5.6. 2016 Svět motorů

Jak převáží koně Josef Váňa: Tiumenova limuzína

 

Věřte, že komfort koní v autě není pravidlem ani v běžných vozech. Své speciálně upravené Renaulty Master nám ukázal Josef Váňa.

Když po úzké silnici poblíž města Chyše na Karlovarsku míjíme koňské výběhy, víme, že jsme tu správně. Zdejší krajina má kromě honosného zámku jednu méně nápadnou, avšak o to více proslavenou dominantu. Pod horou Vladař tu mají ustájené koně „Váňovci“, jak si sami na facebooku říkají. V ohromujícím klidu, který tento koňský ráj nabízí, vystupujeme z vozu a snažíme se najít alespoň jednoho z Josefů Váňů. Nelze si při tom nevšimnout dvou přepravníků, kvůli kterým jsme sem přijeli. Správně zaprášených, stojících rovnou u stájí. Přesně tak, jak to má být.

Koně cestují pozadu

Jsou to Renaulty Master, nejnovější modely, které se svou velkou maskou chladiče již pár let brázdí naše silnice. Nejzajímavější je jejich nástavba. Tu vyrábí česká firma Paragán. Podobné vozy, stavěné taktéž na renaultech, mají velkou tradici především ve Francii.

Když k těmto přepravníkům ozdobeným provozními šrámy člověk přistoupí, překvapí ho relativní kompaktnost. My si ale spíše lámeme hlavu, jakým způsobem se otevře zadní část vozu natolik, aby byl umožněn komfortní přístup koním. Vtom přicválá na koni Josef Váňa mladší. „Pojďte se podívat,“ láká vřele. Několika jednoduchými chvaty otevře celý bok vozu, k našemu překvapení obráceně – koně nastupují dokořán otevřeným bokem a cestují pozadu. Bok je rozdělený do dvou částí, z nichž jedna se odklopí pomocí plynových vzpěr vzhůru, zatímco spodní vytvoří nástupní pogumovanou plošinu. Ta musí vydržet dupání až šestisetkilového koně, i když jen visí z podlahy vozu. Odteď nás již nosnost zadních čel u pickupů jen tak neohromí. Zadní část vozu se tedy omezí na menší dveře, které otevírají jakýsi zavazadlový prostor, nad nímž visí plachta pro krmení. „Zde převážíme sedla a všechno potřebné vybavení,“ říká Váňa. Dva koně odděluje otevírací přepážka. Zajímavé ovšem je, v jakém komfortu se tito dostihoví šampioni vozí.

Jako v limuzíně

Odpružení vzduchovými měchy, automatická klimatizace, osvětlení relaxačním světlem. To nepředčítáme z výbavy Mercedesu třídy S, v takovém komfortu se dnes převážejí nejlepší dostihoví koně. Přepravní část vozu je klimatizována a vytápěna, lze nastavit i tuhost odpružení. Nejdůležitější je ale jiná věc. „Renaulty mají nižší světlou výšku než jiné dodávky. Z toho plyne lepší stabilita při jízdě a větší komfort při nakládání koní,“ vysvětluje Váňa starší, s nímž se setkáváme později. Kabina vypadá na první pohled stejně jako v každém jiném masteru. Detailnější ohledání však odhalí zajímavosti. Především má vůz dvě řady sedaček, ale jen dvoje dveře. Zadní řada tří sedadel se dá přetvořit v lůžkovou úpravu. „Může nás tedy jet až pět, ale vyspí se tři,“ vysvětluje hrdý majitel. Nad čelním sklem se nachází velká obrazovka. Nejedná se o navigaci, ale displej tří kamer. Jedna snímá koně ve voze, druhá v případném přívěsu a třetí je parkovací. To je další technologie, kterou můžeme označit za nadstandardní. Palubní deska je u řidiče doplněna o pár tlačítek navíc. Jedná se o regulaci ventilátoru, klimatizace, uklidňujícího modrého světla či hustění vzduchových měchů.

Bez stresu

Po celou dobu práce na této reportáži nás provází přesvědčení, že transport je pro koně především stres. Josef Váňa starší, který se mimochodem podle svých posledních slov znovu chystá na Velkou pardubickou, nám to vyvrací: „Koně nemají s přepravou žádný problém. Řekl bych, že devadesát procent to snáší naprosto bez problémů. Je to ale jako s lidmi. Samozřejmě jsou i koně, kteří přepravu nesnesou, ale to už víme dopředu a s takovými ani tak dlouhé trasy nejezdíme.“ Pan Váňa takto cestuje po celé Evropě včetně Velké Británie. „Tam je problém s tím, že do Eurotunelu nesmí živá zvířata. Musíme to tedy řešit trajektem,“ krčí rameny osminásobný vítěz Velké pardubické.

O nepříjemnosti není nouze

Když se skvěle naladěného Josefa Váni zeptáme, jestli má s převozem koní nepříjemné zkušenosti, bez váhání odpoví: „Těch je spousta. Koně může postihnout i klaustrofobický záchvat, když usne a probudí ho prudká zatáčka, v níž spadne. To je první krok do pekel a něco podobného se na Brenneru nevyhnulo ani tehdy pětileté Sixteen, kterou jsme potlučenou museli nechat u známého ve Švýcarsku. Od té doby už musela mít transportér jen pro sebe, a to včetně Velké pardubické, kterou dvakrát vyhrála.“

Těžký, přesto svižný

A jak se takový vůz řídí? Pokud máte zkušenosti s řízením dodávek této velikosti, nic vás nepřekvapí. S koňmi je sice potřeba opatrnějšího manévrování a větší plynulosti jízdy, ale jinak na řidiče master žádné záludnosti nelíčí. Naopak, vznětový motor 2.3 dCi poskytuje díky výkonu 175 koní dostatečnou dynamiku a zmíněné zadní vzduchové měchy si pochopitelně užije taktéž lidská část posádky.

Loučíme se s úžasem

Jsme ohromeni, jak moc jsou dnešní vozidla modulovatelná. V podstatě obyčejná dodávka dokáže sloužit i pěti lidem, dvěma koním a to vše v nevídaném komfortu.

Tři otázky pro Josefa Váňu staršího

Co je speciálního na převozu koní pohledu řidiče?

Je to především předvídavost. Člověk si musí uvědomit, že převáží těžká živá zvířata. Čím méně bude muset brzdit, tím lépe. Jinak toho řidiče příliš neomezuje, vůz je svižný, dá se s ním jet v pohodě třeba i sto třicet za hodinu. Na rozdíl od přívěsu, se kterým se musíte vláčet osmdesátkou, to cestování značně zrychlí.

Čím vás ostatní řidiči dokážou naštvat?

Musí si uvědomit, že naše jízda vyžaduje plynulost, nemůžeme všude brzdit a řezat zatáčky. Trošku divočejší jsou Italové, troubí a blikají téměř na každého. Takový italský sporťák dokáže v plné rychlosti kolikrát vyděsit i řidiče, natož koně. Vůz je ale skvěle odhlučněn, takže zvuky z provozu včetně troubení koně příliš neruší.

Jak probíhal převoz koní v dřívějších dobách?

Dřív jsem koně převážel v různých vozech. Pamatuju si třeba na mercedes, který nebyl nic jiného než klasický náklaďák. Bez všeho dnešního komfortu, ale taky to šlo. Podobné transportéry, jaké máme dnes, se v Čechách začaly objevovat až po revoluci. Na Západě přitom jezdily už řadu let.

Autor: Milan Lažanský

Spolupracujeme s TipCars.com
Bilance: Svátek fotbalu v Rusku vyhrály sázkovky, FIFA, a Francie Bilance: Svátek fotbalu v Rusku vyhrály sázkovky, FIFA, a Francie

Výsledky šampionátu udělaly čáru přes rozpočet většině…

Agentura S&P potvrdila rating České republiky Agentura S&P potvrdila rating České republiky

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's…

Nejvyšší státní zástupce Zeman podal dovolání v kauze Oleo Chemical, požaduje tvrdší tresty Nejvyšší státní zástupce Zeman podal dovolání v kauze Oleo Chemical, požaduje tvrdší tresty

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman podává dovolání…

Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest

Osmadvacetiletý Brit Khalid Ali, který plánoval…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 





 
Doplní úpravy softwaru naftových aut také změna techniky? Německo rozhodne do září

Doplní úpravy softwaru také změny techniky? Německo rozhodne do září

Včera

O nutnosti snížit emise oxidu dusičitého úpravou naftových aut se v Německu mluví kvůli tomu, že zhruba 70 německých měst loni překročilo maximální povolené hodnoty NO2.




Blesk.cz

Chystá svatbu? Bílá opět navlékla prsten od testosteronového anděla!

Chystá svatbu? Bílá opět navlékla prsten od…

Lucie Bílá (52) vyvedla staronového miláčka Radka Filipiho (36) do společnosti a navštívila s ním radnici. Kromě…

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské materiály. Nikdo je ale nechtěl

Hacker se snažil prodat tajné americké vojenské…

Že hackerům nestačí jen dokonalá znalost počítačů a internetu, ale musí ovládat i řemeslo prodeje, ukazuje…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Kauza Panarin pokračuje, hráč dal klubu ultimátum

Přestupy NHL ONLINE: Kauza Panarin pokračuje, hráč…

Základní část ročníku 2017/18 je dávno pryč a také boje o Stanley Cup jsou za námi. Draft se letos konal v…

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za obhajobou obratem

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za…

Fotbalisté Plzně na úvod nové prvoligové sezony zdolali po obratu Duklu 3:1. Úřadující mistři na Julisce…

 

Reflex.cz

Stále více lidí „potřebuje“ titul z VŠ. Řada z nich ale na jeho poctivý zisk nemá čas nebo schopnosti

Stále více lidí „potřebuje“ titul z VŠ. Řada z nich…

Česká vláda začíná připomínat pouťovou střelnici. Od jejího jmenování ještě neuběhl ani měsíc a už z ní odpadli…

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl utéct. Dva lidé jsou zraněni vážně

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl…

Útočník v autobuse v severoněmeckém přístavním městě Lübecku dnes zranil nožem 14 lidí, z toho dva vážně.…