Loprais Tatra Team má za sebou úspěšné testování v Tunisu

Loprais Tatra Team má za sebou úspěšné testování v Tunisu

 
 

S blížícím se startem jsou na tom asi všichni účastníci Rallye Dakar stejně – přípravy vrcholí. Pohled do itineráře nadcházejícího 30. ročníku napovídá, že se máme na co těšit.

Ve snaze připravit se pokud možná co nejlépe na podmínky afrických etap na území Maroka, Mauretánie a Senegalu jsme se, podobně jako minulý rok, rozhodli prověřit ostré auto i posádku v Tunisku, které je povahou terénu i klimaticky blízké tomu, co nás v lednu 2008 čeká. 20.11. jsme se tedy v šesti a po vlastní ose vydali z Frenštátu pod Radhoštěm do Janova, Tunisu a pak dále do Ksar Ghilane. Zcela nový ostrý speciál Tatra doprovázela asistence, jinak přestavený vůz, se kterým na letošním Dakaru vybojoval Aleš Loprais skvělé třetí místo.

Vlastní přesun i plavba z Janova do Tunisu na lodi Victory proběhla bez problémů, i když moře poněkud houpalo. Ve snaze opustit loď co možná nejrychleji najel do ještě stojící ostré Tatry italský pilot v kokpitu parodie nákladního auta a pocuchal pravé dveře, které posléze u pumpy kluci provizorně opravili. Z celního prostoru jsme se po nezbytných formalitách (jako nahlášení GPS jednotek) vymotali během hodiny a vydali se do Ksar Ghilane, pravděpodobně jediné skutečné oázy v Tunisku, tedy alespoň pokud si oázu představíte jako malé kouzelné jezírko obklopené palmovým hájem uprostřed dunového pole. Pro nás pískomily je to neskutečně nádherné místo, i když už i sem dorazila civilizace v podobě zájezdů turistů lačnících po svezení na velbloudech, arabských koních nebo třeba ježdění v písku na quadech, motocyklech a terénních automobilech. Rostoucí popularita lokality a přístup některých „turistů“ bohužel znamená i nemalou ekologickou zátěž. Ksar Ghilane bylo Tuniskou pevností kontrolující po staletí písečná moře Velkého východního Ergu (Grand Erg Oriental). Asi 2 kilometry od oázy se na vyvýšeném místě nachází stará pevnost z doby římské, která byla v 16. století byla přestavěna na ksar. Když jsme okolo ní kroužili, tak jsem si představoval, jak rádi asi římští vojáci sloužili v lokalitě, kde je půl roku nesnesitelné horko a odkud je všude daleko. Uprostřed nádherné oázy tryská minerální pramen s horkou vodou, která naplňuje i menší jezírko, ve kterém jsme se každý den koupali a které jsme poté, co tma přinesla i zimu, jen velmi neradi opouštěli. Bydlet v poušti znamená mít písek úplně všude - ve stanu, spacáku, botách... O to více jsme ocenili pohodlí nástavby naší asistence, kde se relativně pohodlně vyspí hned 4 lidé. To se může během Rallye hodit - stačí si vzpomenout na písečnou bouři, která letos doslova srovnala bivak se zemí.

Celé testování proběhlo v pohodové a konstruktivní atmosféře. Prověřili jsme vše, co jsme potřebovali a dozvěděli se o autě mnohem více, než bychom dokázali doma. Nový speciál je v porovnání s jeho předchůdcem dalším krokem vpřed – od prvních okamžiků rychlý a teď již i dobře ovladatelný. Správnou kombinaci nastavení tlumičů, vzduchového pérování a stabilizátorů jsme našli již během testování doma, přesto jsme zkoušeli experimentovat zejména s tvrdostí tlumení, abychom se postupně vrátili k původnímu nastavení. Okolí Ksar Ghilane má tu výhodu, že jsou zde na malé ploše rozmanité terény. Jízdu po rychlých pistách jsme kombinovali manévrováním v dunách. Postupně jsme zrychlovali a snažili se hledat hranu, kam až nás auto pustí - to vše samozřejmě pod přísným dozorem manažera týmu. Celkové odlehčení vozu se velmi pozitivně projevilo při průjezdu dunami. Přiložené obrázky snad alespoň trochu přiblíží průběh testování. Přivezli jsme i nemálo pohyblivých obrázků, které se v této chvíli již zpracovávají a brzy se jejich část objeví i tady.

Ani celodenní ježdění pouští nepouští a ve svižném tempu nepřineslo problémy s teplotami. Postupně jsme umisťovali teplotní čidla na různá místa v autě, abychom nakonec mohli konstatovat, že se naměřené hodnoty pohybují v rámci tolerancí. Opět se nám potvrdilo, že dlouhodobá spolupráce s osvědčenými partnery přináší ovoce. Parametry skvěle namíchaných olejů Q8 od firmy TOP OIL nám při vědomí toho, že se teplotně pohybujeme ve stanovených mezích, dávají jistotu. Časté změny povrchů (písek, šotolina, kamení...) v kombinaci s agresivní jízdou a různým huštěním dokonale otestovaly pneumatiky Pirelli Pista. Během celého testování jsme neměli jediný defekt a to jsme pneumatiky rozhodně nešetřili. Nové auto je mnohem živější a při správném řazení jde velmi dobře za plynem. Několikrát jsme testovali zrychlení z 0 na 100 km/h a hodnotu 13,2 sekundy nepovažujeme za špatnou. Kamiony nemohou během Dakaru jezdit rychleji než 150 km/h, takže i v tomto ohledu máme nemalou rezervu.

Celkový dojem z chování vozu shrnuje Aleš Loprais slovy: „Auto i já jsme zrychlili. Vidím to, slyším to, cítím to. V porovnání s minulostí musím více používat brzdy, ale vzhledem k tomu, že mi letos vydržely celý Dakar a nebylo to na nich prakticky znát, tak se tím příliš netrápím. Auto je teď celkově spíše lehce přetáčivé než nedotáčivé, což mi vyhovuje.“

Návrat domů proběhl opět hladce, za pozornost stojí snad jen bezpečnostní cvičení, kterého jsme byli na posádce lodi Splendid svědky. Někteří pasažéři byli očividně nervózní, když loď na zcela klidném moři zastavila a posádka začala manipulovat se záchrannými čluny. Veselou historkou z natáčení pak může být mírná nervozita jednoho z nás, který před zastavením lodě pozoroval moře z horní paluby, aby se po jejím zastavení stojíc na spodní palubě divil, jak ta voda mezitím stoupla...

Auta jsou teď zaparkována opět na dílně, kde se jim dostává odpovídající péče ze strany mechaniků. Jakkoliv dopadly testy pozitivně, je vždy co zlepšovat. Pracujeme rovněž na logistickém, materiálním a mediálním zajištění Rallye Dakar 2008, rozhodně neponecháváme nic náhodě. Snažíme se na nic nezapomenout a maximálně využít zbývající čas v době, kdy jsou auta některých našich konkurentů ze vzdálenějších koutů zeměkoule již na cestě.

Láďa Lála,

Loprais Tatra Team - navigátor

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Mandátový výbor doporučuje vydat Babiše a Faltýnka ke stíhání Mandátový výbor doporučuje vydat Babiše a Faltýnka ke stíhání

Premiér Andrej Babiš a poslanec Jaroslav Faltýnek (oba…

Podnikatelé řídí z daňových rájů nejméně firem za pět let Podnikatelé řídí z daňových rájů nejméně firem za pět let

Z daňových rájů je řízeno nejméně tuzemských firem za…

ONLINE: Získá Babišova vláda důvěru? Opozice by radši hlasovala o vydání premiéra ONLINE: Získá Babišova vláda důvěru? Opozice by radši hlasovala o vydání premiéra

Poslanecká sněmovna má na úterním jednání v plánu…

Škoda Auto pokořila svůj rekord, pomohla jí hlavně Čína Škoda Auto pokořila svůj rekord, pomohla jí hlavně Čína

Automobilka Škoda Auto loni dodala svým zákazníkům…

 

Štítky Tatra Testy Lada

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Kia Forte oficiálně: Nový Cee'd sedan se poměřuje s Lamborghini. Vážně?

Kia Forte oficiálně: Nový Cee'd sedan se poměřuje s Lamborghini. Vážně?

Dnes 11:56

Nový kompaktní sedan z dílny Kie se chtěl inspirovat úspěšným modelem Stinger. Uvnitř však nápadně připomíná Hyundai i30.




Blesk.cz

Palác Svět v Libni chátrá: O tom, že do něj zatéká, psával už Hrabal. Jeho majitel měl přijet situaci řešit, nedorazil

Palác Svět v Libni chátrá: O tom, že do něj zatéká,…

Palác Svět na Elsnicově náměstí v Libni je dlouhé roky v žalostném stavu. Rekonstrukci sliboval majitel radnici…

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Bývalý šéf Baníku Šafarčík radí ministrovi. Za 55 tisíc měsíčně

Bývalý šéf Baníku Šafarčík radí ministrovi. Za 55…

Někdejší vlastník  ostravského Baníku Petr Šafarčík opět na scéně. Měsíční odměnu 55 tisíc korun bude dostávat …

 

Reflex.cz

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí! Před 49 lety se upálil Jan Palach

Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Svěrák, animáky i sci-fi. Podívejte se, na jaké filmy chodili Češi nejčastěji do kina v roce 2017

Svěrák, animáky i sci-fi. Podívejte se, na jaké…

Retro a letní komedie. To jsou atributy českých filmů, které táhnou české diváky do kin. Pak už jsou v žebříčku…