Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI EAT8 vs. Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG – Pod naftovým sluncem
Naftové kompaktní kombíky jsou snem mnoha českých motoristů, protože jsou praktické a úsporné. V Čechách dlouhodobě jasně vládne Škoda Octavia Combi, které se chce postavit Peugeot 308 SW. Jaké jsou jeho šance na úspěch?
Dojem, cena, prostor
V aktuálním automobilovém světě vznikají nové elektromobily a SUV takovou rychlostí, že je pomalu ani nestíháme zaznamenávat. Jenže to znamená, že ostatní kategorie stagnují. Je to vidět například na nižší střední třídě, která, byť stále patří k nejdůležitějším segmentům, už dlouho nějakou zásadní novinku nepřinesla. Přitom ji zákazníci stále vyhledávají, což dokládá Škoda Octavia, která je u nás i letos jasně nejprodávanějším modelem a loni se spolu s golfem dostala do desítky nejžádanějších vozů v celé Evropě.
Zásadní roli v jejich případě hrají i karoserie kombi. Verze SW měla u nás v roce 2023 podíl na prodejích modelu 308 tři čtvrtiny, loni 83 %, a letos je to dokonce 91 %, i když je potřeba brát v úvahu, že od května se hatchback již ofi ciálně nenabízí. V případě octavie aktuálně na kombíky připadá 64% podíl. Oblíbené jsou i naftové verze. Ještě loni si je v případě octavie vybrala více než polovina motoristů (53,4 %). U Peugeotu 308 byl loni podíl 37 %, letos se posunul dokonce na 44 %. Takže jsme se shodli, že kompaktní kombíky se vznětovými motory zkrátka potřebujeme, a nenecháme si je vzít.
DOJEM
Přestože ani jeden vůz z testované dvojice nemůžeme pokládat za horkou novinku, jejich design nestárne. Peugeot 308 se světu představil před čtyřmi roky a jeho stylisté se tehdy odvázali. Vypadá stále moderně, i když aktuální design značky je více futuristický – na nás až moc. Výrazná je maska chladiče s vodorovným žebrováním a velkým logem uprostřed. Na tvar masky navazují úzké diodové světlomety a vytvářejí s ní jednolitý celek. Svislé diodové pásky denního svícení připomínají vyceněné tesáky a spolu s velkými nasávacími kapsami po stranách nárazníku dávají vozu dynamický výraz. Z bočního pohledu zaujmou výrazné prolisy nad předními i zadními koly, sportovně působí i horní linie prosklení klesající dozadu rychleji než střecha. Vzadu jsou nejvýraznější tenká diodová světla, která spojuje drobná odtrhová hrana. Víko kufru zasahuje hluboko do nárazníku kvůli nižší nákladové hraně, a tak se na rozdíl od hatchbacku přestěhovala registrační značka na něj.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!