Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Ducato: Nové motory a interiér

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Fiat Professional připravil pro modelovou řadu Ducato čtyři nové turbodiesely. V prostoru pro posádku jsou nové materiály a barvy.

Divize Fiat Professional představuje modernizovanou řadu Ducato. Současná, podle automobilky pátá, generace měla premiéru na jaře roku 2006. Design karoserie tohoto užitkového modelu je i pět let po premiéře na takové úrovni, že se automobilka rozhodla neprovádět na něm žádné změny. Všechny novinky jsou ukryty pod kapotou a v interiéru.

Hlavní změny se odehrávají v paletě pohonných jednotek a Fiat pro Ducato připravil čtyři nové turbodiesely MultiJet II. Tyto čtyřválcové agregáty jsou vybaveny vstřikováním paliva common-rail a splňují emisní normu Euro 5. Ve srovnání se svými předchůdci řady MultiJet jsou v průměru o 15 % úspornější při vyšších výkonech.

Motory s litinovým blokem a hliníkovou hlavou válců mají o 40 % méně komponentů, což se má projevit ve vyšší spolehlivosti. Od svých předchůdců se odlišují i novým palivovým systémem s rychlejšími vstřikovači. Ty pracují s tlakem zvýšeným z 1600 barů na 1800 barů. Nové turbodiesely mají mít lepší průběh spalování a jsou tišší. Zároveň produkují méně CO2 a NOx.

Prvním z nových motorů je čtyřválec 2.0 115 MultiJet II o objemu 1956 cm3, který disponuje výkonem 85 kW (115 k) při 3700 min-1 a točivým momentem 280 Nm při 1500 min-1. Při srovnání se současným 2,2litrovým čtyřválcem MultiJet Euro 4 má tento motor o 15 % vyšší výkon a o 12 % vyšší točivý moment, zatímco spotřeba je o 13 % nižší.

Následující jednotka 2.3 130 MultiJet II z objemu 2,3 litru poskytuje výkon 96 kW (130 k) při 3600 min-1 a točivý moment 320 Nm při 1800 min-1. Současný 2.3 120 MultiJet Euro 4 má o 8 % nižší výkon a o 9 % vyšší spotřebu paliva. Pro nový turbodiesel o objemu 2,3 litru bude na přání k dispozici start-stop systém.

Třetí z nových motorů nese označení 2.3 150 MultiJet II a má rovněž objem 2,3 litru. Tento turbodiesel je vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrii lopatek a i k němu si bude možné objednat start-stop systém. Nejvyšší výkon této pohonné jednotky je 109 kW (148 k) při 3600 min-1. Točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm při 1500 min-1.

Vrchol v nabídce nových turbodieselů představuje 3.0 180 MultiJet Power. Ten z objemu 2999 cm3 poskytuje výkon 130 kW (177 k) při 3500 min-1 a točivý moment 400 Nm při 1400 min-1. Nový motor s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla je ve srovnání se současným třílitrem 160 MultiJet Power o 13 % výkonnější, zatímco spotřebu paliva má o 9 % nižší.

Dvoulitrový turbodiesel je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a pro ostatní motory jsou připraveny dvě šestistupňové manuální převodovky. Nejvýkonnější třílitrový turbodiesel bude na přání dodáván se šestistupňovou převodovkou MTA (Manual Transmission Automated). Servisní interval pro všechny čtyři nové turbodiesely je prodloužen ze 45.000 km na 48.000 km.

Vedle nových motorizací zůstane v nabídce i nadále Fiat Ducato 140 Natural Power na zemní plyn. Ten využívá třílitrový čtyřválec, který má při spalování zemního plynu výkon 100 kW (136 k) dostupný od 2750 min-1 do 3500 min-1 a točivý moment 350 Nm při 1500 min-1.

Pro interiér Ducata byly připraveny nové kombinace barev čalounění sedadel a plastových dílů. Přepracován byl design středové konzoly a na jejím vrcholu může být nově držák navigace Blue&Me-TomTom LIVE. Přístrojový štít má být nyní lépe čitelný při jakémkoliv osvětlení. Lepší má být i odhlučnění kabiny a funkce manuální i automatické klimatizace.

Bezpečnostní výbava může vedle čelních airbagů obsahovat i boční a hlavové. Standardem je ABS, které může doplňovat elektronická stabilizace ESP. Ta je dodávána spolu s brzdovým asistentem HBA (Hydraulic Brake Assist), asistentem pro rozjezd ve svahu a systémem LAC (Load Adaptive Control).

Pro Ducato s novými motory bude k dispozici i systém Traction+. Ten má umožnit zdolání lehčího terénu pouze s pohonem předních kol. Traction+ je jakousi nadstavbou ESP. Řídicí jednotka simuluje pomocí speciálních algoritmů pro ovládání brzdového systému chování svorného diferenciálu. Traction+ se aktivuje tlačítkem na přístrojové desce a je v činnosti do rychlosti 30 km/h. Pokud ztratí kolo přilnavost, řídicí jednotka vydá signál brzdám, aby jej zpomalily a zároveň skrze diferenciál zabere jiné kolo, které je na tom momentálně lépe.

Ducato nabízí ve skříňovém provedení nákladový prostor o velikosti 8 až 17 m3 a užitečnou hmotnost od 1000 do 2000kg. Zákazníci mohou u dodávkových verzí vybírat ze 3 rozvorů, 4 celkových délek, 3 výšek a 8 různých objemů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
Avatar - Barrichello
10. 5. 2011 10:47
Kdy bude v USA???
Zatím pořád utíkaj Fiatu kšefty......
10. 5. 2011 10:40
Re: garančka 48tkm
Podle této logiky jsou ve Fiatu absolutní d.e.bili, kteří na rozdíl jiných výrobců ve zkušebnách neprovádějí žádné zátěžové zkoušky motorů a asi si házejí pouze korunou, kolik doporučí ujet do další výměny oleje! Dále podle toho ve Fiatu asi určitě neexistuje žádná zpětná vazba, aby se dověděli, na které problémy se v dalším vývoji zaměřit a těší se, že po špatných zkušenostech uživatelů se stanou jejich vozy neprodejnými, že? Na co víc by se těšila každá konkurence, než aby dokázala, jak je protikonkurenční výrobek špatný a dobře volenou kampaní se jednoho protivníka zbavila! Je ale samozřejmé, že předčasnou výměnou oleje se nic nezkazí, to nejde popřít!
10. 5. 2011 06:52
Re: garančka 48tkm
O.k. O.k... jen otázka.. bavíš se ještě pořád o Fiatu a nebo už o Volkswagenu? Já totiž úpřímně o něčem takovém jako psal JardaK FAKT nevím, že by se u Fiatu stalo. Teda problémy s mazáním měly staré 3 ventilové 1,4 v Bravo/a, ale to byl prostě jeden nepovedený motor. Tam to skutečně fungovalo jen při zkráceném intervalu výměny oleje, tak aby se nezanášely mazací kanálky. Ono by asi stačilo bylo bývalo u majitelů motor jednou začas pořádně protáhnout...ale kdo to dělá?
Principielně ale mohu konstatovat, že třeba u BMW a i toho Fiatu prodloužené intervaly nezpůsobují v přítomnosti nějaké zásadní problémy. Záleží ale dost taky na způsobu jízdy a používání. Nicméně apeluji opravdu na rozlišování výrobce a tgo, že jsou s tím špatné zkušenosti u jednoho výrobce neznamená, že je to celé na pikaču. Volksvvagen prostě neumí a u motorů jako je HTP a dalších bych raději měnil olej po 5000 km, aby to trochu vydrželo a riziko fatální závady sem omezil na minimum.

Ještě podotknu, že třeba ten Fiat si dělá svoje vlastní oleje (tedy ne žádný rebrand), které jsou opravdu na tyto porce km stavěné... Což je potřeba si uvědomit. Pak už jde jen o to, jakým způsobem je konstruován olejový filtr a kolik litrů oleje se musí dolít během prodlouženého intervalu. Pokud se nedolévá nic a nebo velmi málo... asi je lepší interval zkrátit, neb právě u prodlouženého intervalu výměny olejové náplně výrobce tak trochu počítá s doléváním oleje stejné specifikace. Tak je potřeba se na to dívat.
Avatar - m.z.
9. 5. 2011 23:40
Re: garančka 48tkm
Stačí se jenom trochu pohybovat v oblastí oprav motorů a žádného majitele hledat nemusíš, do technických podrobností nemusím snad zacházet.
Long life intervaly je cesta do pekel... ví to i v těch servisech a ví to i ti, co ví.
9. 5. 2011 21:58
Re: garančka 48tkm
Nevím, co by dělali jiní, ale já bych si podruhé Fiata, kterému bych odrovnal motor dodržením předepsaného dlouhého servisního intervalu, nekoupil! Důvěru v takový výrobek už bych nikdy neměl a pochybuju, že by v Turíně uvažovali tak krátkozrace! Už jsem se na to ptal jednou na jiném fóru a svou otázku zopakuju i teď: je tady uživatel uvedené značky, který dodržoval intervaly výměn přesně podle instrukcí výrobce, používal předepsané náplně a filtry a po 100 tis. km mu odešel motor (vačky, turbo) kvůli ztráty mazacích vlastností oleje? Pokud tady takový není, beru to jenom jako akademickou diskusi!