reklama


LPG: není systém jako systém

LPG: není systém jako systém

 

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Vývoj automobilů se v posledních letech zrychlil, což přineslo moderní technologie v podobě systémů elektronicky řízeného vstřikování, přímého vstřikování paliva a mnoho dalších inovací, kterým se výrobci systémů LPG musí přizpůsobovat. Někteří se vypořádali s nástupem nových technologií lépe a jiní hůře, každopádně platí, že moderní automobily vyžadují odlišný přístup než vozy s datem výroby před 20 lety.

Automobily s karburátorem

Pro automobily s karburátorem, kterých jsou v České republice stále zaregistrovány statisíce, se používá jednodušší systém, jenž nepotřebuje řídící jednotku. Výhodou takového systému jsou poměrně nízké náklady na přestavbu a relativně bezproblémový chod. Pro vozy se vstřikováním benzínu a řízeným katalyzátorem je určen systém s řídicí jednotkou a jedním centrálním směšovačem.

Sekvenční vstřikování

Pro nejnovější automobily se nabízí systém sekvenčního vstřikování plynu. Trysky dodávají palivo pro každý válec zvlášť, přičemž vstřik řídí elektronická řídicí jednotka. Pro tento systém je příznačné, že umožňuje zachovat charakteristické vlastnosti motoru i při pohonu na plyn, umožňuje využít téměř stejný výkon a mnohdy ještě příjemnější zvuk než při pohonu na benzín. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena.

Jednoduché přihlášení: Jak pro koho

Přihlášení vozidla s LPG probíhá dvojím způsobem. Automobily spadající do skupiny hromadných přestaveb, tedy přestaveb schválených Ministerstvem dopravy, jsou jednoduše schváleny do provozu dopravním inspektorátem. Majitel vozu zaplatí pouze několik desítek korun za správní poplatek. Hromadné přestavby se týkají většiny automobilů, starších i moderních. Složitější situace nastává pouze u méně obvyklých značek, například u zmiňovaného Porsche Cayenne, jež podléhá přestavbě individuální.

Majitel automobilu musí v tomto případě podat žádost o povolení přestavby vozidla, zaplatit správní poplatek a čekat na výsledek. Ten obvykle obdrží do dvou až tří týdnů. U vozidel bez katalyzátorů a s neřízenými katalyzátory stačí kontrola provedené zástavby, včetně měření emisí u vybraných stanic technické kontroly (cena cca 1000 - 2000,- Kč). U vozidel s řízeným katalyzátorem je nutná kontrola v uznané státní zkušebně. Ta stojí kolem 7000 – 8000 Kč.

Pokud se rozhodnete nechat automobil upravit na pohon LPG, je nutné bez ohledu na datum výroby svěřit automobil některé ze specializovaných firem, kterých jsou v České republice desítky. Kontaktovali jsme společnost Movita s.r.o. z Fryštáku, abychom položili majiteli panu Ing. Mlčochovi několik otázek.

Kolik existuje systémů LPG?

V zásadě se můžete setkat se systémy, které pochází z Itálie nebo Nizozemska, proto se často používá rozdělení na systémy holandské (Prince, AG systém) a italské (BRC, Lovato). Nabízí se i systém české společnosti HL Propan. Co se týče příslušenství jako nádrž, nebo multiventil, jsou v podstatě největšími výrobci Poláci.

A počet těch systémů?

Nevím, jestli řeknu přesné číslo, ale myslím takových osm až deset. Většina, asi osm systémů je italských, jeden holandsko-česko-italský a jeden holandský (Prince – pozn. red.), který prodáváme.

Jsou nějaké technické rozdíly mezi systémy holandskými, italskými či českými? Je to možné takto porovnávat?

Podle našich zkušeností ano. Zatímco italské systémy pracují se vstřikovacím tlakem asi 0,8 bar, systémy holandské, například Prince používá vstřikovací tlak od dvou do tři a půl baru. Dalším rozdílem je, že italské systémy sledují podtlak a na základě naměřené hodnoty regulují množství plynu, zatímco holandské systémy podtlak vůbec nesledují a dodávají plyn na základě času vstřiku.

Co rozdíly způsobují?

Rozdíl se projevuje hlavně u silných motorů s velikým objemem. Ty jsou velmi citlivé na množství plynu, u systémů sledujících podtlak nemají často dostatek paliva a běží na chudou směs, s čímž souvisí řada problémů. Vyšší teplota spalování negativně působí na výfukové potrubí, těsnění, katalyzátor a další.

To zní v neprospěch italských systémů. Proč tedy mají v České republice převahu?

Důvod je jednoduchý. Mezi společnosti zabývající se montáží systémů LPG ještě donedávna převládalo přesvědčení a u některých stále převládá, že italské systémy jsou levnější, zatímco holandské lepší, ale výrazně dražší. Rozdíly mezi jednotlivými systémy se navíc prohlubovaly s tím, jak automobilky zdokonalovaly motory a elektronické systémy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

Konopí došlo. Můžou za to úřady? Konopí došlo. Můžou za to úřady?

Uběhlo dva a půl roku po otevření legální cesty léčebného…

Průměrná mzda Slováků prudce roste, nechtějí už pracovat v Česku Průměrná mzda Slováků prudce roste, nechtějí už pracovat v Česku

Na Slovensku rostou platy rychleji než v Česku, takže…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 


Volkswagen Polo Volkswagen Polo

Poloauto, různé více či méně kreativní nadávky





 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Dnes 17:55

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou naopak národ čtenářů

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou…

I když je Česko často vnímáno jako oproti západní Evropě méně rozvinuté, mnohdy je na vrcholu pozitivních…

Miss Jitka Boho s dcerkou u prsu: Mám strašnou pleť, ale kojit budu dál!

Miss Jitka Boho s dcerkou u prsu: Mám strašnou pleť,…

Bývalá Česká Miss Jitka Boho (rozená Válková) (25) už víc jak rok kojí svou dceru Rosalii. I když s tím už kvůli…

 

iSport.cz

Skvělý počin! Házenkářky Olomouce nafotily kalendář pro nemocnou Elenku (2)

Skvělý počin! Házenkářky Olomouce nafotily kalendář…

Rozhodly se: Tu holčičku podpoříme! Interligové házenkářky Zory Olomouc nafotily kalendář a výtěžkem z jeho…

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit obra, který pořád vítězí

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit…

Olympijský vítěz, mistr světa, mistr Evropy. V polotěžké váze do 100 kg už Lukáš Krpálek dokázal vše a zařadil…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama