Kvalifikace Dutch TT 2018 pro Marca Márqueze, Bagnaiu a Martína
70. ročník seriálu MS silničních motorek pokračuje o tomto víkendu osmým podnikem na okruhu v Assenu. Nizozemský závod se nejede jako tamní Velká cena, letošní ročník se jmenuje oficiálně dle sponzora „Motul TT Assen“. Trati se přezdívá „Katedrála“, samozřejmě motocyklového sportu. První nizozemská Tourist Trophy se zde jela v roce 1925 na skoro 29 km dlouhé trati po běžných silnicích. Motodrom s délkou 7,7 km byl otevřen v roce 1955. Procházel mnohými úpravami, zkrátil se postupně na šest kilometrů.
Před 12 lety byl totálně rekonstruován, zbyla vlastně jen cílová rovinka a od té doby má 4555 m. Zmizely i dříve typické lehce klopené zatáčky. Tradičně se zde závodilo o body už v sobotu, od roku 2016 ale vyvrcholení tohoto klání připadá na poslední neděli v červnu. V programu silničního motocyklového MS počínaje sezónou 1949 ještě nikdy Circuit van Drenthe, v současnosti oficiálně TT Circuit Assen nechyběl! Tady je jasně vidět, jakou má tradici...
MotoGP
Nejlepší čas prvního volného tréninku královské kubatury zajel v pátek dopoledne Marc Márquez (Repsol Honda). Největší rozruch vzbudil pád Jorgeho Lorenza (Ducati), vítěze předešlých dvou GP. Ve druhém tréninku byl nejrychlejší Maverick Viñales (Yamaha) a pro změnu havaroval Pol Espargaró (KTM). V sobotním dopoledním měření sil se vrátil do čela Márquez, Viñales za ním zaostal jen o tisícinu. Franco Morbidelli (EG 0,0 Marc VDS/Honda) si z nepříjemné nehody odnesl zlomeninu prstu a už ho tento víkend na trati neuvidíme.
Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následoval po kvalifikaci Moto3, byl ze všech nejlepší
znovu šestinásobný šampion s oranžovou hondou. Aleix Espargaró (Aprilia) upadl, když šel na brzdy, ale naštěstí bez újmy. V sedmé zatáčce si ustlal i velmistr Rossi.
Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál Johann Zarco, který byl ze všech nejrychlejší až v samém závěru a Álex Rins. Dani Pedrosa (Repsol Honda) se dál nedostal...
Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, nejdříve řádil Jorge Lorenzo, který zajel čas 1:33,6 min. Sice se ještě decentně zlepšil, ale záhy byl rychlejší Danilo Petrucci a navíc se k nim přidal Rins (Suzuki). Pak přišel ke slovu Marc Márquez (1:33,3 min). Dvě a půl minuty před finišem zaúřadoval opět Lorenzo a šokoval Iannone, který stál čas o další dvě desetinky!
Jenže to nebylo všechno. Rozhodovalo se až v naprostém finále, Márquez se dostal pod 1:32,8, za ním se seřadili v těsných odstupech Cal Crutchlow a Valentino Rossi. Iannone s Lorenzem najednou uzavírali první desítku...
Dutch TT MotoGP 2018 – Kvalifikace (Top 10) | ||||
1. | Marc Márquez | Honda | Repsol Honda Team | 1:32,791 min |
2. | Cal Crutchlow | Honda | LCR Honda Castrol | 1:32,832 min |
3. | Valentino Rossi | Yamaha | Movistar Yamaha MotoGP | 1:32,850 min |
4. | Andrea Dovizioso | Ducati | Ducati Team | 1:32,870 min |
5. | Álex Rins | Suzuki | Team Suzuki Ecstar | 1:32,933 min |
6. | Maverick Viñales | Yamaha | Movistar Yamaha MotoGP | 1:32,984 min |
7. | Aleix Espargaró | Aprilia | Aprilia Racing Team Gresini | 1:33,029 min |
8. | Johann Zarco | Yamaha | Monster Yamaha Tech 3 | 1:33,072 min |
9. | Andrea Iannone | Suzuki | Team Suzuki Ecstar | 1:33,120 min |
10. | Jorge Lorenzo | Ducati | Ducati Team | 1:33,167 min |
19. | Karel Abraham | Ducati | Ángel Nieto Team | 1:34,145 min |
Moto2
Vrátí se Němec Jonas Folger mezi jezdce už příští rok, byť místo v MotoGP mu uzmul Hafizh Syahrin? Minulý týden otestoval v Aragonii stroj Moto2. Šlo o Kalex-Honda zapůjčený přímo výrobcem, ale zkoušel i nové šasi s motorem Triumph 765 pro příští sezónu. Osobně bych mu comeback přál - nejlépe stejně úspěšný jako před nemocí. Vždyť v dosavadní kariéře vyhrál 5 GP!
Simone Corsi (Tasca Racing Scuderia Moto2/Kalex) dostal spravedlivý trest za kolizi, kterou způsobil při GP Katalánska po dojezdu do cíle. Před dvěma týdny nezpomalil a tvrdě sejmul druhého Miguela Oliveiru (Red Bull KTM Ajo). Zítra pojede z konce roštu. A upřímně zcela po právu.
Prvnímu i druhému pátečním volnému tréninku Moto2 kraloval Francesco Bagnaia (Sky Racing Team VR46/Kalex). Ve finiši FP2 si ošklivě lehnul Tetsuta Nagashima a evidentně jej bolelo zápěstí. I v třetí, dnešní část soupeření zůstal Bagnaia nepřekonán.
Kvalifikace Moto2 trvá 45 minut a dnešní program uzavírala. Vévodil jí opět „Pecco“, jak se Bagnaiovi přezdívá (1:37,6 min). Stefano Manzi si zajezdil trochu motokrosu. Rychlí byli ale také Marcel Schrötter a Luca Marini. Upadl Jorge Navarro a jeho motorka dokonce přeletěla bariéru. Jinak byla kvalifikace velmi poklidná – až na minimální rozdíly mezi jezdci, které jsou v této třídě obvyklé.
Necelých sedm minut před koncem upadl Álex Márquez. Časomíra se zastavila přesně tři a půl minuty před šachovnicovou vlajkou po těžké havárii Nikiho Tuuliho, který opustil svůj stroj v chumlu v esíčku. Naštěstí jej nikdo nepřejel, ale kopanec z motorky i následný dopad byl opravdu tvrdý a Fin v sanitce putoval do péče lékařů. Kvalifikace se ale po přerušení dojela. Ještě si lehnul Andořan Xavi Cardelús, i on skončil ve zdravotním středisku na okruhu. Vpředu se ale už vůbec nic nezměnilo, na pole position tedy stačil Bagnaiův čas z úvodu..
Dutch TT Moto2 2018 – Kvalifikace (Top 10) | ||||
1. | Francesco Bagnaia | Kalex | Sky Racing Team VR46 | 1:37,608 min |
2. | Marcel Schrötter | Kalex | Dynavolt Intact GP | 1:37,681 min |
3. | Luca Marini | Kalex | Sky Racing Team VR46 | 1:37,689 min |
4. | Álex Márquez | Kalex | EG 0,0 Marc VDS | 1:37,717 min |
5. | Xavi Vierge | Kalex | Dynavolt Intact GP | 1:37,768 min |
6. | Sam Lowes | KTM | Swiss Innovative Investors | 1:37,787 min |
7. | Fabio Quartararo | Speed Up | Lightech – Speed Up Racing | 1:37,812 min |
8. | Andrea Locatelli | Kalex | Italtrans Racing Team | 1:37,853 min |
9. | Jorge Navarro | Kalex | Federal Oil Gresini Moto2 | 1:37,856 min |
10. | Joan Mir | Kalex | EG 0,0 Marc VDS | 1:37,895 min |
Moto3
Ve startovní listině nejslabší kubatury letos podruhé figuruje Ai Ogura (Honda Asia Talent Team), poprvé startoval v Jerezu. Divokou kartu dostal stejně jako loni domácí Ryan van de Lagemaat (Lamotec Lagemaat Racing/KTM). Největší změna se však odehrála ve stáji CIP – Green Power, rovněž s rakouskými stroji. Ta těsně před víkendem nahradila Makara Jurčenka Italem Stefanem Nepou (debutoval letos v Mugellu).
Makar k tomu na svém facebookovém profilu uvedl, že k rozvázání smlouvy došlo po vzájemné dohodě a chce dále jezdecky růst. Přitom v posledních čtyřech závodech třikrát bodoval, i když mu pomohly pády soupeřů a do první desítky se nedostal. Přidá nějakou další k dosud odjetým 7 GP, nebo se přesune do jiného seriálu? Už také víme, že pro Brno dostal divokou kartu náš Filip Salač.
Celý víkend zahájil nejlepším výkonem Jorge Martín (Del Conca Gresini/Honda). Druhé volné měření sil patřilo Arónu Canetovi (Estrella Galicia 0,0/Honda), Martín v jeho závěru upadl, dokonce spočinul na nosítkách, ale prohlídka ve zdravotním středisku nic vážného neukázala. Dnešní ranní „session“ zvládl nejlépe Marco Bezzecchi (Redox PrüstelGP/KTM). Trestalo se za bezdůvodně pomalou jízdu: Dennis Foggia, Ayumu Sasaki, Kaito Toba a náš Jakub Kornfeil se posunou o 12 míst vzad, Adam Norrodin za tentýž, ale opakovaný prohřešek až na úplný konec roštu. Fabio di Giannantonio se válel po zemi...
Do bitvy o nejvýhodnější pozici na „gridu“, která trvá čtyřicet minut, vstoupil nejrychleji Němec Öttl, ale pak už převzal vládu Jorge Martín (1:42,6 min). Albert Arenas, vítěz letošní GP Francie v Le Mans, se nevešel do jedné ze zatáček a musel mimo, kde upadl. Ten má na svém kontě také penalizaci za způsobenou nehodu v Katalánsku, ale jen pět míst. Havaroval i Kazuki Masaki, jeho poničenou KTM dával dohromady tým RBA BOÉ takřka celý zbytek kvalifikace. Čtvrthodinku před koncem se do čela vyhoupl Enea Bastianini (Leopard Racing/Honda). I Tony Arbolino, který se jednu dobu pohyboval mezi nejrychlejšími si udělal výlet do trávy, ale na motorce se udržel.
Bezzecchi se sťukl s týmovým kolegou Kornfeilem a kontakt jeho předního s Kubovým zadním kolem jej také vyhnal do kačírku. Boural rovněž Arón Canet. Martín i s bolavou nohou se v předposledním kole dostal k 1:42 min a už se jen čekalo na to, kdo na něj odpoví. Nikdo! Za druhého Bastianiniho se však zařadil letos zatím neúspěšný Nicolò Bulega z týmu Valentina Rossiho. Ještě nemá ani bod, ale v rozhovoru pro BT Sport řekl, že se mu od Barcelony jezdí mnohem lépe. Kornfeil skončil těsně za Top 10, zítra tedy odstartuje jako 23.
Dutch TT Moto3 2018 – Kvalifikace (Top 10) | ||||
1. | Jorge Martín | Honda | Del Conca Gresini Moto3 | 1:42,039 min |
2. | Enea Bastianini | Honda | Leopard Racing | 1:42,349 min |
3. | Nicolò Bulega | KTM | Sky Racing Team VR46 | 1:42,445 min |
4. | Arón Canet | Honda | Estrella Galicia 0,0 | 1:42,562 min |
5. | Lorenzo dalla Porta | Honda | Leopard Racing | 1:42,594 min |
6. | John McPhee | KTM | CIP – Green Power | 1:42,595 min |
7. | Fabio di Giannantonio | Honda | Del Conca Gresini Moto3 | 1:42,749 min |
8. | Marco Bezzecchi | KTM | Redox PrüstelGP | 1:42,764 min |
9. | Marcos Ramírez | KTM | Bester Capital Dubai | 1:42,811 min |
10. | Gabriel Rodrigo | KTM | RBA BOÉ Skull Rider | 1:42,932 min |
14. | Jakub Kornfeil | KTM | Redox PrüstelGP | 1:43,030 min |
Foto: Václav Duška jr.