Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hot Wheels před důchodem: Americké „angličáky“ slaví padesátiny

Martin Tolar
Diskuze (3)
Věděli jste, že autíčkům Hot Wheels je letos už padesát let? Rival tradičních Matchboxů už vychoval k motorismu dlouhou řádku generací a těší se na další miliony nadšených kluků (a holek).

Jaké bylo vaše první reálné auto, to si pamatujete určitě. Ale jaké bylo vaše skutečně první auto? To bylo totiž mnohokrát zmenšené a nejspíš už jej dávno nemáte. Skončilo nejspíš odřené někde v popelnici nebo zapomenuté na pískovišti. Ale pro miliony lidí po celém světě to první auto vyrobila stejná firma – Hot Wheels. První z nich dodala tahle největší „automobilka“ na světě na trh už před padesáti lety.

Video se připravuje ...

Bylo to 18. května 1968 na veletrhu hraček v New Yorku, kde Mattel představil vlastní řadu autíček, která měla konkurovat zavedeným angličákům Matchbox. Jako první se představil Chevrolet Camaro, ovšem model vycházel z upraveného exempláře. A jakoby to předznamenalo i celou nabídku firmy, která se na rozdíl od anglické konkurence zaměřila na sportovní, závodní upravená a „vytuněná“ auta. Po Camaru dorazila na trh Corvette, Cadillac Eldorado, Pontiac Firebird, Ford Mustang a pak další a další legendární auta od sporťáků, přes dodávky, po náklaďáky.

Série se stala obrovským hitem a za pět dekád se prodalo přes 6 miliard autíček. A každou vteřinu se vyrobí dalších 17 kousků. Speciální oranžové autodráhy vznikne každý rok 9.656 kilometrů, což je tempo, které můžou téhle firmě naši silničáři jen závidět.

Základní autíčko koupíte zhruba za 1 dolar, což se nezměnilo za celých 50 let. A přitom si každý rok můžete vybírat ze zhruba 130 nových druhů. Celkově jich firma vyrobila přes 20 tisíc. Na těch nejvzácnějších se dá vydělat, jeden kus modelu Beach Bomb (VW Transporter se surfy v interiéru) se nedávno prodal za 72 tisíc dolarů. Radši prohrabte půdy, zda jej také nemáte.

U příležitosti padesátého výročí bude uvedena speciální kolekce s replikami pěti autíček, které prý budou stejné jako původní modely z roku 1968. A jako už poněkolikáté, Chevrolet představí speciální Camaro, které bude stejné jako malé autíčko od této firmy. Sběratelé se tedy mají stále na co těšit. Nebo spíš my všichni, protože ač se mi autíčka HW nehodí do sbírky, když na vás u pokladny pokukuje DeLorean DMC-12 Time Machine z Návratu do budoucnosti nebo KITT, tak je prostě k nákupu přihodím.

Martin Tolar
Diskuze (3)
Avatar - wakantanka
22. 5. 2018 22:40
Re: Hot Wheels
Matchboxy boli dobre tak do 93-94. I dnes sa s nimi moje deti hraju, co sa o novsich povedat neda. :-)
Avatar - Stejsn
22. 5. 2018 22:10
Re: Hot Wheels
Siku a Schuco byly moc pěkný, ostatně i Matchboxy (než začali dělat kolečka Superfast). Hot Wheels byly vždycky takový hnusný a odbytý, i když jako malýmu se mi líbily některý ty kreace - auto jako zvíře (štír, tygry...) s kolečky a kabinou. Dneska se mi ale líbí měřítko 1:43, tam jsou už opravdové modely a ne převážně hračky.
Avatar - euro89
22. 5. 2018 19:17
Hot Wheels
Hot Wheels maji (nebo alespon meli v dobe, kdy jsem modely sbiral) oproti konkurenci jednu velkou vyhodu. Maji bytelny kovovy podvozek, takze osicky i kola vydrzely opravdu narocne hrani, i kdyz clovek na auticko vic zatlacil. Jinak se mi ale Hot Wheels nikdy moc nelibilo, protoze maji tradicne odflaknuty zpracovani bez nejakych detailu. Zkratka opravdu jen hracka na hrani, ne do sbirky.
Oproti tomu napr. francouzske Majorette nebo britske Corgi meli podvozky plastove a pri vetsi zatezi se osicky zlomily. Nemecke Schuco zase melo hezke zpracovani s kvalitnim kovovym podvozkem, ale kolecka nebyly dobre uchyceny a casem se "vyviklaly".
Osobne jsem mel od detstvi nejradsi Siku, ktere ma podle me nejlepsi pomer mezi zpracovanim pro sberatele a odolnosti pri beznem hrani pro deti. Dobra je i japonska Tomica, ktera mimochodem dela pro evropana zajimave modely aut (jak ja byl jako kluk stastnej, kdyz jsem sehnal Toyotu Mark II!), ale spatne se v Evrope shani.