Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Malý BYD Dolphin byl v Česku a my ho vyzkoušeli. Levný není, ale překvapil

Marek Bednář
Diskuze (48)

Malý Číňan na německém trhu stojí docela dost peněz na to, jak malé auto to je. Ovšem schopnostmi to dokáže vyvážit, jak zjišťuji krátkým svezením.

Když se řekne „levné čínské auto“, řada lidí si představí mizerně postavenou krabičku s diskutabilní kvalitou materiálů a pasivní bezpečností zhruba na úrovni plechovky od fazolí. Když se BYD Dolphin v létě loňského roku začal prodávat v Evropě od 30 tisíc eur (tehdy cca 710 tisíc korun), málokoho trápilo, že značka nemá zastoupení i v Česku.

Nejsem fanouškem jeho designu a k autům z Číny přistupuji opatrně. Když jsem však dostal příležitost se v dolphinu krátce projet na prezentaci elektromobilů z celého světa, organizované leasingovou společností Drivalia, novinářská zvědavost zvítězila a já chvíli po zahájení bral za kliku.

Video se připravuje ...

Co mi vadí na tom, jak Dolphin vypadá? Jsou to malá přední světla, která jednak nejsou vůbec vidět ze strany a jednak spolu s maskou tak docela nepůsobí, že by s nimi designéři počítali od začátku. Taky přední světelný podpis ani trochu nekoresponduje s propletenými linkami zadního.

Celkové proporce vozu odpovídají jeho kategorii, je to malý městský hatchback a kvůli velkým plochám na bocích vypadají i 17“ kola příliš malá. Neodpustím si však poznámku k brzdovým světlům – jsou umístěna pouze na pátých dveřích, nemají zástupný pár třeba v nárazníku, jak je běžné např. u SUV značky Audi.

Otočný displej? Na co?

Interiér dolphinu se dokáže postarat o „wow“ efekt v podobě elektricky otočného centrálního displeje. Upřímně netuším, k čemu by mohla tahle věc být tak nutná a proč by nestačil displej v jedné či druhé orientaci. Podle automobilky BYD je však tato funkce tak důležitá, že povel k přeměně ze svislého na horizontální displej či naopak můžete zadat fyzickým tlačítkem na volantu.

BYD Dolphin BYD Dolphin

Oba displeje, jak malý pro přístrojový štít, tak i ten otočný centrální, nabídnou nadprůměrné rozlišení a ostrost zobrazení. Přístrojový štít na malém prostoru podává hodně informací, takže je zkraje složitější se v něm zorientovat, ale rychlost či zatížení pohonného ústrojí jsou vidět jasně a zřetelně.

Ukazatel zatížení ke stupnici navíc přidává i aktuální výkon či intenzitu rekuperačního brzdění v kilowattech. A když konečně najdu způsob, jak přepínat zobrazení pod aktuální rychlostí, dozvídám se, že za posledních 50 km byla průměrná spotřeba 15,9 kWh/100 km, což je vynikající číslo.

Displeje mají světlý nebo tmavý režim zobrazení a trik v rukávu v podobě velmi dobrého kamerového systému kolem auta. Ten centrální má ve své dolní části ovládací prvky včetně místa pro změnu teploty ve voze, ale na to, jak je velký, jsou tato „tlačítka“ velmi malá a za jízdy je obtížné je trefit. Také v interiéru budou citlivější nosy vnímat lehký nepříjemný zápach plastů, přinejmenším prvních pár měsíců používání.

BYD Dolphin BYD Dolphin

Co do prostornosti je to samozřejmě na zadních místech, řekněme, adekvátní k délce vozu necelého 4,3 metru, ale vpředu si nemůžu stěžovat. Také kvalita materiálů je překvapivě dobrá a nadprůměrné je i odhlučnění zvuků zvenčí. Hůř však vidím ven přes sloupky A karoserie, protože mám oči přesně v místě, kde se rozdělují na dva, a také mi nevyhovuje pevná opěrka hlavy – je pro mých 184 cm příliš nízko.

Hlavně komfortní

Dolphin má 150kW elektromotor, ovšem nepočítejte s tím, že by to v jakémkoliv ohledu byl sportovní hatchback. Síly pro zrychlování má dost na to, aby i na suchu lehce protočil jedno přední kolo i při pružném zrychlení ze zhruba 15 km/h. Kvůli měkce, až houpavě nastavenému odpružení totiž výrazně odlehčuje příď.

BYD Dolphin BYD Dolphin

Měkký podvozek se v tomto případě nepojí s přílišnou nejistotou či drncáním na rozbitém asfaltu. V zatáčce se spoustou větších nerovností vůz dokáže trochu odskakovat, ale to hlavně proto, že jsem ho dostal mimo jeho komfortní zónu. Klidná a pohodová jízda je naprosto v pořádku a dynamická stabilita při ní je velmi působivá.

Lithium-železofosfátová baterie má využitelných 60,5 kWh kapacity, což spolu s nízkou spotřebou může znamenat docela působivý dojezd. Norma WLTP říká až 427 km na jedno nabití, displej auta ukazuje zhruba 320 km při nabití cca tříčtvrtinovém. Bohužel, maximální nabíjecí výkon 88 kW je dnes podprůměrný. 11kW nabíječka pro střídavý proud je dnes u elektromobilů standardem.

BYD Dolphin BYD Dolphin

Dolphin je tak až nečekaně příjemným překvapením. Samozřejmě, nejel jsem s ním v noci, a tak nemohu hodnotit jas displejů či třeba výkon světlometů. A také, s dnešní základní cenou v Německu necelých 33 tisíc eur (833 tisíc korun) ho těžko označit za levný. Přesto, oprostíme-li se od země původu, nemůžu říct, že by byl špatným autem.

BYD Dolphin: Základní technická data
Nejvyšší výkon a točivý moment 150 kW (204 k)/310 Nm
Dojezd (WLTP) až 427 km
Pohon přední
Zrychlení 0-100 km/h 7 s
Nejvyšší rychlost 160 km/h
Využitelná kapacita baterie 60,4 kWh 403,2 V, LiFePo
Nabíjení AC 11 kW, 6 h 12 min (0-100 %)
Nabíjení DC 88 kW, 40 min (10-80 %)
Rozvor náprav 2.700 mm
Délka × šířka × výška 4.290 × 1.770 × 1.570 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1.658/410 kg
Základní cena v Německu 32.990 eur (833 tisíc Kč)
Marek Bednář
Diskuze (48)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
28. 4. 2024 18:51
Re: Pro kritiky,
Před nikým, Lojzíku Melunáři, před nikým.


Ony ty státy ty příjmy z ropy potřebují stejně, jako my tu ropu.

Ted anketní otázka, co ty státy žijící z ropy udělaj až o ty příjmy přijdou?


Když budeme mít smůlu vid Lojzíku utopisto, tak cílenými teroristickými útoky na různých místech EU v jednom dni po Evropě sejmou tak milion lidí vid

Kdo nemá co ztratit, tomu je všechno jedno, žvlášt když je to boj proti bílým bezvěrcům vid.

Ale to tobě v utopistický kedlubně nedocvankne vid Lojzíčku Melounáři
Jediným viníkem budete ovšem VY!!!! Tak se dál ukájej kolik to vyrobilo proudu v době kdy není potřeba a napiš nám kolik ti to vyyrobilo 25.11. kdy bylo do 11:28 mlha a od 16:02 tma :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
LYSENKISTO
28. 4. 2024 10:50
Re: Pro kritiky,
Dnes na trhu zas elektrina blizko nulové cene.
Ted jde o to pred kym se budeme muset klanem aby nam prodal ropu…
Avatar - Barrichello
28. 4. 2024 09:44
Re: Pro kritiky,
Hlavně aby se Vám posunula výroba elektrické energie a měli jste to čím nabíjet a někde sehnali těch 120-350 BILIONU EURO na zásadní přebudování infraskturuy, na zelený vodík, dobíjčeky a další větrníky a FV a a odněkud , třeba z Mongolska přivezli 10,7-27 milionů lidí na ometání saharského písku z panelů

MElounovej UTOPISTO :-) :-) :-) :-) :-)
27. 4. 2024 12:49
Re: Pro kritiky,
Takze znova, zvyšovaní ceny spalovaku samozrejme prinasi výhodu Tesle a ostatním výrobcům EV kteri maji technicky naskok. To by asi moc smysl nedavalo.

K cene EV. Dacia po skonceni dotaci snížil cenu Springu z 550 na 330 tis. Ale celou dobu slyším jak automobilky na EV div neprodělávají.

Cenotvorba je velice slozita a jeste slozitejsi kdyz do toho vstupuje poplatek za CO2, ale jedno z vysledku lze cist. Automobilky rozhodne neprodělávají. Delaji tvrdý byznys jehož soucasti je i medialni výstup a lobbing viz EURO7.
Nechci nikoho dehonestovány, ale co zacit konecne normalne technicky argumentovat?
Myslis ze se v horizontu 5-10 let baterie technicky nikam dal neposunou?
27. 4. 2024 08:20
Re: Pro kritiky,
@Hendly 06:52

Narážku na Autoforum pomíjím.

Nepochopil jsi - nebo nechtěl pochopit - co jsem napsal.

Myslel jsem cenotvorbu běžné klasické automobilky, původně postavené a zařízené na výrobu ICE, která k tomu začíná vyrábět ještě EV.

Automobilka, vystavěná prvotně a pouze jen na výrobu EV, je jiný případ. Hypoteticky pokud by se třeba ta Tesla rozhodla dnes vyrábět ke svým EV i ICE a chtěla by se konkurenceschopně uplatnit na současném trhu, jistě by se nové náklady negativně promítly i do zaběhnutých postupů a i do tvorby cen těch již vyráběných EV.

To psali v Autoforu a psal to i Putin a psali to v Číně vůbec všichni dezoláti a chcimírové. jen proto, že má někdo jiný názor, tak okamžitě zdehonestovat a sestřelit, možná nejraději zastřelit, že diskuzní demagogu.