Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2010: Hyundai i10 stříbrný, Fiat 500 zpět v Top 5 minivozů

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
První příčku v nejmenší kategorii automobilů stále okupuje Panda. Další pořadí se po červencovém zemětřesení vrátilo do zaběhnutých kolejí.

V osmém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno celkem 424 nových aut. Oproti srpnu 2009 je tento výsledek horší o 64, v procentním vyjádření o -13,1 %. Loni jich tedy bylo 488.

Městským přibližovadlům vládla opět nedostižná Panda, která zvítězila s 96 kusy, stovku tedy tentokrát nepřekročila. Druhá je i10, která uplynulý měsíc zakončila na rovných 60 registracích. Třetí příčku okupuje Spark s 57 kusy, Fiat 500 obsadil čtvrté místo se 42 novými auty a vrátil se tak do první pětky. Tu uzavírají znovu dva vozy: Kia Picanto a Suzuki Splash, oběma stačilo 41 exemplářů.

V porovnání s loňským srpnem si Panda mírně polepšila, o 4,3 %, před rokem se prodalo 92 kusů. Ostatní nejlepší zástupci kromě pětistovky vykazují minusové hodnoty. Registrace jihokorejského mikra s rodištěm v Indii spadly o -6,3 %, v srpnu 2009 bylo nově přihlášeno do provozu v ČR 64 vozů. Zatímco Panda čtyři auta získala, i10 naopak stejný počet ztratila.

Chevrolet Spark se rovněž zhoršil, dokonce o celou čtvrtinu, ze 76 kusů o 19. Počty cinquecenta vylétly o 162,5 % (z 16 o 26), což znamená absolutní maximum a titul Skokana roku. Kia Picanto má naopak -4,7 % (-2 vozy), Suzuki Splash zaznamenalo také mírné zeštíhlení řad zájemců. Letos jich bylo o 16,3 % méně, loni našlo své nové majitele 49 automobilů tohoto typu (v srpnu 2010 -8).

Skokanem je tedy podle maximálního navýšení Fiat 500, Toyotu iQ můžeme s klidným srdcem přejít (+100 %, polepšila si z jediného kusu na dva). Následuje větší sestra z japonské stáje, která se ovšem vyrábí ve středočeském Kolíně: Aygo (z 9 na 17, +88,9 %). Mezi propadáky je jedničkou další produkt továrny TPCA Citroën C1 s poklesem -67,8 % (z 59 na 19 kusů).

Třída mini, registrace na českém trhu v srpnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období8/20101-8/20108/20101-8/2010
1.Fiat PANDA96107822,6%27,3%
2.Hyundai i106051914,2%13,1%
3.Chevrolet SPARK5761713,4%15,6%
4.Fiat 500423259,9%8,2%
5.Kia PICANTO413169,7%8,0%
5.Suzuki SPLASH413199,7%8,1%
7.Peugeot 107282206,6%5,6%
8.Citroën C1192564,5%6,5%
9.Toyota AYGO17694,0%1,7%
10.Renault TWINGO7861,7%2,2%
11.Suzuki ALTO581,2%0,2%
12.Mini4630,9%1,6%
12.Smart FORTWO4430,9%1,1%
14.Toyota IQ280,5%0,2%
15.Subaru JUSTY160,2%0,2%
-Ostatní modely0220,0%0,6%
-CELKEM4243955100,0%100,0%

Celý trh od začátku roku klesl, a to o 396 jednotek. Procentní pád je na hodnotě -9,1 %, začíná se tedy opět prohlubovat. Místo loňských 4.351 se prodalo 3.955 miniaut.

V celkovém pořadí od ledna vede Panda s 1.078 vozy, její podíl je momentálně 27,3 %. Jako jediná překročila magickou tisícovku. Druhý je Spark (617, 15,6 %) a třetí i10 (519, 13,1 %). Na následujících příčkách je i nadále poměrně husto. Na průběžné čtvrté se drží Fiat 500 (325, 8,2 %), pátý je Splash (319, 8,1 %) a šesté místo náleží Picantu (316, rovných 8 %). Bitva mezi touto trojkou tedy zuří i nadále, oproti červenci ale nedošlo k žádné změně pořadí.

Ve srovnání s rokem 2009 si první ze dvou italsko-polských mini polepšilo o 20,2 % (+181 kusů). Spark má naopak -20,6 %, letos se prodalo o 160 aut méně. Hyundai i10 také ztratil podobně, celkem -19,2 % a 123 vozů. Naopak ruce si mohou mnout jak v Turíně, tak i v polských Tychách. Nárůst Fiatu 500 dosahuje +128,9 % (+183 registrací). Splash klesl o mohutných -38,1%, rozhodlo se pro něj o 196 domácích zákazníků méně.

Srpnové přírůstky mezi turbodiesely představují jeden Citroën C1, Fiat 500 a Panda. Tím jejich výčet končí, takže podíly jsou opravdu mizivé. Nejvyšší má Citroën: 5,3 %. Daleko zajímavějších je patnáct Pand spalujících zemní plyn (CNG). S největší pravděpodobností se jedná o dodávku pro firemního zákazníka.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - 3_diamanty
16. 9. 2010 15:33
Re: Spark
spark je prepadak, u nas na slovensku v KE kde byvam som tusim len raz videl novy spark a to ho tu mame uz od maja, To auto sa proste nepredava

pripominam ze Kosice maju 250 000 obyvatelov, spark je hroza
Avatar - DaewooMaster
16. 9. 2010 08:10
Spark
Řekl bych, že je mírně zavádějící mluvit o propadu Sparka a zároveň aspoň nezmínit, že letos je to úplně jiné auto narozdíl od 100leté Pandy...
Avatar - 3_diamanty
16. 9. 2010 07:10
Panda naveky kralom
amen :yes: