Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kvalifikace VC Belgie F1 2016: Rosberg potvrdil dominanci Mercedesu

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Po letní pauze se znovu rozjíždí kolotoč formule 1. Ohrozí konečně Red Bull dominantní Mercedes? Na Rosberga Verstappen v kvalifikaci neměl...

První velká změna ve startovním poli byla avizována již dopředu. Manor vyměnil Ria Haryanta, čtvrtého muže loňské série GP2, za Francouze Estebana Ocona. Haryantovi nepomohly peníze od indonéské vlády ani sbírka mezi fanoušky, finanční prostředky došly a byl přesunut na rezervní post. Na rozdíl od kolegy Pascala Wehrleina ještě nedokázal bodovat.

Ani teprve devatenáctiletý Ocon (dvacet mu bude 17. září) však není žádným závodnickým béčkem. Do belgického debutu seděl na několika židlích, je součástí programu Mercedesu coby vývojový pilot, působí u Renaultu jako třetí jezdec a ještě reprezentuje trojcípou hvězdu v DTM. Evropský mistr formule 3 (2014) loni vyhrál GP3 za tým ART Nicolase Prosta, ve kterém startuje i s cestovním mercedesem.

Okruh ve Spa-Francorchamps sice již dávno neměří 14 kilometrů, ale polovinu, zůstává ovšem jednou z klasických tratí v kalendáři (spolu s Monzou a Monakem). Co na tom, že už neslouží jako veřejná silnice, tou zůstala pouze dnes již nepoužívaná původní část. Dost velkou roli ale hraje i nevyzpytatelné ardenské počasí...

Tréninky mohly naznačit alespoň nějakou změnu na čele současného pole F1. Prvnímu vládly klasicky vozy stáje Mercedes (Rosberg před Hamiltonem), ale druhému už Red Bull, byť na superměkkých gumách. Verstappen byl rychlejší než Daniel Ricciardo. Překvapila i Force India (Hülkenberg třetí, Pérez pátý). Právě ve Spa dosáhl indický tým svého prvního úspěchu, když Giancarlo Fisichella zajel před sedmi lety pole position a v závodě skončil druhý za Kimim Räikkönenem.

Pro Lewise Hamiltona není výsledek kvalifikace důležitý, nasadil totiž nové komponenty nad rámec pravidel a musel být penalizován. Pojede určitě z posledního místa na roštu, ale technika by mu mělo vydržet do konce roku. McLaren má upgradovanou pohonnou jednotku, ale Alonso v prvním měření sil odjel pouhá tři kola, únik vody mu vystavil stopku. Vrátil se tak k předchozí specifikaci...

V dnešním třetím a posledním tréninku, který vyhrál Kimi Räikkönen, se Esteban Gutiérrez dostal do křížku s Pascalem Wehrleinem, když jej blokoval a Němec musel do trávy. Nebyl to jeho první prohřešek, při závodech si dělá dobrý den z vyvěšených modrých vlajek, které jsou určeny právě jemu. Pascal tentokrát nešetřil do rádia vulgarismy. Podobně dopadl souboj Vettel-Magnussen, Sebastian označil Kevina za idiota. Přesto byl nakonec třetí v pořadí za Danielem Ricciardem. Max Verstappen sice vyjel, ale selhal senzor převodovky, takže zůstal bez času.

Hned v osmnáctiminutové první části kvalifikace se mazala nejrychlejší kola za nedodržování limitů trati. Hamilton s penalizací 55 míst zajel pouze takový výkon, aby splnil kvalifikační limit 107 % času nejrychlejšího jezdce. Vzhledem k tomu, že nad ardenskými lesy svítilo slunce, nebylo pochyb o tom, že se radikálně nezmění. Spolu s ním nepostoupili do druhé části mezi Top 16 Felipe Nasr (Sauber), Esteban Ocon, Daniil Kvjat (Toro Rosso) a Marcus Ericsson (Sauber). Vůbec nevyjel Fernando Alonso, který kvůli výměně dílů dostal trest 35 míst na startu. Rozhodovalo se v samotném závěru, průběžnou pole position si na konto připsal Felipe Massa (Williams).

Wehrlein, který zajel v Q1 devátý čas, byl ve „dvojce“ bohužel až poslední. S ním se nedostali dál Sainz (Toro Rosso), oba vozy stájí Haas (Grosjean s Gutiérrezem) a Renault (Magnussen a Palmer). Pořadí už dominoval Nico Rosberg. Mexičan byl za blokaci Wehrleina v prvním tréninku „odměněn“ ztrátou pěti míst a roštu a na jeho konto přibyly tři trestné body. Dán vyvázl s čistým kontem.

Nejlepší desítka si to následně rozdala o nejvýhodnější pozici na startu zítřejšího závodu. Ani tady nenechal Nico Rosberg na pochybách, že současná F1 patří Mercedesu, získal své 28. „pole“. Druhý skončil Max Verstappen a stal se nejmladším závodníkem, který kdy pojede z první řady, překonal letitý rekord Ricarda Rodrigueze z tragické Monzy 1961. Druhá náleží monopostům z Maranella.

VC Belgie F1 2016 – Kvalifikace
1.Nico RosbergMercedes1:46,744 min
2.Max VerstappenRed Bull – TAG Heuer1:46,893 min
3.Kimi RäikkönenFerrari1:46,910 min
4.Sebastian VettelFerrari1:47,108 min
5.Daniel RicciardoRed Bull – TAG Heuer1:47,216 min
6.Sergio PérezForce India – Mercedes1:47,407 min
7.Nico HülkenbergForce India – Mercedes1:47,543 min
8.Valtteri BottasWilliams – Mercedes1:47,612 min
9.Jenson ButtonMcLaren – Honda1:48,114 min
10.Felipe MassaWilliams – Mercedes1:48,263 min
11.Romain GrosjeanHaas – Ferrari1:48,316 min
12.Kevin MagnussenRenault1:48,485 min
13.Esteban GutiérrezHaas – Ferrari1:48,598 min
14.Jolyon PalmerRenault1:48,888 min
15.Carlos SainzToro Rosso – Ferrari1:49,038 min
16.Pascal WehrleinManor – Mercedes1:49,320 min
17.Felipe NasrSauber – Ferrari1:48,949 min
18.Esteban OconManor – Mercedes1:49,050 min
19.Daniil KvjatToro Rosso – Ferrari1:49,058 min
20.Marcus EricssonSauber – Ferrari1:49,071 min
21.Lewis HamiltonMercedes1:50,033 min
DNSFernando AlonsoMcLaren – Hondanestartoval

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Avatar - AUDIRS6
28. 8. 2016 16:08
Re: bonus
Menujem ta hlavnym Merlinom / Sibylou / Nostradamusom na ACZ ! >:D >:D >:D >:D :yes:
Podebatime ked vyjde clanok... ;-)
Avatar - maxi!
28. 8. 2016 13:47
Re: Hlavne
nemozem doslova suhlasit, lebo vtedy ked sa tankovalo, tak bola ina taktika aj atmosfera.
samozrejme, ok, za cenu rizika.
28. 8. 2016 13:13
Re: bonus
Nuda nebude, čekám v první zatáčce nějakou nedočkavou střelu ;-) A hlavně zase souboj Max vs Kimi :-)
28. 8. 2016 13:12
Re: Hlavne
Šetření pneu a paliva patří neodmyslitelně k Formuli 1, až na pár let vyjímek, včetně všemi stěžovateli velebenými 60tými, 70tými lety.
28. 8. 2016 13:11
Re: Hlavne
Pravidla jsou jasně nastavena. Komedie nejsou pravidla ale McLaren. Kdyby nebyly omezení top týmy by vyvíjeli a utráceli další šílené peníze. Díky penalizacím jsou zase nepředvídatelné situace viz nyní Ham. Navíc oni vyměnili víc komponent než museli, aby další penalizace nebyla. Takže brečet můžeš, jen na neschopností McLarenu, ale to je jev několikaletý a vlastně už nikoho nepřekvapuje. Měnit pravidla kvůli packalům z Wokingu?