Je automobilový boom v Číně u konce?

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
14 Fotogalerie
Počet prodaných aut v Číně už zřejmě neporoste tak významně jako v minulých letech.

Čínský trh hraje velice důležitou roli v budoucích plánech mnoha automobilek, vždyť třeba pro Audi či General Motors je už největším trhem vůbec. Obrovské meziroční skoky v počtu prodaných automobilů na tomto trhu jsou ale zřejmě u konce.

Výzkumná společnost LMC Automotive ohlásila, že prodej osobních automobilů v Číně během prvního měsíce letošního roku klesl o 23 %. Přestože se pokles očekával, pro některé automobilové výrobce je šokujícím. Růst čínského trhu se v nedávné době stal jakousi samozřejmostí. Místní prodeje Chevroletu klesly o 16 %, prodeje Fordu pak dokonce o 43 %.

Podle prodejních cílů třinácti automobilových výrobců by měl čínský trh během letošního roku vzrůst o 13,5 %. LMC Automotive je však pesimističtější, podle odhadů firmy čínský trh v roce 2012 vzroste jen o 9,2 %. Před rokem přitom automobilky plánovaly, že v roce 2011 tento trh naroste o 20,4 %.

Pro automobilové výrobce bude navíc těžší v Číně expandovat. Místní vláda se totiž bude snažit ochránit domácí automobilky tím, že už nebude finančně podporovat výstavbu nových továren zahraničních automobilek. Již postavené podniky zahraničních značek navíc budou hůře získávat povolení na své rozšíření.

Tato opatření se mohou stát velkým problémem pro automobilky, které v Číně ještě nevyrábějí. To je případ Chrysleru, který jako jedna z mála světových automobilek v nejlidnatější zemi světa nic nevyrábí.

Někteří analytici navíc varují, že by i Čínu mohla zasáhnout hospodářská krize, a to pokud zdejší vláda neprovede některé důležité reformy. Ekonomové tvrdí, že by místní krize byla způsobena kombinací masivního růstu příjmů střední třídy zdejšího obyvatelstva a expanzí státních firem. Podle některých názorů by ekonomická krize mohla v Číně nastat už za tři roky.