Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Connect Tourneo a Van: Tichá řeka

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Ford nás novým modelem Connect velmi překvapil. Přinášíme srovnání užitkové a osobní verze, motorů, převodovek a pohodlí.

Tichá voda, břehy mele, zní známé přísloví a na nový model Fordu pasuje přesně. Po ujetí několika desítek kilometrů v osobním provedení Tourneo jsme nechápali, kam se tak razantně ztratila hlučnost motoru a podvozku předešlé generace Connectu. Překvapí nás stejně na hlučnost náchylnější užitkový furgon? Connect Van také z hlediska hlučnosti obstál na jedničku, a tak jsme se rozhodli dát obě verze pod „jednu střechu“ do obsáhlejšího článku.

Více novinek v Tourneu

Zaměřme pohled nejdříve na osobní provedení, v našem případě maximalistickém pro sedm cestujících, s nejsilnějším motorem a samozřejmě v prodlouženém provedení Grand. Dvě sedadla ve třetí řadě jsou totiž vyhrazena pouze delší verzi L2. Zájemce si připlatí pouze 6000 korun bez daně. Za tuto spíše symbolickou částku dostane dvě plnohodnotné sedačky, na kterých se pohodlně usadí i dospělý cestující. Slušná míra komfortu i pro vzrostlého pasažéra vychází ze sedáku vysoko umístěného nad podlahou, takže cestující nemá kolena u brady. Další nevídanou výhodu šestého a sedmého sedadla tvoří jejich individuální posun, což se v segmentu malých dodávek přestavěných na osobní verzi nevidí.

Pět standardně

Provedení Tourneo nabízí na dvou délkách karoserie a dvou rozvorech běžně pět sedadel. Ford nasadil ve variabilitě interiéru tak vysokou laťku, že na ni nedosahuje žádný z konkurentů. Druhá řada sedadel je odlišná pro kratší a delší verzi Connectu. Kratší provedení nabízí postupné skládání sedadel vpřed až po jejich vyjmutí. U delšího Grand Tournea lze druhou řadu sedaček sklápět a částečně zapustit do podlahy. Proč ten rozdíl?

V sedmimístném provedení lze také šesté a sedmé sedadlo samostatně sklápět a zapouštět do podlahy. Ojedinělé řešení zasunutí pěti sedaček do podlahy vytváří z Grand Tournea malý stěhovací vůz s ložným objemem 2,76 m3. Za druhou řadou sedaček se nachází prostor 1,53 m3.

Rovná ložná plocha

Na zadní straně třetí řady sedaček jsme našli sklopné desky, které po zaklopení sedaček posloužily k vytvoření rovné ložné plochy. Do vozu bylo možné snadno nakládat krabice a posunovat jimi od zadní výklopné stěny směrem vpřed. Díky rozdělení prostřední řady sedadel jsme mohli různorodě konfigurovat interiér, abychom dosáhli co nejlepšího poměru mezi počtem přepravovaných osob a proporcemi nákladu. Pro převoz dlouhých předmětů sloužilo sklopné opěradlo spolujezdce, které tvoří součást standardního vybavení všech úrovní Tournea Connect.

Zkoušené vrcholné Titanium nás na místě řidiče hýčkalo loketní opěrkou, cestující ve druhé řadě měli k dispozici stolečky výklopné z předních opěradel.

Velmi slušný přístup

Do osobního provedení byly již v základu nainstalovány posuvné dveře po obou stranách vozu. Mechanika posunu byla jemná, takže i školní dítě bylo schopné si posuvné dveře otevřít a za sebou zavřít. Ve srovnání s křídlovými dveřmi jsou posuvné těžší a hůře se s nimi manipuluje, ale k nastupování a vystupování cestující nepotřebují tolik místa na bocích vozidla. V stísněných prostorech parkoviště skvělá výhoda. Další přínos tvořily extrémně široké (839 mm) posuvné dveře, které zajišťovaly výborný přístup ke druhé i třetí řadě sedadel. Ford na těchto dveřích vůbec nešetřil a pro model Connect je vyrábí ve čtyřech šířkách.

Motory pro Tourneo

Důležitost řady Connect pro Ford můžeme vysledovat v nabídce pohonných řetězců. Za prvé musíme chválit, že vozidlo obdrželo malou zážehovou jednotku 1.0 EcoBoost/74 kW, kterou si oblíbí maminky vozící děti do školky a školy. Malý tříválec se rychle ohřeje, bude vykazovat nízkou spotřebu a v zimě bude topit snad už po ujetí jednoho kilometru. Spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou je i pro případné dálniční trasy téměř nutností. Vítěz prestižní ankety Mezinárodní motor roku může překvapit pouze na servisní prohlídce, protože má předepsaný poměrně drahý olej specifikace 0W-20. Na dlouhé dálniční trasy s vydatně zatíženým motorem se tedy příliš nehodí. To může být také jeden z důvodů, proč Ford nenabízí litrový tříválec do prodlouženého provedení Grand Tourneo.

Automat či naftu

Druhou zážehovou alternativu tvoří šestnáctistovka EcoBoost o výkonu 110 kW spojená se šestistupňovou automatickou převodovkou. V Česku nejde o majoritní verzi, ale zaměřenou spíše na pohodlnější řidiče nebo hendikepované občany. Hlavní těžiště motorů pro Tourneo Connect tvoří přeplňovaná vznětová šestnáctistovka ve třech naladěních 55, 70 a 85 kW. Odstupňování přesně po patnácti kilowattech nabízí velký výběr. Pokud se podíváme do ceníku, rozdíl pořizovací částky mezi výkonovými úrovněmi činí přibližně dvacet čtyři tisíce korun bez DPH. S nejsilnějším agregátem 85 kW je standardně spojená šestistupňová převodovka, proto se nám nejeví výhodné volit prostřední agregát 70 kW s pouze pětistupňovou převodovkou, protože cenový rozdíl mezi 55, 70 a 85 kW je stejný. Ve finanční rozvaze tedy vychází nejvýhodněji buď nejslabší jednotka 1.6 TDCi/55 kW či až nejsilnější agregát opatřený šestkou.

To také byl náš případ, Connect uháněl velmi svižně a díky dlouhému stálému převodu točil při plném dálničním tempu ekonomických 2100 min-1. Vůz s celkovou hmotností 2270 kg uháněl i při nadpolovičním zatížení. Ani v táhlém stoupání jsme si nepovzdechli nad silnější jednotkou, 270 N.m nám připadalo pro rodinné vozidlo této kategorie velmi slušných.

Plná výbava

S nejsilnějším motorem (270 N.m) lze Grand Connect pořídit ve dvou lepších úrovní vybavení Trend a Titanium. Ceníková částka za testované Titanium 1.6 TDCi/85 kW 559 760 korun bez DPH by mohla odradit, proto Ford na tento model poskytuje zvýhodněnou částku 442 900 Kč bez DPH. Částka za pěkně vybavené Titanium proti Trendu činí dle ceníku přibližně 45 000 korun bez daně, ale za tyto peníze nás hýčkala například dvouzónová klimatizace, kvalitní rádio s CD a multifunkční systém Sync s barevným displejem a couvací kamerou, kůží potažený volant a tempomat. Výrobce zvolil jasné vnější odlišení top verze lakováním zadního nárazníku, boční ochranné lišty a vnějších zpětných zrcátek. Součást Titania také tvoří panoramatické střešní okno s roletkou a střešní ližiny. Neviditelným prvkem je systém prevence nárazu při nízké rychlosti. Ten automaticky zabrzdí při nebezpečí srážky s vpřed jedoucím vozidlem například při jeho náhlém zpomalení v pomalu jedoucí koloně.

Ford si zaslouží pochvalu za štědrou výbavu všech provedení, která zahrnuje například všestranně seřiditelný volant, dálkové centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, stabilizační systém ESP, šest airbagů (v případě Grand jsou ty stropní protažené až ke třetí řadě sedadel) a monitorování tlaku v pneumatikách. Četné standardní bezpečnostní vybavení včetně tuhého skeletu karoserie si vysloužily v rámci nárazových testů Euro NCAP nejlepší výsledek v kategorii minivanů.

Až jedna tuna

Model Connect lze kromě rodinného Tournea také pořídit s pěti i sedmi sedadly jako Kombi. Importér je nabízí s přepážkou v kategorii N1 či bez ní v M1. Druhá námi zkoušená verze však byl klasický furgon opatřený třemi sedadly vpředu. Dvousedadlo na pravé straně tvoří standardní součást nejvyšší úrovně trend, kterou jsme zkoušeli. Nižší úrovně Base a Base Eco obsahují klasické uspořádání sedaček 1+1, přičemž i ta spolujezdcova je posuvná. Zájemci o levnější provedení Base a Base Eco si mohou dvousedadlo spolujezdců dokoupit za 6500 korun bez daně. Co za tuto částku dostanou?

Naše odpověď je stručná: mohutné rozšíření přepravních možností vanu. Například u testovaného delšího provedení bylo možné převážet předměty dlouhé až 3,4 metru, což v dodávce o celkové délce 4,8 metru zní neuvěřitelně. Jak je to možné? Connect po vzoru většího modelu Custom obdržel s variabilním dvousedadlem spolujezdce průvlak skrz plechovou přepážku.

Sedadlové hrátky

Když jsme zkoušeli, co všechno je možné s děleným dvousedadlem dělat, přicházeli jsme stále na nové možnosti. Ojedinělé řešení tvoří uchycení opěrek hlavy k dělicí přepážce. Díky tomu bylo možné sklápět opěradla sedadel vpřed bez nutné manipulace s opěrkou, takže zapouštění do podlahy celé krajní sedačky je dílem několika sekund.

Totéž platí o průvlaku v přepážce. Plechový díl má čep na zadní straně přepážky a v horní poloze jej drží magnet. Prosté, spolehlivé a bezúdržbové řešení nemělo chybu.

Opěradla vzhůru

Ford se nespokojil s nabídkou sklopného krajního sedadla a prodloužení ložné délky. Oba sedáky lze vyklopit vzhůru, aby vpravo od řidiče bylo možné převážet velké předměty. Při volbě břemen je však třeba dbát na možnost, že s automobilem bude nutné například kvůli nenadálému vkročení chodce do vozovky prudce zatočit.

Totální využití prostoru Connectu se vyznačuje i tím, že pod prostředním sedákem se nacházejí odkládací schránky pečlivě ukryté před zraky kolemjdoucích. Veškerý pohyb samostatných sedáků či opěradel se děl pohodlně a v přesných drahách. Pohled na běžně neviditelné dolní části čalounění sedáků dotvrzoval dojem, že Ford na Connectu nešetřil. Pozornosti výrobce neušel ani malý podélný prostor mezi vnějším bokem sedáku a podběhem, který byl zaplněn odkládacím prostorem například pro tužky, metr či jiné drobnosti. Co víc – podlouhlé vaničky se nacházely na řidičově i spolujezdcově straně.

Dvě palety a mnoho k tomu

Zkoušené provedení L2 poskytovalo objem nákladového prostoru za přepážkou v hodnotě 3,2 m3. Ložná plocha o rozměrech 2,4 x 1,2 metru dovoluje umístění dvou europalet, přičemž k převozu dalších předmětů (nejlépe s oblými hranami) se hodí již zmíněný prostor vedle řidiče. O čtyřicet centimetrů kratší veze L1 pojme 2,6 m3 a jednu europaletu. To jsou základní přepravní schopnosti, které však výrobce rozšířil o optimalizaci užitečného zatížení.

Kratší L1 lze získat se dvěma celkovými (užitečnými) hmotnostmi 2,0 a 2,2 tuny (629 nebo 831 kg), zkoušené L2 s celkovou tonáží 2,1 nebo 2,4 tuny dokáže přepravit 706 až 1004 kg nákladu. Touto hodnotou se Ford postavil vedle Fiatu na špici užitečného zatížení dodávek s celkovou délkou kratší než pět metrů.

Stejné motory

Furgon používá stejné agregáty i převodovky jako Tourneo. Litrový tříválec na rozdíl od osobní verze najdeme v obou délkových provedeních, ale vždy s nižší celkovou hmotností. Užitkový furgon však bude v drtivém případě pohánět turbodiesel 1.6 TDCi/55/70/85 kW. My jsme vyzkoušeli prostřední jednotku 75 kW spojenou s pětistupňovou převodovkou. Ve srovnání se šestistupňovou spojenou s nejsilnější jednotkou dostala testovaná delší stálý převod, takže se s ní dalo velmi dobře jezdit po městě a na dálnici se zbytečně, neekonomicky a proti odolnosti nevytáčela. V rámci měření spotřeby jsme u Tournea i Vanu jen mírně přesáhli hranici pěti litrů na sto kilometrů. Nižší hmotnost furgonu kompenzovala úspornější delší šestka Tournea na dálničním úseku.

Tři úrovně

Furgon se v ceníku nachází ve třech kategoriích vybavení. Základní Base Eco poskytuje základ pro podnikání bez posuvných bočních dveří a rezervního kola, aby bylo dosaženo maximální užitečné zatížení. Absence náhradní pneumatiky však odsuzuje automobil zejména do městského provozu. V rámci budoucích legislativních požadavků však furgonu nechybí stabilizační systém ESP doplněný navíc o Hill Holder a systém protiprokluzu. Base Eco však ve srovnání s o pět tisíc korun dražší úrovní Base nabízí navíc Eco paket v hodnotě 6800 korun bez daně, rádio s bluetoooth a palubní počítač. Testovaná nejvyšší úroveň Trend přijde o třicet tisíc korun dráže než Base, ale nabízí navíc klimatizaci, elektricky vyhřívané čelní sklo a vnější zpětná zrcátka, dvousedadlo spolujezdce, průvlak v přepážce plastový kryt podlahy nákladového prostoru. Cenové proporce mezi třemi výkonovými verzemi turbodieselu 1.6 TDCi tvoří shodně dvacet tisíc korun, takže opět vychází výhodně buď nejslabší či nejsilnější opatřená navíc šestistupňovou převodovkou.

Hodnocení Tourneo Van
Variabilita interiéru Variabilita dvousedadla
Plusy Minimální hlučnost Minimální hlučnost
Úsporný pohon Až tuna užitečného zatížení
Minusy Pouze pětistupňové převodovky k 1.6 TDCi/55 a 70 kW
TECHNICKÉ PARAMETRY
Tourneo L2 Van L2 Motor 1.6 TDCi
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1560
Největší výkon (kW/min-1) 85/3600 70/3600
Točivý moment (N.m/min-1) 270/1500-2000 230/1500-2000
Převodovka šestistupňová manuální pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (1/100 km) 5,6/4,6/4,9 5,5/4,5/4,9
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,8 14,7
Emisní norma Euro 5
Délka/šířka/výška (mm) 4818/1835/1836 4818/1835/1862
Rozvor (mm) 3062
Světlá výška (mm) 163 159
Provozní hmotnost (kg) 1529 1469
Celková hmotnost (kg) 2270 2125
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 1151 1200
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Objem ložného prostoru (m3) 0,200-0,322/1,53/2,76 3,2/3,6
D/š/v ložného prostoru (mm) 1264/1477/1234 3400/1538/1136
Šířka mezi podběhy (mm) 1149 1226
Objem nádrže paliva (l) 60
Cena (Kč bez DPH) 442 900* 427 500*
*Zvýhodnění
Ladislav Černý
Diskuze (0)