Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Krize: Francie chystá podpůrná opatření na záchranu PSA

Aleš Dragoun
Diskuze (75)
Francouzský automobilový průmysl na tom není zrovna dvakrát růžově. Do celé věci se vložila vláda, která hledá záchranná opatření.

Podrobit jej tvrdé restrukturalizaci nebo zachránit co nejvíce pracovních míst? Toť otázka. Francouzský ministr financí Pierre Moscovici v úterý 3. července prohlásil: „Francie musí najít strukturální opatření, která pomohou automobilovému průmyslu v jeho boji. Hrozí uzavření jedné z hlavních továren.“ V rozhovoru pro zpravodajskou televizní stanici BFM v neděli 8. července dále řekl: „Plán na záchranu strategického automobilového odvětví, který si prošel i premiér Jean-Marc Ayrault, bude odhalen příští měsíc včetně opatření na záchranu pracovních míst v továrně koncernu PSA / Peugeot-Citroën nedaleko Paříže. Nesmíme tento druh průmyslu opustit. Máme v PSA důvěru a budeme hledat vyvážená řešení, která jsou zároveň uctivá k pracovním místům.“

Moscoviciho domovský volební obvod se mimochodem nachází na francouzském východě. Ten sice s metropolí nemá nic společného, ale výrobních závodů automobilek je tam mnoho. Navíc se o dění v tomto oboru sám ministr velmi zajímá. Předsedal dokonce skupině ACSIA, která sdružuje právě regiony s automobilovou produkcí. Tato organizace vydala letos v červnu zprávu, která vyzývá k záchraně výroby nových aut. Jak? Nejlepší bude, když závody začnou chrlit menší vozy. Je také nutné si vyšlápnout na velké znečišťovatele ovzduší a pořádně je zdanit.

Francouzští výrobci dvoustopých vozidel sami čelí vysokým nákladům na pracovní sílu, které pochopitelně snižují jejich konkurenceschopnost. Přitom klesající evropský trh je nutí naopak výdaje snižovat. Doplácejí na to závody i jejich zaměstnanci. Dny továrny PSA v Aulnay-sous-Bous nedaleko Paříže, o které se Moscovici trochu nekonkrétně zmínil, jsou tak již zřejmě sečteny. Definitivní rozhodnutí o jejím uzavření padne v nejvyšším vedení PSA ještě v červenci.

O práci přijde až 3,5 tisíce lidí, dalších 10 tisíc je zaměstnáno u subdodavatelů. V pátek 6. června koncern oficiálně popřel zprávu, že požádal francouzskou vládu o úvěr. Společnost přitom v předběžném přehledu svých hospodářských výsledků za první pololetí uvedla, že její celosvětový odbyt spadl o 13 %. Automobilový průmysl obecně se v zemi galského kohouta stává symbolem průmyslového úpadku. A to je dost smutné. Nachází se tudíž v centru debaty o obnovení své konkurenceschopnosti. Navíc se chystá summit o sociálních záležitostech a sdružení zaměstnanců CGT zde hodlá vystoupit s tím, že práci ztratí celkem ne 10 nebo 14, ale 75 tisíc lidí!

Šéfka pro změnu unie zaměstnavatelů MEDEF Laurence Parisot uvedla v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Europe 1: „Francie by měla následovat příklad amerického prezidenta Baracka Obamy, který krachujícím automobilkám General Motors a Ford řekl, že přísun financí od vlády, potažmo daňových poplatníků je závislý na restrukturalizaci tohoto odvětví. Každý musí pochopit, že pokud chceme, aby se naše firmy staly efektivními a do pěti let patřily mezi silné světové lídry, musíme přijmout tvrdý plán restrukturalizace.“

Aleš Dragoun
Diskuze (75)
24. 7. 2012 00:52
Re: jojo
dik za info, 5ty vstrek dava aj BMW a v novych motoroch odkedy vyvinuli 2,0dci aj renault. Je to sice najdrahsi sposob filtra, ale osvedcil sa najlepsie.
17. 7. 2012 10:08
Re: jojo
DPF je ten isty az v novom motore od 2012 dava Ford suchy filter s piatym vstrekovacom, teda bez eolysu. Prepadove hadicky neviem, ale sitko tam je a teda aj problemy s mazanim turba. Pre objektivnost ale radsej dodam, ze toto je najrozsirenejsi dieslovy motor u Focusa a asi aj C4/307, takze logicky sa vyskytuje aj vela problemov a nikde pravdopodobne nie je statistika, kolko tych motorv ma problemy z akeho celkoveho poctu. Tiez je pravda, ze diesel vacsinou najazdi velke kilometre, takze moze mat viac poruch
16. 7. 2012 19:31
Re: jojo
pockaj ale ford motor nie je hdi, to ze maju vela vec spolocnych a vyraba sa v jednej to0varni,tak to je nieco ine. Ford pokial viem pouziva lacnejsie suciastky a sami fordaci davaju diely s hdi motorov. Takisto filter pevnych castic je iny, takisto software...
Ono sa sice tvrdi, ze rovnaky motor, ale realita je taka, ze su to konstrukcne rovnake motory s tym, ze politiku ma kazdy koncern inu. A tak ford montuje prepadove hadicky od turba gumene, PSA kovove... Ford ma problemy s pribudanim nafty do oleja koli dpf, PSA tento problem nema. Na druhej strane ford tusim nedaval to sitko pred turbo a tym padom neodchadzali turba po zakarbonovani sitka.....atd.
13. 7. 2012 17:43
Re: Skutocne riesenia...
Přesně....

Ona i ta Čína je hlavně o spotřebním zboží a komponentech. Všichni vidí oblečení, spotřební elektroniku, auta, ale většina zapomíná, že v ostatních oborech se točí prachy ještě větší - jenom třeba farmaceutický průmysl a biotechnologie ovládá USA a Evropa - Pfizer, Smith. Welcome, Cline a Aventias jsou největší a převažující výrobci léků na světě, stejně jako izraelská TEVA a švýcarský Novartis v generikách. Před pětadvaceti lety ovládal farmaceutický průmysl v Japonsku tehdejší švýcarský Sandoz........
13. 7. 2012 17:28
Re: Ehm...
Bravo!

Titulek o ÚDAJNÉM dotování je sám o sobě pikantní. Mohl by sis ten článek přečíst pořádně? Jak je vidět, když na to dojde, hodí se i podobné "zprávy"..... On je rozdíl, když si nějaká firma zařídí banku a do ní si půjčí peníze a když jiná firma dostane peníze přímo formou dotace a ještě notabene ze státního rozpočtu.

A taky je rozdíl, když Německo, které dneska sanuje jihoevropskou část kontinentu včetně "velmoci" Francie dotuje fabriku na malého terénního Porsche a EÚ se může pominout, zatímco dotace, které ona sama poskytuje (resp. nutí poskytovat ty, co mají ještě prachy - tedy v prvé řadě Německo, ale i ostatní - viz. extempore Finska v souvislosti s "pomocí" v rámci eurozóny) jsou zcela v pořádku....

Asi je OK, když mág Marchionne požaduje jednou evropskou spoluúčast při "uzavírání" fabrik nebo jindy dokonce žádá německé výrobce, aby se podíleli na likvidaci nadbytečných kapacit, ačkoliv ty nadbytečné jsou zejména v Itálii a Francii, zatímco fabriky v Německu jsou (a nejvíc to asi kazí Opel) vytíženy v průměru kolem 95%. To jsou ale fakta a ne spekulace a la onen článek, na který se tak pohotově, i když ne zrovna moc chytře odkazuješ.

Tohle je přesně to, co nás dělí na ty objektivní a tím pádem i nenadávající neustále na VW AG a potažmo i škodovku a vaši skupinku..........