Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IFR Aspid: Střízlík, který vystřelí z 0 na 160 rychleji než Enzo

Václav Pavlečka
Diskuze (5)
Pouhých 700 kg vážící novinka, předvedená na londýnské autoshow, je pořádně divoká. Prožijete s ní možná více adrenalinu, než s většinou supersportovních aut současnosti. Na rozdíl od Enza však nemá ambici získat přízeň davů pouhým pohledem na vůz

Zážitky na ostří nože

298 kW Aspidu se postaví 518 kW stylového Ferrari Enzo. Automobily se vyrovnají na startovní čáře a – světe div se – Aspid je v čele. Tedy alespoň jeho vrcholná turbodmychadlem přeplňovaná verze a do chvíle, dokud mu nedojde dech. Jeho maximální rychlost je totiž omezovačem nastavena na 250 km/h, zatímco Enzo může jet více než o sto km/h více.

Z nuly na sto zrychlí Aspid přibližně za 2,8 sekundy. K tomu, aby se ručička rychloměru vyšplhala na 160 km/h potřebuje dalších 5,9 sekundy. Celkem se tedy odehraje zrychlení, nebo možná v tomto případě „katapultáž" z nuly na 160 km/h za 8,7 s. Bavíme se samozřejmě o nejsilnější verzi, která je vybavena 2litrovým zážehovým agregátem s turbodmychadlem. Maximální výkon – 298 kW. Aspid bude k dostání i ve verzi bez přeplňování, ta vyvine nejvyšší výkon 201 kW. Oba agregáty jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou.

Ovšem nejen zrychlení ve vás zanechá hluboký zážitek. Bezpečnostní pásy rozhodně oceníte při brzdění. Ze 160 km/h to na nulu zvládne Aspid za tři sekundy. Rozhodně potěšující je skutečnost, že Aspid není určen jen na závodní okruhy (splňuje totiž normy FIA). Vůz totiž také plní kritéria EU pro uvedení do běžného silničního provozu. Rozpolcenost Aspidu mezi jízdou v běžném provozu a na závodním okruhu jasně ukazuje i výbava auta. Ta obsahuje i takové komfortní prvky, jako je systém navigace, ovládaný pomocí dvojice dotykových displejů. Pomocí nich však můžete také ovládat palubní telefonický systém (GSM) a napojit se na datové sítě díky GPRS a WiFi.

Pokud vás ale instalace výše zmíněné výbavy nutí přemýšlet o tom, že Aspid je jen „silničním autem“ a ne kvalitním náčiním na okruhy, můžete si být jistí, že se mýlíte. Aspid totiž nabízí nastavování časování ventilů, ABS, posilovače řízení i brzd, světlé výšky, trakce a dalších parametrů – stejně jako jiné okruhové vozy. To vše pomocí dotykového displeje, umístěného na volantu.

Bez zajímavosti není ani design exteriéru vozu. Překvapí například dvojice dveří, které se vyklápějí vzhůru. Bez zajímavosti nejsou ani přední světlomety a mohutná polozakrytá kola, umístěná v rozích karoserie pro dosažení „motokárových“ jízdních vlastností. Celkově však Aspid rozhodně není oním líbivým výtvorem italských mistrů, ale spíš působí dojmem stylisticky učesaného okruhového vozu. Na zajímavosti přidává lak karoserie, který je proveden v kombinaci několika odstínů šedé a černé.

Hliník… se odstěhoval do Aspidu

Klíčem k jízdním vlastnostem, hodným okruhového speciálu, je především nízká hmotnost. No a za tou stojí hojné využití lehkých kompozitních materiálů a hliníku. Váhu šasi se podařilo inženýrům z IFR Automotive stlačit na pouhých 75 kg. Dalším krokem k muší váze vozidla je minimalismus v instalaci řídicí elektroniky a kabeláže. V Aspidu stačí na řízení veškerých funkcí vozu jediný procesor. Použito je také podstatně méně kabelů. Výsledkem je až o 2/3 nižší hmotnost elektroinstalace v porovnání s běžnými osobními vozy.

Pokud vás zachvátilo při pohledu na parametry nového vozu IFR Automotive nadšení, pak je tu ještě poslední „drobnost“, kterou je cena. Na britském trhu se bude Aspid v základní verzi s dvoulitrovým atmosférickým motorem prodávat za 75 tisíc liber (tedy asi 2.200.000 korun). Ovšem cena vrcholné verze s kompletní výbavou vyjde přesně na dvojnásobek.

Originalita ve vymýšlení jména se zřejmě v IFR Automotive příliš nenosí. Aspid se totiž jmenoval koncept kupé v podání známé turínské společnosti Ital Designu z roku 1988. Ten však sázel na první pohled na futuristické ladné křivky, zatímco současný Aspid je jasná volba pro všechny pány, kteří zůstali v srdci kluky.

Václav Pavlečka
Diskuze (5)
Avatar - Ivorry
24. 7. 2008 16:58
Re: ?
Světlomety jsou skutečně velmi zvláštní, ale do podstaty vzato je to taková třešnička na dortu. Ozvláštňující prvek :yes: Auto celkově vypadá jako hezká hračička, kterou bych v garáži moc rád měl :-P
24. 7. 2008 11:52
Re: Jar jar
>:D >:D >:D :yes:
Avatar - T613
24. 7. 2008 09:54
Jar jar
výkony nádherné, ale ta příď.. doufám, že podoba čistě náhodná [odkaz]