30.9. 2018 Svět motorů

Jízdní dojmy se Suzuki Jimny: Jak jezdí jediné svého druhu?

 

Nové Suzuki Jimny si zachovává poctivý žebřinový rám, tuhé nápravy a díky stále kompaktním rozměrů i výborné nájezdové úhly. Unikátní teráňáček žije dál!

Historie modelu Jimny se píše už téměř 50 let, neboť první generace se představila v roce 1970. Následovala druhá, která je u nás známá pod názvem Samurai, a konečně minulý model, jenž s drobnými facelifty vydržel v prodeji od roku 1998. Letošní novinka zachovává všechny jeho atributy, na které byli zákazníci zvyklí. Vše je jen zabaleno do ještě hranatějšího designu, díky čemuž vypadá jimny jako moderní retro.

Rozměry se proti předchůdci změnily jen mírně, délka se o 50 mm zkrátila, výška narostla o 5 mm a šířka o 45 mm. Kraťoučký rozvor 2250 mm zůstal na svém. Sloupky karoserie jsou téměř vertikální, kapota leží výše a z vozu je velmi dobrý výhled. Pro jízdu v těžkém terénu jimny předurčují mimořádné nájezdové úhly, které se oproti předchůdci ještě vylepšily. Světlá výška narostla z 200 na 210 mm.

Rám je základ

Podvozek nadále tvoří poctivý žebřinový rám, který však vylepšuje křížová a další dvě příčné výztuhy. Torzní tuhost se tím zvýšila o 50 %. Nápravy zůstávají vpředu i vzadu tuhé, nově je na nich však použita vysokopevnostní ocel. Zvětšila se i tloušťka materiálu z 3,5 na 4,5 mm. Rám ke karoserii uchycuje osm nově navržených silentbloků, což přispělo k lepšímu odhlučnění, přičemž hluk tlumí i zesílené výplně v podlaze. Žádný vyložený tichošlápek jimny stále není, ale jízda je výrazně kultivovanější než dříve.

Suzuki Jimny na prvních oficiálních snímcích. Retro krabička na kolech se fakt povedla!

Doménou zůstává nadále terén. My jsme schopnosti malého suzuki vyzkoušeli v soukromém lese Constantia poblíž Frankfurtu. Hluboké koleje plné děr daly vyniknout výborné zkřižitelnosti náprav a potvrdily skvělou tuhost karoserie. Navzdory tomu, že interiér z tvrdých plastů působí docela obyčejně, kvalita zpracování je dobrá a nic nikde nevrzlo. Díky robustní konstrukci můžete jet rychle i po hodně rozbité cestě, což si SUV dovolit nemohou.

Video

Ani v jimny však nechybí užitečný asistent pro sjíždění svahu, při rozjezdu do kopce naopak oceníte systém, který zamezí nechtěnému couvání. Ve strmějších stoupáních a v pomalých pasážích přišla vhod redukce, která převody zkracuje v poměru 2,002:1. Řadí se přímo malou páčkou za řadicí pákou. Jde to snadno, jen je potřeba zastavit. Mezi pohonem pouze zadních a všech kol se přepíná obdobně, lze to však až do rychlosti 100 km/h.

Při jízdě po silnici by přišla vhod šestka, neboť odstupňování i bez redukce je velmi krátké, vůz ve 130 km/h točí 4200 min-1. Další věcí předurčující jimny především do terénu je řízení. Díky maticové převodce s kuličkami a velmi pomalému převodu se sice do volantu nepřenášejí rázy ani vibrace, ale odezva při rychlejší jízdě po silnici je minimální. V zatáčkách je potřeba počítat s většími náklony a určitou toporností.

Sázka na atmosféru

Pod kapotou nově pracuje místo třináctistovky patnáctistovka, která nabízí 75 kW (+13 kW) a 130 Nm (+20 Nm). Nadále si zachovává atmosférické plnění a nepřímé vstřikování. Žádná divoška to tak není. Větší setrvačné odpory pohonu 4x4 a ve vyšších rychlostech i aerodynamika jimny hodně brzdí. Motor je potřeba točit často přes 3000 min-1 a spokojit se musíte s maximálkou 145 km/h. Na silnici jsme jezdili s rozumnou spotřebou 7,5 l/ /100 km, v terénu to bylo o dva litry více.

TEST 2015: Suzuki Jimny – Pracovitý kamzík

Ve výbavě se nově objevil systém nouzového brzdění, hlídání jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek či samočinné přepínání na dálkové světlomety. Mnohé však potěší, že nedošlo na stop-start.

Čtyři a batoh

Palubní deska působí nadále spartánsky, místa je však více než v předchůdci. Pro ovládání základních věcí zůstala klasická tlačítka, po sourozencích však jimny zdědil multimediální systém s dotykovou obrazovou. Odezva displeje by však mohla být lepší. Interiér zůstává čtyřmístný a díky rovné střeše se dozadu vměstná i dvoumetrový jedinec. Jen musí počítat s tím, že kvůli vysoké podlaze bude mít kolena u brady. Kufr je v plném obsazení vyloženě nouzový s objemem 85 l. Pokud zadní opěradla sklopíte, dostanete se na 377 l.

Velmi nás těší, že jimny zůstává pravým offroadem se vším všudy a nabízí ještě lepší předpoklady pro jízdu v těžkém terénu než dříve. V Česku se první vozy objeví v lednu, základní cena není známa. Náš tip je 450.000 Kč.

Plusy

  • Bytelná rámová konstrukce
  • Skvělé nájezdové úhly
  • Výborná zkřižitelnost náprav
  • Redukční převodovka
  • Kvalitní zpracování

Minusy

  • Slabší dynamika
  • Miniaturní kufr
  • Laciné plasty v interiéru

Základní technické údaje Suzuki Jimny1.5 VVT 4WD
Motor zážehový, R4
Zdvihový objem (cm3) 1462
Výkon (kW při min-1) 75/6000
Točivý moment (Nm při min-1) 130/4000
Převodovka 5M
Vnější rozměry, rozvor (mm) 3480 x 1645 x 1720, 2250
Světlá výška (mm) 210
Nájezdové úhly (přední/přechodový/zadní) (°) 37/28/49
Provozní hmotnost (kg) 1090/420
Objem zavazadlového prostoru (l) 85/377
Maximální rychlost (km/h) 145
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,8

Autor: Martin Jeník

Spolupracujeme s TipCars.com
Majiteli televize Nova znatelně vzrostl provozní zisk i výnosy Majiteli televize Nova znatelně vzrostl provozní zisk i výnosy

Společnost CME, která v Česku vlastní TV Nova, za tři…

Komplikace pro dohodu o brexitu: mimořádný summit nebude Komplikace pro dohodu o brexitu: mimořádný summit nebude

Prezidenti a premiéři sedmadvaceti zemí Evropské unie…

Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce Další útok na Čechy v Afghánistánu. Atentátníci zranili pět vojáků, jednoho těžce

V Afghánistánu bylo zraněno při útoku na hlídku pět…

Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové Twitter ukázal, čím se údajně snaží ovlivnit voliče ruští a íránští trollové

Sociální síť Twitter zveřejnila přes deset milionů…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 



Euro NCAP 2018: Suzuki Jimny – Pouhé tři hvězdy pro novou generaci Euro NCAP 2018: Suzuki Jimny – Pouhé tři hvězdy pro novou generaci

Suzuki Jimny ve své nejnovější generaci v testech…

Suzuki Jimny dostane pro Evropu zážehovou patnáctistovku Suzuki Jimny dostane pro Evropu zážehovou patnáctistovku

Podobu Suzuki Jimny nové generace už známe. Zatím nám ale…

 



 
Renault Clio Sport V6: Jen za sadu originálních disků zaplatíte 120.000 korun!

Renault Clio Sport V6: Jen za sadu originálních disků zaplatíte 120.000 korun!

Dnes 08:00

Šestiválcové Clio připomíná stejně pojmenovaný hatchback pouze obrysy karoserie a palubní desky. Ve zbytku se jedná o zcela speciální automobil, srovnatelný třeba s Porsche 911.




Blesk.cz

Starosta nesmí vstoupit do vlastního města. Pomáhal ilegálním uprchlíkům svatbami

Starosta nesmí vstoupit do vlastního města. Pomáhal…

Italský soud rozhodl, že starosta města Riace, jež bývalo kladeno za vzor integrace migrantů, nesmí v tomto…

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Kalouskova žena může vynést Kuberovi „trůn“. Zastaví ji ANO?

Nikdy nebyla situace v Senátu tak zamotaná, jako po právě skončených volbách. Na místo jednoho nejsilnějšího…

 

iSport.cz

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k tomu co dodat

Šlápl na Sterlinga? Ramos se brání videem: Nemám k…

Tak jak to tedy bylo?! Po pondělním utkání Španělska s Anglií v Lize národů vzbudilo velké emoce počínání Sergia…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě i tak posílají k plotně, můj úspěch tu nedocení

Boxerská mistryně světa: Nebojím se ničeho, Češi mě…

Box je její celoživotní láska. Fabiana Bytyqi vybojovala po letech tréninku titul profesionální mistryně světa…

Zeman opět rozděluje společnost. Útoky na demokratické instituce jsou nebezpečné

Zeman opět rozděluje společnost. Útoky na…

Dobří lidé, přiznám se, že jsem nikdy nepochopil „přísloví“ (resp. legendární filmovou hlášku) „Život je jako…