Jsou pneumatiky Achillovou patou elektromobilů?

Prezentace klienta
Elektromobily jsou v automobilovém průmyslu horkým tématem. Počet prodaných kusů stoupá, stále více se o nich mluví a píše, a staly se, společně s autonomními vozidly, jakýmsi symbolem budoucnosti automobilismu.

Na moment, kdy bude po silnicích jezdit více elektromobilů než klasických automobilů se spalovacími motory, si však budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Zatím se mohou výrobci soustředit na jejich zdokonalování.

Když přijde řeč na elektromobily, většinou se řeší jejich energetická úspora, šetrnost vůči životnímu prostředí, vliv na globální oteplování, dojezd na jedno nabití nebo možnosti nabíjení. Tato témata jsou samozřejmě důležitá, protože právě v nich se ukrývá ta zásadní změna oproti automobilům se spalovacími motory. Jedna důležitá věc se však v souvislosti s elektromobily až tolik nezmiňuje – pneumatiky.

V čem je rozdíl?

Ačkoliv se to může zdát jako nepodstatná záležitost, elektromobily kladou na pneumatiky jiné požadavky než klasické automobily. Zjednodušeně se dá říci, že jednotlivé vlastnosti pneumatik vytvářejí jakýsi trojúhelník, v němž se tyto vlastnosti vzájemně vylučují. Odolné a trvanlivé pneumatiky jsou příliš hlučné. Ty tiché mají zase horší jízdní vlastnosti. Ty, co se skvělé ovládají, nevydrží dlouho. A tak dále. Výrobci se snaží tyto vlastnosti skloubit, pravdou však je, že dokonalá pneumatika ještě nebyla vynalezena a vždy je třeba při výběru upřednostnit jednu vlastnost před druhou. V čem se mění hra s příchodem elektromobilů?

Elektromobily kladou zvýšené požadavky na každou z těchto vlastností. Jelikož jsou díky absenci spalovacího motoru výrazně tišší, pneumatiky by měly být také tiché. Odpor, který kladou při jízdě, musí být co nejmenší, protože, co si budeme namlouvat, u elektromobilů se počítá každý ušetřený watt a kilometr dojezdu. Točivý moment elektrického motoru je zase výzvou pro odolnost pneumatik. Cena elektromobilů je dost vysoká na to, aby vyžadovaly nové pneumatiky každých pár tisíc kilometrů.

Co s tím?

Tyto skutečnosti si samozřejmě výrobci elektromobilů, stejně jako výrobci pneumatik, uvědomují. Vytvořit pneumatiky po všech stránkách vhodné pro elektrický automobil je výzva pro celý gumárenský průmysl. Přední výrobce pneumatik Michelin uvedl na trh speciální pneumatiky, které mají co nejvíce šetřit energii a maximalizovat tak dojezd vozidla. Kromě Michelinu se vývoji nových pneumatik věnují i jiné společnosti. Jejich cíl je jednoduchý – překonat nutný kompromis týkající se vlastností pneumatik.

Není to však tak jednoduché. Příklad: Elektromobily jsou kvůli bateriím a zdrojům energie těžší než klasické automobily. To má negativní vliv na výdrž pneumatik. Je proto nutné vyrobit pneumatiky, které budou tak odolné, že nebude třeba převážet náhradní kolo (další zátěž), a zároveň dostatečně lehké, aby nepřidávaly další váhu. I zde je však háček. Těžké vozidlo na lehoučkých kolech je z hlediska akcelerace výzvou pro konstruktéry, kteří musí zkonstruovat takové pneumatiky zvládající tento váhový nepoměr, aniž to ovlivní jejich jízdní vlastnosti.

Můžeme očekávat, že hranice automobilového průmyslu se budou posouvat směrem k větší samostatnosti a energetické úspornosti vozidel. Nový typ automobilu však klade zvýšené požadavky i na konstrukční řešení jednotlivých částí, pneumatiky nevyjímaje. V debatách o elektromobilech pneumatiky se na přetřes často nedostanou, jejich vývoj je však důležitým bodem při zefektivňování jízdních vlastností tohoto typu automobilů.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly