
Renault volá po obnovení šrotovného v Evropě
Výrobce s diamantem ve znaku tak volá po novém kole. „Vlády evropských zemí včetně Francie by měly zvážit znovuzavedení šrotovacích programů nebo jiných tržních dotací na podporu ochabující poptávky po nových automobilech,“ řekl novinářům v úterý 12. června výkonný ředitel a muž číslo 2 Renaultu Carlos Tavares v logistickém centru Renault nedaleko Paříže. Dále dodal. „Moc bych si přál, aby se státní podpora pro evropské automobilové trhy vrátila.“
Nejen Renault by určitě uvítal návrat vrakovacích bonusů, kdy stát platil spotřebiteli, který se rozhodl dát své staré auto sešrotovat a vyměnit jej za nové. Případně by se mohlo jednat o jinou formu, ale dotace jsou údajně nutné. Šrotovné probíhalo během tzv. finanční krize v USA, která ovšem vyvolala paniku a následnou recesi i v Evropě. Ve Francii šlo o částku 1.000 eur (dnes přes 25 tisíc korun) za zlikvidování starého vozu a následné koupě nového. Akce probíhala dva roky.
Nyní se recese vrací, ale je způsobena hlavně ekonomickými problémy zemí eurozóny: Řecka, Španělska a Itálie. Těžko říci, jak by nyní šrotovné probíhalo v těchto státech, kdyby je zadlužené vlády schválily. První vlna se před čtyřmi lety objevila nejen v zemi galského kohouta, ale i například v Německu, na Slovensku a jinde. Česká republika se nepřipojila.
Pro úplnost dodejme, že evropské prodeje nových vozů dle sdružení ACEA klesly za první třetinu letošního roku ve srovnání s lednem až dubnem toho loňského o 7 %. Ve Francii ovšem zaznamenaly hlubší propad: o celých 18 %.