Horko ničí dálnice i v Německu
Představte si tu situaci - po dálnici si to žene stošedesátkou v levém pruhu bavorák, když tu se najednou před ním začne silnice rozpadat - betonový povrch exploduje a z povrchu rovného jako zrcadlo je rázem pás rozdrceného kamení. Auto je na něm katapultováno do výše a po dopadu se mu aktivují všechny airbagy... ne, to není Emmerichův 2012, ani jiný hollywoodský trhák, ba ani Kobra 11, ale jihoněmecká realita.
Současná vlna veder neškodí jen ředkvičkám, ale i silnicím. Kvůli extrémním teplotám dálnic německé autokluby varují, že se na dálnicích A 3, A 7, A 92, A 93 a A 94 v Bavorsku a na komunikacích 18 a A 7 v Baden-Württembergu tohle prostě může stát. Ba dokonce už se stalo. Tento úkaz nastal 19. června kolem půl čtvrté odpoledne na A 93 u Abensbergu, kde popraskaný povrch dálnice způsobil nejen havárii osobního auta, ale i 59letého motorkáře, jenž následně po nárazu do svodidel zemřel na těžké poranění hrudníku. Autoklub tedy doporučuje na dálnicích v tomto regionu a za tohoto počasí jezdit maximálně osmdesátkou a být v nejvyšší pohotovosti.
Experti vysvětlují, že při teplotách hodně nad 30 stupňů Celsia dochází k rozpínání betonových podkladních desek prakticky ve stejné míře jako v případě oceli a tedy více, než co dovolují dilatační spáry. Jednotlivé desky na sebe tedy tlačí podobně, jako tektonické desky planety a pokud je tlak příliš velký, beton "exploduje" a vytvoří "pohoří". To u Abensbergu mělo půl metru na výšku!
V Německu je cca 70 % povrchu dálnic z asfaltu a 30 % z betonu a právě tam mohou nastat zmíněné problémy. ADAC současně varuje, že nelze po správě silnic vymáhat náhradu škody, protože by muselo být prokázáno, že byla zanedbána údržba nebo že provozovatel neplnil povinnost udržovat bezpečnost. Povrch prostě může prasknout kdykoli a kdekoli a nikdo není schopen to ovlivnit. Takže nejlepší a nejbezpečnější v tomto počasí bude, jak říkají značky u našich západních sousedů - Gas weg.