LPG: není systém jako systém

LPG: není systém jako systém

 

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Vývoj automobilů se v posledních letech zrychlil, což přineslo moderní technologie v podobě systémů elektronicky řízeného vstřikování, přímého vstřikování paliva a mnoho dalších inovací, kterým se výrobci systémů LPG musí přizpůsobovat. Někteří se vypořádali s nástupem nových technologií lépe a jiní hůře, každopádně platí, že moderní automobily vyžadují odlišný přístup než vozy s datem výroby před 20 lety.

Automobily s karburátorem

Pro automobily s karburátorem, kterých jsou v České republice stále zaregistrovány statisíce, se používá jednodušší systém, jenž nepotřebuje řídící jednotku. Výhodou takového systému jsou poměrně nízké náklady na přestavbu a relativně bezproblémový chod. Pro vozy se vstřikováním benzínu a řízeným katalyzátorem je určen systém s řídicí jednotkou a jedním centrálním směšovačem.

Sekvenční vstřikování

Pro nejnovější automobily se nabízí systém sekvenčního vstřikování plynu. Trysky dodávají palivo pro každý válec zvlášť, přičemž vstřik řídí elektronická řídicí jednotka. Pro tento systém je příznačné, že umožňuje zachovat charakteristické vlastnosti motoru i při pohonu na plyn, umožňuje využít téměř stejný výkon a mnohdy ještě příjemnější zvuk než při pohonu na benzín. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena.

Jednoduché přihlášení: Jak pro koho

Přihlášení vozidla s LPG probíhá dvojím způsobem. Automobily spadající do skupiny hromadných přestaveb, tedy přestaveb schválených Ministerstvem dopravy, jsou jednoduše schváleny do provozu dopravním inspektorátem. Majitel vozu zaplatí pouze několik desítek korun za správní poplatek. Hromadné přestavby se týkají většiny automobilů, starších i moderních. Složitější situace nastává pouze u méně obvyklých značek, například u zmiňovaného Porsche Cayenne, jež podléhá přestavbě individuální.

Majitel automobilu musí v tomto případě podat žádost o povolení přestavby vozidla, zaplatit správní poplatek a čekat na výsledek. Ten obvykle obdrží do dvou až tří týdnů. U vozidel bez katalyzátorů a s neřízenými katalyzátory stačí kontrola provedené zástavby, včetně měření emisí u vybraných stanic technické kontroly (cena cca 1000 - 2000,- Kč). U vozidel s řízeným katalyzátorem je nutná kontrola v uznané státní zkušebně. Ta stojí kolem 7000 – 8000 Kč.

Pokud se rozhodnete nechat automobil upravit na pohon LPG, je nutné bez ohledu na datum výroby svěřit automobil některé ze specializovaných firem, kterých jsou v České republice desítky. Kontaktovali jsme společnost Movita s.r.o. z Fryštáku, abychom položili majiteli panu Ing. Mlčochovi několik otázek.

Kolik existuje systémů LPG?

V zásadě se můžete setkat se systémy, které pochází z Itálie nebo Nizozemska, proto se často používá rozdělení na systémy holandské (Prince, AG systém) a italské (BRC, Lovato). Nabízí se i systém české společnosti HL Propan. Co se týče příslušenství jako nádrž, nebo multiventil, jsou v podstatě největšími výrobci Poláci.

A počet těch systémů?

Nevím, jestli řeknu přesné číslo, ale myslím takových osm až deset. Většina, asi osm systémů je italských, jeden holandsko-česko-italský a jeden holandský (Prince – pozn. red.), který prodáváme.

Jsou nějaké technické rozdíly mezi systémy holandskými, italskými či českými? Je to možné takto porovnávat?

Podle našich zkušeností ano. Zatímco italské systémy pracují se vstřikovacím tlakem asi 0,8 bar, systémy holandské, například Prince používá vstřikovací tlak od dvou do tři a půl baru. Dalším rozdílem je, že italské systémy sledují podtlak a na základě naměřené hodnoty regulují množství plynu, zatímco holandské systémy podtlak vůbec nesledují a dodávají plyn na základě času vstřiku.

Co rozdíly způsobují?

Rozdíl se projevuje hlavně u silných motorů s velikým objemem. Ty jsou velmi citlivé na množství plynu, u systémů sledujících podtlak nemají často dostatek paliva a běží na chudou směs, s čímž souvisí řada problémů. Vyšší teplota spalování negativně působí na výfukové potrubí, těsnění, katalyzátor a další.

To zní v neprospěch italských systémů. Proč tedy mají v České republice převahu?

Důvod je jednoduchý. Mezi společnosti zabývající se montáží systémů LPG ještě donedávna převládalo přesvědčení a u některých stále převládá, že italské systémy jsou levnější, zatímco holandské lepší, ale výrazně dražší. Rozdíly mezi jednotlivými systémy se navíc prohlubovaly s tím, jak automobilky zdokonalovaly motory a elektronické systémy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium

Nového estonského prezidenta se po marných pokusech…

Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán

Maďarský premiér Viktor Orbán chce, aby Evropská unie…

Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors…

ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí

Problém vybuchujících baterií mobilního telefonu Samsung…

 

Štítky Porsche LPG

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy] Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy]

Renault v první polovině letošního roku představil novou…

Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

 






 
Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Včera

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!




Blesk.cz

Přežil peklo v 5 koncentračních táborech. Český rodák zemřel v 96 letech

Přežil peklo v 5 koncentračních táborech. Český…

Ve věku 96 let zemřel v pátek večer v Německu pamětník holokaustu Max Mannheimer, známý svým bojem proti…

Recenze: Kniha Harry Potter a prokleté dítě dorazila do Čech. Okouzlí čtenáře?

Recenze: Kniha Harry Potter a prokleté dítě dorazila…

Jedna z nejočekávanějších knih tohoto roku vychází v Česku. Na pulty knihkupectví dorazila v sobotu a fanoušci…

 

iSport.cz

Real podruhé v řadě ztratil, Barcelona zničila Gijón i bez Messiho

Real podruhé v řadě ztratil, Barcelona zničila Gijón…

Fotbalisté Barcelony si v 6. kole španělské ligy nic nedělali z absence Lionela Messiho a vyhráli na půdě…

SOUHRN: Čech vychytal Chelsea, City dál vítězí, United vyučili mistra

SOUHRN: Čech vychytal Chelsea, City dál vítězí,…

Výtečný zápas prožil v šestém kole anglické ligy Petr Čech. Gólman Arsenalu proti Chelsea, svému bývalému klubu,…

 

Reflex.cz

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel muž, který zprvu o hrůzách holocaustu, jež zažil jako přímý účastník, vlastně téměř nemluvil. Pak se však…

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál stranické volby

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál…

Lídrem britských labouristů zůstává jejich dosavadní šéf Jeremy Corbyn. Ve stranickém hlasování získal téměř 62…