Kawasaki Ultra 310R: Vodní superbike
Právě mi blesklo hlavou, že intenzivnější akceleraci jsem vlastně nikdy nezažil. V takovém Mercedesu-AMG GT tlumil emoce všechen ten okolní luxus, v závodním Ferrari 430 zase bezpečí okruhu a přilba, stejně jako na všech motorkách, které jsem kdy osedlal. Zato zelená bestie pode mnou startuje jak stíhačka z letadlové lodi, a kdybych neměl na hlavě alespoň sluneční brýle, nejspíš by mi tím šokem vyskočily bulvy. Naprostý masakr, zelené peklo – Jackie Stewart promine, že jsem si drze půjčil jeho přezdívku Nürburgringu.
Zatímco v motocyklovém světě je kompresorem přeplňovaná Kawasaki H2 ojedinělým úkazem, ve světě nejrychlejších vodních skútrů není přeplňování zas až tak výjimečné. Výkon špičkových strojů se ale pohybuje kolem 260 koní, zatímco nová Kawasaki Ultra 310 jich má rovnou tři sta! Tato lavina se ani tak nepodepisuje na maximální rychlosti, která leží v celkem obvyklé hladině nad 100 km/h – potvrzeno je 110, my jsme vyzkoušeli nejvíc 90 km/h. To hlavní, oč tu běží, je ale zrychlení. Brutální zátah, který vás katapultuje z místa, nebo libovolné aktuální rychlosti. Uděláte otočku,
vezmete za plyn, skútr se zakloní a pal! Ta síla je vysoce návyková a nutila nás zkoušet pořád víc a víc. Slalom mezi bójemi na plný plyn? Nejdřív nám připadal jako dokonalý sebevražedný plán, zakrátko jsme se takového řádění nemohli nabažit.
Byla by ovšem chyba myslet si, že je japonská novinka nějaký zákeřný nezvladatelný postrach. Vůbec ne. Stačí plyn zlehka lechtat a můžete se oddávat komfortnímu brázdění vod, a to až ve třech cestujících. Když pojedete ukázněně, ani na vás necákne.
My jsme ale měli omezený čas a chtěli si kawu pořádně užít, takže jsme si pěkně udělali vlny a pak jezdili napříč a pořád dokola jako malé děti. Přestože je to víc než třímetrový skútr, se sportovnějším plovákem verze R je nečekaná zábava. Pokud bychom hledali autařský ekvivalent, napadá nás třída gran turismo – výkon a pohodlí v jednom. A v neposlední řadě také odpovídající náklady. Nová kawasaki přijde na necelého půl milionu, a když si ji budete patřičně užívat, smlsne 50 litrů benzinu za hodinu jako by nic.
Kawasaki Utra 310R | |
Motor | čtyřdobý řadový čtyřválec DOHC |
Přeplňování | kompresorem |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 |
Výkon (kW/ot. za min) | 221/8000 |
Točivý moment (N.m/ ot. za min) | 277/6000 |
Startování | elektrické |
Délka x šířka x výška (mm) | 3370 x 1195 x 1155 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 475 |
Objem nádrže (l) | 78 |
Počet cestujících | 3 |
Cena (Kč) | 489 900 |
Plusy
- Fenomenální dynamika
- Cestovní komfort
- Navzdory rozměrům dobrá obratnost
- Atraktivní design
- Luxusní výbava (verze LX)
Minusy
- Pořizovací a provozní náklady
- Těžší než konkurent Sea Doo GTX
- V Česku omezené využití
Je libo hudbu?
Kawasaki Ultra 310 se nabízí ve třech variantách:
- Základní 310X za 469.900 Kč představuje univerzální skútr.
- Testovaná 310R je zaměřena na sportovní jízdu. Tomu je přizpůsoben tvar řídítek, sedla i samotného plováku. Stojí 489.900 Kč.
- Luxusní 310LX přijde na 529.900 Kč, za které dostanete stroj s komfortním sedlem, přípravou pro navigaci a výkonným audiosystémem s vodotěsnou schránkou pro připojení přehrávače MP3.
Víte, že…
… od 15. dubna 2015 platí nová vyhláška č. 46/2015, podle které je vodní skútr považován za rekreační plavidlo se spalovacím motorem a smí plout
všude tam, kde je provoz takových plavidel povolen? To je zásadní změna, protože do té doby byl legální provoz vodních skútrů ve veřejných českých vodách prakticky nemožný (výjimkou byly soukromé plochy a speciální dráhy, jejichž zřízení vyžadovalo nekonečný byrokratický proces).