Nejprodávanější auta Evropy 2025: Malá auta stále nejoblíbenější a elektrický boom
Díky oblibě mezi firemními i soukromými zákazníky si malé vozy nadále udržují pozici nejprodávanějších aut v Evropě. Přitom je to právě tento segment, který je kvůli stále přísnějším emisím v ohrožení.
V prvním pololetí letošního roku bylo v Evropě zaregistrováno 6,84 milionu nových aut, což v meziročním srovnání představuje pokles o 0,3 %. V samotném červnu ovšem registrace zaznamenaly propad o 4,4 procenta, což signalizuje možné ochlazení zdejšího trhu. Za ním může stát větší ekonomická nejistota největších ekonomik v čele s Německem, kde například firmy již odkládají obměnu vozového parku. I proto firemní registrace o několik procent klesly.
Vedle našeho západního souseda se nedaří ani trhům v Itálii a Belgii. Nejvyšší propad ovšem postihlo Rumunsko s 50procentním poklesem.
Celkový nejasný ekonomický výhled a opatrnost zákazníků se projevují i na skladbě modelů. Nejčastěji zastoupenou kategorií mezi nejlepší desítkou jsou totiž malá auta. Tomuhle segmentu přitom kvůli stále přísnějším emisním normám hrozí transformace, respektive zánik. Vysoké finanční nároky na plnění limitů se totiž automobilkám u levnějších modelů brzy mohou přestat vyplácet.
Pokud se situace v druhém pololetí letošního roku bude vyvíjet podobně jako dosud, o první místo si to v rámci registrací rozdají sesterské modely Dacia Sandero a Renault Clio. Třetí Peugeot 208 už na oba rivaly docela ztrácí.
Nejprodávanější auta v Evropě za 1. pololetí 2025 | |||
Pořadí | Model | Počet (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Dacia Sandero | 128.842 | -11 |
2. | Renault Clio | 122.489 | 7 |
3. | Peugeot 208 | 109.146 | 2 |
4. | Volkswagen T-Roc | 106.118 | -5 |
5. | Volkswagen Golf | 104.162 | -17 |
6. | Volkswagen Tiguan | 97.508 | 28 |
7. | Dacia Duster | 97.188 | 9 |
8. | Peugeot 2008 | 96.378 | 3 |
9. | Citroën C3 | 95.891 | -9 |
10. | Toyota Yaris Cross | 95.513 | -5 |
Zdroj: Motor1 |
U čtvrtého Volkswagenu T-Roc bude stěžejní vývoj po představení druhé generace, která se veřejnosti ukáže již v září na autosalonu v Mnichově. Vcelku výrazný propad kompaktního golfu částečně souvisí se zmíněným poklesem firemních registrací v Německu. Právě tenhle model je mezi velkoodběrateli velmi populární.
Pokles t-roku a golfu z velké části kompenzuje nový Volkswagen Tiguan s vyšší marží. V desítce nejprodávanějších aut za letošní pololetí se jedná o suverénně nejdražší model, který v Česku aktuálně díky akční verzi Limited s motorem 1.5 TSI s 96 kW a sedmistupňovou dvouspojkou startuje na 865.900 Kč. To je o 80 tisíc méně než v případě druhé nejlevnější varianty Tiguan.
Pokud bychom vzali v potaz pouze červnové výsledky, bude na prvním místě Renault Clio s více než 27 tisíci registrací. To je zhruba o tři tisíce více než v případě druhé Tesly Y. Nechyběla však ani překvapení. Peugeot 208, Opel/Vauxhall Corsa a stále populárnější Ford Puma zaznamenaly dvouciferný růst, což potvrzuje, že segment malých vozů a crossoverů pro evropské spotřebitele nadále zůstává středem zájmu.

Mezi SUV se vedle tiguanu dařilo též BMW X1, zatímco v segmentu kompaktních elektromobilů vyniklo duo Volkswagen ID.3 a ID.4.
Číňané na vzestupu
Dojem udělaly i čínské značky: Jaecoo 7, SUV od skupiny Chery, se v červnu dostalo do první desítky mezi plug-in hybridy.
Značkám z druhého nejlidnatějšího státu světa se obecně daří, byť jejich prodeje jsou zatím spíše okrajové. Jejich celkový tržní podíl v letošním prvním pololetí dosáhl 5,1 %, to je o 91 procent lepší výsledek než loni ve stejném období. Například automobilce BYD se letos podařilo dosáhnout na více než 70 tisíc prodaných aut, což stačilo na posun mezi 25 nejúspěšnějších značek. BYD dokonce předhonil zavedená jména v podobě Jeepu, Mini a Suzuki. Daří se též brandům Jaecoo a Omoda z koncernu Chery, Leapmotoru, který má v zahraničí na starost Stellantis, a Xpeng.
Koncerny s nejvyšším počtem prodaných vozů v Evropě za 1. pololetí 2025 | |||
Pořadí | Koncern | Počet (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Volkswagen | 1.800.504 | 3 |
2. | Stellantis | 1.044.983 | -8,6 |
3. | Renault | 704.023 | 6 |
Zdroj: Motor1 |
Růst nováčků je ovšem na úkor etablovaných automobilek, což dokazuje téměř 9% propad Stellantisu, který je nástupem čínských značek ohrožen asi nejvíce. Tržní podíl skupiny v Evropě letos klesl na 15,3 %, což je nejméně v její historii. Růst prodejů v rámci Stellantisu zaznamenaly pouze Alfa Romeo, Peugeot a Jeep, zatímco Fiat, Lancia, Citroën, Opel a DS výrazně ztratily.
Slavit nebudou ani u Tesly, kterou zde zachraňují alespoň čísla z Norska. Ani to však nestačilo. Její podíl totiž spadl na 1,6 %, což představuje třetinový meziroční propad. Poprvé ji proto překonala společnost SAIC (pod ní spadá zejména MG), která první pololetí zakončila s 22% nárůstem prodejů. Navzdory přepracovanému SUV Y se kalifornská značka potýká s tlakem ze strany BYD a koncernu Volkswagen.
Proti proudu
Navzdory celkovému nejistému vývoji si elektromobily vedou jako nikdy. Poprvé v evropské historii se za půl roku prodalo více než milion exemplář, konkrétně 1.193.397 vozidel, což představuje meziroční růst o 25 %.
Tempo však začalo zpomalovat. V červnu růst zpomalil na 15 procent, což naznačuje, že boom vstupuje do fáze méně dynamické. Bateriové elektromobily nyní tvoří 17,4 % evropského automobilového trhu. Největší nárůst zaznamenaly v Dánsku, Norsku, Belgii a ve Finsku.
Zdroj: Motor1 a autorský článek, video: auto.cz, foto: Dacia, BYD, auto.cz