Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru potichu uvedlo první sériový hybrid. Přišlo k němu velmi jednoduše

Subary Rex Hybrid
Subary Rex Hybrid
Subary Rex Hybrid
Subary Rex Hybrid
30 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (18)

Hybridní pohony si poslední roky masivně získávají popularitu a přesvědčily už mnohé skeptiky. V naprosté většině jde o paralelní hybridy, kde mohou být kola poháněna elektromotorem, spalovacím motorem, nebo jejich kombinací. Sériových hybridů je naprosté minimum. Nově jeden začalo prodávat Subaru.

Sériové hybridy, u kterých spalovací motor nemá fyzické propojení s koly, jsou dnes ve většině světa velmi okrajová záležitost. Nejvíce na ně vsází Nissan, jenž do svých modelů nasazuje pohon nazvaný e-Power. Variantu s velkou baterií a možností externího dobíjení dříve prodávalo BMW, a dnes Mazda, ale zbylé západní automobilky jej zatím převážně ignorují. Jiná je situace v Číně, kde se tzv. elektromobily s prodlužovačem dojezdu staly v posledních letech velmi populární.

Na to reagovaly i nečínské automobilky, a tak se k sériovému hybridu chce vrátit BMW, Volkswagen jej zatím nasazuje ve značce Scout, ale přijde nejspíše i do jiných modelů. Svůj systém vyvíjí Hyundai, používat jej bude KGM (SsangYong) nebo Ineos. Stellantis jej zatím ukázal v RAM, ale bude i v jiných modelech, a německý výrobce ZF svůj systém nabízí hotový automobilkám.

Mezitím se objevila tisková zpráva od Subaru, které bez velké slávy uvedlo svůj první sériový hybrid. Auto se zatím prodává pouze v Japonsku a nese příznačný název Rex. Stejný přídomek nosilo i BMW i3 ve verzi se spalovacím prodlužovačem dojezdu. Jenže model Subaru se vyrábí od roku 2022 a dosud bylo nabízeno se spalovacími motory. Názvem navíc navazuje na starší modely, které se vyráběly ve třech generacích mezi roky 1972 a 1992.

Tento měsíc se začala prodávat varianta nazvaná prostě Hybrid. Na rozdíl od elektromobilů se spalovacím prodlužovačem dojezdu jde o sériový hybrid po vzoru Nissanu. Tedy spalovací motor zde pouze generuje elektřinu pro elektromotor, který pohání kola, ale zároveň auto nemá velkou baterii s možností externího nabíjení. Spalovací motor a rekuperace jsou tak jedinou možností, jak dostat energii do baterie. I tento systém má své výhody, spalovacímu motoru totiž umožňuje pracovat mnohem častěji v rozsahu s nejlepší účinností. Jak víme z Nissanu, zejména ve městě umí tento systém fungovat velmi dobře.

Video placeholder
Daihatsu Rocky e-SMART Hybrid • Zdroj: Daihatsu

Auto se dokáže na krátké vzdálenosti pohybovat i v čistě elektrickém režimu. Kolik umí Rex, či jak velká je jeho baterie, ale Subaru nikde nepřiznává. Z tabulky technických údajů na japonském webu lze jen vyčíst, že čtyři metry dlouhé auto s pohonem předních kol má tříválcovou dvanáctistovku o výkonu 60 kW, zatímco elektromotor má výkon 78 kW. To neslibuje žádnou skvělou dynamiku, auto ale váží jen 1060-1070 kg dle verze. Ty jsou dvě a liší se jen velikostí kol. G Hybrid má 16" a Z Hybrid 17". Spotřeba je u obou stejná, Subaru slibuje jen 3,5 l/100 km.

Nic z toho ale není překvapující, Rex totiž ve skutečnosti není Subaru. Auto vyvinulo Daihatsu, které jej od roku 2019 prodává pod názvem Rocky, ale také jako Toyota Raize a v Malajsii se vyrábí pod lokální značkou jako Perodua Ativa. A právě varianty těchto tří značek dostaly stejný pohon už v roce 2021. Technické údaje jsou totožné, baterie má kapacitu 1,75 kWh a stejná jako u Subaru je  tabulková spotřeba.

Tento vůz je ale jediným modelem Toyoty (pod kterou spadá i Daihatsu), kde se sériový hybrid zatím objevil. Výrobce známý právě pro uvedení hybridu do produkce a jeho celosvětovou popularizaci, dnes spoléhá s touto jedinou výjimkou pouze na paralelní hybridy. I to se ale asi změní, například v Číně již japonská automobilka oznámila práci na nové platformě, která počítá také se sériovými hybridy s velikou baterií.

Zdroj: Subaru, zdroj foto: Subaru, zdroj videa: Daihatsu

Vstoupit do diskuze (18)