Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

200 tisíc aut za 3 minuty. O první SUV od Xiaomi je extrémní zájem

Xiaomi YU7
Xiaomi YU7
Xiaomi YU7
Xiaomi YU7
51 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (14)

Na čínském trhu s elektromobily je zjevně pořád prostor pro nováčky, pokud přijdou s dostatečně atraktivní nabídkou. Tu zjevně má Xiaomi, které po úspěšném sedanu SU7 uvedlo SUV YU7. Zájem o něj překonal očekávání a ze zakladatele se díky tomu stal nejbohatší člověk Číny.

Xiaomi začalo první auto prodávat teprve loni na jaře, o sedan SU7 byl přesto obrovský zájem. Dnes jde o jeden z nejprodávanějších vozů Číny a čekací lhůty jsou kolem roku. Od novinky YU7 se očekával ještě větší zájem, jde totiž o SUV, která jsou i v Číně nejpopulárnějším typem. Vůz se ukázal už loni a technické údaje již také pár týdnů známe. Teprve tento týden ale byla zveřejněna cena, a především začaly předobjednávky.

Výkonnostní varianty jsou zatím tři a trochu se liší od sedanu. Základ má pohon jen na zadní kola, výkon 235 kW a LFP baterii s kapacitou 96 kWh. Právě tato verze slibuje nejdelší dojezd, který má být až 835 kilometrů, jenže v čínském cyklu CLTC. Provedení Pro AWD přidává ke stejné baterii přední elektromotor, celkový výkon je pak 365 kW a na stovku auto zrychlí za 4,27 sekundy. Vrcholný Max AWD má větší NMC baterii se 101,7 kWh a kombinovaný výkon 508 kW, což umožňuje akceleraci na 100 km/g za 3,23 sekundy a maximální rychlost 253 km/h.

Všechny verze mají 800V architekturu a rychlost nabíjení Xiaomi udává jako 5,2C. U nás nepříliš používaný standard, ve kterém je C jednotka udávající rychlost, s jakou je baterie zcela nabita nebo vybita. Například nabíjení 1C znamená, že je baterie nabita z 0 na 100 % za jednu hodinu. 4C už znamená 15 minut a 12C jen 5 minut. V tomto případě by to mělo znamenat nabíjecí výkon kolem 500 kW a Xiaomi udává 12 minut potřebných k dobití z 10 % do 80 %.

Základní cena za zadokolku je 253.500 jüanů , tedy v přepočtu 749.000 Kč. Je to mimochodem o 10.000 CNY (29.500 Kč) méně, než na tamním trhu stojí základní Tesla Model Y RWD . Za čtyřkolku si Xiaomi řekne v přepočtu 827 tisíc korun a vrcholný Max s větší baterií je za 975.000 Kč.

K předobjednávce je nutné zaplatit vratný depozit 5000 jüanů, tedy asi 15.000 Kč a po sedmi dnech je objednávka automaticky potvrzena, nebo ji může klient potvrdit manuálně. Zájemci mohou zaplatit také vyšší zálohu 20 tisíc jüanů (59.000 Kč) a vozy dostanou během několika dní. Tato nabídka ale byla limitována na neurčený nízký počet kusů.

Během tří minut od spuštění objednávek se jich podařilo zaregistrovat přes 200.000, což je i na čínské poměry extrémní úspěch. Do hodiny jich bylo 289.000, což je zhruba celá plánovaná roční produkce modelu. 240.000 objednávek z toho navíc bylo do 24 hodin potvrzených. Pro srovnání, sedan SU7 zaznamenal 90.000 předobjednávek za prvních 24 hodin, během prvního roku produkce se prodalo 130 tisíc kusů.

Xiaomi již má v Pekingu dvě továrny, které mají každá kapacitu 150.000 vozidel. Už ale zakoupilo další pozemek, kde zjevně vznikne továrna třetí. I tak to znamená, že lidé co si YU7 objednali ke konci prvního dne, se jej nedočkají před rokem 2027.

Na úspěch zareagovaly i akcie Xiaomi, které se obchodují na hongkongské burze. Z 56,7 hongkongských dolarů vyskočily na 61,05 HKD a následně se ustálily kolem 59 HKD. Ze zakladatele Xiaomi Lei Juna to dokonce udělalo nejbohatšího člověka Číny. Tím už chvíli byl, ale akcie společnosti padly kvůli tragické nehodě letos na jaře.

Video placeholder
Design Xiaomi YU7 • Zdroj: Xiaomi

Podobná mánie panovala kolem mobilů Xiaomi v raném období existence firmy. Například druhý model Mi2 se dal koupit pouze pomocí objednávky na webu Xiaomi. Ty se spustily zhruba jednou za měsíc a obvykle se celá zásoba vyprodala během pár sekund. Pro spoustu zájemců tak byla jediná možnost si telefon koupit od překupníků a situace využili také výrobci kopií, kteří Mi2 zvládli zkopírovat téměř perfektně.

Situace s překupníky se opakuje samozřejmě i u nového vozu. Na čínských webech se ihned objevily nabídky prodeje rezervací s nízkými čísly a příslibem dřívějšího dodání vozu. Příplatky se pohybují v rozmezí 1000 až 20.000 jüanů. Na to už reagovalo Xiaomi, které uvedlo, že rezervace jsou nepřenosné.

Zdroj: Xiaomi, zdroj foto: Xiaomi, zdroj videa: Xiaomi

Vstoupit do diskuze (14)