Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-AMG GT XX komunikuje se světem prostřednictvím laku. Ve světlech má reproduktory

Mercedes-Benz Concept AMG GT XX
Mercedes-Benz Concept AMG GT XX
Mercedes-Benz Concept AMG GT XX
Mercedes-Benz Concept AMG GT XX
49 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (1)

Mercedes-AMG s konceptem GT XX ukazuje, jak bude vypadat budoucnost luxusních elektromobilů. Přinese 400 km za pět minut a extrémní výkon přes 1000 kW

S novým konceptem Concept AMG GT XX nás Mercedes-AMG nechává nahlédnout do budoucnosti svých nově vyvíjených modelů. Vůz přináší revoluci ve všech oblastech – od exteriéru a interiéru až po všechny části pohonu. Na jeho vývoji pracovaly všechny inženýrské divize značky, včetně nejlepších mozků ze závodního prostředí. Zároveň je koncept předzvěstí nového čtyřdveřového modelu a ukazuje prvky, které si budeme moci užít v sériových vozech už příští rok.

Concept AMG GT XX pohánějí tři mimořádně kompaktní elektromotory vyvinuté dceřinou společností YASA, včetně vlastního softwaru. Právě ty automobilka uvede na trh v roce 2026. Elektromotor umístěný vpředu se zapojuje pouze při potřebě vyšší trakce nebo maximálního výkonu. Stěžejní roli tak hraje dvojice motorů vzadu. Každý z nich funguje nezávisle pro ideální dávkování točivého momentu. Celkový výkon soustavy činí 1000 kW a studii dokáže rozpohybovat na maximální rychlost 360 km/h.

Jejich axiální koncepce přináší třikrát větší hustotu energie ve srovnání s konvenčními typy. Přitom jsou o třetinu menší a dvě třetiny lehčí. Stator je umístěn mezi dvěma rotory na levé a pravé straně. Každý ze dvou motorů vzadu má šířku přibližně pouhých osm centimetrů. Do jejich obalu je integrovaná řídicí jednotka, planetová převodovka a chladicí i filtrační okruh s olejovým médiem. Dvojice měničů na každý motor je chlazena vodou. Elektromotory se vyrábějí v berlínské čtvrti Marienfelde. Proces zahrnuje 100 různých úkonů, z nichž 65 je pro značku nových a 35 představuje světové prvenství.

Koncept pracuje s 800V soustavou a NCMA (nikl/kobalt/mangan/hliník) akumulátorem využívajícím technologie převzaté z hypersportu AMG One a formule 1. Baterie obsahuje 3000 štíhlých a vysokých válcových článků. Tento tvar je ideální pro individuální chlazení každého z nich pomocí kapaliny na bázi elektricky nevodivého oleje. Celková kapacita není známa, automobilka uvádí pouze energetickou hustotu 300 Wh/kg. Díky nabíjení výkonem až 850 kW je možné během pěti minut získat dostatek energie pro ujetí 400 km. Tomuto výkonu bude Mercedes postupně přizpůsobovat své nabíjecí stanice.

Design vozu přináší zcela nové pojetí, které však zachovává tradiční prvky – například širokou masku s vertikálním žebrováním a velkým logem uprostřed. Pro umocnění dojmu ji doplňuje světelný rámeček a mlhovky. Negativní sklon prodlužuje nízkou kapotu s dvojicí tradičních větracích otvorů. Ve spodní části nárazníku se nachází aktivní spoiler. LED světlomety přinášejí novinku v podobě integrovaných reproduktorů, které vytvářejí dramatický zvuk a v nízkých rychlostech upozorňují chodce.

AMG GT XX: Technické údaje
ElektromotoryTypTři axiální magnetické motory
Max. výkon hnacího ústrojíkW (k)1 000 (1 360)
Řídit Plně variabilní pohon všech kol AMG Performance 4MATIC+
Maximální rychlostkm/h360
Doba nabíjení pro dojezd přibližně 400 km (WLTP) [2]min.5
Průměrný stejnosměrný nabíjecí výkon v širokém rozsahu stavu nabitíkW850
Jmenovité napětíVolt800
Délka/šířka/výškamm5 204/1 945 (2 130 se zrcátky)/1 317
Hodnota Cd​ 0,198

Z boku vyniká nízká silueta podtrhující součinitel odporu vzduchu c<sub>d</sub> = 0,198 a zpětná zrcátka s vyvýšenou základnou, což je typický prvek sportovních vozů. Zajímavostí jsou 21palcová kola řešící kompromis mezi aerodynamikou a chlazením brzd pomocí aktivních lamel paprsků ovládaných centrálním aktuátorem. Concept AMG GT XX využívá také pasivní chlazení pomocí desky, která nasává vzduch od podvozku – prvek převzatý z AMG GT. Záď definuje karbonový difuzor z odhaleného kompozitu a šestice kruhových světel, stejně jako světelný panel složený ze 700 diod, který prostřednictvím animací a písmen komunikuje s okolím.

Třešničkou je výrazný oranžový lak Sunset Beam se speciálně třpytivým povrchem připomínajícím kov. Jeho luminiscenční segmenty vytvářejí v noci světelné efekty. Speciální barevné pigmenty emitují světlo při kontaktu se střídavým proudem. Lak je nanášen ve více vrstvách. Světelná show zároveň funguje jako komunikační prvek při nabíjení – jednotlivé sekce postupně zhasínají, dokud není baterie plně nabitá.

Interiér kombinuje závodní minimalismus s luxusním pojetím. Dává na odiv konstrukční prvky šasi, zejména v oblasti palubní desky. Ta je osazena volantem podobným z AMG One s pádly pro nastavení rekuperace a dvěma kruhovými ovladači. Sestavu doplňuje 10,25palcový přístrojový štít a 14palcový infotainment s novým softwarem. Nechybí ani třetí displej na sloupku řízení ukazující stav nabití, úroveň rekuperace a využití výkonu. Sedadla vyrobená 3D tiskem tvoří karbonové skořepiny s individuálně tvarovanými polštářky a šestibodovými pásy – řešení z motorsportu.

Vizuálně zaujme černě lakovaná palubní deska bez čalounění a stropnice z odhaleného karbonu. Ducha elektromobility připomínají oranžově prosvícené trubice evokující silnoproudé kabely. Na dveřích a podlaze najdeme oranžovo-černý motiv šachovnice. Interiér využívá různé varianty materiálu LABFIBER, složeného z recyklovaného kaučuku, rostlinných proteinů a biopolymerů. Díky různorodému zpracování dokáže nahradit hedvábí, kůži i semiš – právě v těchto podobách je zastoupen ve studii.

Video placeholder
Mercedes-Benz Concept AMG GT XX • Zdroj: Mercedes-Benz

Zdroj: Mercedes-AMG I Video: Mercedes-AMG

Vstoupit do diskuze (1)