Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízda po městě: Městu vstříc. Špitálu taky…

Svět motorů
Diskuze (0)
Jízda na skútru šetří ve srovnání s autem čas i náklady. Ale také má jistá specifika, která si začátečník neuvědomuje. Chyby v jedné stopě přitom bolí na vlastní kůži.

Kdo neumí jezdit na kole, ten by neměl na skútr ani pomyslet. To je základní pravidlo před usednutím na něj, zbytek se naučíte během pár dnů. Není třeba dělat z toho vědu, přesto doporučujeme aspoň první krůčky absolvovat pod dozorem zkušenějších.

Nakonec se i průměrně šikovný jedinec po pár kilometrech otrká a zvládne bezpečně rozjezd, zabočení i zatáčku. A právě teď začíná nejzákeřnější období – myslí si totiž, že už všechno umí, a přitom není vůbec nachystán na nástrahy velkoměsta. Tady zkrátka platí zlatá rada – až teprve po prvním pádu se jezdec naučí trochu řídit. Jednou totiž padne každý. Moudrý si však dá pozor, aby se to už příště nestalo. Vybrali jsme proto „hitparádu“ nástrah, na něž je potřeba dávat pozor.

Koleje

Veškeré kovové prvky ve vozovce pekelně kloužou, ale koleje jsou ze všeho nejhorší. Vždycky se přejíždějí co nejvíc napříč a rovně. Při překonávání

podél dokážou chytnout přední kolo a vyhodit ze sedla. Za mokra je nebezpečí dvojnásobné.

svetmotoru svetmotoru

Kanálová víka

Platí o nich totéž co o kolejích – jen s rozdílem, že jsou mnohdy skryta ve vozovce a všimnete si jich až na poslední chvíli. Aby toho nebylo málo, často se potvory skrývají v zatáčkách. V lepším případě ani nemusíte spadnout, ale narazíte ráfek o vyčnívající okraj. A to není levné.

svetmotoru svetmotoru

Podlaha v garáži

Parkoviště nákupních center jsou pro motocyklisty pastí. Hlavně po dešti, kdy auta natahají dovnitř vodu, totiž barvou natřený beton klouže jako naolejovaný. Tady existuje jediná rada – není ostuda dát nohy na zem a jistit si stabilitu stroje.

svetmotoru svetmotoru

Obrubníky a zvýšené oddělovací pásy

Kdo vymyslel zvýšené dělicí pásy mezi vozovkou a tramvajovými kolejemi, zasloužil by za uši. Kolo si o ně snadno poškodí automobil, natož abyste je přejeli na motorce. A co teprve takový skútr s malými koly. Pokud vám stojí v cestě, nemáte jinou šanci než se rychle přichystat na pád. Zde nedoporučujeme předjíždět pomalý automobil, který vás na ně může natlačit.

svetmotoru svetmotoru

Zpomalovací prahy a terčíky

Když nejde šoféry přibrzdit po dobrém, musí se přistoupit k důraznějším řešením v podobě prahů a terčíků. Ty první vás dokážou silně nakopnout, druhé doslova ukradnou přední kolo. Pokud najedete úzkou pneumatikou na jejich okraj, smýkají se.

svetmotoru svetmotoru

Automobilisté

Všimli jste si, jak se člověk změní, když přesedne z auta za řídítka? Najednou má pocit závodníka, který projede zatáčku víc nakloněn a protáhne se sebemenší škvírou mezi stojícími vozy. Na to pozor, protože vaši závodnickou náladu ostatní v „plechovkách“ nesdílejí. Navíc řada z nich nemá motorkáře ani skútristy z principu v lásce. Takže trochu pokory a myslete na to, že o vás automobilisté nemusejí ani vědět. Zkazky o schválně otevřených dveřích v koloně se nám nikdy nepotvrdily.

svetmotoru svetmotoru

Přechody pro chodce

Po dešti či ranní rose kloužou jak bílé čáry na vozovce, tak pruhy přechodů pro chodce. Ve městě jich je jako naseto – a bohužel zatím najdeme

příliš málo moderních neklouzavých typů se zdrsněným povrchem.

svetmotoru svetmotoru

Semafory a závory

Na skútru občas máte pocit, jako by se celé město spiklo proti vám. Například když čekáte už pět minut před semaforem a pořád zelená nepřichází. Několik centimetrů pod povrchem vozovky totiž bývá zalitý drát indukční smyčky, kterou spustí několik stovek kilogramů železa v autě

spolehlivě. Jenže motorka či skútr nemají šanci, ať už vedle poskakujete, jak chcete. Aby toho nebylo málo, podobný systém můžete najít i u elektrických bran v podzemních garážích. Pouhý chodec se vstupní kartou se totiž dovnitř nedostane, bohužel mnohdy ani skútrista.

svetmotoru svetmotoru

Zloději

Auto zamknete a šmytec. Maximálně ho někdo „obtáhne“ korunou. Jenže povalit skútr stojící na chodníku je nadmíru jednoduché. Stejně tak ho poponést třeba do nákladového prostoru dodávky. Proto doporučujeme investovat do pořádného zámku a nejlépe celý stroj připínat k jinému stabilnímu předmětu, jako je kandelábr či strom. Potíže nastávají s přilbou – u strojů s velkými koly ji pod sedadlo nedáte a nezbývá než ji připnout za řemínek. Jenže ten odříznout není žádný problém. Pokud helmu nechcete všude tahat s sebou, investujte zhruba 1500 Kč do uzamykatelného

kufru na nosiči.

svetmotoru svetmotoru

Svět motorů
Diskuze (0)