LPG: není systém jako systém

LPG: není systém jako systém

 
27.6. 2005 Libor Zezulka

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Před týdnem jsme zveřejnili první článek o problematice LPG, dnes přinášíme další podrobné informace.

Vývoj automobilů se v posledních letech zrychlil, což přineslo moderní technologie v podobě systémů elektronicky řízeného vstřikování, přímého vstřikování paliva a mnoho dalších inovací, kterým se výrobci systémů LPG musí přizpůsobovat. Někteří se vypořádali s nástupem nových technologií lépe a jiní hůře, každopádně platí, že moderní automobily vyžadují odlišný přístup než vozy s datem výroby před 20 lety.

Automobily s karburátorem

Pro automobily s karburátorem, kterých jsou v České republice stále zaregistrovány statisíce, se používá jednodušší systém, jenž nepotřebuje řídící jednotku. Výhodou takového systému jsou poměrně nízké náklady na přestavbu a relativně bezproblémový chod. Pro vozy se vstřikováním benzínu a řízeným katalyzátorem je určen systém s řídicí jednotkou a jedním centrálním směšovačem.

Sekvenční vstřikování

Pro nejnovější automobily se nabízí systém sekvenčního vstřikování plynu. Trysky dodávají palivo pro každý válec zvlášť, přičemž vstřik řídí elektronická řídicí jednotka. Pro tento systém je příznačné, že umožňuje zachovat charakteristické vlastnosti motoru i při pohonu na plyn, umožňuje využít téměř stejný výkon a mnohdy ještě příjemnější zvuk než při pohonu na benzín. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena.

Jednoduché přihlášení: Jak pro koho

Přihlášení vozidla s LPG probíhá dvojím způsobem. Automobily spadající do skupiny hromadných přestaveb, tedy přestaveb schválených Ministerstvem dopravy, jsou jednoduše schváleny do provozu dopravním inspektorátem. Majitel vozu zaplatí pouze několik desítek korun za správní poplatek. Hromadné přestavby se týkají většiny automobilů, starších i moderních. Složitější situace nastává pouze u méně obvyklých značek, například u zmiňovaného Porsche Cayenne, jež podléhá přestavbě individuální.

Majitel automobilu musí v tomto případě podat žádost o povolení přestavby vozidla, zaplatit správní poplatek a čekat na výsledek. Ten obvykle obdrží do dvou až tří týdnů. U vozidel bez katalyzátorů a s neřízenými katalyzátory stačí kontrola provedené zástavby, včetně měření emisí u vybraných stanic technické kontroly (cena cca 1000 - 2000,- Kč). U vozidel s řízeným katalyzátorem je nutná kontrola v uznané státní zkušebně. Ta stojí kolem 7000 – 8000 Kč.

Pokud se rozhodnete nechat automobil upravit na pohon LPG, je nutné bez ohledu na datum výroby svěřit automobil některé ze specializovaných firem, kterých jsou v České republice desítky. Kontaktovali jsme společnost Movita s.r.o. z Fryštáku, abychom položili majiteli panu Ing. Mlčochovi několik otázek.

Kolik existuje systémů LPG?

V zásadě se můžete setkat se systémy, které pochází z Itálie nebo Nizozemska, proto se často používá rozdělení na systémy holandské (Prince, AG systém) a italské (BRC, Lovato). Nabízí se i systém české společnosti HL Propan. Co se týče příslušenství jako nádrž, nebo multiventil, jsou v podstatě největšími výrobci Poláci.

A počet těch systémů?

Nevím, jestli řeknu přesné číslo, ale myslím takových osm až deset. Většina, asi osm systémů je italských, jeden holandsko-česko-italský a jeden holandský (Prince – pozn. red.), který prodáváme.

Jsou nějaké technické rozdíly mezi systémy holandskými, italskými či českými? Je to možné takto porovnávat?

Podle našich zkušeností ano. Zatímco italské systémy pracují se vstřikovacím tlakem asi 0,8 bar, systémy holandské, například Prince používá vstřikovací tlak od dvou do tři a půl baru. Dalším rozdílem je, že italské systémy sledují podtlak a na základě naměřené hodnoty regulují množství plynu, zatímco holandské systémy podtlak vůbec nesledují a dodávají plyn na základě času vstřiku.

Co rozdíly způsobují?

Rozdíl se projevuje hlavně u silných motorů s velikým objemem. Ty jsou velmi citlivé na množství plynu, u systémů sledujících podtlak nemají často dostatek paliva a běží na chudou směs, s čímž souvisí řada problémů. Vyšší teplota spalování negativně působí na výfukové potrubí, těsnění, katalyzátor a další.

To zní v neprospěch italských systémů. Proč tedy mají v České republice převahu?

Důvod je jednoduchý. Mezi společnosti zabývající se montáží systémů LPG ještě donedávna převládalo přesvědčení a u některých stále převládá, že italské systémy jsou levnější, zatímco holandské lepší, ale výrazně dražší. Rozdíly mezi jednotlivými systémy se navíc prohlubovaly s tím, jak automobilky zdokonalovaly motory a elektronické systémy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Maďarský kapitál půjde po českých startupech, první nákup přijde v říjnu Maďarský kapitál půjde po českých startupech, první nákup přijde v říjnu

České startupy dostanou podporu z nečekaného směru. Na…

Komentář Gregora Martina Papucska: Po Sorosovi je na řadě Brusel Komentář Gregora Martina Papucska: Po Sorosovi je na řadě Brusel

Maďarsko má další právní opletačky s Evropskou komisí.…

 

Štítky Porsche LPG

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
Tour de France: Jaká zajímavá auta jsme mohli vidět na legendárním cyklistickém závodě?

Tour de France: Jaká zajímavá auta jsme mohli vidět na legendárním cyklistickém závodě?

Dnes 18:50

I tento rok můžeme na Tour de France vidět několik zajímavých automobilů.




Blesk.cz

Selské baroko stále žije! Holašovice patří mezi největší krásy Česka

Selské baroko stále žije! Holašovice patří mezi…

Mezi nejhezčí vesnice u nás patří Holašovice. Díky statkům ve stylu selského baroka byly už v roce 1998 zapsané…

Úlet na rudé planetě. Recenze Far Cry 5: Lost on Mars

Úlet na rudé planetě. Recenze Far Cry 5: Lost on Mars

Nehostinný Mars obývaný krvelačnými pavoukovci, osud celého lidstva v ohrožení, parťák, ze kterého zbyla jenom…

 

iSport.cz

Další zákaz pro Lochteho! Kvůli užití infuze nesmí rok závodit

Další zákaz pro Lochteho! Kvůli užití infuze nesmí…

Fenomenální americký plavec Ryan Lochte, majitel dvanácti olympijských medailí, byl potrestán zákazem startu do…

Sparta na ledě s Kruppem. Trénink v angličtině s neobvyklou rozcvičkou

Sparta na ledě s Kruppem. Trénink v angličtině s…

Suchá příprava pod taktovkou kondičního trenéra skončila, nyní si hokejisty Sparty přebírá nový trenér Uwe…

 

Reflex.cz

Dunning-Krugerův efekt aneb Čím větší blbec, tím víc se považuje za chytřejšího

Dunning-Krugerův efekt aneb Čím větší blbec, tím víc…

Dunning-Krugerův efekt je psychologická zákonitost popsaná teprve nedávno, v roce 1999. Říká se mu zákon…

Děs z hlubin oceánu: Až uvidíte tyhle snímky, tak možná už do moře nikdy nevkročíte

Děs z hlubin oceánu: Až uvidíte tyhle snímky, tak…

Nemusíme pátrat ve vesmíru, abychom našli místa, která ještě člověk nenavštívil a kde žijí živočichové dosud…