Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koně a auta toho mají hodně společného. Alespoň podle Cupry

Cupra - Redefining Racing
Cupra - Redefining Racing
Cupra - Redefining Racing
Cupra - Redefining Racing
8 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (0)

Google i slovníky spojují racing s koňmi. Cupra tvrdí, že je čas to změnit – a startuje globální kampaň, která má slovo „závodní“ znovu spojit s auty, adrenalinem a elektromotory.

Značka Cupra staví svou DNA na dynamickém stylu zaměřeném na mladší publikum. Tohle publikum sice skýtá značný potenciál, ale je obtížné ho zaujmout, proto se Španělé rozhodli přijít s docela bizarní reklamou.

Nestává se často, abychom viděli žokeje trčícího z okna řidiče, jako kdyby sedlal závodního koně. Právě touto výstřední cestou automobilka rozjela globální kampaň „Redefining Racing“, která má za pomoci odborné i laické veřejnosti přepsat zažitý význam slova „racing“ (závodní). Jde o to, že vyhledávač Google toto slovo spojuje na základě definice vydavatelství Oxford Languages s koňskými závody.

Cupra chce využít sílu sociálních sítí, podcastů a dalších publicistických prostředků k tomu, aby bylo slovo racing spojováno s motorsportem, nebo minimálně s dynamickými, a dle moderní vize elektrickými vozy. Vytvořila na to i tematické webové stránky, kam mohou nadšenci směřovat svá díla.

Spojení slova racing s koňskými soutěžemi není náhodné a má k automobilismu velmi blízko. Dostihy a automobilky totiž sdílejí víc než jen symboliku rychlosti. Zatímco jeden svět je zasazen do tradice, hedvábí a aristokracie, druhý buduje status prostřednictvím techniky, výkonu a značky. Společným jmenovatelem je movité publikum, což je ideální místo pro prezentování nových vozů.

Například Jaguar a Land Rover jsou dlouhodobými partnery Cheltenham Festivalu. Lexus pravidelně sponzoruje Melbourne Cup, největší dostihovou událost jižní polokoule. Rolls-Royce a Bentley jsou tradičním koloritem Royal Ascotu – vozí totiž VIP hosty události podobně jako BMW během Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Mimochodem, mnichovská značka působí i jako partner německých galopových závodišť, například v Mnichově či Düsseldorfu.

Dokonce i ve světě dostihů prorazila tradiční britská závodní zelená. Ta má kořeny v motorsportu, kdy země hledala národní barvu – přičemž červená byla obsazena Itálií, modrá Francií a bílá Německem. Nakonec padla volba právě na tmavě zelenou. Ta se nyní během koňských závodů objevuje na vystavených vozech, VIP zónách, stájích a v zázemí pro hosty. Automobilová kultura si z dostihového světa vypůjčila řadu výrazů, které zdomácněly natolik, že si jejich původ málokdo uvědomuje. Výrazy jako „pole position“, „fotofiniš“, „černý kůň“, ale i „outsider“, „dát do tempa“ nebo „vyhrát o délku“ pocházejí přímo z dostihového prostředí.

Nejde jen o jazyk. Tyto výrazy pronikly i do reklam automobilových značek. Lexus při propagaci modelu LC použil slogan „Vítěz i bez fotofiniše“. Jaguar F-Type byl prezentován jako „černý kůň segmentu GT“ a některé speciální edice modelů Range Rover Evoque nesly interní označení „Ascot“ nebo „Derby“.

Světy závodních koní a „koní pod kapotou“ jsou vzájemně propletené, takže by si motorsport zasloužil ve výkladu slova racing minimálně stejnou pozici. Snad se to nové reklamní kampani podaří.

Video placeholder
Cupra vs význam slova racing • Zdroj: Cupra

Zdroj: Ascot Racecourse official partners list,  Aston Martin, BMW, Cupra, Design & deliver, Jaguar, Piktoch art, Motoring Research, Rolls-Royce, The Guardian, The jockey club, Victoria Racing Club, video: Cupra

Začít diskuzi