10.1. 2018 Leoš Káňa

Jízdní dojmy s Volkswagenem Polo GTI: To nejlepší z rodu

 

Běžný Volkswagen Polo nás nadchl kvalitními jízdními vlastnostmi, takže na model GTI s dvěma sty koní pod kapotou se vyloženě těšíme.

Sportovní verze městského hatchbacku Volkswagen Polo nás provázejí téměř čtyři desetiletí. Ani proto nepřekvapí, že několik měsíců po představení šesté generace malého volkswagenu je tu i provedení GTI. A očekávání jsou obrovská. Vždyť běžné polo jezdí výborně, a tohle má pod kapotou zážehový dvoulitr TSI z Golfu GTI. Agregát s výkonem lehce sníženým na 147 kW a točivým momentem 320 Nm dostupným již od 1500 otáček je spojen s šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG – v létě se dočkáme i manuální skříně.

Skrytá výjimečnost

Nové polo se nám líbí, zejména pro dravější výraz. Rozdíl mezi GTI a standardním provedením proto není nijak zásadní. Nejvýraznějším prvkem je velká černá mřížka nasávacího otvoru ve spodní části nárazníku. Specialitou je i rozměrný střešní spoiler, dvojitá koncovka výfuku nebo 17palcová litá kola. Tradiční jsou nápisy GTI vpředu a vzadu, plaketka pod vnějším zrcátkem nebo červená linka na masce zasahující až do světlometů. Na rudém polu se ale tyto prvky ztrácejí, na bílém, modrém nebo šedém laku svítí do dálky.

Uvnitř na nás čekají sportovně tvarovaná sedadla s károvanými potahy designu Clark, příkladně držící tělo. Vnitřek oživují červené panely na přístrojové desce, které zasahují až do výplní dveří. Skvěle se k nim hodí prošívání ve stejné barvě. Sportovní volant padne výborně do ruky a pádla automatické převodovky za ním jsou umístěna přesně v místě, kde je potřebujeme. Takže nezbývá než nastartovat a vyzkoušet, co vůz dokáže.

Pozvolný začátek

První cesta vede na uzavřený okruh, který velikostí připomíná českou Sosnovou, ale pro kompaktní sporťáček by mohl být ideální. Nikam zatím nespěcháme, takže pro krátký přejezd po dálnici volíme poklidné tempo a komfortní nastavení – verze s automatem jsou standardně vybaveny volbou jízdního profilu. Testované vozy navíc dostaly i sportovní paket s aktivními tlumiči a výraznějším zvukovým doprovodem za 6300 Kč. Při poklidné jízdě nás překvapuje, jak pohodlné a přívětivé polo i na velkých kolech dokáže být. Přitom převodovka v automatickém režimu motor zbytečně nevytáčí, funguje rychle a hladce.

TEST 2015: Volkswagen Polo GTI – Změna jako řemen

Ostrý test

Jenže jsme zde od toho, abychom zjistili, jak se chová na hranici přilnavosti. Závodní trať Rennarena je na to ideální místo. Volíme jízdní mód Sport Select, kde se změní řízení, charakteristika motoru, nastavení ESP i rychlost převodovky. Stačí dvě kola, abychom se s polem sžili a okamžitě poznali, že podvozek snížený o 15 mm, tužší tlumiče a silentbloky dávají GTI správný říz. Stabilita, s jakou vůz drží zvolenou stopu, je ohromující.

Přesné řízení se stará o rychlý přechod z jednoho směru do druhého a chválíme také účinnost brzdové soustavy. Vodící Golf R postupně zvyšuje tempo a konečně dostáváme polo na hranici možností. Zvuk motoru je jadrný, ale rozhodně neruší. Výborný je zátah od nízkých otáček, takže i ostré „vracáky“ zvládáme na dvojku. Potom stačí šlápnout na plyn a GTI vyrazí s dostatečnou razancí, aniž by nám vytrhlo volant z ruky. To je výhoda standardního systému přibrzďování vnitřního kola XDS. Jenže v dlouhých táhlých obloucích, kde polo zalehne na vnitřní kola, zasáhne také, což se projeví chvilkovým přerušením tahu při snaze o zrychlení. Ale i tak je těch pár kol úžasných a GTI ukazuje hravou, ale hlavně nezáludnou podobu. Polo nám dává spoustu informací, abychom ho mohli správně kontrolovat.

Autorevue: S manuálem bude Polo GTI perfektní! (+videa)

Nahoru a dolů

Další testovací trať vede do kopců lemujících celý ostrov. Horské serpentiny jsou pro Polo GTI naprosto přirozené prostředí. Hbitě se proplétá úzkými silničkami, a i když rozhodně nejedeme podle předpisů, cítíme se uvnitř bezpečně. Dokonce i dlouhé sjezdy zvládá s bravurou, protože brzdy vůbec nevadnou. Po jednom z delších klesání se řadou zatáček se měníme za volantem a od kotoučů stoupá dým. I potom však polo brzdí bez chyby.

Když sedíme na místě spolujezdce, všímáme si chybějícího stropního madla. Při dynamické jízdě se tak není čeho chytit. Také bychom nemuseli mít přístrojový štít s 11,7palcovou obrazovku Active Info Display, za kterou si v Čechách připlatíte 9200 Kč. Asi je fajn mít navigaci přímo před očima, ale sportovnímu GTI by více slušely klasické budíky. Spousta údajů na displeji je v tomto případě spíše na obtíž.

Příjemný den za volantem Pola GTI pomalu končí a my jen neradi odevzdáváme klíčky. Více bychom ale ani nenajeli, protože po 230 kilometrech je 40litrová nádrž téměř prázdná. Při poklidném cestování umí GTI jezdit za sedm litrů, ale po našem drsnějším přístupu svítí na palubním počítači 14 l/100 km.

Plusy

  • Pružný a silný motor
  • Přesné řízení
  • Agilní podvozek
  • Účinnost a dávkování brzd
  • Boční opora sedadel

Minusy

  • Zásah XDS v táhlých obloucích
  • Chybějící madlo na stropě
  • Zatím jen automatická převodovka

Volkswagen Polo GTI
Motor 2.0 TSI
Charakteristika přeplňovaný zážehový, R4
Zdvihový objem (cm3) 1984
Výkon (kW při min-1) 147/4400-6000
Točivý moment (Nm při min-1) 320/1500-4400
Převodovka 6AT
Provozní hmotnost (kg) 1355
Objem zavazadlového prostoru (l) 305/1079
Maximální rychlost (km/h) 237
Zrychlení 0-100 km/h (s) 6,7
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,0
Délka x šířka x výška (mm) 4067 x 1751 x 1438
Rozvor (mm) 2549
Základní cena (Kč) 569 900

Pokračovatel

Historie Volkswagenu Polo GTI odstartovala hned u první generace v roce 1979. Zakladatel sportovního rodu sice ještě na masce nesl označení GT, ale stylem a výkony dokázal rozehřát srdce nejednoho nadšence.

Polo I GT (1979-1981)

Čtyřválec 1,3 l, výkon 44 kW, hmotnost 775 kg, 0 až 100 km/h za 15,0 s

První sportovní model řady Polo charakterizoval červený rámeček masky chladiče ve stylu Golfu I GTI, černo-červeně lakovaná kola, decentní přední spoiler či ozdobné lišty a loga GT.

Polo II GT G40 (1987-1988)

Přeplňovaný čtyřválec 1,3 l, výkon 85 kW, rychlost 200 km/h

Mimořádný výkon zajišťovalo mechanicky poháněné spirálové dmychadlo. Výroba omezena na 1500 kusů. S faceliftem přední části a interiéru v roce 1991 dostal motor katalyzátor, takže mu lehce klesl výkon.

Polo III GTI (1998-2001)

Čtyřválec 1,6 l, 16 ventilů, výkon 88 kW, 0 až 100 km/h za 9,1 s

Omezená série 3000 kusů prvního pola označeného GTI byla brzy vyprodána. V roce 2000 prošel vůz modernizací a agregát dostal variabilní časování ventilů, výkon vzrostl na 92 kW.

Polo IV GTI (2006-2009)

Přeplňovaný čtyřválec 1,8 l, výkon 110 kW, 0 až 100 km/h za 8,2 s

Přeplňovaný motor 1,8 litru dosahoval výkonu 110 kW. Navíc byla k mání i varianta Cup Edition s výkonem 132 kW, zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,5 s a maximálkou 225 km/h.

Polo V GTI (2010-2016)

Přeplňovaný čtyřválec 1,4 l, výkon 132 kW, 0 až 100 km/h za 6,9 s

Downsizingu se nevyhnulo ani Polo GTI. Další řada dostala čtrnáctistovku s kompresorem i turbodmychadlem spojenou s automatem DSG. V roce 2014 se pod kapotou objevil agregát 1.8 TSI poskytující 141 kW, s nímž polo uhánělo až 236 km/h.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Vodní elektrárna Dalešice je v provozu už čtyřicet let. Podívejte se Vodní elektrárna Dalešice je v provozu už čtyřicet let. Podívejte se

Vodní elektrárna Dalešice, která byla kompletně uvedena…

Svět řeší v Polsku klima. Zástupci dvou set států se blíží dohodě, ale rozpory trvají Svět řeší v Polsku klima. Zástupci dvou set států se blíží dohodě, ale rozpory trvají

Zástupci téměř dvou set států světa, kteří se na světové…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Volkswagenem Polo GTI: To…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě

Nabíječka stojí u dálnice poblíž bavorského městečka…

 



Na pražském rallysprintu se objeví i nový VW Polo GTI R5! Se Štajfem za volantem Na pražském rallysprintu se objeví i nový VW Polo GTI R5! Se Štajfem za volantem

Horká rallyeová novinka se na pražském rallysprintu ukáže…

Volkswagen Polo GTI R5: Nová soutěžní zbraň pro sezónu 2019 Volkswagen Polo GTI R5: Nová soutěžní zbraň pro sezónu 2019

Polo GTI rallyeové skupiny R5 dostalo pro příští sezónu…

 



 
Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %

Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %

Včera

Přechod na elektromobily je prý nevyhnutelný. Mnozí si to nemyslí. Kupříkladu německý start-up Micro Wave Ignition.




Blesk.cz

Z pašování drog obviněný Boura: Reakce exmanželky Markéty Mayerové byla rázná!

Z pašování drog obviněný Boura: Reakce exmanželky…

Obvinění Slávka Boury (54) z pašování drog mezi Českem, Austrálií a Novým Zélandem nevěří ani jeho bývalá…

Hvězda sociálních sítí (30) dvakrát tajně porodila: Tělíčka miminek hodila mezi odpadky! Hrozí jí doživotí

Hvězda sociálních sítí (30) dvakrát tajně porodila:…

Allysa Anne Dayvault (30) je hvězdou sociálních sítí. Vizážistka, která pochází ze Severní Karolíny, s make-upem…

 

iSport.cz

Na hraně smrti. Sestra naznačila, co je zraněnému sjezdaři. Lékaři mlčí

Na hraně smrti. Sestra naznačila, co je zraněnému…

Celý lyžařský svět s napětím očekával novinky o stavu Švýcara Marca Gisina (30), o jehož život po děsivém pádu…

Ščasný: Tečka za naší krizí. Fanoušci? Koule po brankáři byly zbytečné

Ščasný: Tečka za naší krizí. Fanoušci? Koule po…

Krize trvá. Už čtyři zápasy Sparta nevyhrála. Po dvou porážkách jen remizovala v posledním podzimním utkání s…

 

Reflex.cz

Všechny naše desky končí pozitivně, říká hudebník a producent Pavel Richter

Všechny naše desky končí pozitivně, říká hudebník a…

Na konci roku, ve kterém jsme si několikrát připomněli čtyřicet let od vzniku hudebního stylu ambient, jsme se…

21 nejlepších filmů pro děti všech dob. Snímky, které mají rádi i rodiče

21 nejlepších filmů pro děti všech dob. Snímky,…

Určitě se s námi pohádáte: každá rodina má vlastní dětskou “hitparádu”, takže vybrat, nedejbože dokonce seřadit…