Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Afriky, Welkom – První kvalifikace

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
Po třech týdnech plných smutku nad havárií a posléze smrtí Daijira Katoa se v jihoafrickém Welkomu na okruhu Phakisa Freeway rozjelo druhé kolo letošního MS silničních motocyklů. Za teplého a slunečného počasí se na novém povrchu trati podařilo jezdcům ve

Po třech týdnech plných smutku nad havárií a posléze smrtí Daijira Katoa se v jihoafrickém Welkomu na okruhu Phakisa Freeway rozjelo druhé kolo letošního MS silničních motocyklů. Za teplého a slunečného počasí se na novém povrchu trati podařilo jezdcům ve všech třídách výrazně vylepšit staré rekordy.

Ve stopětadvacítkách se na provizorní pole position prosadil Youchi Ui (Aprilia), jezdec který se již více než rok trápí s nepochopitelným poklesem výkonnosti. V letech 2000 a 2001 vždy skončil těsně druhý v celkové klasifikaci, ale loni jakoby zcela zapomněl jezdit a mnohdy se nedokázal prosadit ani do první desítky. V Welkomu však zazářil a zajel čas 1:41.570, čímž o půl sekundy vylepšil svůj rekord z roku 2001. Jediní dva jezdci dokázali držet jeho tempo, ale nakonec podlehli. Druhý čas zajel Dani Pedrosa (Honda) se ztrátou 0,223 sekundy a jen tisícinu za ním skončil Pablo Nieto (Aprilia). První řadu uzavírá Andrea Dovizioso (Honda), který má letos skvělý nástup do sezóny. Druhá řada patří kompletně jezdcům Aprilie v pořadí Mirko Giansanti, Hector Barbera, Alex de Angelis a Lucio Cecchinello.

Třída do 250 kubíků byla zcela jasnou záležitostí jezdců na Apriliích, kteří obsadili šest pozic z prvních osmi a z toho kompletně celou provizorní první řadu. Nejlépe zvládl nástrahy trati Fonsi Nieto, který svým časem 1:36,777 také vytvořil rekord trati. Po velké bitvě nakonec odsunul na druhé místo vítěze první GP v Japonsku Manuela Poggialiho, který ztratil 0,221 sekundy. Za Poggialim se seřadili Franco Battaini a Randy de Puniet. Druhá řada je strojově již trochu zajímavější. Pátý čas zajel Sebastian Porto (Honda), šestý je Toni Elias (Aprilia), vynikající sedmý čas zajel na loňském modelu Yamahy kolega našeho Jardy Huleše, Naoki Matsudo. Druhou řadu uzavírá Anthony West (Aprilia), který zdá se, pokračuje ve výborném tempu ze Suzuky.

Naši zástupci Kuba Smrž (Honda) a Jarda Huleš (Yamaha) se seřadili na začátku třetí desítky. Jarda zajel 20. čas a Kuba je necelé půl sekundy za ním na 21. pozici.

Kvalifikace třídy MotoGP se odehrávala ve znamení souboje Hondy a Ducati do kterého se snažil mluvit také Colin Edwards na Aprilia. Předehrou celého víkendu byla diskvalifikace týmu WCM Harris, jejichž stroj neodpovídal předpisům.

Nejrychlejší čas 1:33,442 zajel v posledním kole Valentino Rossi (Honda RC211V) a na poslední chvíli o 0,144 sekundy odsunul z první pozice Lorise Capirossiho (Ducati Desmosedici). Ten již neměl možnost pokusit se o odpověď. Tato bitva byla zajímavá tím, že Rossi se potýká se zdravotními potížemi po příjezdu do horké Afriky a Capirossi zase tvrdí, že jeho Ducati jede tak na 70 procent možností. Uvidíme zítra! Rossi zlepšil nejlepší čas o více než jednu sekundu. Výborný třetí čas zajel Sete Gibernau (Honda RC211V) z týmu Telefonica MoviStar Honda Gresini, který tragicky přišel o Daijira Katoa. Jeho místo prozatím nebylo zaplněno a tým tak jede jen s jedním jezdcem. Poslední místo první řady si vyjel druhý jezdec Ducati Troy Bayliss a potvrdil tak nejen vysokou výkonnost stroje, ale i své schopnosti, protože ve Welkomu odjezdil zatím pouze dvě hodiny oficiálních tréninků a již stihnul zajet skvěle. Klobouk dolů před 33tiletým Australanem!

Druhou řadu vede dvojice žlutých jezdců týmu Honda Pons, Tohru Ukawa a Max Biaggi (oba Honda RC211V). Ukawa zajel výborný čas i přesto, že v dopoledním volném tréninku prodělal nepříjemnou havárii. Na sedmou příčku nakonec klesl Edwards, který se v polovině kvalifikace pohyboval na skvělém druhém místě, přestože také on je ve Welkomu poprvé. Společně s Baylissem tak jednoznačně ukazuje, že pokud někdo dokáže získat mistrovský titul na Superbiku, tak dokáže jezdit rychle i na čtyřtaktu MotoGP. Až osmý čas zajel Alex Barros (Yamaha YZR-M1) a je nejlepším zástupcem značky. Zdá se, že po slibném zimním testování se Yamaha potýká s podobnou výkonnostní ztrátou jako v úvodu loňské sezóny, protože jezdecky rozhodně nezaostává.

Hodně vrásek všem týmům se čtyřtakty asi dnes nadělal Jeremy McWilliams na svém loňském tříválcovém dvoutaktu Proton KR. Stroj, který přes zimu neprodělal naprosto žádný vývoj dokázal v ranním volném tréninku dosáhnout na fantastický pátý čas a v kvalifikaci vynikající 10. čas. McWilliams je také posledním, komu se podařilo dostat pod starý rekord trati. Opět propadly obě Kawasaki, které jsou beznadějně poslední a na třetího od konce ztrácejí téměř sekundu.

Zajímavostí je, že nejvyšší maximální rychlost, stejně jako v Suzuce, dosáhl Capirossi na Ducati a má hodnotu 271,2 km/h, což je na rovinku dlouhou pouze 413 metrů hodnota docela vysoká. Naopak nejpomalejší stroj má právě McWilliams, jehož Proton ztrácí na Ducati více než 22 km/h.

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)