Kultovní indické vozy Ambassador se přestaly vyrábět
Společnost Hindustan Motors, nejstarší indická automobilka, zavřela továrnu ve městě Uttarpara ve státě Bangla, kde od roku 1957 vyráběla Ambassadory, založené na dávno zastaveném britském modelu Morris Oxford.
"Práce v továrně byla zastavena na neurčito. Rozhodli jsme se k tomu proto, aby společnost nevykrvácela o další peníze a abychom mohli sestavit plány na její oživení," prohlásil jeden z vyšších činitelů firmy. Mezi důvody, které společnost pro zastavení výroby uvedla, je "velmi nízká produktivita, sílící nedisciplinovanost, kritický nedostatek peněz a nedostatek poptávky, společně s velkým nahromaděním pasiv".
Zaoblený Ambassador, jehož design se za téměř 60 let výroby změnil jen minimálně, kdysi kraloval indickým silnicím a po celé roky byl prakticky jediným vozem, v němž jezdili politici a vládní činitelé, zvláště pak v Dillí. Právě tento "mocenský status" umožnil islámským ozbrojencům projet v roce 2001 ve voze Ambassador kolem ochranky a provést smrtící útok na parlament.
V průběhu let se ale Ambassador, který je na indických silnicích jednoznačně nejsnáze rozpoznatelným autem, musel potýkat s čím dál tím větší konkurencí modernějších vozů, zvláště pak SUV, jimž začali dávat přednost vysocí státní úředníci. Svou oblibu si nicméně uchoval mezi taxikáři - a turisty, kteří při cestách po Indii hledají trochu nostalgie.