Český trh v srpnu 2010: Hyundai i10 stříbrný, Fiat 500 zpět v Top 5 minivozů
V osmém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno celkem 424 nových aut. Oproti srpnu 2009 je tento výsledek horší o 64, v procentním vyjádření o -13,1 %. Loni jich tedy bylo 488.
Městským přibližovadlům vládla opět nedostižná Panda, která zvítězila s 96 kusy, stovku tedy tentokrát nepřekročila. Druhá je i10, která uplynulý měsíc zakončila na rovných 60 registracích. Třetí příčku okupuje Spark s 57 kusy, Fiat 500 obsadil čtvrté místo se 42 novými auty a vrátil se tak do první pětky. Tu uzavírají znovu dva vozy: Kia Picanto a Suzuki Splash, oběma stačilo 41 exemplářů.
V porovnání s loňským srpnem si Panda mírně polepšila, o 4,3 %, před rokem se prodalo 92 kusů. Ostatní nejlepší zástupci kromě pětistovky vykazují minusové hodnoty. Registrace jihokorejského mikra s rodištěm v Indii spadly o -6,3 %, v srpnu 2009 bylo nově přihlášeno do provozu v ČR 64 vozů. Zatímco Panda čtyři auta získala, i10 naopak stejný počet ztratila.
Chevrolet Spark se rovněž zhoršil, dokonce o celou čtvrtinu, ze 76 kusů o 19. Počty cinquecenta vylétly o 162,5 % (z 16 o 26), což znamená absolutní maximum a titul Skokana roku. Kia Picanto má naopak -4,7 % (-2 vozy), Suzuki Splash zaznamenalo také mírné zeštíhlení řad zájemců. Letos jich bylo o 16,3 % méně, loni našlo své nové majitele 49 automobilů tohoto typu (v srpnu 2010 -8).
Skokanem je tedy podle maximálního navýšení Fiat 500, Toyotu iQ můžeme s klidným srdcem přejít (+100 %, polepšila si z jediného kusu na dva). Následuje větší sestra z japonské stáje, která se ovšem vyrábí ve středočeském Kolíně: Aygo (z 9 na 17, +88,9 %). Mezi propadáky je jedničkou další produkt továrny TPCA Citroën C1 s poklesem -67,8 % (z 59 na 19 kusů).
Třída mini, registrace na českém trhu v srpnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 8/2010 | 1-8/2010 | 8/2010 | 1-8/2010 |
1. | Fiat PANDA | 96 | 1078 | 22,6% | 27,3% |
2. | Hyundai i10 | 60 | 519 | 14,2% | 13,1% |
3. | Chevrolet SPARK | 57 | 617 | 13,4% | 15,6% |
4. | Fiat 500 | 42 | 325 | 9,9% | 8,2% |
5. | Kia PICANTO | 41 | 316 | 9,7% | 8,0% |
5. | Suzuki SPLASH | 41 | 319 | 9,7% | 8,1% |
7. | Peugeot 107 | 28 | 220 | 6,6% | 5,6% |
8. | Citroën C1 | 19 | 256 | 4,5% | 6,5% |
9. | Toyota AYGO | 17 | 69 | 4,0% | 1,7% |
10. | Renault TWINGO | 7 | 86 | 1,7% | 2,2% |
11. | Suzuki ALTO | 5 | 8 | 1,2% | 0,2% |
12. | Mini | 4 | 63 | 0,9% | 1,6% |
12. | Smart FORTWO | 4 | 43 | 0,9% | 1,1% |
14. | Toyota IQ | 2 | 8 | 0,5% | 0,2% |
15. | Subaru JUSTY | 1 | 6 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 22 | 0,0% | 0,6% |
- | CELKEM | 424 | 3955 | 100,0% | 100,0% |
Celý trh od začátku roku klesl, a to o 396 jednotek. Procentní pád je na hodnotě -9,1 %, začíná se tedy opět prohlubovat. Místo loňských 4.351 se prodalo 3.955 miniaut.
V celkovém pořadí od ledna vede Panda s 1.078 vozy, její podíl je momentálně 27,3 %. Jako jediná překročila magickou tisícovku. Druhý je Spark (617, 15,6 %) a třetí i10 (519, 13,1 %). Na následujících příčkách je i nadále poměrně husto. Na průběžné čtvrté se drží Fiat 500 (325, 8,2 %), pátý je Splash (319, 8,1 %) a šesté místo náleží Picantu (316, rovných 8 %). Bitva mezi touto trojkou tedy zuří i nadále, oproti červenci ale nedošlo k žádné změně pořadí.
Ve srovnání s rokem 2009 si první ze dvou italsko-polských mini polepšilo o 20,2 % (+181 kusů). Spark má naopak -20,6 %, letos se prodalo o 160 aut méně. Hyundai i10 také ztratil podobně, celkem -19,2 % a 123 vozů. Naopak ruce si mohou mnout jak v Turíně, tak i v polských Tychách. Nárůst Fiatu 500 dosahuje +128,9 % (+183 registrací). Splash klesl o mohutných -38,1%, rozhodlo se pro něj o 196 domácích zákazníků méně.
Srpnové přírůstky mezi turbodiesely představují jeden Citroën C1, Fiat 500 a Panda. Tím jejich výčet končí, takže podíly jsou opravdu mizivé. Nejvyšší má Citroën: 5,3 %. Daleko zajímavějších je patnáct Pand spalujících zemní plyn (CNG). S největší pravděpodobností se jedná o dodávku pro firemního zákazníka.