Loprais Tatra Team má za sebou úspěšné testování v Tunisu

Loprais Tatra Team má za sebou úspěšné testování v Tunisu

 
 

S blížícím se startem jsou na tom asi všichni účastníci Rallye Dakar stejně – přípravy vrcholí. Pohled do itineráře nadcházejícího 30. ročníku napovídá, že se máme na co těšit.

Ve snaze připravit se pokud možná co nejlépe na podmínky afrických etap na území Maroka, Mauretánie a Senegalu jsme se, podobně jako minulý rok, rozhodli prověřit ostré auto i posádku v Tunisku, které je povahou terénu i klimaticky blízké tomu, co nás v lednu 2008 čeká. 20.11. jsme se tedy v šesti a po vlastní ose vydali z Frenštátu pod Radhoštěm do Janova, Tunisu a pak dále do Ksar Ghilane. Zcela nový ostrý speciál Tatra doprovázela asistence, jinak přestavený vůz, se kterým na letošním Dakaru vybojoval Aleš Loprais skvělé třetí místo.

Vlastní přesun i plavba z Janova do Tunisu na lodi Victory proběhla bez problémů, i když moře poněkud houpalo. Ve snaze opustit loď co možná nejrychleji najel do ještě stojící ostré Tatry italský pilot v kokpitu parodie nákladního auta a pocuchal pravé dveře, které posléze u pumpy kluci provizorně opravili. Z celního prostoru jsme se po nezbytných formalitách (jako nahlášení GPS jednotek) vymotali během hodiny a vydali se do Ksar Ghilane, pravděpodobně jediné skutečné oázy v Tunisku, tedy alespoň pokud si oázu představíte jako malé kouzelné jezírko obklopené palmovým hájem uprostřed dunového pole. Pro nás pískomily je to neskutečně nádherné místo, i když už i sem dorazila civilizace v podobě zájezdů turistů lačnících po svezení na velbloudech, arabských koních nebo třeba ježdění v písku na quadech, motocyklech a terénních automobilech. Rostoucí popularita lokality a přístup některých „turistů“ bohužel znamená i nemalou ekologickou zátěž. Ksar Ghilane bylo Tuniskou pevností kontrolující po staletí písečná moře Velkého východního Ergu (Grand Erg Oriental). Asi 2 kilometry od oázy se na vyvýšeném místě nachází stará pevnost z doby římské, která byla v 16. století byla přestavěna na ksar. Když jsme okolo ní kroužili, tak jsem si představoval, jak rádi asi římští vojáci sloužili v lokalitě, kde je půl roku nesnesitelné horko a odkud je všude daleko. Uprostřed nádherné oázy tryská minerální pramen s horkou vodou, která naplňuje i menší jezírko, ve kterém jsme se každý den koupali a které jsme poté, co tma přinesla i zimu, jen velmi neradi opouštěli. Bydlet v poušti znamená mít písek úplně všude - ve stanu, spacáku, botách... O to více jsme ocenili pohodlí nástavby naší asistence, kde se relativně pohodlně vyspí hned 4 lidé. To se může během Rallye hodit - stačí si vzpomenout na písečnou bouři, která letos doslova srovnala bivak se zemí.

Celé testování proběhlo v pohodové a konstruktivní atmosféře. Prověřili jsme vše, co jsme potřebovali a dozvěděli se o autě mnohem více, než bychom dokázali doma. Nový speciál je v porovnání s jeho předchůdcem dalším krokem vpřed – od prvních okamžiků rychlý a teď již i dobře ovladatelný. Správnou kombinaci nastavení tlumičů, vzduchového pérování a stabilizátorů jsme našli již během testování doma, přesto jsme zkoušeli experimentovat zejména s tvrdostí tlumení, abychom se postupně vrátili k původnímu nastavení. Okolí Ksar Ghilane má tu výhodu, že jsou zde na malé ploše rozmanité terény. Jízdu po rychlých pistách jsme kombinovali manévrováním v dunách. Postupně jsme zrychlovali a snažili se hledat hranu, kam až nás auto pustí - to vše samozřejmě pod přísným dozorem manažera týmu. Celkové odlehčení vozu se velmi pozitivně projevilo při průjezdu dunami. Přiložené obrázky snad alespoň trochu přiblíží průběh testování. Přivezli jsme i nemálo pohyblivých obrázků, které se v této chvíli již zpracovávají a brzy se jejich část objeví i tady.

Ani celodenní ježdění pouští nepouští a ve svižném tempu nepřineslo problémy s teplotami. Postupně jsme umisťovali teplotní čidla na různá místa v autě, abychom nakonec mohli konstatovat, že se naměřené hodnoty pohybují v rámci tolerancí. Opět se nám potvrdilo, že dlouhodobá spolupráce s osvědčenými partnery přináší ovoce. Parametry skvěle namíchaných olejů Q8 od firmy TOP OIL nám při vědomí toho, že se teplotně pohybujeme ve stanovených mezích, dávají jistotu. Časté změny povrchů (písek, šotolina, kamení...) v kombinaci s agresivní jízdou a různým huštěním dokonale otestovaly pneumatiky Pirelli Pista. Během celého testování jsme neměli jediný defekt a to jsme pneumatiky rozhodně nešetřili. Nové auto je mnohem živější a při správném řazení jde velmi dobře za plynem. Několikrát jsme testovali zrychlení z 0 na 100 km/h a hodnotu 13,2 sekundy nepovažujeme za špatnou. Kamiony nemohou během Dakaru jezdit rychleji než 150 km/h, takže i v tomto ohledu máme nemalou rezervu.

Celkový dojem z chování vozu shrnuje Aleš Loprais slovy: „Auto i já jsme zrychlili. Vidím to, slyším to, cítím to. V porovnání s minulostí musím více používat brzdy, ale vzhledem k tomu, že mi letos vydržely celý Dakar a nebylo to na nich prakticky znát, tak se tím příliš netrápím. Auto je teď celkově spíše lehce přetáčivé než nedotáčivé, což mi vyhovuje.“

Návrat domů proběhl opět hladce, za pozornost stojí snad jen bezpečnostní cvičení, kterého jsme byli na posádce lodi Splendid svědky. Někteří pasažéři byli očividně nervózní, když loď na zcela klidném moři zastavila a posádka začala manipulovat se záchrannými čluny. Veselou historkou z natáčení pak může být mírná nervozita jednoho z nás, který před zastavením lodě pozoroval moře z horní paluby, aby se po jejím zastavení stojíc na spodní palubě divil, jak ta voda mezitím stoupla...

Auta jsou teď zaparkována opět na dílně, kde se jim dostává odpovídající péče ze strany mechaniků. Jakkoliv dopadly testy pozitivně, je vždy co zlepšovat. Pracujeme rovněž na logistickém, materiálním a mediálním zajištění Rallye Dakar 2008, rozhodně neponecháváme nic náhodě. Snažíme se na nic nezapomenout a maximálně využít zbývající čas v době, kdy jsou auta některých našich konkurentů ze vzdálenějších koutů zeměkoule již na cestě.

Láďa Lála,

Loprais Tatra Team - navigátor

Spolupracujeme s TipCars.com
Nizkonákladový přepravce Ryanair prudce zvýšil zisk, ještě v létě sníží ceny letenek Nizkonákladový přepravce Ryanair prudce zvýšil zisk, ještě v létě sníží ceny letenek

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Ministerstvo průmyslu mělo v účtech chyby za desítky miliard, zjistil kontrolní úřad Ministerstvo průmyslu mělo v účtech chyby za desítky miliard, zjistil kontrolní úřad

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu…

ArcelorMittal omezuje okrajové podnikání, prodává válcovnu plechu ve Frýdku-Místku ArcelorMittal omezuje okrajové podnikání, prodává válcovnu plechu ve Frýdku-Místku

Ocelářská skupina ArcelorMittal se chystá prodat válcovnu…

 

Štítky Tatra Testy Lada

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Dnes 08:00

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s ohněm již více než sto let. K jejich masivnějšímu rozšíření ve vozových parcích hasičských sborů pak došlo ve druhé polovině dvacátého století.




Blesk.cz

Jak se postarat o keře rybízu a angreštu, aby příští rok byly obsypané plody

Jak se postarat o keře rybízu a angreštu, aby příští…

Sezóna drobného ovoce je v plném proudu. Sklízíme černý, červený i bílý rybíz rybíz, angrešt, maliny, ostružiny,…

Pondělí nás unaví. A z nebe bude padat kyselý déšť

Pondělí nás unaví. A z nebe bude padat kyselý déšť

Během pondělí bude přes Česko postupovat frontální vlna, která je vždy spojena s deštěm, tentokrát místy i…

 

iSport.cz

Conte otevřeně o konci v Chelsea, vyhazovu Costy i dalších přestupech

Conte otevřeně o konci v Chelsea, vyhazovu Costy i…

Přišel, vyhrál titul a už by zase odcházel? Trenér anglické Chelsea Antonio Conte prožil na Ostrovech sezonu…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Polský poslanec se zbláznil, chce vymazat Napoleona z polské hymny. „Ten chlápek přece nevyhrál,“ tvrdí

Polský poslanec se zbláznil, chce vymazat Napoleona…

Jacek Žalek z vládnoucí strany Právo a spravedlnost chce, aby z polské státní hymny zmizelo jméno francouzského…

Stahujete ilegálně Hru o trůny? Můžete mít problém. HBO si chce posvítit na piráty

Stahujete ilegálně Hru o trůny? Můžete mít problém.…

Epizody oblíbeného seriálu HBO Hra o trůny se stala vůbec nejčastěji protizákonně stahovaným seriálem všech dob.…