari tradičně daří. Závěrem září je na programu noční závod v Singapuru, kde se ukáže, zda italské stroje udrží krok s konkurencí. Pokud ne, mohou tým i Alonso letošní sezonu odpískat.

S vozy Ferrari startovalo v dějinách mistrovství světa 95 jezdců, z nichž 37 dokázalo vyhrát alespoň jeden závod a devět získalo titul mistra světa.

Individuální primát vybojoval naposledy Kimi Räikkönen z Finska v roce 2007. Stáj vyhrála Pohár konstruktérů (hodnocení týmů) v sezoně 2008, jenže od té doby nic. Alonso startuje ve Ferrari od roku 2010. Přiveze do Maranella znovu titul? A bude to letos?

Spolupracujeme s TipCars.com
Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové Úsek dálnice D11 do Hradce se otevře za měsíc, pokračování trasy brání ekologové

Poslední úsek dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové z…

Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce Írán bude dál pokračovat v testování raket. I přes americké sankce

Írán bude všemi silami pokračovat ve svém raketovém…

Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel Sdílené ekonomice se v Číně daří. Vrací nás ke komunistické podstatě, tvrdí podnikatel

Služby založené na principech takzvané sdílené ekonomiky…

Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek Tesla začíná dodávat Model 3 zákazníkům. Na vůz má půl milionu objednávek

Na první sedan elektromobilu Model 3 má už americká…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat Stojí zlomek toho, co nové. Vybrali jsme 8 ojetin, na kterých nemůžete prodělat

Nejpalčivější problém, který sužuje nové automobily, je…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Tesla Model 3 oficiálně. Kolik ujede? A jak vypadá její interiér?

Dnes 11:30

Nový model z dílny amerického výrobce elektromobilů zatím nabídne dvě verze, základní a s prodlouženým dojezdem.




Blesk.cz

Míříte do Chorvatska? Čeká vás peklo: vedro a nekonečné kolony

Míříte do Chorvatska? Čeká vás peklo: vedro a…

Jeden z nejnáročnějších dní léta dnes zřejmě čeká řidiče, kteří se vydají z Česka, Německa nebo Rakouska na…

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici zápasí se zápalem plic

Zpěvák Michal Prokop (70) ruší koncerty: V nemocnici…

Ruší koncerty! Michal Prokop leží se zápalem plic v jedné z pražských nemocnic. „To se tak prostě někdy stane,“…

 

iSport.cz

Nový zájemce o Necida. Přesun do Utrechtu je blízko, píší Nizozemci

Nový zájemce o Necida. Přesun do Utrechtu je blízko,…

Budoucnost reprezentačního útočníka Tomáše Necida se vyjasňuje. O vytáhlého forvarda, který patří tureckému…

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník jsou emotivnější

Vedeme ligu, ne, smál se hrdina Baroš. Góly za Baník…

Přišel na hřiště půlhodinku před koncem zápasu. Očekávaný každým, kdo zápas sledoval. Stav zápasu byl v tu…

 

Reflex.cz

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Babišovy nahrávky nejsou trestným činem

Policie odložila trestní oznámení, které Andrej Babiš podal ve věci tajně pořízených nahrávek jeho dohod o…

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500 euro. Opravoval si tam kolo

Muž zapomněl pod stromem v Berlíně kilo zlata a 3500…

Příběh, kterému se ani nechce věřit, se odehrál ve čtvrtek v berlínské čtvrti Neukölln. Jeden muž tam měl menší…