24.12. 2016 Martin Vaculík

Jak se řídí legendární Tatra 148? Vše je naopak!

 

Taky jste si v dětství na pískovišti představovali, jaké by to bylo řídit opravdovou Tatru 148?

Mnohé z nás dodnes za volanty služebních octavií napadá, zda bychom uřídili starou tatrovku.

Z vysokých ovládacích sil nemusíte mít obavy. Už i poslední Tatry 111 měly posilovač řízení, natož 148. I se spojkou už tady pomáhá pneumatický posilovač, půlené převody pak tam rovnou hází pneumatický válec na pokyn předvoliče na páce. Když trojka ve stoupání nezvládá, vyřadíte ji na neutrál, na páce přepnete kolébku a zasunete zpět. Šlo to dokonce jen se spojkou bez vyřazení, ale to se z převodovky ozývaly rány, jelikož redukční ústrojí nemělo synchronizaci. Výsledkem je převod někde mezi trojkou a dvojkou.

Půlky, které z osobáku neznáte, byste při svezení s prázdnou tatrou používat nemuseli. Vystačili byste s pěti hlavními převody, jako máte v octavii. Jenže ouha, jednička není k sobě a dopředu, ale od sebe a dozadu. Tedy naprosto opačně než u osobáku. Na každé přeřazení budete muset myslet. Znalci náklaďáků už dlouho vykřikují: „Meziplyny!“ Mají, a nemají přitom pravdu: Tatra 148 už měla synchronizaci schopnou srovnat otáčky vstupní a výstupní hřídele před jejich spojením. Na druhou stranu po letech je vždy opotřebená a rozdělávat převodovku kvůli tomu nikdo nebude – zkušení řidiči si poradí bez ní. A pokud je synchronizace opotřebená, jde řadit ještě hůře, než kdyby v autě nebyla vůbec. Když přesně nesrovnáte otáčky třeba u Pragy V3S či Škody 706 MTZ (tedy klasického trambusu), zaškrtají vám zuby, ale zařadíte (jste-li dost silní a bezcitní). Jestliže přesně nesrovnáte otáčky u Tatry 148 s opotřebenou synchronizací, prostě to tam nedáte. Problém nevidíme v meziplynech. Kdo jezdí osobním autem sportovněji, stejně je většinou používá. Jednak je hezké cítit, jak tam páka vlétne zcela bez odporu, navíc si před zatáčkou „nepodkopnete“ hnaná kola. Málokdo v osobácích však používá dvojité vyšlápnutí spojky při řazení nahoru, kdy dotáčející se motor zpomalí spojku a vstupní hřídel. A to je teprve ta pravá řidičská maturita – zvládnout to z dvojky na trojku dřív, než tatrovka zpomalí natolik, že už to motor nevezme.

Základní technické údaje
Délka x šířka x výška (mm) 7295 x 2500 x 2610
Rozvor náprav (mm) 3690 + 1320
Pohotovostní hmotnost (kg) 10 800
Užitečná hmotnost (kg) až 15 660
Motor vznětový atmosférický, V8, OHV 16V
Objem (cm3) 12 667
Výkon (kW/min-1) 154/2000
Točivý moment (N.m/min-1) 813/1200-1400
Maximální rychlost (km/h) 75
Spotřeba paliva (l/100 km) 31,2
Objem palivové nádrže 200 l
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku

Spojené státy zvažují žádost Polska o trvalou americkou…

Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak

Stav právního státu v Polsku se navzdory výzvám Bruselu…

Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily

Velké plány v segmentu elektromobilů má automobilka Audi.…

Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským

Zanedlouho se přepíše mapa politického vlivu na pražském…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jak se řídí legendární Tatra 148? Vše je naopak!







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku? Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku?

Nesychronizovaný zpětný chod se potkal s roztočeným…

 





 
Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Dnes 20:57

Seat k SUV Arona a Ateca přidává již dříve avizovaný třetí model. Tarraco je největší v nabídce. Zakamuflované prototypy a teasery už jsme viděli, teď se odhaluje kompletně.




Blesk.cz

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za jásotu lidí v KLDR, vítal ho i Kim

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za…

Letoun jihokorejského prezident Mun Če-ina v noci na úterý přistál na letišti v severokorejské metropoli…

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

V Česku budou teploty srovnatelné s teplotami ve Středomoří. Od ráno do večera očekáváme na většině území jasno…

 

iSport.cz

Hrachovinovi nevyšla premiéra v základní sestavě, střídal v první třetině

Hrachovinovi nevyšla premiéra v základní sestavě,…

Premiéra v základní sestavě Barysu Astana nedopadla pro brankáře Dominika Hrachovinu dobře. Účastník letošního…

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem. Nevěřím, že je vše špatně

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem.…

Českému národnímu týmu chce vrátit ztracenou reputaci, hráčům zase hrdost z toho, že můžou navléct dres s…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…