IFR Aspid: Střízlík, který vystřelí z 0 na 160 rychleji než Enzo

IFR Aspid: Střízlík, který vystřelí z 0 na 160 rychleji než Enzo

 
 

Pouhých 700 kg vážící novinka, předvedená na londýnské autoshow, je pořádně divoká. Prožijete s ní možná více adrenalinu, než s většinou supersportovních aut současnosti. Na rozdíl od Enza však nemá ambici získat přízeň davů pouhým pohledem na vůz

Zážitky na ostří nože
298 kW Aspidu se postaví 518 kW stylového Ferrari Enzo. Automobily se vyrovnají na startovní čáře a – světe div se – Aspid je v čele. Tedy alespoň jeho vrcholná turbodmychadlem přeplňovaná verze a do chvíle, dokud mu nedojde dech. Jeho maximální rychlost je totiž omezovačem nastavena na 250 km/h, zatímco Enzo může jet více než o sto km/h více.

Z nuly na sto zrychlí Aspid přibližně za 2,8 sekundy. K tomu, aby se ručička rychloměru vyšplhala na 160 km/h potřebuje dalších 5,9 sekundy. Celkem se tedy odehraje zrychlení, nebo možná v tomto případě „katapultáž" z nuly na 160 km/h za 8,7 s. Bavíme se samozřejmě o nejsilnější verzi, která je vybavena 2litrovým zážehovým agregátem s turbodmychadlem. Maximální výkon – 298 kW. Aspid bude k dostání i ve verzi bez přeplňování, ta vyvine nejvyšší výkon 201 kW. Oba agregáty jsou spojeny se šestistupňovou manuální převodovkou.

Ovšem nejen zrychlení ve vás zanechá hluboký zážitek. Bezpečnostní pásy rozhodně oceníte při brzdění. Ze 160 km/h to na nulu zvládne Aspid za tři sekundy. Rozhodně potěšující je skutečnost, že Aspid není určen jen na závodní okruhy (splňuje totiž normy FIA). Vůz totiž také plní kritéria EU pro uvedení do běžného silničního provozu. Rozpolcenost Aspidu mezi jízdou v běžném provozu a na závodním okruhu jasně ukazuje i výbava auta. Ta obsahuje i takové komfortní prvky, jako je systém navigace, ovládaný pomocí dvojice dotykových displejů. Pomocí nich však můžete také ovládat palubní telefonický systém (GSM) a napojit se na datové sítě díky GPRS a WiFi.

Pokud vás ale instalace výše zmíněné výbavy nutí přemýšlet o tom, že Aspid je jen „silničním autem“ a ne kvalitním náčiním na okruhy, můžete si být jistí, že se mýlíte. Aspid totiž nabízí nastavování časování ventilů, ABS, posilovače řízení i brzd, světlé výšky, trakce a dalších parametrů – stejně jako jiné okruhové vozy. To vše pomocí dotykového displeje, umístěného na volantu.

Bez zajímavosti není ani design exteriéru vozu. Překvapí například dvojice dveří, které se vyklápějí vzhůru. Bez zajímavosti nejsou ani přední světlomety a mohutná polozakrytá kola, umístěná v rozích karoserie pro dosažení „motokárových“ jízdních vlastností. Celkově však Aspid rozhodně není oním líbivým výtvorem italských mistrů, ale spíš působí dojmem stylisticky učesaného okruhového vozu. Na zajímavosti přidává lak karoserie, který je proveden v kombinaci několika odstínů šedé a černé.

Hliník… se odstěhoval do Aspidu
Klíčem k jízdním vlastnostem, hodným okruhového speciálu, je především nízká hmotnost. No a za tou stojí hojné využití lehkých kompozitních materiálů a hliníku. Váhu šasi se podařilo inženýrům z IFR Automotive stlačit na pouhých 75 kg. Dalším krokem k muší váze vozidla je minimalismus v instalaci řídicí elektroniky a kabeláže. V Aspidu stačí na řízení veškerých funkcí vozu jediný procesor. Použito je také podstatně méně kabelů. Výsledkem je až o 2/3 nižší hmotnost elektroinstalace v porovnání s běžnými osobními vozy.

Pokud vás zachvátilo při pohledu na parametry nového vozu IFR Automotive nadšení, pak je tu ještě poslední „drobnost“, kterou je cena. Na britském trhu se bude Aspid v základní verzi s dvoulitrovým atmosférickým motorem prodávat za 75 tisíc liber (tedy asi 2.200.000 korun). Ovšem cena vrcholné verze s kompletní výbavou vyjde přesně na dvojnásobek.

Originalita ve vymýšlení jména se zřejmě v IFR Automotive příliš nenosí. Aspid se totiž jmenoval koncept kupé v podání známé turínské společnosti Ital Designu z roku 1988. Ten však sázel na první pohled na futuristické ladné křivky, zatímco současný Aspid je jasná volba pro všechny pány, kteří zůstali v srdci kluky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut

Automobilka Volkswagen přislíbila, že se ceny…

Washingtonu vadí německý obchodní přebytek, tlačí na jeho snížení Washingtonu vadí německý obchodní přebytek, tlačí na jeho snížení

Americký ministr financí Steven Mnuchin na jarním…

Vzdorovat protekcionismu? Členské země MMF se k tomu navzdory očekávání nezavázaly Vzdorovat protekcionismu? Členské země MMF se k tomu navzdory očekávání nezavázaly

Členské země Mezinárodního měnového fondu (MMF) slíbily,…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 






 
Koukněte na čínské kopírky ze Šanghaje: Klonuje se vesele dál

Koukněte na čínské kopírky ze Šanghaje: Klonuje se vesele dál

Dnes 11:31

Čínské značky už umí navrhnout pěkná auta, když chtějí. Ale to jim nebrání souběžně beze studu představovat "novinky" s okopírovaným designem.




Blesk.cz

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

5 nejzábavnějších her zdarma pro Android

Hrajete na mobilu? Pak musíte mít tyhle hity Nehrajete? Stáhněte si je taky, budou se hodit při volné chvilce…

Prezidentské volby ve Francii: Zatlučou voliči hřebík do rakve celé EU?

Prezidentské volby ve Francii: Zatlučou voliči…

Napínavou detektivku připomínají letošní prezidentské volby ve Francii. Na startovní čáře stojí čtyři kandidáti…

 

iSport.cz

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči zpívali, šéf jel na rolbě

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči…

Devět tisíc fanoušků přišlo společně s hokejisty Komety do centra Brna oslavit mistrovský titul. Přes chlad a…

NEJ úlety ze Sparta - Plzeň: Bednářův skluz i Procházkův zkrat

NEJ úlety ze Sparta - Plzeň: Bednářův skluz i…

Nejen derby pražských S přináší mimořádně vyhrocené okamžiky. Čeští fanoušci v posledních několika sezonách…

 

Reflex.cz

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Je tu žádost českého státu do Jižní Afriky, aby vydali tam odsouzeného vězně Krejčíře domů k potrestání.…

ODS má nosné téma! V hospodách se zas bude kouřit!

ODS má nosné téma! V hospodách se zas bude kouřit!

Bez nejmenší ironie musím zkonstatovat, že se ODS podařilo najít skutečně pravicové téma. Téma, kdy neomarxisté…