4.11. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Fuso Canter 4x4 - Dvakrát dvě

 

Vyzkoušeli jsme dvě kabiny i oba rozvory nového Canteru 4x4 s naloženou i prázdnou korbou. Co zvládá, jak funguje?

Fuso Canter s pohonem všech kol jsme teoreticky představili již v dubnovém vydání, o měsíc později prošel našima rukama na autosalonu v Amsterdamu (AutoProfi 5/2012). Tentokrát jsme novinku vyzkoušeli za volantem v náročném terénu.

Vlastník značky Fuso, Daimler AG, se rozhodl ukousnout koláč na trhu například s vozidly pro energetické a lesní společnosti. Pohon všech kol se také uplatní u svozu odpadu v podmínkách, kde uzávěrka zadního diferenciálu nestačí na zhoršené adhezní podmínky.

Jednoduchá konstrukce

Jakkoli je canter zaměřený na jednoduchost, robustnost a odolnost, verze s pohonem všech kol tuto příznivou kombinaci neopouští. Výrobce zvolil připojitelnou verzi, aby v obdobích s potřebou přenosu síly jen na zadní kola ušetřil palivo. Konstrukce vyvedení točivého momentu na přední kola dokonce používá ručně ovládané volnoběžky v kolech. Jednoduchým pootočením ovládače v náboji tak lze vozidlo připravit na pohon 4x4 aktivovaný zmačknutím tlačítka na přístrojové desce. To jsme mohli provádět pouze u stojícího canteru, ale na offroadové trati poblíž Karlsruhe jsme pohon všech kol navzdory suchu ani nevypínali. Vozidla naložená cca 1,5tunovým pytlem s pískem vážila v závislosti na druhu kabiny a rozvoru kolem pěti tun. To stačilo k tomu, aby se kola navzdory zapnutému 4x4 v prudkém stoupání občas prohrábla.

Díky možnosti deaktivace volnoběžek v předních kolech bylo na rovných úsecích možné zcela odpojit přední hnací soupravu tak, aby se ani poloosy netočily. Přínos tvořila nižší hlučnost a také nesporná úspora paliva.

Světlá výška

Pohled na Canter 4x4 ostatně jako u podobných vozidel s pohonem všech kol připomněl v dobrém monster trucky. Kabina nezvykle vysoko nad vozovkou a obnažený podvozek napovídaly, že Canter 4x4 se může pustit do náročnějšího terénu. Co se týká přejezdu kamenů či pařezů, bude řidič muset dbát zvýšené opatrnosti. Světlá výška sice dosahuje 320 mm, diferenciály náprav se však nacházejí podstatně níže. Pod předním zůstává mezera 210 mm, zadní odděluje od vozovky 185 mm. Pro terénní zlomy a prudké výjezdy však tato světlostní nadílka bohatě stačila.

Navzdory pohonu 4x4 si canter zachoval výborný rejd předních kol a obrysový průměr otáčení 14,9 resp. 16,5 m v závislosti na rozvoru.

Standardní motorová brzda

Pohon všech kol našel uplatnění také při sjezdu prudkých klesání po šotolině. Motorová brzda standardně dodávaná jako u Canteru 4x2 prokazovala slušný účinek již od otáček motoru 1200/min. S naloženým vozidlem o celkové hmotnosti 5 tun jsme klesání 45° sice sjížděli na jedničku, ale i bez dotyku na brzdový pedál se motor neroztočil nad 2000/min. To jsme ještě měli v rezervě brzdného výkonu nárůst otáček o 2200/min, který dovolovalo přípustné pole otáčkoměru.

Zelená doporučená část režimu motoru končila na dvoutisícové hranici, což vyhovělo k výjezdu strmých stoupání, přestože největší výkon třílitrového turbodieselu 129 kW se nachází až při 3500/min. Mitsubishi pro verzi 4x4 zvolilo pouze nejsilnější provedení třílitrového čtyřválce, který k dosažení limitu Euro 5/EEV potřebuje kombinaci vstřikování AdBlue a keramického filtru pevných částic.

Zajímavosti konstrukce

Canter 4x4 je dostupný na obou rozvorech a s jednoduchou kabinou i zdvojenou, obě v širším provedení C (Comfort). Připomínat, že jde v tomto segmentu vozidel o velmi štědrou nabídku místa, považujeme za zbytečné. Rozhodně však musíme pochválit skutečnost, že k nalezení vhodné pozice na místě řidiče jsme si mohli volant nastavit výškově i podélně. Jízda v terénu se pak navzdory nerovnostem stala vcelku příjemnou. V offroadovém areálu byl k vidění Canter 4x4 bez nástavby. Na něm jsme si prohlédli umístění bubnu parkovací brzdy na zadní spojovací hřídel. Na žebřinovém rámu používajícím profi l C se nacházely otvory o průměru 11 mm v roztečích 40 x 50 mm. To je pro nástavbáře radost. Canter 4x4 dovoloval za příplatek dva PTO pohony o výkonu 31 kW, dále pak úpravu standardní 12voltové elektroinstalace k dosažení 24 voltů.

Ačkoliv Canter byl loni v rámci poslední generace, označované TF, uveden také s dvouspojkovou převodovkou Duonic, verze 4x4 používá výhradně pětistupňové přímo řazené ústrojí. To pracovalo bez problémů, řazení usnadňovalo klasické schéma H s jedničkou proti dvojce.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 4P10
Objem válců (cm3) 2998
Největší výkon (kW/ot. za min) 129/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 430/1600
Převodovka pětistupňová manuální
Stálý převod 1:5,285
Emisní norma Euro 5/EEV
Provozní hmotnost (kg) 2765-3000
Celková hmotnost (kg) 6500
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Pohon všech kol
P/Z nájezdový úhel (°) 35/25
Přechodový úhel (°) 25
Světlá výška (mm) 185-320
Rozvor (mm) 3415/3865
Maximální délka vozu (mm) 5935/6685
Objem palivové nádrže (l) 100

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…