Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Je elektromobil šetrnější než diesel? Velký test zohledňuje i fakta, na která často zapomínáme

Stanislav Kolman
Diskuze (310)
Organizace ADAC porovnala produkci CO2 u moderních aut s nejrůznějšími typy pohonů. Opravdu jsou naftové motory takové zlo a elektřina tou „nejzelenější“ náhradou?

Elektromobily už jsou fenoménem dnešního automobilového průmyslu. Co do počtu jde stále ještě o okrajovou záležitost, ale velké automobilky nyní chystají takové investice a produkci, že jejich počet půjde nahoru. Musí, protože pokud ne, budou mít i ty nejprestižnější značky problém.

Jedním z hlavních důvodů, proč by si lidé měli koupit elektromobil, je šetrnější přístup k životnímu prostředí, zejména ve srovnání s dieselovými agregáty. Je tomu skutečně tak? Na zdánlivě jednoduchou otázku neexistuje snadná odpověď. Organizace ADAC se nyní pustila do velkého testu, ve kterém zohledňuje i aspekty, na které mnohdy zapomínáme. Vynaložená energie se totiž netýká jen pohonu auta, ale i výrobních procesů, dodávek pohonných hmot či následné recyklace baterií. To vše má na bilanci CO2 a šetrnost k životnímu prostředí významnou roli.

Německý autoklub se tak pokusil najít odpověď na to, jestli a od kdy jsou elektrovozy skutečně šetrnější než automobily poháněné fosilními palivy. Odpověď se liší v závislosti na daném segmentu i faktu, kolik z celkové elektřiny je utvořeno z obnovitelných zdrojů. Poslední číslo z oficiálního měření se datuje do roku 2013 a činí 23 procent. V loňském roce to dle tamní agentury pro životní prostředí bylo již 33 %, oficiální potvrzení tohoto čísla ale nikde nepadlo. Dlužno říct, že taková hodnota by v celkovém hodnocení hrála výrazně ve prospěch elektrických a hybridních modelů, avšak test stále ještě kalkuluje s oficiálně udávanými třiadvaceti procenty.

Tvůrci testu přitom nevybírali vozy náhodně, ale sáhli po těch, kterým se v minulosti nejlépe dařilo ve velkém EcoTestu, jenž byl založen na výše popsaném mixu elektřiny a životním cyklu čítajícím nájezd 150.000 kilometrů. Celkem se opíráme o data ze tří kategorií: malé vozy (Mazda 2, Mitsubishi Space Star, Toyota Yaris, BMW i3), kompaktní třída (VW Golf, Mercedes B 200, Dacia Logan, Toyota Prius a Prius plug-in hybrid, Hyundai Ioniq Electric) a konečně vozy vyšší střední třídy (Mercedes E 220d, Mercedes E 400 Coupé, Volvo XC90 Twin Engine a Tesla Model X).

Zajímavé je, že pouze v kompaktní třídě bylo co do produkce oxidu uhličitého s hodnotou 22,5 tuny CO2 nejšetrnější elektrické auto. Ve srovnání s benzinovým motorem se elektromobil z ekologického hlediska začne vyplácet po zhruba 45.000 kilometrech. Mezi malými auty se elektroautu daří, avšak test stále kalkuluje s nájezdem 150.000 km, což je v dané třídě nebývale hodně. Tyto vozy se mnohdy používají jako druhý vůz do rodiny a nenajezdí toho tolik. Jenže jakmile pracujeme jen se třetinovým nájezdem, elektromobily začínají na konvenčně poháněné vozy ztrácet.

A jedna perlička z vyšší střední třídy: nejlépe je na tom vůz s dieselovým motorem, jenž na 150.000 kilometrů vyprodukuje 33 tun oxidu uhličitého. Vzhledem k tomu, že elektroauto je při výrobě a následné recyklaci podstatně náročnější, vyplatí se ve srovnání s dieselem až po neuvěřitelných 580.000 kilometrech! Podrobné informace o jednotlivých třídách naleznete v tabulkách níže.

Malé vozy

Srovnání produkce CO2 malých aut
VůzPohonCO2 [t/50.000 km]CO2 [t/150.000 km]
BMW i3 94 Ahelektřina13,723,7
Mazda 2 Skyactiv-D 105nafta11,825
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTecbenzin12,426,5
Toyota Yaris Hybridbenzin + elektřina1326,7

Kdy začne být malý vůz na elektřinu k životnímu prostředí šetrnější?
Srovnání s…Elektřina (mix) [km]Elektřina (jen obnovitelné zdroje) [km]
Benzinod 80.000od 24.000
Dieselod 111.000od 25.000
Hybridod 58.000od 14.000

Kompaktní třída

Srovnání produkce CO2 kompaktní třídy
VůzPohonCO2 [t/150.000 km]
Hyundai Ioniq Electricelektřina22,5
Toyota Prius plug-in hybridbenzin + elektřina23
Toyota Priusbenzin + elektřina25
Mercedes B 200CNG26
Mazda 3 Skyactiv-D 105nafta28
Dacia Logan MCV TCe 90 LPGLPG28,2
VW Golf 1.5 TSI ACT BMTbenzin30

Kdy začne být vůz kompaktní třídy na elektřinu k životnímu prostředí šetrnější?
Srovnání s…Elektřina (mix) [km]Elektřina (obnovitelné zdroje) [km]
Benzinod 45.000od 21.000
LPGod 55.000od 23.000
Dieselod 57.000od 23.000
Hybridod 60.000od 16.000
CNGod 71.000od 26.000
Plug-in hybridod 106.000od 16.000

Vyšší střední třída

Srovnání produkce CO2 vyšší střední třídy
VůzPohonCO2 [t/150.000 km]
Mercedes E 220 d 9G-Tronicdiesel30
Tesla Model X 100Delektřina41
Volvo XC90 T8 AWD Geartronic plug-in hybridbenzin + elektřina43
Mercedes E 400 Coupé 4-Matic 9G-Tronicbenzin + elektřina45

Kdy začne být vůz vyšší střední třídy na elektřinu k životnímu prostředí šetrnější?
Srovnání s…Elektřina (mix) [km]Elektřina (obnovitelné zdroje) [km]
Benzinod 116.000od 56.000
Dieselod 580.000od 76.000
Plug-in hybridod 130.000od 46.000

Stanislav Kolman
Diskuze (310)
25. 11. 2019 13:33
Proč ale nepřecházíme?
Proč ti lidé kteří si pořizují nový automobil, nekupují elektromobil? https://www.dopravniznaceni.com/…y-dnes-b5045.htm - proč jsme třetí nejhorší z EU? Chápu že je cena vysoká ale s počtem výhod které vám automobil dá (bezplatné parkování na modrých zonách, dotace na elektřinu,...) se mi to zdá příjemné. Radši si připlatit 200-500 tis. a mít auto do budoucnosti.
Avatar - JDM
16. 4. 2019 07:02
Re: V konečném výsledku je to vlastně nastejno a nemůže být
To jsi frajer. Ještě že lidi jako ty je málo jinak by se lidstvo z těch jeskyň nikdy nedostalo... Naštěstí jsou lidi co se nebojí pokroku a věří vědcům a inženýrům že lidem ulehčí a zpříjemní život..zatím to tak vždycky platilo takže místo hloupého plácání si počkám až ty nejchytřejší lidé na světě dotáhnou El pohon tak že si ho bude moct dovolit každý a půjdu si jeden mile rád koupit.... Btw splachovací záchod máte nebo nebo zaostalý jste jen přes auta?
Avatar - .StenLi.
9. 7. 2018 11:51
Re: V konečném výsledku je to vlastně nastejno a nemůže být
Zase prezentujes iba svoje zelanie a to nicim nepodlozene :-) Jeho hodnota je asi taka
ako hodnota kazdeho prispevku za posledne roky ze "Tesla tento rok zkrachuje" :-) :no:
8. 7. 2018 15:28
Re: El. auta se ještě....
ja taky ne, jsi total idiot.
8. 7. 2018 15:27
Re: CO2
hahahahahahaha