Jízda po městě: Městu vstříc. Špitálu taky…
Kdo neumí jezdit na kole, ten by neměl na skútr ani pomyslet. To je základní pravidlo před usednutím na něj, zbytek se naučíte během pár dnů. Není třeba dělat z toho vědu, přesto doporučujeme aspoň první krůčky absolvovat pod dozorem zkušenějších.
Nakonec se i průměrně šikovný jedinec po pár kilometrech otrká a zvládne bezpečně rozjezd, zabočení i zatáčku. A právě teď začíná nejzákeřnější období – myslí si totiž, že už všechno umí, a přitom není vůbec nachystán na nástrahy velkoměsta. Tady zkrátka platí zlatá rada – až teprve po prvním pádu se jezdec naučí trochu řídit. Jednou totiž padne každý. Moudrý si však dá pozor, aby se to už příště nestalo. Vybrali jsme proto „hitparádu“ nástrah, na něž je potřeba dávat pozor.
Koleje
Veškeré kovové prvky ve vozovce pekelně kloužou, ale koleje jsou ze všeho nejhorší. Vždycky se přejíždějí co nejvíc napříč a rovně. Při překonávání
podél dokážou chytnout přední kolo a vyhodit ze sedla. Za mokra je nebezpečí dvojnásobné.
Kanálová víka
Platí o nich totéž co o kolejích – jen s rozdílem, že jsou mnohdy skryta ve vozovce a všimnete si jich až na poslední chvíli. Aby toho nebylo málo, často se potvory skrývají v zatáčkách. V lepším případě ani nemusíte spadnout, ale narazíte ráfek o vyčnívající okraj. A to není levné.
Podlaha v garáži
Parkoviště nákupních center jsou pro motocyklisty pastí. Hlavně po dešti, kdy auta natahají dovnitř vodu, totiž barvou natřený beton klouže jako naolejovaný. Tady existuje jediná rada – není ostuda dát nohy na zem a jistit si stabilitu stroje.
Obrubníky a zvýšené oddělovací pásy
Kdo vymyslel zvýšené dělicí pásy mezi vozovkou a tramvajovými kolejemi, zasloužil by za uši. Kolo si o ně snadno poškodí automobil, natož abyste je přejeli na motorce. A co teprve takový skútr s malými koly. Pokud vám stojí v cestě, nemáte jinou šanci než se rychle přichystat na pád. Zde nedoporučujeme předjíždět pomalý automobil, který vás na ně může natlačit.
Zpomalovací prahy a terčíky
Když nejde šoféry přibrzdit po dobrém, musí se přistoupit k důraznějším řešením v podobě prahů a terčíků. Ty první vás dokážou silně nakopnout, druhé doslova ukradnou přední kolo. Pokud najedete úzkou pneumatikou na jejich okraj, smýkají se.
Automobilisté
Všimli jste si, jak se člověk změní, když přesedne z auta za řídítka? Najednou má pocit závodníka, který projede zatáčku víc nakloněn a protáhne se sebemenší škvírou mezi stojícími vozy. Na to pozor, protože vaši závodnickou náladu ostatní v „plechovkách“ nesdílejí. Navíc řada z nich nemá motorkáře ani skútristy z principu v lásce. Takže trochu pokory a myslete na to, že o vás automobilisté nemusejí ani vědět. Zkazky o schválně otevřených dveřích v koloně se nám nikdy nepotvrdily.
Přechody pro chodce
Po dešti či ranní rose kloužou jak bílé čáry na vozovce, tak pruhy přechodů pro chodce. Ve městě jich je jako naseto – a bohužel zatím najdeme
příliš málo moderních neklouzavých typů se zdrsněným povrchem.
Semafory a závory
Na skútru občas máte pocit, jako by se celé město spiklo proti vám. Například když čekáte už pět minut před semaforem a pořád zelená nepřichází. Několik centimetrů pod povrchem vozovky totiž bývá zalitý drát indukční smyčky, kterou spustí několik stovek kilogramů železa v autě
spolehlivě. Jenže motorka či skútr nemají šanci, ať už vedle poskakujete, jak chcete. Aby toho nebylo málo, podobný systém můžete najít i u elektrických bran v podzemních garážích. Pouhý chodec se vstupní kartou se totiž dovnitř nedostane, bohužel mnohdy ani skútrista.
Zloději
Auto zamknete a šmytec. Maximálně ho někdo „obtáhne“ korunou. Jenže povalit skútr stojící na chodníku je nadmíru jednoduché. Stejně tak ho poponést třeba do nákladového prostoru dodávky. Proto doporučujeme investovat do pořádného zámku a nejlépe celý stroj připínat k jinému stabilnímu předmětu, jako je kandelábr či strom. Potíže nastávají s přilbou – u strojů s velkými koly ji pod sedadlo nedáte a nezbývá než ji připnout za řemínek. Jenže ten odříznout není žádný problém. Pokud helmu nechcete všude tahat s sebou, investujte zhruba 1500 Kč do uzamykatelného
kufru na nosiči.