24.12. 2016 Martin Vaculík

Jak se řídí legendární Tatra 148? Vše je naopak!

 

Taky jste si v dětství na pískovišti představovali, jaké by to bylo řídit opravdovou Tatru 148?

Mnohé z nás dodnes za volanty služebních octavií napadá, zda bychom uřídili starou tatrovku.

Z vysokých ovládacích sil nemusíte mít obavy. Už i poslední Tatry 111 měly posilovač řízení, natož 148. I se spojkou už tady pomáhá pneumatický posilovač, půlené převody pak tam rovnou hází pneumatický válec na pokyn předvoliče na páce. Když trojka ve stoupání nezvládá, vyřadíte ji na neutrál, na páce přepnete kolébku a zasunete zpět. Šlo to dokonce jen se spojkou bez vyřazení, ale to se z převodovky ozývaly rány, jelikož redukční ústrojí nemělo synchronizaci. Výsledkem je převod někde mezi trojkou a dvojkou.

Půlky, které z osobáku neznáte, byste při svezení s prázdnou tatrou používat nemuseli. Vystačili byste s pěti hlavními převody, jako máte v octavii. Jenže ouha, jednička není k sobě a dopředu, ale od sebe a dozadu. Tedy naprosto opačně než u osobáku. Na každé přeřazení budete muset myslet. Znalci náklaďáků už dlouho vykřikují: „Meziplyny!“ Mají, a nemají přitom pravdu: Tatra 148 už měla synchronizaci schopnou srovnat otáčky vstupní a výstupní hřídele před jejich spojením. Na druhou stranu po letech je vždy opotřebená a rozdělávat převodovku kvůli tomu nikdo nebude – zkušení řidiči si poradí bez ní. A pokud je synchronizace opotřebená, jde řadit ještě hůře, než kdyby v autě nebyla vůbec. Když přesně nesrovnáte otáčky třeba u Pragy V3S či Škody 706 MTZ (tedy klasického trambusu), zaškrtají vám zuby, ale zařadíte (jste-li dost silní a bezcitní). Jestliže přesně nesrovnáte otáčky u Tatry 148 s opotřebenou synchronizací, prostě to tam nedáte. Problém nevidíme v meziplynech. Kdo jezdí osobním autem sportovněji, stejně je většinou používá. Jednak je hezké cítit, jak tam páka vlétne zcela bez odporu, navíc si před zatáčkou „nepodkopnete“ hnaná kola. Málokdo v osobácích však používá dvojité vyšlápnutí spojky při řazení nahoru, kdy dotáčející se motor zpomalí spojku a vstupní hřídel. A to je teprve ta pravá řidičská maturita – zvládnout to z dvojky na trojku dřív, než tatrovka zpomalí natolik, že už to motor nevezme.

Základní technické údaje
Délka x šířka x výška (mm) 7295 x 2500 x 2610
Rozvor náprav (mm) 3690 + 1320
Pohotovostní hmotnost (kg) 10 800
Užitečná hmotnost (kg) až 15 660
Motor vznětový atmosférický, V8, OHV 16V
Objem (cm3) 12 667
Výkon (kW/min-1) 154/2000
Točivý moment (N.m/min-1) 813/1200-1400
Maximální rychlost (km/h) 75
Spotřeba paliva (l/100 km) 31,2
Objem palivové nádrže 200 l
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Češi si z průmyslových ikon nejvíce cení značky Baťa Češi si z průmyslových ikon nejvíce cení značky Baťa

Češi jako největší průmyslovou ikonu, která šíří dobré…

Chystá se největší nedobrovolná dražba. Pro PPF banku se prodává palác u Karlova mostu Chystá se největší nedobrovolná dražba. Pro PPF banku se prodává palác u Karlova mostu

Dvacátého prosince se v pražském Hotelu Intercontinental…

Slovak Telekom zneužíval postavení na trhu, potvrdil soud EU. Pokutu  mu ale snížil Slovak Telekom zneužíval postavení na trhu, potvrdil soud EU. Pokutu mu ale snížil

Druhý nejvyšší soud EU částečně zmírnil pokuty uložené…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jak se řídí legendární Tatra 148? Vše je naopak!







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 





 
Přehled pohonů všech kol: Který je u ojetin nejspolehlivější?

Přehled pohonů všech kol: Který je u ojetin nejspolehlivější?

Dnes 12:40

Stále častěji se zejména u dražších automobilů objevuje pohon všech kol. Disponuje větším množstvím součástek a vyspělejší technikou. Jenže s tím současně roste riziko možné závady.




Blesk.cz

Při nákupu v e-shopu pozor na nechtěné zboží. Alza ho přihazuje do košíku, Kasa couvla

Při nákupu v e-shopu pozor na nechtěné zboží. Alza…

České e-shopy mají teď do Vánoc zlatou neděli už prakticky denně, nákupní horečka spojená s výběrem dárků pod…

Znáte topinambur? Je skvělý pro cukrovkáře a neobsahuje škrob! Plus 4 recepty

Znáte topinambur? Je skvělý pro cukrovkáře a…

Už jste vyzkoušeli topinambury? V našich obchodech jsou sice už nějakou dobu k mání, přesto je ale přehlížíme.…

 

iSport.cz

Šťastný Kaše slavil tři přesné trefy. Spoléháme na něj, chválil ho kapitán

Šťastný Kaše slavil tři přesné trefy. Spoléháme na…

Tenhle chlapík je jasným příkladem toho, že i když na volbě talentů dostane přednost 204 jiných hráčů, není všem…

Rekordní příjem Plzně. Ligou mistrů vydělala přes 770 milionů korun!

Rekordní příjem Plzně. Ligou mistrů vydělala přes…

Urvat ligový titul v uplynulé sezoně FORTUNA:LIGY znamenalo pro Viktorii Plzeň nalezení zlaté žíly. Západočeští…

 

Reflex.cz

Tomský: EU nepřežije, vydírá a cpe nám nadřazenou ideologii homosexuálů, v Anglii je to katastrofa

Tomský: EU nepřežije, vydírá a cpe nám nadřazenou…

Bude tu Evropská unie za 10 let? Podle překladatele a politologa Alexandera Tomského spíš ne. Smete ji totiž…

Jindra Hojer, 94 let, skaut. Takhle dnes vypadá pán, který se stal vzorem k jedné z postav Rychlých šípů

Jindra Hojer, 94 let, skaut. Takhle dnes vypadá pán,…

Existovaly Rychlé šípy také ve skutečnosti? To je otázka, která trápila generace dětí a po nich samozřejmě…