Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Geely posunulo účinnost spalovacího motoru na nový rekord. Spalovat v něm chce i vodík

Geely Yinhe A7
Geely Yinhe A7
Geely Yinhe A7
Geely Yinhe A7
33 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (32)

Spalovací motor je dnes v Evropě prezentován v podstatě jako mrtvá technologie. Jiný názor mají v Číně, která je přitom v adopci elektromobilů daleko před námi. Geely představilo nové spalovací motory, které se chlubí rekordní účinností.

Čínské značky si dnes obvykle spojujeme s elektromobily nebo levnými spalovacími vozy, velkou ofenzívu ale chystají s hybridy. Vidět je to i v Česku, kde se začaly tlačit hybridy značek MG, BYD, Dongfeng, Jaecoo, Wuling nebo Chery. V Číně se mezitím rozhořel závod o to, kdo nabídne vyšší tepelnou účinnost motoru a delší dojezd na jednu nádrž a jedno nabití.

Svůj nový příspěvek představilo Geely, které přišlo s PHEV systémem nazvaným Leishen EM AI Hybrid 2.0. Varianta EM-i dostane atmosférický čtyřválec o objemu 1,5 litru, verze EM-P spoléhá na přeplňovaný dvoulitr. Geely se chlubí tepelnou účinností 47,26 % u motoru s menším objemem. Jde o pořádný skok ze 43,32 %, které měla první verze systému Leishen v roce 2021. Dosud nejvyšší účinností se chlubil BYD, jehož systém DM-i má 46,06 %.

Pro srovnání, v Česku se nejvyšší účinností benzinového motoru chlubí Toyota, která má u jednotky Dynamic Force 41 %. Zatímco té to můžeme věřit, u čínských značek je ověření pravdivosti podstatně těžší. Není totiž jasné, jakým způsobem účinnost měří a na mé časté dotazy o nějaké podrobnější technické údaje, či další podklady a důkazy obvykle odpoví nicneříkajícími frázemi.

Zajímavé a velmi netradiční je zahrnutí vodíkové verze nového hybridu. Spalovací motor s blíže neurčenými specifikacemi prý dosahuje tepelné účinnosti až 48,15 %. Vodík ostatně umožňuje spalování při nižší teplotě, v lepším směšovacím poměru než benzin, má vyšší oktanové číslo a nemá uhličitany a spaluje se rychleji než benzin, což vše pomáhá zvyšovat účinnost. Do produkce má být vodíkový hybrid nasazen už koncem letošního roku a jako první jej dostane SUV Geely Galaxy M9 a nejmenovaný sedan.

Nový benzinový plug-in hybrid už dnes má sedan Galaxy 7, který dostal variantu EM-i s patnáctistovkou. Kombinovaný výkon systému je 175 kW na stovku zrychlí za 7,1 sekundy a spotřeba je 2,67 l/100 km v čínském cyklu CLTC. Podle toho také dosáhne dojezdu přes 2.100 kilometrů, realita bude zhruba o třetinu horší. Na výběr je mezi třemi bateriemi s kapacitou 8,5 kWh, 18,4 kWh nebo 18,99 kWh. Stejnou techniku má i větší sedan Galaxy Starshine 8, který má mít dojezd až 1600 km. SUV Galaxy M9 využije variantu s přeplňovaným dvoulitrem, která slibuje spotřebu 4,5 l/100 km a dojezd přes 1.500 kilometrů.

Vozy Geely jsou dnes již dostupné na některých evropských trzích a ohlášen byl i vstup do Česka. To je už však přes tři roky a dodnes se zde značka neobjevila. Místo toho se u nás začaly oficiálně prodávat značky Farizon a Riddara, které pod Geely spadají, v blízké době by se zde měly objevit také její značky Lynk & Co a Polestar. Spalovací motory dnes Geely vyvíjí také ve spolupráci s Renaultem ve společném podniku Horse.

Video placeholder
Geely Galaxy Light koncept 2023 - oficiální video • Zdroj: Geely Galaxy/Weibo

Zdroj: Carnewschina, zdroj foto: Geely, zdroj videa: Geely

Vstoupit do diskuze (32)