Loprais Tatra Team má za sebou úspěšné testování v Tunisu

Loprais Tatra Team má za sebou úspěšné testování v Tunisu

 
 

S blížícím se startem jsou na tom asi všichni účastníci Rallye Dakar stejně – přípravy vrcholí. Pohled do itineráře nadcházejícího 30. ročníku napovídá, že se máme na co těšit.

Ve snaze připravit se pokud možná co nejlépe na podmínky afrických etap na území Maroka, Mauretánie a Senegalu jsme se, podobně jako minulý rok, rozhodli prověřit ostré auto i posádku v Tunisku, které je povahou terénu i klimaticky blízké tomu, co nás v lednu 2008 čeká. 20.11. jsme se tedy v šesti a po vlastní ose vydali z Frenštátu pod Radhoštěm do Janova, Tunisu a pak dále do Ksar Ghilane. Zcela nový ostrý speciál Tatra doprovázela asistence, jinak přestavený vůz, se kterým na letošním Dakaru vybojoval Aleš Loprais skvělé třetí místo.

Vlastní přesun i plavba z Janova do Tunisu na lodi Victory proběhla bez problémů, i když moře poněkud houpalo. Ve snaze opustit loď co možná nejrychleji najel do ještě stojící ostré Tatry italský pilot v kokpitu parodie nákladního auta a pocuchal pravé dveře, které posléze u pumpy kluci provizorně opravili. Z celního prostoru jsme se po nezbytných formalitách (jako nahlášení GPS jednotek) vymotali během hodiny a vydali se do Ksar Ghilane, pravděpodobně jediné skutečné oázy v Tunisku, tedy alespoň pokud si oázu představíte jako malé kouzelné jezírko obklopené palmovým hájem uprostřed dunového pole. Pro nás pískomily je to neskutečně nádherné místo, i když už i sem dorazila civilizace v podobě zájezdů turistů lačnících po svezení na velbloudech, arabských koních nebo třeba ježdění v písku na quadech, motocyklech a terénních automobilech. Rostoucí popularita lokality a přístup některých „turistů“ bohužel znamená i nemalou ekologickou zátěž. Ksar Ghilane bylo Tuniskou pevností kontrolující po staletí písečná moře Velkého východního Ergu (Grand Erg Oriental). Asi 2 kilometry od oázy se na vyvýšeném místě nachází stará pevnost z doby římské, která byla v 16. století byla přestavěna na ksar. Když jsme okolo ní kroužili, tak jsem si představoval, jak rádi asi římští vojáci sloužili v lokalitě, kde je půl roku nesnesitelné horko a odkud je všude daleko. Uprostřed nádherné oázy tryská minerální pramen s horkou vodou, která naplňuje i menší jezírko, ve kterém jsme se každý den koupali a které jsme poté, co tma přinesla i zimu, jen velmi neradi opouštěli. Bydlet v poušti znamená mít písek úplně všude - ve stanu, spacáku, botách... O to více jsme ocenili pohodlí nástavby naší asistence, kde se relativně pohodlně vyspí hned 4 lidé. To se může během Rallye hodit - stačí si vzpomenout na písečnou bouři, která letos doslova srovnala bivak se zemí.

Celé testování proběhlo v pohodové a konstruktivní atmosféře. Prověřili jsme vše, co jsme potřebovali a dozvěděli se o autě mnohem více, než bychom dokázali doma. Nový speciál je v porovnání s jeho předchůdcem dalším krokem vpřed – od prvních okamžiků rychlý a teď již i dobře ovladatelný. Správnou kombinaci nastavení tlumičů, vzduchového pérování a stabilizátorů jsme našli již během testování doma, přesto jsme zkoušeli experimentovat zejména s tvrdostí tlumení, abychom se postupně vrátili k původnímu nastavení. Okolí Ksar Ghilane má tu výhodu, že jsou zde na malé ploše rozmanité terény. Jízdu po rychlých pistách jsme kombinovali manévrováním v dunách. Postupně jsme zrychlovali a snažili se hledat hranu, kam až nás auto pustí - to vše samozřejmě pod přísným dozorem manažera týmu. Celkové odlehčení vozu se velmi pozitivně projevilo při průjezdu dunami. Přiložené obrázky snad alespoň trochu přiblíží průběh testování. Přivezli jsme i nemálo pohyblivých obrázků, které se v této chvíli již zpracovávají a brzy se jejich část objeví i tady.

Ani celodenní ježdění pouští nepouští a ve svižném tempu nepřineslo problémy s teplotami. Postupně jsme umisťovali teplotní čidla na různá místa v autě, abychom nakonec mohli konstatovat, že se naměřené hodnoty pohybují v rámci tolerancí. Opět se nám potvrdilo, že dlouhodobá spolupráce s osvědčenými partnery přináší ovoce. Parametry skvěle namíchaných olejů Q8 od firmy TOP OIL nám při vědomí toho, že se teplotně pohybujeme ve stanovených mezích, dávají jistotu. Časté změny povrchů (písek, šotolina, kamení...) v kombinaci s agresivní jízdou a různým huštěním dokonale otestovaly pneumatiky Pirelli Pista. Během celého testování jsme neměli jediný defekt a to jsme pneumatiky rozhodně nešetřili. Nové auto je mnohem živější a při správném řazení jde velmi dobře za plynem. Několikrát jsme testovali zrychlení z 0 na 100 km/h a hodnotu 13,2 sekundy nepovažujeme za špatnou. Kamiony nemohou během Dakaru jezdit rychleji než 150 km/h, takže i v tomto ohledu máme nemalou rezervu.

Celkový dojem z chování vozu shrnuje Aleš Loprais slovy: „Auto i já jsme zrychlili. Vidím to, slyším to, cítím to. V porovnání s minulostí musím více používat brzdy, ale vzhledem k tomu, že mi letos vydržely celý Dakar a nebylo to na nich prakticky znát, tak se tím příliš netrápím. Auto je teď celkově spíše lehce přetáčivé než nedotáčivé, což mi vyhovuje.“

Návrat domů proběhl opět hladce, za pozornost stojí snad jen bezpečnostní cvičení, kterého jsme byli na posádce lodi Splendid svědky. Někteří pasažéři byli očividně nervózní, když loď na zcela klidném moři zastavila a posádka začala manipulovat se záchrannými čluny. Veselou historkou z natáčení pak může být mírná nervozita jednoho z nás, který před zastavením lodě pozoroval moře z horní paluby, aby se po jejím zastavení stojíc na spodní palubě divil, jak ta voda mezitím stoupla...

Auta jsou teď zaparkována opět na dílně, kde se jim dostává odpovídající péče ze strany mechaniků. Jakkoliv dopadly testy pozitivně, je vždy co zlepšovat. Pracujeme rovněž na logistickém, materiálním a mediálním zajištění Rallye Dakar 2008, rozhodně neponecháváme nic náhodě. Snažíme se na nic nezapomenout a maximálně využít zbývající čas v době, kdy jsou auta některých našich konkurentů ze vzdálenějších koutů zeměkoule již na cestě.

Láďa Lála,

Loprais Tatra Team - navigátor

Spolupracujeme s TipCars.com
Goldman Sachs stěhuje zaměstnance kvůli brexitu Goldman Sachs stěhuje zaměstnance kvůli brexitu

V největším finančním centru Evropy zaměstnává Goldman…

Zápisník Dušana Kütnera: O pokrytectví Zápisník Dušana Kütnera: O pokrytectví

Prezident Miloš Zeman nepůjde na pohřeb jedné z…

Krteček hodlá dobýt Hollywood. Karolína Milerová buduje holding s globálními ambicemi Krteček hodlá dobýt Hollywood. Karolína Milerová buduje holding s globálními ambicemi

Natáčení dalších nových dílů Krtečka v 3D podobě se může…

Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do nemocnice!

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do…

Měl to být další skvělý večer během jejího koncertního turné. Jenže se změnil v drama. Zpěvačka Věra Špinarová…

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři lidi, sám pak přišel o život

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři…

Muž ozbrojený nožem zranil blízko britského parlamentu v Londýně policistu. Bezprostředně po útoku jej policie…

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…