reklama


4.11. 2012 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: Fuso Canter 4x4 - Dvakrát dvě

 

Vyzkoušeli jsme dvě kabiny i oba rozvory nového Canteru 4x4 s naloženou i prázdnou korbou. Co zvládá, jak funguje?

Fuso Canter s pohonem všech kol jsme teoreticky představili již v dubnovém vydání, o měsíc později prošel našima rukama na autosalonu v Amsterdamu (AutoProfi 5/2012). Tentokrát jsme novinku vyzkoušeli za volantem v náročném terénu.

Vlastník značky Fuso, Daimler AG, se rozhodl ukousnout koláč na trhu například s vozidly pro energetické a lesní společnosti. Pohon všech kol se také uplatní u svozu odpadu v podmínkách, kde uzávěrka zadního diferenciálu nestačí na zhoršené adhezní podmínky.

Jednoduchá konstrukce

Jakkoli je canter zaměřený na jednoduchost, robustnost a odolnost, verze s pohonem všech kol tuto příznivou kombinaci neopouští. Výrobce zvolil připojitelnou verzi, aby v obdobích s potřebou přenosu síly jen na zadní kola ušetřil palivo. Konstrukce vyvedení točivého momentu na přední kola dokonce používá ručně ovládané volnoběžky v kolech. Jednoduchým pootočením ovládače v náboji tak lze vozidlo připravit na pohon 4x4 aktivovaný zmačknutím tlačítka na přístrojové desce. To jsme mohli provádět pouze u stojícího canteru, ale na offroadové trati poblíž Karlsruhe jsme pohon všech kol navzdory suchu ani nevypínali. Vozidla naložená cca 1,5tunovým pytlem s pískem vážila v závislosti na druhu kabiny a rozvoru kolem pěti tun. To stačilo k tomu, aby se kola navzdory zapnutému 4x4 v prudkém stoupání občas prohrábla.

Díky možnosti deaktivace volnoběžek v předních kolech bylo na rovných úsecích možné zcela odpojit přední hnací soupravu tak, aby se ani poloosy netočily. Přínos tvořila nižší hlučnost a také nesporná úspora paliva.

Světlá výška

Pohled na Canter 4x4 ostatně jako u podobných vozidel s pohonem všech kol připomněl v dobrém monster trucky. Kabina nezvykle vysoko nad vozovkou a obnažený podvozek napovídaly, že Canter 4x4 se může pustit do náročnějšího terénu. Co se týká přejezdu kamenů či pařezů, bude řidič muset dbát zvýšené opatrnosti. Světlá výška sice dosahuje 320 mm, diferenciály náprav se však nacházejí podstatně níže. Pod předním zůstává mezera 210 mm, zadní odděluje od vozovky 185 mm. Pro terénní zlomy a prudké výjezdy však tato světlostní nadílka bohatě stačila.

Navzdory pohonu 4x4 si canter zachoval výborný rejd předních kol a obrysový průměr otáčení 14,9 resp. 16,5 m v závislosti na rozvoru.

Standardní motorová brzda

Pohon všech kol našel uplatnění také při sjezdu prudkých klesání po šotolině. Motorová brzda standardně dodávaná jako u Canteru 4x2 prokazovala slušný účinek již od otáček motoru 1200/min. S naloženým vozidlem o celkové hmotnosti 5 tun jsme klesání 45° sice sjížděli na jedničku, ale i bez dotyku na brzdový pedál se motor neroztočil nad 2000/min. To jsme ještě měli v rezervě brzdného výkonu nárůst otáček o 2200/min, který dovolovalo přípustné pole otáčkoměru.

Zelená doporučená část režimu motoru končila na dvoutisícové hranici, což vyhovělo k výjezdu strmých stoupání, přestože největší výkon třílitrového turbodieselu 129 kW se nachází až při 3500/min. Mitsubishi pro verzi 4x4 zvolilo pouze nejsilnější provedení třílitrového čtyřválce, který k dosažení limitu Euro 5/EEV potřebuje kombinaci vstřikování AdBlue a keramického filtru pevných částic.

Zajímavosti konstrukce

Canter 4x4 je dostupný na obou rozvorech a s jednoduchou kabinou i zdvojenou, obě v širším provedení C (Comfort). Připomínat, že jde v tomto segmentu vozidel o velmi štědrou nabídku místa, považujeme za zbytečné. Rozhodně však musíme pochválit skutečnost, že k nalezení vhodné pozice na místě řidiče jsme si mohli volant nastavit výškově i podélně. Jízda v terénu se pak navzdory nerovnostem stala vcelku příjemnou. V offroadovém areálu byl k vidění Canter 4x4 bez nástavby. Na něm jsme si prohlédli umístění bubnu parkovací brzdy na zadní spojovací hřídel. Na žebřinovém rámu používajícím profi l C se nacházely otvory o průměru 11 mm v roztečích 40 x 50 mm. To je pro nástavbáře radost. Canter 4x4 dovoloval za příplatek dva PTO pohony o výkonu 31 kW, dále pak úpravu standardní 12voltové elektroinstalace k dosažení 24 voltů.

Ačkoliv Canter byl loni v rámci poslední generace, označované TF, uveden také s dvouspojkovou převodovkou Duonic, verze 4x4 používá výhradně pětistupňové přímo řazené ústrojí. To pracovalo bez problémů, řazení usnadňovalo klasické schéma H s jedničkou proti dvojce.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 4P10
Objem válců (cm3) 2998
Největší výkon (kW/ot. za min) 129/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 430/1600
Převodovka pětistupňová manuální
Stálý převod 1:5,285
Emisní norma Euro 5/EEV
Provozní hmotnost (kg) 2765-3000
Celková hmotnost (kg) 6500
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Pohon všech kol
P/Z nájezdový úhel (°) 35/25
Přechodový úhel (°) 25
Světlá výška (mm) 185-320
Rozvor (mm) 3415/3865
Maximální délka vozu (mm) 5935/6685
Objem palivové nádrže (l) 100

Spolupracujeme s TipCars.com
Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede správní…

Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve? Nyní jsou v módě SUV. Víte ale, jaké karosérie aut byly oblíbené dříve?

Karoserie je první věc, které si při pohledu na vůz…

 






 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Včera

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace politických vězňů podlehla nemoci

Zemřela Kavalírová (†93). Šéfka Konfederace…

Ve věku 93 let v pátek nemocnici v Pardubicích náhle zemřela dlouholetá předsedkyně Konfederace politických…

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít sex. Odmítám si ho nechat zmenšit, říká

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít…

Má největší penis na světě, ale moc si s ním neužije. Mexičan Roberto Esquivel Cabrera (54) má úd dlouhý…

 

iSport.cz

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v nastavení Lewandowski

Šťastná výhra na úvod. Bayernu zajistil tři body v…

17. KOLO | Kanonýr Robert Lewandowski zařídil Bayernu Mnichov dvěma góly úspěšný vstup do letošní části německé…

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice vyhrály pod novým koučem

VIDEO: Kometa s Třincem stále v krizi, Pardubice…

Hokejisté Pardubic porazili ve 40. kole extraligy Třinec 5:4 v prodloužení a odlepili se z poslední příčky.…

 

Reflex.cz

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal to, co jsme slyšeli mnohokrát. A to je málo

Trump v prvním prezidentském projevu jen přežvýkal…

Chvílemi se zdálo, že Donald Trump si při páteční inauguraci při prvním prezidentském projevu popletl místo a…

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala jednou z nejvlivnějších žen světa

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala…

Melania Trumpová, manželka nového amerického prezidenta, zůstane do léta v New Yorku se synem Barronem, který…

 
 
reklama