Nejžádanější ojetina? Stříbrné kombi s turbodieselem
Zákazníci tuzemských autobazarů mají největší zájem o kombi ve stříbrné metalíze a vznětovým motorem pod kapotou, jehož výkon je 50 až 100 kW. Vyplývá to ze statistik společnosti AAA Auto.
AAA Auto analyzovalo svoji statistiku nejprodávanější výbavy prodaných ojetých automobilů, takzvaný AAA Auto Index. Zkoumaná data se týkala 148.321 prodaných ojetin z portfolia bazarů AAA Auto v letech 2008-2012.
Statistika dokazuje, že prodejům v autobazarech aktuálně dominují vozy poháněné vznětovými motory. Aut s benzinovým agregátem se v uplynulých pěti letech prodalo více jen v roce 2008. Podíl zážehových jednotek ale od té doby pravidelně roste, podle expertů AAA Auto je to patrně tím, že cena nafty a benzínu je prakticky stejná, zatímco vozy s turbodieselem jsou dražší. Z alternativních paliv je na tom podle očekávání nejlépe LPG.
Doporučujeme: Kupujete ojetý automobil? Tak si ho pořádně projeďte!
V minulých letech postupně rostly prodeje aut s karoserií kombi. „Nůžky mezi sedany a kombíky se i nadále rozevírají. Svědčí to o tom, že zákazníci mnohem více zkoumají užitkovou hodnotu vozu pro rodinu,“ tvrdí generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Podle Topolové již také dávno neplatí, že druhé auto v rodině je spíše malý vůz.
AAA Auto Index ukázal, že v minulých čtyřech letech rostl odbyt aut starých maximálně pět let. „Také firemní klientela je v uplynulých letech více poptává. Vysvětlujeme si to změnou ekonomického klimatu od roku 2008. Citlivost na ztrátu hodnoty nových vozů bezprostředně po nákupu roste,“ říká Topolová.
Zvyšuje se i prodej ojetin s dvěma a více airbagy, více než polovina ojetých vozů je vybavena antiblokovacím systémem. Tento růst je ale dán i tím, že ABS je u aut prodaných v Evropské unii už několik let povinné. Minimálně dvěma airbagy jsou pak v EU vybaveny takřka všechny nové vozy.
Redakční tip: Deset nejčastějších chyb při nákupu ojetého vozu
Spolu s tím, jak se zlepšuje komfortní výbava aut, roste počet prodaných ojetin s klimatizací, zabudovanou navigací nebo xenonovými světly.
Bazary AAA Auto ročně prodají desítky tisíc vozů. Proto je generální ředitelka této firmy přesvědčena, že statistika věrně zrcadlí typické preference zákazníků v České republice.
AAA Auto hodlá tuto analýzu pravidelně vydávat i v budoucnu, chce tak odborníkům a zákazníkům ulehčit celkovou orientaci na trhu ojetin a poukázat na trendy a preference klientů v oblasti výbavy aut.