Kolik automobilky vydělají na jednom autě? Ferrari 1,5 milionu, Opel pár tisíc...
Výroba automobilů je podnikání jako každé jiné a k cíli, tedy zisku, se lze dostat různými způsoby. Buď budete vyrábět málo zboží a prodávat ho za velké peníze, nebo se spokojíte s menším ziskem, jenž vykompenzujete masovou výrobou. Ten prvně zmíněný způsob si ale může dovolit jen hrstka automobilových značek, o to větší efekt to však přináší.
Bloomberg přinesl žebříček, ukazující, jak moc vybrané automobilky vydělávaly v prvním pololetí loňského roku na jednom vyrobeném autě. Když se na výsledky podíváte, bude vám jasné, proč některé značky vyrábí tak málo, jiné vyrábí málo, ale chtěly by více a další jsou rády, že na tom všem neprodělají. Odhadnout, která automobilka má největší zisky na autě asi nebude pro nikoho žádný problém, pokud hádáte Ferrari, máte úplnou pravdu. Značka z Maranella na jednom voze v průměru vydělá více než 1,5 milionu korun, což je skoro 20% zisk.
Na druhé pozici se usadilo Porsche, které je dnes nejužitečnější značkou koncernu Volkswagen a výrazně pomáhá firmě zvládat dopady Dieselgate. U něj zisk z jednoho auta činí bezmála 450 tisíc korun a marže se procentuálně blíží té u Ferrari. V žebříčku chybí další luxusní značky jako Rolls-Royce nebo Bentley, které na tom mohou, ale nemusí být podobně, následuje tedy poměrně výrazný skok v ziskovosti a přesouváme se do prémiového segmentu.
Jaguar Land Rover a Maserati jsou dalšími značkami, které mají na autě zisk přes 100 tisíc korun, co se marže týče, nejsou na tom ale zase tak dobře, mají 7, respektive 4,8 %. V tomto ohledu je na tom lépe německé prémiová trojka, která se pohybuje kolem 90 tisíc na autě, což je zisk mezi 8-9,5 procenty.
Docela dobře si vede Škoda, díky sdílení koncernové techniky a stále ještě nižší ceně práce vydělá sice jen necelých 43 tisíc korun, ale vzhledem k cenám aut je to velmi slušných 9,6 %, což je lepší výsledek, než u německé prémiové trojky. Naopak tu jsou značky, které to mají jen tak tak. Volkswagen má na autě marži jen 1,7 % a Opel dokonce pouze 1,3 %, což je v řeči čísel lehce přes pět tisíc korun. Kompletní přehled dostupných údajů najdete v následující tabulce.
Průměrný zisk na jedno prodané auto | ||
Značka | Zisk na auto (Kč) | Marže (%) |
Ferrari | 1.513.700 | 18 |
Porsche | 422.620 | 16,7 |
Jaguar Land Rover | 109.917 | 7 |
Maserati | 108.080 | 4,8 |
BMW | 91.570 | 9,5 |
Audi | 90.165 | 8,8 |
Mercedes-Benz | 86.247 | 7,9 |
Volvo | 63.226 | 6,7 |
Nissan | 56.417 | 4,7 |
Chevrolet | 51.662 | 8,6 |
Škoda | 42.934 | 9,6 |
Ford Europe | 26.290 | 6 |
Renault | 19.319 | 4,7 |
Volkswagen | 10.132 | 1,7 |
Fiat | 9619 | 2,2 |
Seat | 9105 | 2,1 |
Opel | 5133 | 1,3 |