Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi kvůli Trumpovým clům uvažuje nad vlastní továrnou v USA

Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
Audi Q5
235 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (1)

Zvýšení cel z pera prezidenta USA zdražuje import osobních aut na americký trh. Německé Audi proto uvažuje nad stavbou vlastní továrny. Řešením může být i využití kapacit mateřského koncernu Volkswagen.

Donald Trump v prvních měsících svého prezidentského mandátu stihl spoustu věcí. Zařídit mír mezi Ukrajinou a Ruskem sice nezvládl (ačkoliv o tom při kandidatuře velmi často a rád mluvil), zato stačil několikrát silně otřást světovou ekonomikou. Například zavedl cla na dovoz nových automobilů a automobilových dílů ze zahraničí, která mají posílit americkou ekonomiku tím, že výrobci část své produkce přesunou do Spojených států.

Reálně se ovšem tento krok odrazí spíše na vyšších cenách nových aut pro americké zákazníky, byť nelze popřít, že některé značky nad stavbou vlastních výrobních kapacit v USA skutečně uvažují.

Jednou z nich je i Audi, které na rozdíl od BMW a Mercedesu továrnu ve Spojených státech nemá. Část produkce, konkrétně SUV Q5, totiž vzniká v sousedním Mexiku, které se zvýšení cel nevyhnulo. Stejně jako Německa se tohoto jižního souseda USA týkaly dodatečné tarify ve výši 25 %, které byly po sérii vyjednávání sníženy na 15 procent. I tak se jedná o docela významnou konkurenční nevýhodu.

Ačkoliv by se nabízelo využití kapacit závodu Volkswagenu v Tennessee, značka z bavorského Ingolstadtu podle německého magazínu Der Spiegel uvažuje spíše o stavbě vlastní fabriky na zelené louce. Tohle řešení přitom vyjde na miliardy dolarů a zabere roky plánování a výstavby. Pokud by se začalo v nejbližších měsících, mohla by produkce začít koncem roku 2027, případně začátkem toho následujícího. Počet zaměstnanců by se mohl pohybovat mezi třemi až čtyřmi tisíci.

Preferované lokality pro stavbu by se měly pohybovat na jihu Spojených států, což by Audi dovolilo částečně využít dodavatelský řetězec zmíněné fabriky Volkswagenu.

Video placeholder
Audi Q5 e-hybrid quattro • Zdroj: Audi Media Center

Teoreticky je také možné sdílet výrobní zařízení se značkou Scout, jejíž továrna se vyroste v Blythewoodu v Jižní Karolíně. I tenhle výrobce elektromobilů totiž patří do koncernu Volkswagen.

Finální rozhodnutí každopádně padne až po vyjednáváních mezi americkou stranou a Evropskou unií, po nichž budeme mít (snad) jasno. Lokální produkce by vedle nulových cel ovšem Audi přinesla také kredity za vozy exportované z USA. Ty by pak německá automobilka mohla uplatnit při dovozu nových aut ze zahraničí (například z Mexika či Německa) a clům se vyhnout.

Zdroj: Spiegel.de a Electrive.com, foto: Audi, auto.cz, video: Audi

Vstoupit do diskuze (1)