Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaké budou motory za 50 let? Rozhoduje se nyní

David Bureš
Diskuze (76)
Spalovací motory budoucnosti mají být v první řadě účinnější než ty dnešní.

Představitelé vybraných firem se na seminářích managementu automobilek v michiganském Travarse City rozhovořili o tom, jak bude vypadat budoucnost spalovacích agregátů. Už nyní se přitom rozhoduje o tom, jaké budou motory v příštích desetiletích.

Výkonný ředitel globálního výzkumu a vývoje pro General Motors Gary Smyth si myslí, že již následujících pět až deset let rozhodne o tom, zda průmysl kráčí pro příštích 40 až 50 let tím správným, nebo naopak špatným směrem.

Cílem vývojářů jsou v první řadě účinnější spalovací agregáty. „Jako olympijští atleti musíme provést spoustu drobných vylepšení, abychom splnili cíle, ke kterým kráčíme,“ uvedl Gary Rogers, výkonný ředitel strojírenské společnosti FEV. Rogers ví, že to bude trvat nějakou dobu, když prohlásil, že se tak nestane přes noc. „Chce to čas,“ říká.

Strategie automobilek počítá se snížením emisí a spotřeby paliva svých vozidel. Inženýři jsou přesvědčeni, že s technikou, která se už vyvíjí, se může zdvojnásobit množství energie, které lze vyprodukovat z litru paliva.

Jaké jsou tedy trendy?

Elektrifikace

V posledních letech se hojně hovořilo o přechodu k elektromobilům, jejich zavádění na trh ale není tak úspěšné, jak se předpokládalo. Automobilky tak nyní počítají s tím, že vozy s elektrickým pohonem budou i v blízké době jen vyplňovat mezery na trhu. Výrobci spíše budou sázet na hybridy a techniku typu systémů rekuperace brzdné energie.

Teplotní management

Motorové oleje v budoucích agregátech se mají zahřívat rychleji, což povede ke snížení tření. Kapalinou chlazené výfukové plyny pak mají chránit turbodmychadlo před přehřátím.

Downsizing

I nadále bude pokračovat downsizing agregátů, počítat tak můžeme s dalšími tříválci a dvouválci, které budou mít výkon někdejších čtyřválců.

Turbodmychadla

I přesto, že se jedná o technologii používanou po desetiletí, u stále se zmenšujících motorů se stává nezbytností.

Alternativní paliva

Bude se také rozšiřovat nabídka vznětových agregátů a jednotek, které zvládnou spalovat etanol. Přibývat budou i motory poháněné stlačeným zemním plynem. Vodíkové palivové články mají být naopak až hudbou vzdálenější budoucnosti.

Automobilky jsou si však vědomy limitujícího faktoru, a to financí. Výrobci musejí počítat s tím, kolik peněz budou zákazníci ochotni utratit za automobily s efektivnější technikou. Cenu aut má držet nízko hlavně efektivnější výroba.

David Bureš
Diskuze (76)
11. 8. 2012 00:10
Re: Budoucnost?
Právě - čas dobíjení baterií elmobilů je 6-8h (pro 100km dojezdu). Tzn. neuděje se celé mezi špičkami zatížení elektrisační soustavy, ale vykrývá jak večení, tak ranní špičku. To je nepřípustné, a tak ráno vyrazí spousta elmobilů k "pumpám" (nebo před továrny a supermarkety) na rychlé dobíjení, aby dojeli. Vezměte si jen malinkatý odhad pomalého nočního dobíjení po 3kW/elmobil. Bude-li jich jen 250 000 v ČR, je to 750MW. Noční zatížení ČR v létě je cca 3000MW. A budou-li se ráno dobíjet 15kW/elmobil?
10. 8. 2012 23:30
Re: Budoucnost?
Dovolím si oponovat, to tak není. Parní turbína je tepelný motor s vnějším spalováním, kde je teplota přehřáté páry mnohem menší než je teplota hoření ve spalovacím pístovém motoru nebo turbíny - jak jsem psal. Rozdíl je asi 2000°C. A proto nemůže parní turbína dosáhnou účinnosti spalovací turbíny, která se blíží až 50% a ani účinnosti pístových spal. motorů.
10. 8. 2012 23:07
Re: Budoucnost motoru
Ale to jsem právě jako příklad psal - vedle Pininfariny (taky turbína) a Hyundaie (spal.píst.mot.) - jen jsem typy vynechal. To je právě jeden s užitých příkladů oné elektrárničky na palubě. Viz "Budoucnost?" Hlavní problém u vozidlové spalovací turbíny je odvod velkého množsvtí horkých plynů, a to se u dvojice Jaguárových a jedné Pininfarinovy daří.

Před několika desítkami let byly pokusy s automobilovými turbínami (spalovacími a parními) jako trakčními a muselo se to opustit. Dnes, kdy nastupuje spal. turbínka (velmi vysokotáčková, a proto malá a lehká - viz ony příklady) jako "stacionární" pohon generátoru,je to nadějná reálná budoucnost.O tom je právě můj příspěvek "Budoucnost?"

Myslím si taky,že to bude spíš spal. turbína než spal. píst. motor.

.
10. 8. 2012 19:56
Re: Představa jako ze špatného filmu
:-) Jo, tak nějak to bude. Počkáme, uvidíme.
10. 8. 2012 19:14
Re: Představa jako ze špatného filmu
Zkratka jakekoliv predikce jsou pouze do budoucna protazene zkusenosti. Takze se vlastne neda vubec mluvit o nejakych predikcich. A je uplne putno o jaky obor se jedna. Prominou pani s kristalovymi koulemi. Ty to mozna vidi ;-)