Koně a auta toho mají hodně společného. Alespoň podle Cupry
Google i slovníky spojují racing s koňmi. Cupra tvrdí, že je čas to změnit – a startuje globální kampaň, která má slovo „závodní“ znovu spojit s auty, adrenalinem a elektromotory.
Značka Cupra staví svou DNA na dynamickém stylu zaměřeném na mladší publikum. Tohle publikum sice skýtá značný potenciál, ale je obtížné ho zaujmout, proto se Španělé rozhodli přijít s docela bizarní reklamou.
Nestává se často, abychom viděli žokeje trčícího z okna řidiče, jako kdyby sedlal závodního koně. Právě touto výstřední cestou automobilka rozjela globální kampaň „Redefining Racing“, která má za pomoci odborné i laické veřejnosti přepsat zažitý význam slova „racing“ (závodní). Jde o to, že vyhledávač Google toto slovo spojuje na základě definice vydavatelství Oxford Languages s koňskými závody.
Cupra chce využít sílu sociálních sítí, podcastů a dalších publicistických prostředků k tomu, aby bylo slovo racing spojováno s motorsportem, nebo minimálně s dynamickými, a dle moderní vize elektrickými vozy. Vytvořila na to i tematické webové stránky, kam mohou nadšenci směřovat svá díla.
Spojení slova racing s koňskými soutěžemi není náhodné a má k automobilismu velmi blízko. Dostihy a automobilky totiž sdílejí víc než jen symboliku rychlosti. Zatímco jeden svět je zasazen do tradice, hedvábí a aristokracie, druhý buduje status prostřednictvím techniky, výkonu a značky. Společným jmenovatelem je movité publikum, což je ideální místo pro prezentování nových vozů.
Například Jaguar a Land Rover jsou dlouhodobými partnery Cheltenham Festivalu. Lexus pravidelně sponzoruje Melbourne Cup, největší dostihovou událost jižní polokoule. Rolls-Royce a Bentley jsou tradičním koloritem Royal Ascotu – vozí totiž VIP hosty události podobně jako BMW během Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Mimochodem, mnichovská značka působí i jako partner německých galopových závodišť, například v Mnichově či Düsseldorfu.
Dokonce i ve světě dostihů prorazila tradiční britská závodní zelená. Ta má kořeny v motorsportu, kdy země hledala národní barvu – přičemž červená byla obsazena Itálií, modrá Francií a bílá Německem. Nakonec padla volba právě na tmavě zelenou. Ta se nyní během koňských závodů objevuje na vystavených vozech, VIP zónách, stájích a v zázemí pro hosty. Automobilová kultura si z dostihového světa vypůjčila řadu výrazů, které zdomácněly natolik, že si jejich původ málokdo uvědomuje. Výrazy jako „pole position“, „fotofiniš“, „černý kůň“, ale i „outsider“, „dát do tempa“ nebo „vyhrát o délku“ pocházejí přímo z dostihového prostředí.
Nejde jen o jazyk. Tyto výrazy pronikly i do reklam automobilových značek. Lexus při propagaci modelu LC použil slogan „Vítěz i bez fotofiniše“. Jaguar F-Type byl prezentován jako „černý kůň segmentu GT“ a některé speciální edice modelů Range Rover Evoque nesly interní označení „Ascot“ nebo „Derby“.
Světy závodních koní a „koní pod kapotou“ jsou vzájemně propletené, takže by si motorsport zasloužil ve výkladu slova racing minimálně stejnou pozici. Snad se to nové reklamní kampani podaří.

Zdroj: Ascot Racecourse official partners list, Aston Martin, BMW, Cupra, Design & deliver, Jaguar, Piktoch art, Motoring Research, Rolls-Royce, The Guardian, The jockey club, Victoria Racing Club, video: Cupra