Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Italští karosářští mistři: Bertone (2. část) – prototypy, kabriolety, skútry…

Karel Haas
V přehlídce díla italského karosářského génia Bertoneho pokračujeme od období působení návrháře Gandiniho až po současnost. Jména modelů jako Miura, Urraco, Stratos nebo Countach dodnes vyvolávají představu krásných, rychlých a tvarově dokonalých...

V přehlídce díla italského karosářského génia Bertoneho pokračujeme od období působení návrháře Gandiniho až po současnost (první díl najdete zde). Jména modelů jako Miura, Urraco, Stratos nebo Countach dodnes vyvolávají představu krásných, rychlých a tvarově dokonalých automobilů. Bertone se proslavil i výrobou otevřených verzí vozů Opel (Kadett a Astra) a Fiat (Ritmo a Punto), ale hlavně řadou neobvyklých konstrukcí prototypů, posouvajících vývoj automobilismu.

Sedmdesátá léta

Marcello Gandini nastoupil k Bertonemu v roce 1965 a sloužil „maestrovi“ celých 15 let. Po legendárních Gandiniho modelech Miura, Marzal a Espada pokračovala spolupráce s firmou Lamborghini modely Jarama (1968) a Urraco (1970). Jarama bylo dvoudveřové kupé 2+2 s elektricky výklopnými dvojitými světlomety. Celkem se do roku 1978 vyrobilo kolem 330 vozů. Urraco se dodávalo s motory V8 o objemu 2 až 3 litry (modely P200/250/300), umístěnými za sedadly.

Začátkem sedmdesátých let zaměstnával Bertone v Grugliasku na 1 500 pracovníků. Na turínském autosalonu 1970 představil šokující studii Stratos, postavenou na podvozku Lancia Fulvia 1.6 HF, která se stala mezníkem designu automobilů. O rok později následovala civilnější verze Lancia Stratos HF, určená především k závodění. Tomuto vozu, který dosáhl mnoha vítězství na tratích rallye, je věnován samostatný článek Pohledů do historie.

V roce 1972 zemřel ve věku 88 let zakladatel firmy Giovanni Bertone a na uctění jeho památky navrhl Gandini karoserii sériového kupé 2+2 Maserati Khamsin a studie Camargue na podvozku Citroënu GS. Ve stejné době potřeboval Fiat nahradit model 850 Spider plnohodnotným nástupcem a návrhem karoserie opět pověřil Bertoneho. Ten vypsal mezi svými návrháři soutěž, kterou vyhrál Gandini, když použil některé prvky konceptu Runabout (1969). Nový vůz nesl poněkud neobvyklý název X 1/9, který vznikl z označení Gandiniho návrhu – eXperimentální automobil, 1. návrh, 9. verze. Vůz byl určen především pro americký trh, ale spider tam nevyhověl při nárazových zkouškách, takže byla zvolena karoserie typu targa. Bertonem kompletované vozy využívaly díly modelu Fiat 128 a do roku 1980 je prodával Fiat. Pak převzal Bertone i marketing a prodával tato „lidová Ferrari“ pod svou značkou až do roku 1988.

Dalším mezníkem designu sportovních vozů se stalo Gandiniho divoce vyhlížející kupé Lamborghini Countach, vyráběné od roku 1973 pod typovým označením LP400 a později LP500. Zkratka LP znamenala umístění motoru podélně vzadu (Longitudinale Posteriore). Ze stejné doby pochází i další Bertoneho kreace Ferrari Dino 208/308 GT4, kterému je rovněž věnován samostatný článek Pohledů do historie. Karoserie navržené studiem Bertone dostala i řada velkosériově vyráběných automobilů, např. Audi 50 a prakticky stejný Volkswagen Polo (1975) nebo Innocenti Mini 90 (1974). Z prototypů tohoto období stojí za zmínku Lamborghini Bravo (1974) s třílitrovým osmiválcem umístěným uprostřed, Navajo (1976) na podvozku Alfa Romeo, dále Rainbow (1976), dvoudveřové kupé s motorem vzadu, postavené na podvozku Ferrari. Typickým představitelem tohoto období, vyznačujícího se ostře řezanými tvary, je studie Ascot (1977) na podvozku Jaguaru XJS a rovněž Athon (1980) využívající díly Lamborghini Urraco.

Na ženevském autosalonu 1977 se představilo mohutné kupé Volvo 262 C, vyráběné kompletně v továrně Bertone, od stavby karoserie, přes montáž mechanických dílů až po silniční testy. Bertone se tak zařadil mezi standardní výrobce automobilů. Pod jeho značkou se kromě již zmíněného X1/9 vyráběl i Fiat Ritmo Cabrio.

Osmdesátá léta

Dalším důležitým návrhem sériového vozu byl pro Nuccia Bertoneho a jeho šéfstylistu Gandiniho Citroen BX (1982), který vydržel ve výrobě až do roku 1993. Pro Gandiniho to byla jedna z jeho posledních prací u Bertoneho, jeho nástupcem se stal Marcel Deschamps. V roce 1985 uzavřel Bertone joint-venture s automobilkou Volvo a ve své továrně začal vyrábět elegantní kupé Volvo 780. Ještě předtím navrhl pro Alfu Romeo sedan Alfa 90 (1984) a studii Ramarro (1984), dvoudveřové kupé postavené na podvozku Chevrolet.

Studio Bertone bylo další italskou firmou (po Ital Designu), spolupracující s naší Škodovkou. Navrhl pro ni karoserii prvního vozu s předním pohonem Škoda Favorit, který se začal vyrábět v roce 1987. Návrh byl výsledkem řady kompromisů. Musel se například přizpůsobit danému obdélníkovému světlometu nebo požadavku, aby kombi i krátká verze měly stejné páté dveře.

V roce 1987 uzavřel Bertone dlouhodobou smlouvu o spolupráci s firmou Opel a začal vyrábět Kadett Cabrio. Partnerství s Opelem pokračovalo výrobou Astry Cabrio (1993) na bázi Astry první generace a také její druhá generace se od Bertoneho dočkala kabrioletu (2000) a o rok později i kupé. Na konci osmdesátých let představil Bertone zajímavou studii velkoprostorového vozu Genesis (1988) s motorem Lamborghini V12 a začal vyrábět malý off-road Freeclimber (1989) vzniklý úpravou vozu Daihatsu Feroza a vybavený motorem BMW. Podepsal se také pod tvary sériového Citroënu XM, automobilu roku 1990.

Devadesátá léta

Poslední desetiletí minulého století zahájil Bertone konceptem Nivola (1990) s motorem z vozu Chevrolet Corvette uloženým před zadní nápravou. Na počest slavného italského závodníka Tazia Nuvolariho byla k pojmenování studie použita jeho přezdívka. Následovala podobně koncipovaná studie Emotion (1991) na podvozku Lotus Esprit, poslední dílo Marcela Deschampse ve službách Bertoneho. Z této doby pocházejí také návrhy karoserií sériových vozů Daewoo Espero a Citroën ZX (oba 1991).

Na turínském autosalonu 1992 představil veřejnosti a expertům agresivní futuristickou barchettu Blitz s elektromotorem mezi zadními koly.

Tradici výroby kabrioletů Opel a Fiat v Grugliasku zůstal Bertone věrný výrobou Fiatu Punto Cabrio (1994). Dlouhodobá spolupráce se značkou Citroën pokračovala u modelů Xantia (1993) a Berlingo (1997).

Mimořádnou pozornost věnoval Bertone vývoji vozidel s minimálním nežádoucím vlivem na životní prostředí. V roce 1994 představil koncept ZER (Zero Emission Record) s elektrickým pohonem a mimořádně nízkým součinitelem odporu vzduchu (Cx 0,11). Vozidlo vytvořilo světový rekord v hodinovce (199,822 km) a překonalo hranici 300 km/hod.

Carrozzeria Bertone se v roce 1994 stala prvním italským výrobcem automobilů, kterému byla přiznán certifikát kvality ISO 9001. Devadesátá léta byla neobyčejně bohatá na funkční prototypy z dílny studia Bertone. V Ženevě se pochlubil čtyřmístnou Karismou (1994) na bázi Porsche 911 s mohutnými křídlovými dveřmi a v témže roce kupátkem Racer postaveném na podvozku Fiatu Punto. Následoval elegantní Kayak (1995), dvoudveřové kupé využívající díly Lancia Kappa a Slalom (1996), prototyp cestovního vozu třídy GT na bázi vozu Opel Calibra. Terénní studie Enduro (1996) s pohonem všech kol sloužila na autosalonech ke zviditelnění sériového Fiatu Brava.

Rok 1997 je v historii studia Carrozzeria Bertone zapsán černým písmem. 26. února zemřel ve věku 83 let Nuccio Bertone. Maestro skonal týden před zahájením ženevského autosalonu a nedočkal se tak výstavní premiéry konceptu Sportut (název je odvozen od kategorie vozidla – Sport Utility Vehicle) využívajícího podvozkové skupiny Alfa Romeo a pohon 4x4.

I po smrti Bertoneho zůstala firma úspěšnou a moderní společností. V roce 1998 představila studii dvoudveřového pick-upu Pickster s 21palcovými pneumatikami, využívajícího díly BMW a v dalším roce dynamicky vyhlížející kupé Bella (Alfa Romeo). V témže roce začal Bertone vyrábět pro BMW kapotovaný skútr C1 a otevřel tak novou kapitolu ve své historii.

Stále dál a výš

Nové tisíciletí přivítal Bertone zajímavou studií Filo (2001). Kompaktní velkoprostorový vůz, vyvinutý ve spolupráci s firmami SKF a Nokia, měl ovládání typu „drive-by-wire“. Rychlost jízdy se řídila naklápěním konzoly, na které byly umístěny všechny ovládací prvky. Naši přehlídku zakončíme třemi nejnovějšími studiemi. Klasický dvoumístný sportovní vůz Birusa se představil v roce 2003 a převzal některé komponenty ze sériových vozů BMW, hlavně upravený podvozek modelu Z8. Pětilitrový osmiválec disponuje výkonem 294 kW (400 k). Loni představil Bertone koncept Jet 2 na podvozku Aston Martin a na nedávném ženevském autosalonu 2005 zajímavý prototyp Villa, využívající mechanické skupiny Cadillacu SRX. Kromě luxusního interiéru zaujme originální systém otevírání dveří využívající složitý třípákový mechanismus.

Dnes tvoří společnost Bertone několik specializovaných firem: Carozzeria Bertone se v Grugliasku zabývá výrobou sériových modelů, Stile Bertone je střediskem tvůrčí invence podniku a navrhuje nové karoserie a další výrobky, Tecnodesign připravuje výrobní postupy a řeší materiálové problémy a konečně Socar se stará o distribuci příslušenství a vyrábí okenní skla. Výkonným ředitelem je Paolo Caccamo a ve firmě dál pracuje Nucciova manželka a jeho dvě dcery.

V designérském studiu Bertone vznikla dlouhá řada pozoruhodných a nekonvenčních prototypů i sériových vozidel a jistě se na další novinky můžeme těšit i v příštích letech.

Karel Haas