IFR Aspid: Střízlík, který vystřelí z 0 na 160 rychleji než Enzo

IFR Aspid: Střízlík, který vystřelí z 0 na 160 rychleji než Enzo

 
 

Pouhých 700 kg vážící novinka, předvedená na londýnské autoshow, je pořádně divoká. Prožijete s ní možná více adrenalinu, než s většinou supersportovních aut současnosti. Na rozdíl od Enza však nemá ambici získat přízeň davů pouhým pohledem na vůz

Zážitky na ostří nože
298 kW Aspidu se postaví 518 kW stylového Ferrari Enzo. Automobily se vyrovnají na startovní čáře a – světe div se – Aspid je v čele. Tedy alespoň jeho vrcholná turbodmychadlem přeplňovaná verze a do chvíle, dokud mu nedojde dech. Jeho maximální rychlost je totiž omezovačem nastavena na 250 km/h, zatímco Enzo může jet více než o sto km/h více.

Z nuly na sto zrychlí Aspid přibližně za 2,8 sekundy. K tomu, aby se ručička rychloměru vyšplhala na 160 km/h potřebuje dalších 5,9 sekundy. Celkem se tedy odehraje zrychlení, nebo možná v tomto případě „katapultáž" z nuly na 160 km/h za 8,7 s. Bavíme se samozřejmě o nejsilnější verzi, která je vybavena 2litrovým zážehovým agregátem s turbodmychadlem. Maximální výkon – 298 kW. Aspid bude k dostání i ve verzi bez přeplňování, ta vyvine nejvyšší výkon 201 kW. Oba agregáty jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou.

Ovšem nejen zrychlení ve vás zanechá hluboký zážitek. Bezpečnostní pásy rozhodně oceníte při brzdění. Ze 160 km/h to na nulu zvládne Aspid za tři sekundy. Rozhodně potěšující je skutečnost, že Aspid není určen jen na závodní okruhy (splňuje totiž normy FIA). Vůz totiž také plní kritéria EU pro uvedení do běžného silničního provozu. Rozpolcenost Aspidu mezi jízdou v běžném provozu a na závodním okruhu jasně ukazuje i výbava auta. Ta obsahuje i takové komfortní prvky, jako je systém navigace, ovládaný pomocí dvojice dotykových displejů. Pomocí nich však můžete také ovládat palubní telefonický systém (GSM) a napojit se na datové sítě díky GPRS a WiFi.

Pokud vás ale instalace výše zmíněné výbavy nutí přemýšlet o tom, že Aspid je jen „silničním autem“ a ne kvalitním náčiním na okruhy, můžete si být jistí, že se mýlíte. Aspid totiž nabízí nastavování časování ventilů, ABS, posilovače řízení i brzd, světlé výšky, trakce a dalších parametrů – stejně jako jiné okruhové vozy. To vše pomocí dotykového displeje, umístěného na volantu.

Bez zajímavosti není ani design exteriéru vozu. Překvapí například dvojice dveří, které se vyklápějí vzhůru. Bez zajímavosti nejsou ani přední světlomety a mohutná polozakrytá kola, umístěná v rozích karoserie pro dosažení „motokárových“ jízdních vlastností. Celkově však Aspid rozhodně není oním líbivým výtvorem italských mistrů, ale spíš působí dojmem stylisticky učesaného okruhového vozu. Na zajímavosti přidává lak karoserie, který je proveden v kombinaci několika odstínů šedé a černé.

Hliník… se odstěhoval do Aspidu
Klíčem k jízdním vlastnostem, hodným okruhového speciálu, je především nízká hmotnost. No a za tou stojí hojné využití lehkých kompozitních materiálů a hliníku. Váhu šasi se podařilo inženýrům z IFR Automotive stlačit na pouhých 75 kg. Dalším krokem k muší váze vozidla je minimalismus v instalaci řídicí elektroniky a kabeláže. V Aspidu stačí na řízení veškerých funkcí vozu jediný procesor. Použito je také podstatně méně kabelů. Výsledkem je až o 2/3 nižší hmotnost elektroinstalace v porovnání s běžnými osobními vozy.

Pokud vás zachvátilo při pohledu na parametry nového vozu IFR Automotive nadšení, pak je tu ještě poslední „drobnost“, kterou je cena. Na britském trhu se bude Aspid v základní verzi s dvoulitrovým atmosférickým motorem prodávat za 75 tisíc liber (tedy asi 2.200.000 korun). Ovšem cena vrcholné verze s kompletní výbavou vyjde přesně na dvojnásobek.

Originalita ve vymýšlení jména se zřejmě v IFR Automotive příliš nenosí. Aspid se totiž jmenoval koncept kupé v podání známé turínské společnosti Ital Designu z roku 1988. Ten však sázel na první pohled na futuristické ladné křivky, zatímco současný Aspid je jasná volba pro všechny pány, kteří zůstali v srdci kluky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zoot chce finančně posílit. Prodává dluhopisy za 150 milionů korun Zoot chce finančně posílit. Prodává dluhopisy za 150 milionů korun

Internetový módní obchod nabídne veřejně své dluhopisy…

Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman

Největší britský řetězec prodejen zdravé výživy a…

Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká

Němečtí sociální demokraté (SPD) mají tři měsíce na to,…

Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie

Britská bankovní společnost Royal Bank of Scotland zruší…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Dnes 08:00

Hot hatche v 70. letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V 80. letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy.




Blesk.cz

Zpěvák STING exkluzivně pro Blesk: Velké plány s Karlovým mostem a tajemství jeho figury!

Zpěvák STING exkluzivně pro Blesk: Velké plány s…

Britský zpěvák a skladatel Sting (65) je hvězda světového formátu, hvězdné manýry ale nemá. Přesvědčil nás o tom…

Vondráčková slavila 70: Dostala loutku se svojí podobiznou!

Vondráčková slavila 70: Dostala loutku se svojí podobiznou!

Byla to dlouhá noc! Na hradě Karlštejně a následně na zahradě své vily na Řitce oslavila Helena Vondráčková o…

 

iSport.cz

Pešta po sérii proher slaví: Kdybych nevyhrál, tak to můžu zabalit

Pešta po sérii proher slaví: Kdybych nevyhrál, tak…

Před zápasem nebyl zrovna v dobrém rozpoložení. Jeden z nejlepších českých MMA bojovníků Viktor Pešta si ve…

Šampionka Kvitová po triumfu: Nebylo to o tenisu, šlo o mé zdraví a život

Šampionka Kvitová po triumfu: Nebylo to o tenisu,…

Chtěla si vyzkoušet, jak zraněná ruka vydrží zátěž na oblíbené trávě. Jen odehrát pár zápasů a připravit se na…

 

Reflex.cz

Stalin je v Rusku stále považován za větší osobnost než Putin

Stalin je v Rusku stále považován za větší osobnost…

Za největší historickou osobnost považují Rusové komunistického diktátora Josifa Stalina, kterému historici…

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé jižních moří

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé…

Čech Pavel Pavel před 35 lety předvedl světu, jak se pohybovaly obří sochy na Velikonočním ostrově. Maličké…