LPG: není systém jako systém

LPG: není systém jako systém

 

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Vývoj automobilů se v posledních letech zrychlil, což přineslo moderní technologie v podobě systémů elektronicky řízeného vstřikování, přímého vstřikování paliva a mnoho dalších inovací, kterým se výrobci systémů LPG musí přizpůsobovat. Někteří se vypořádali s nástupem nových technologií lépe a jiní hůře, každopádně platí, že moderní automobily vyžadují odlišný přístup než vozy s datem výroby před 20 lety.

Automobily s karburátorem

Pro automobily s karburátorem, kterých jsou v České republice stále zaregistrovány statisíce, se používá jednodušší systém, jenž nepotřebuje řídící jednotku. Výhodou takového systému jsou poměrně nízké náklady na přestavbu a relativně bezproblémový chod. Pro vozy se vstřikováním benzínu a řízeným katalyzátorem je určen systém s řídicí jednotkou a jedním centrálním směšovačem.

Sekvenční vstřikování

Pro nejnovější automobily se nabízí systém sekvenčního vstřikování plynu. Trysky dodávají palivo pro každý válec zvlášť, přičemž vstřik řídí elektronická řídicí jednotka. Pro tento systém je příznačné, že umožňuje zachovat charakteristické vlastnosti motoru i při pohonu na plyn, umožňuje využít téměř stejný výkon a mnohdy ještě příjemnější zvuk než při pohonu na benzín. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena.

Jednoduché přihlášení: Jak pro koho

Přihlášení vozidla s LPG probíhá dvojím způsobem. Automobily spadající do skupiny hromadných přestaveb, tedy přestaveb schválených Ministerstvem dopravy, jsou jednoduše schváleny do provozu dopravním inspektorátem. Majitel vozu zaplatí pouze několik desítek korun za správní poplatek. Hromadné přestavby se týkají většiny automobilů, starších i moderních. Složitější situace nastává pouze u méně obvyklých značek, například u zmiňovaného Porsche Cayenne, jež podléhá přestavbě individuální.

Majitel automobilu musí v tomto případě podat žádost o povolení přestavby vozidla, zaplatit správní poplatek a čekat na výsledek. Ten obvykle obdrží do dvou až tří týdnů. U vozidel bez katalyzátorů a s neřízenými katalyzátory stačí kontrola provedené zástavby, včetně měření emisí u vybraných stanic technické kontroly (cena cca 1000 - 2000,- Kč). U vozidel s řízeným katalyzátorem je nutná kontrola v uznané státní zkušebně. Ta stojí kolem 7000 – 8000 Kč.

Pokud se rozhodnete nechat automobil upravit na pohon LPG, je nutné bez ohledu na datum výroby svěřit automobil některé ze specializovaných firem, kterých jsou v České republice desítky. Kontaktovali jsme společnost Movita s.r.o. z Fryštáku, abychom položili majiteli panu Ing. Mlčochovi několik otázek.

Kolik existuje systémů LPG?

V zásadě se můžete setkat se systémy, které pochází z Itálie nebo Nizozemska, proto se často používá rozdělení na systémy holandské (Prince, AG systém) a italské (BRC, Lovato). Nabízí se i systém české společnosti HL Propan. Co se týče příslušenství jako nádrž, nebo multiventil, jsou v podstatě největšími výrobci Poláci.

A počet těch systémů?

Nevím, jestli řeknu přesné číslo, ale myslím takových osm až deset. Většina, asi osm systémů je italských, jeden holandsko-česko-italský a jeden holandský (Prince – pozn. red.), který prodáváme.

Jsou nějaké technické rozdíly mezi systémy holandskými, italskými či českými? Je to možné takto porovnávat?

Podle našich zkušeností ano. Zatímco italské systémy pracují se vstřikovacím tlakem asi 0,8 bar, systémy holandské, například Prince používá vstřikovací tlak od dvou do tři a půl baru. Dalším rozdílem je, že italské systémy sledují podtlak a na základě naměřené hodnoty regulují množství plynu, zatímco holandské systémy podtlak vůbec nesledují a dodávají plyn na základě času vstřiku.

Co rozdíly způsobují?

Rozdíl se projevuje hlavně u silných motorů s velikým objemem. Ty jsou velmi citlivé na množství plynu, u systémů sledujících podtlak nemají často dostatek paliva a běží na chudou směs, s čímž souvisí řada problémů. Vyšší teplota spalování negativně působí na výfukové potrubí, těsnění, katalyzátor a další.

To zní v neprospěch italských systémů. Proč tedy mají v České republice převahu?

Důvod je jednoduchý. Mezi společnosti zabývající se montáží systémů LPG ještě donedávna převládalo přesvědčení a u některých stále převládá, že italské systémy jsou levnější, zatímco holandské lepší, ale výrazně dražší. Rozdíly mezi jednotlivými systémy se navíc prohlubovaly s tím, jak automobilky zdokonalovaly motory a elektronické systémy.

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 

Štítky Porsche LPG

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…