Mototest Honda GB350S: Jen tak brouzdat krajem
Pro letošní rok přichází Honda se zajímavou novinkou GB350S. Motocykl s klasickými proporcemi, vzduchem chlazeným jednoválcem a retrodesignem vypadá moc hezky, a navíc je cenově dostupný.
Hledáte motorku pro pohodovou jízdu s atraktivním vzhledem, vyzkoušenou technikou a za málo peněz? Pak tu pro vás máme nový stroj v podobě Hondy GB350S, kterou mohou vodit i jezdci s řidičákem A2, tedy od osmnácti let.
Nejprve ale musíme připomenout, že až tak horká novinka to zase není. Jde o model, který se již od roku 2020 prodává v Indii jako CB350. A nevede si tam vůbec špatně, takže postupně se z něj vyvinuly tři motocykly, včetně sportovnější verze CB350RS. A to je stroj, který pod jiným jménem a s drobnými změnami vyrazil dobývat Evropu.
Klasické proporce
Hlavní zbraní tohoto stroje jsou jednoduché čisté linie. Vnímáme kola, rám, plechovou nádrž, vzduchem chlazený motor, řídítka a sedlo. Nic víc, nic míň, a hlavně žádné přehnané okázalosti. K tomu hezky ladí retroprvky v podobě žebrování motoru, gumových manžet na vidlici, dvojice chromovaných zadních tlumičů, malého předního blatníku, kulatých zpětných zrcátek, vícepaprskových litých kol a samozřejmě kulatého předního světla, které ale sází na diody. To vše doplňuje ručičkový tachometr zasazený do stříbrné obroučky. Moderní digitální věk prozrazuje jen malý displej palubního počítače. Do celkového hodnocení ještě musíme připočíst výborné zpracování každého detailu do posledního šroubku.
Vzhled zatraktivňují i příplatkové prvky příslušenství. Na testovaném kusu navíc visela sada Style, která obsahuje závažíčka řídítek, kapotáž předního světla, boční tankpady na nádrži, přídavná mlhová světla s montážní sadou, trubkový padací rám nebo kryt sedadla spolujezdce. Motorka s ním vypadá o něco sportovněji, což za 13 690 Kč není špatná nabídka.
Proti jednomu
Jezdec s výškou 174 cm hezky dosáhne na široká řídítka. Sedlo je 800 mm nad zemí, ale díky užšímu profi lu také bez problémů došlápne na zem. A příjemnou uvolněnou pozici dotvářejí stupačky, díky nimž nejsou nohy příliš skrčené. Důležité také je, že hezky vidíme do zpětných zrcátek. Ta jsou u pomalejších strojů důležitá, protože se nám občas stalo, že zezadu přiletěl někdo podstatně rychlejší.
Tím se dostáváme ke vzduchem chlazenému jednoválci o objemu 348 cm³. Ten dosahuje výkonu 15,5 kW a maximálního točivého momentu 29 Nm, který je k dispozici hlavně v nízkých a středních otáčkách. Výkon není zrovna extra velký a na závodění se netěšte. Konkurence se však pohybuje v podobných relacích.
Motor má ale jiné přednosti. První je příkladná kultivovanost. Honda k jeho odladění použila koaxiální vyvažovací prvek hlavního hřídele společně s primárním vyvažovacím hřídelem. Výsledkem jsou minimální vibrace nejen při volnoběhu, ale i při vyšších otáčkách. Druhým je zvukový projev, který lze přirovnat k „tlukotu“ srdce. S rytmem motoru hezky ladí i nastavení tlumiče. Výfukové potrubí je dvouplášťové, zatímco tlumič výfuku (zkosený pro lepší úhel náklonu a s výfukovou trubkou o průměru 45 mm) je vybaven jednou expanzní komorou. Výsledkem je charakteristický basový rytmus – přesně takový, jaký má jednoválec mít. Jízdu tak doprovází líbezný brblavý hluboký baryton.
Klidný společník
Pokud chcete jezdit s hondou svižněji, budou vám stačit první tři rychlosti. Nějakou dynamiku a rychlou reakci na plyn zajišťuje dvojka, ale ještě před osmdesátkou zasáhne velmi výrazně omezovač. Protože honda nemá otáčkoměr, je potřeba podle zvuku odpozorovat, kdy je potřeba přeřadit. Kvůli tomu, že od padesátky zní motor stejně, to chce delší soužití nebo řadit podle aktuální rychlosti. I na trojku je zrychlování slušné a honda na ní překročí stovku, což je velmi blízko udávané maximální rychlosti 114 km/h. Dlouhá pětka je spíše udržovací a nemá smysl ji dávat pod 80 km/h. V tomto tempu otočíte plynovou rukojetí, a nic se neděje. Řazení přitom šlape hladce a najít neutrál nebude nikomu dělat problémy
Již podle výkonu je jasné, že se GB350S bude vyžívat zejména v poklidné jízdě nebo při proplétání hustou městskou dopravou. Ocelový dvojitý kolébkový rám a nízko položené těžiště zajišťují stroji stabilní chování. Při rychlejší jízdě v přímém směru vyzařuje z motorky jistota. Ta ji neopouští ani v zatáčkách, kde je cítit pevnost rámu a tužší odpružení. Přední 41mm teleskopická vidlice disponuje zdvihem 106 mm, zadní tlumiče mají zdvih 120 mm a pro lepší regulaci tlumení jsou plněny dusíkem. Přitom stačí jemný povel, a honda se skládá do vytyčeného směru.
Naštěstí odpružení není vyloženě tvrdé a s přehledem zvládá nerovnosti nebo kanály a retardéry v městském prostředí. Tam se uplatní i dobrá manévrovatelnost na místě a v nízké rychlosti díky úhlu řízení 43°, který umožňuje minimální poloměr otáčení 2,3 m.
Honda GB350S bez problémů splní vše, co od ní budete chtít. S autentickým šarmem vám bude partnerkou na pohodové brouzdání krajinou i dennodenní dojíždění do práce. Navíc vás finančně nevysaje, protože stojí málo a řekne si v průměru jen o 2,5 litru benzinu na 100 km.
Hodnocení Světa motorů
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Pohodlná jízdní pozice
- Jisté jízdní vlastnosti
- Nízká spotřeba paliva
- Příznivá cena
Minusy
- Až moc dlouhá pětka
- Nižší účinnost brzd
Yamaha MT-07 Y-AMT - Yamaha MT-07 Y-AMT | |
Motor | čtyřtaktní jednoválec, SOHC |
Chlazení | 348 |
Zdvihový objem (cm³) | 348 |
Vrtání x zdvih (mm) | 70 x 90,570 x 90,570 x 90,5 |
Vrtání x zdvih (mm) | 9,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 15,5/5500 |
Vrtání x zdvih (mm) | 29/3000 |
Vrtání x zdvih (mm) | vícelamelová v olejové lázni |
Převodovka | 5° manuální |
Sekundární převod | elektrické |
Startování | elektrické |
Brzda přední | kotoučová dvoupístková 310 mm |
Brzda zadní | kotoučová 240 mm |
Pneumatiky P a Z | 100/90 R19 a 150/70-R17 |
Délka x šířka x výška (mm) | 2175 x 790 x 1100 |
Rozvor (mm) | 1440 |
Výška sedla (mm) | 800 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 178 |
Objem nádrže (l) | 15 |
Spotřeba (l/100 km) | 2,5 |
Základní cena | 108 900 Kč |
Testovaný stroj | 122 590 Kč |