LPG: není systém jako systém

LPG: není systém jako systém

 

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Vývoj automobilů se v posledních letech zrychlil, což přineslo moderní technologie v podobě systémů elektronicky řízeného vstřikování, přímého vstřikování paliva a mnoho dalších inovací, kterým se výrobci systémů LPG musí přizpůsobovat. Někteří se vypořádali s nástupem nových technologií lépe a jiní hůře, každopádně platí, že moderní automobily vyžadují odlišný přístup než vozy s datem výroby před 20 lety.

Automobily s karburátorem

Pro automobily s karburátorem, kterých jsou v České republice stále zaregistrovány statisíce, se používá jednodušší systém, jenž nepotřebuje řídící jednotku. Výhodou takového systému jsou poměrně nízké náklady na přestavbu a relativně bezproblémový chod. Pro vozy se vstřikováním benzínu a řízeným katalyzátorem je určen systém s řídicí jednotkou a jedním centrálním směšovačem.

Sekvenční vstřikování

Pro nejnovější automobily se nabízí systém sekvenčního vstřikování plynu. Trysky dodávají palivo pro každý válec zvlášť, přičemž vstřik řídí elektronická řídicí jednotka. Pro tento systém je příznačné, že umožňuje zachovat charakteristické vlastnosti motoru i při pohonu na plyn, umožňuje využít téměř stejný výkon a mnohdy ještě příjemnější zvuk než při pohonu na benzín. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena.

Jednoduché přihlášení: Jak pro koho

Přihlášení vozidla s LPG probíhá dvojím způsobem. Automobily spadající do skupiny hromadných přestaveb, tedy přestaveb schválených Ministerstvem dopravy, jsou jednoduše schváleny do provozu dopravním inspektorátem. Majitel vozu zaplatí pouze několik desítek korun za správní poplatek. Hromadné přestavby se týkají většiny automobilů, starších i moderních. Složitější situace nastává pouze u méně obvyklých značek, například u zmiňovaného Porsche Cayenne, jež podléhá přestavbě individuální.

Majitel automobilu musí v tomto případě podat žádost o povolení přestavby vozidla, zaplatit správní poplatek a čekat na výsledek. Ten obvykle obdrží do dvou až tří týdnů. U vozidel bez katalyzátorů a s neřízenými katalyzátory stačí kontrola provedené zástavby, včetně měření emisí u vybraných stanic technické kontroly (cena cca 1000 - 2000,- Kč). U vozidel s řízeným katalyzátorem je nutná kontrola v uznané státní zkušebně. Ta stojí kolem 7000 – 8000 Kč.

Pokud se rozhodnete nechat automobil upravit na pohon LPG, je nutné bez ohledu na datum výroby svěřit automobil některé ze specializovaných firem, kterých jsou v České republice desítky. Kontaktovali jsme společnost Movita s.r.o. z Fryštáku, abychom položili majiteli panu Ing. Mlčochovi několik otázek.

Kolik existuje systémů LPG?

V zásadě se můžete setkat se systémy, které pochází z Itálie nebo Nizozemska, proto se často používá rozdělení na systémy holandské (Prince, AG systém) a italské (BRC, Lovato). Nabízí se i systém české společnosti HL Propan. Co se týče příslušenství jako nádrž, nebo multiventil, jsou v podstatě největšími výrobci Poláci.

A počet těch systémů?

Nevím, jestli řeknu přesné číslo, ale myslím takových osm až deset. Většina, asi osm systémů je italských, jeden holandsko-česko-italský a jeden holandský (Prince – pozn. red.), který prodáváme.

Jsou nějaké technické rozdíly mezi systémy holandskými, italskými či českými? Je to možné takto porovnávat?

Podle našich zkušeností ano. Zatímco italské systémy pracují se vstřikovacím tlakem asi 0,8 bar, systémy holandské, například Prince používá vstřikovací tlak od dvou do tři a půl baru. Dalším rozdílem je, že italské systémy sledují podtlak a na základě naměřené hodnoty regulují množství plynu, zatímco holandské systémy podtlak vůbec nesledují a dodávají plyn na základě času vstřiku.

Co rozdíly způsobují?

Rozdíl se projevuje hlavně u silných motorů s velikým objemem. Ty jsou velmi citlivé na množství plynu, u systémů sledujících podtlak nemají často dostatek paliva a běží na chudou směs, s čímž souvisí řada problémů. Vyšší teplota spalování negativně působí na výfukové potrubí, těsnění, katalyzátor a další.

To zní v neprospěch italských systémů. Proč tedy mají v České republice převahu?

Důvod je jednoduchý. Mezi společnosti zabývající se montáží systémů LPG ještě donedávna převládalo přesvědčení a u některých stále převládá, že italské systémy jsou levnější, zatímco holandské lepší, ale výrazně dražší. Rozdíly mezi jednotlivými systémy se navíc prohlubovaly s tím, jak automobilky zdokonalovaly motory a elektronické systémy.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 

Štítky Porsche LPG

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Dnes 19:45

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Dortmund znovu ztratil, na Herthě jen remizoval. Darida nastoupil v závěru

Dortmund znovu ztratil, na Herthě jen remizoval.…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…