20.4. 2014 Svět motorů

Kateřina Emmons a Adéla Sýkorová: Proč jezdíme na červenou?

 

Náboje z jejich pušek létají tisícovkou. Pořádně rychle to umějí také za volantem. Olympijské medailistky ve střelbě Kateřina Emmons & Adéla Sýkorová jsou totiž nadšenými řidičkami.

Patří k tomu nejlepšímu, co česká sportovní střelba kdy měla. Kateřina Emmons se blýskla poprvé na olympiádě v Aténách 2004, kdy ještě pod dívčím jménem Kůrková získala bronz se vzduchovkou. Za čtyři roky v Pekingu 2008 ho vylepšila na zlato, a navíc přidala stříbro s malorážkou. Na posledních hrách v Londýně skončila „až“ čtvrtá, ale parádně ji nečekaným bronzem zastoupila Adéla Sýkorová.

Jezdíte někdy autem spolu?

Adéla: Jasně, při cestách na závody. Někdy dokonce jen samy dvě. A to jsem vždycky ráda. Řídit mě baví, ale netrpím vyloženě touhou mít volant v ruce pořád. Klidně se posadím na vedlejší sedadlo. Zvlášť vedle Katky. Je to bezvadná řidička!

Velká pochvala. Je zasloužená, Kateřino?

Katka: Věřím že jo! Za volantem jsem celkem dobrá a hodně vyjezděná. Vděčím za to hlavně tátovi, který mě od začátku učil řídit defenzivněji a pořád dokola mi vtloukal do hlavy zlaté pravidlo – předvídej, holka! Ještě než jsem dělala v osmnácti v Plzni řidičák, pořád opakoval: Mysli za každých okolností na chyby jiných. Ty třeba neuděláš žádnou celý život, ale jiní ano. A ty na to musíš být připravená.

Probíráte za jízdy střelbu?

Adéla: Když jedeme spolu, o střelbě se moc nebavíme. Přece jen jsme dvě ženské a máme lepší témata.

Například chlapy?

Katka: Třeba. Já si v autě povídám ráda, ale když jedu s manželem, je to potíž. Matt je totiž skoro pořád zticha.

Olympiády a další závody, to bývá velké vypětí, přitom střelba si naopak žádá klid. Jak to řešíte? Krotíte složitě nervozitu, nebo jste od přírody flegmatičky?

Adéla: Ve svých sportovních začátcích jsem bývala nervózní, ale teď jsem spíše flegmatik. I na olympiádě.

Katka: Na druhou stranu úplným flegmatikem být nemůžete. Ve sportu jsem kupodivu neuvěřitelný kliďas, ale do života se mi tuhle vlastnost nedaří přenést. A když si vzpomenu na nervozitu před zkouškami ve škole, hrůza.

A za volantem?

Katka: Tam jsem na tom jako ve střelbě: kliďas.

Adéla: Já taky. Tedy pokud se nenaštvu kvůli hlouposti jiného řidiče. Řídím ráda a odpočinu si u toho.

Jakým autem teď cestujete?

Adéla: Za bronzovou medaili na olympiádě jsem dostala od Českého olympijského výboru octavii. To mi sedlo, protože předtím jsem jezdila stejným autem rodičů, jen v kombíku.

Olympijská medaile = auto. To je hezká rovnice. Vy máte z olympiád hned tři cenné kovy. Takže i tři auta?

Katka: Nic! Jsem smolařka. Když se auto dávalo za Sydney 2000, ještě jsem u toho nebyla. Pak jsem měla medaile z Atén a Pekingu, to se však nerozdávala auta. A když za Londýn zase ano, skončila jsem čtvrtá. Tak jsem si koupila za své. Taky octavii.

Jaká byla vaše nejdelší trasa?

Adéla: S přítelem jsem odřídila celou cestu do Paříže. A se skupinou střelců pamatuji na docela slušnou štreku do Nizozemska.

Katka: V Evropě jsem na tom podobně, střelecká klasika je třeba z Plzně do Milána. Ale rekordy mám z Ameriky. Tam jsem se naučila zvládat tisíce kilometrů. Když nám doma zavřeli střelnici, museli jsme za tréninkem jezdit s přestávkami dvaadvacet hodin na trase Minnesota–Colorado. Za volantem mi to hodně dalo.

A kde jezdíte nejraději?

Adéla: V Německu. Líbí se mi tamní dálnice i celý systém, jak tam funguje.

Katka: Já to mám docela ráda i u nás v Česku, na malých silničkách, skrz vesničky a měnící se přírodu. To mě baví mnohem víc než dálnice.

Při střelbě si jedno oko zavíráte. Dokázaly byste takto i řídit?

Adéla: Ještě jsem to nezkoušela, ale myslím, že by to šlo, co myslíš?

Katka: Určitě by to šlo! Ale zorné pole by to logicky zúžilo. Kdyby se jednalo o sázku, dala bych to.

Závody probíhají v hale, za umělého osvětlení. Jezdíte raději ve dne, nebo spíše v noci?

Adéla: Nevybírám si, ale pokud není v noci velký provoz, umím si to užít.

Katka: Je mi to jedno. Nelíbí se mi jen, když se světlo mění, stmívá se a není ani den, ani noc, ale nebezpečné šero. To jsem opatrná.

Máte nová auta. Jaké technické vymoženosti se vám v moderních vozech zamlouvají?

Adéla: Především automatická převodovka, parkovací senzory, navigace a úplně nejvíc hlasové ovládání.

Katka: Mě automaty nebaví, na senzory či parkovací kameru jsem si ale zvykla docela ráda. Hlavně díky Fordu F-150, což byl velký Mattův miláček v Americe, po němž se mu teď v Čechách moc stýská. Ale tady bychom ho při cenách paliv neuživili. Navigaci nemusím, raději jezdím podle papírové mapy a v kastlíku mi nikdy nechybí.

V autě vozíte sportovní zbraně. Měly jste někdy při kontrole problémy s policisty?

Adéla: Naštěstí ne. V Německu si ovšem musíme dávat pozor, protože zbraně a náboje musí být uloženy odděleně, aby nemohly být použity k okamžité střelbě.

Řídíte od osmnácti a dost vydatně. Přesto: dávají vám někdy muži za volantem najevo, že jste to druhé, slabší pohlaví?

Adéla: Bývá to spíše naopak. Když se naštvu, dám to najevo mužům, ale i ženám.

Katka: Mně to dal sežrat vlastní manžel! Ale mohla jsem si za to sama. Hrozně jsem toužila svézt se jeho corvettou – rok výroby 1972, kterou si koupil po olympiádě v Aténách. Já tehdy začínala s řízením v Americe, kde je jiný systém semaforů. Jsou až za křižovatkou, aby na ně bylo lépe vidět. Já ale byla z Česka samozřejmě zvyklá dojet až k nim, takže jsem s jeho corvettou v klidu proploužila skrz křižovatku na červenou až ke světlům a on se mohl zbláznit.

Teď bydlíte v Česku. On problémy s českými zvyky nemá?

To víte že ano! V Americe se běžně smí jezdit na červenou, pokud odbočujete doprava a nic nejede, protože se nemáte s kým srazit. Logicky to praktikoval tady v Česku, a hned jak to udělal v Plzni poprvé, stáli tam policisté. Ale prošlo mu to, stejně jako mně s corvettou. Takže jsme si kvit.

Kateřina Emmons

  • Nejúspěšnější česká střelkyně historie ze slavného rodu Kůrků, její otec Petr byl několikrát mistrem světa.
  • Má kompletní sbírku olympijských medailí: zlato se stříbrem 2008 a bronz 2004. V Londýně 2012 byla čtvrtá. Vybojovala i titul mistryně světa 2002 a mistryně Evropy 2004 a 2007. Kromě toho má další medaile z těchto šampionátů.
  • V roce 2007 se provdala za amerického střelce Matthewa Emmonse. Ten má z olympiád úplně stejnou sbírku medailí jako ona: zlato 2004, stříbro 2008, bronz 2012 a 4. místo 2008.
  • Oficiálně řídí od osmnácti, ale naučila se to už dřív.

Adéla Sýkorová

  • V roce 2011 vyhrála individuální i týmovou soutěž na letní univerziádě v Šen-čenu.
  • Největší úspěch si schovala na srpen 2012, kdy se stala držitelkou bronzové olympijské medaile v Londýně za střelbu z malorážky na 3 x 20 ran.
  • Že nešlo o náhodu, dokázala při finále Světového poháru 2012, které vyhrála. A v SP zvítězila i loni.
  • Řídí od osmnácti. „Ale kondiční jízdy jsem absolvovala ještě před tím, než jsem se stala plnoletou,“ prozradila nám.

Autoři: David Šprincl, Michal Štěpanovský, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…