Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cadillac vyrábí dekory z použitých novin. Značky experimentují i s mnohem bláznivějšími materiály

Cadillac Optiq
Cadillac Optiq
Cadillac Optiq
Cadillac Optiq
80 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (4)

Dřevo s novinami, kávová sedlina i mycelium. Materiály, které dřív končily v odpadu, dnes definují nový směr designu automobilových interiérů.

Recyklované materiály se stávají čím dál více součástí běžných aut. Při objemu autoprůmyslu je nutné tímto směrem nastavit mentalitu lidí, kteří mají materiály vyrobené z druhotných surovin za něco nečistého. Jenže tvořit materiály pouze z „primáru“ je z ekologického hlediska neudržitelné. Nyní se k této iniciativě připojuje i luxusní Cadillac, což dokazuje, že recykláty jsou dost dobré i pro luxusní segment.

V praxi nejde o zdrojové materiály, ale o výsledné zpracování. Novinkou modelu Optiq 2026 je obložení středové konzole vyrobené z kombinace tulipánového dřeva neboli žlutého topolu, který se často používá v nábytkářství, a kusů recyklovaných novin.

Dekor vzniká nařezáním dřevěné sušiny na tenké listy, které jsou prokládány novinovým papírem. Vytvořené pláty se poté frézují pro získání vzhledu dýhy. Při pozorném zkoumání je prý možné zahlédnout ve struktuře i písmena původní tiskoviny. A protože automobilka zpracovává různé noviny, je každý vytvořený kus originálem. Dostupné jsou barvy Autumn Canyon a modrá Phantom.

Video placeholder
Škoda: Jak vznikají sedadla z PET lahví • Zdroj: Škoda Auto

Dekorativní lišty vyrobené z recyklátu používá řada dalších automobilek. Například Mazda se vzhlédla v korku pocházejícím ze zátek, studio Callum Design pracovalo s kávovou sedlinou, vaječnými skořápkami a zbytky z luštěnin. Tento materiál tvořil základ pro spínače a plastové části interiéru. V oblasti bioplastů Ford experimentoval s materiálem z odřezků agávových vláken.

Opomenout nesmíme ani mycelium, což je náhražka kůže vytvořená z hub, kaktusů, bakteriálního hedvábí a recyklovaného odpadu. To se objevilo v konceptu Mercedes-Benz EQXX, který pro koberce používá vlákno z bambusu.

Co se týče čalounění, absolutní prim mají látky z PET lahví, které se už běžně používají v sériových vozech koncernu Volkswagen. Stejně tak se využívají staré rybářské sítě. V oblasti potahů zaznamenal posun i Cadillac. V optiqu nabízí světle šedou hrubou tkaninu pokrývající palubní desku, která je rovněž vyrobená ze 100% recyklátu.

Zdroj: Cadillac, CALLUM Design, Car design, Car take back, Mazda, Mercedes-Benz, Škoda, video: Škoda

Vstoupit do diskuze (4)