10.6. 2013 Svět motorů

Málo známou trasou na Istrii: Osamělí horalové

Málo známou trasou na Istrii: Osamělí horalové
 

Reportáže na předchozích stranách jsme končili v Karlovacu, křižovatce k celému Jadranu. Na Istrii se dá ale jet bez Chorvatska. Okořenili jsme ji krásnou spojkou přes rakousko-slovinské hory.

Na Istrii se můžete vydat několika cestami: tunelem Učka z Chorvatska nebo z úplně druhé strany z Itálie. My jsem si vybrali cestu, kterou nám nenabídl žádný z plánovačů tras na internetu. Parádně se hodí pro milovníky hor a hodně se zamlouvá i autům jako Yeti 4x4.

Vyrážíme v pátek večer, což nebývá ideál na cestu, ale teď v květnu to neplatí: všude je volno. Hranice Česka a Rakouska překračujeme v Hatích ve 21.15.

Není ještě deset, když vjíždíme do poloprázdné Vídně, a sotva půlnoc, kdy za sebou máme klasickou trasu po rakouské dálnici A2 ke Grazu. Tam ignorujeme přejezd na A9, na který sjíždějí auta mířící na Maribor.

Nás zajímá až Klagenfurt. Pokračujeme tedy skoro sami dál po A2. Od Štýrského Hradce nedovolují značky tak svižnou jízdu, omezení na maximální povolenou rychlost 100 km/h doprovází řada tunelů.

Na rozdíl od loňska nezávodíme s jinými posádkami, takže si můžeme dovolit dokonce noční odpočinek: využíváme z minulosti dobře známé odpočívadlo těsně před Klagenfurtem se značkou benzinky, jídla a postele.

Je pět ráno, když se po vydatném zdřímnutí vydáváme dál. Po 400 kilometrech pohodové cesty po rakouské dálnici se na sjezdu 305 loučíme s A2 a vjíždíme do Klagenfurtu. Vzhledem k brzké hodině jsme v něm skoro sami a na semaforech si hlídáme odbočky vlevo na Loibpass a SLO – tedy Slovinsko.

Po deseti kilometrech jsme z města venku a držíme se na silnici číslo 91/E652, což je díky nápisům SLO na asfaltu hračka.

Po deseti kilometrech od Klagenfurtu se odděluje cesta na Ferlach a my pokračujeme po uzoučké silničce mezi malebnými masivy Alp.

Příroda kolem Bodentalu je úchvatná, zvlášť v probouzejícím se dni. Serpentiny se točí o sto osmdesát stupňů tam a zpátky, silnička stoupá prudce do výšky, dvoulitr yetiho si i tak jen sladce vrní.

Náklady na cestu v korunách
Tam
Rakousko dálniční známka 214*
Slovinsko dálniční známka 387*
Palivo 835 km, spotřeba 6,3 l/100 km 1854**
Zpět
Palivo 835 km, spotřeba 6,3 l/100 km 1728***
Celkem 4183
* přepočet při kurzu 1 euro = 25,80 Kč, ** při ceně 35,53 Kč za litr, *** při ceně 9,66 kuny za litr

Po necelých 430 kilometrech strávených v Rakousku vjíždíme do Loibtunelu, který nás po 1566 metrech vyloupne ve Slovinsku. Je šest hodin ráno.

První kilometry od tunelu, který se slovinsky jmenuje Ljubelj, přináší sešup z vršků hor k dálnici. Zatímco rakouská nás přišla jen na 8,30 eura za desetidenní známku, Slovinci chtějí patnáct, a to jen za sedmidenní.

Po čtyřech desítkách kilometrů na A2 míříme na tepnu A1 směr Koper, Terst a Postojna – u ní se z dálnice odděluje trasa na Rijeku, vhodná třeba pro cestu na ostrov Krk, kam jsme ale letos vyrazili žlutým rapidem z východní strany.

Když dálnice A1 končí, sjíždíme do Koperu. Z něj už nás čeká do Chorvatska posledních deset kilometrů.

Hranice překračujeme v 9.00, po 160 kilometrech ve Slovinsku a celkem 600 od česko-rakouských hranic.

Až na rakousko-slovinských hranicích poprvé ukazujeme pasy, tato povinnost zůstane: Chorvatsko sice v červenci vstupuje do EU, ale nikoliv do schengenského prostoru bez úplné kontroly dokladů.

Náš verdikt

 [60×84] Na Istrii skvělá volba: naplno využijete rakouské dálnice a neplatíte za žádné tunely. Cena za slovinskou známku je přehnaná, ale síť alespoň využijete naplno a tím, že ze Slovinska vjedete rovnou na Istrii, v Chorvatsku neplatíte mýtné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Český export do Ruska vzrostl o více než desetinu za rok Český export do Ruska vzrostl o více než desetinu za rok

Export českých firem do Ruska letos meziročně stoupl od…

Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

 
 












Blesk.cz

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže sbírku schwarzenberského stříbra i tapety z krav!

Zámek Hluboká má novou prohlídkovou trasu: Ukáže…

Hostinské komnaty, pokoje pro personál a unikátní sbírka schwarzenberského stříbra. To všechno jsou novinky,…

Jaké to je stát se na den prezidentem? Pražské děti se vydaly v Masarykových stopách

Jaké to je stát se na den prezidentem? Pražské děti…

Jaké to je být prezidentem? To si zažily v sobotu 21. října pražské děti při jednodenní akci Národního muzea. V…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Crosby se zlobil, sudí mu napařil desítku

TOP zajímavosti z NHL: Crosby se zlobil, sudí mu…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i vraždy ve slavném prezidentském klanu

Tajemství rodiny Kennedyů: Bohatství, podvody i…

Přestože jejich někdejší sláva je dávno pryč, přestože od jejich vstupu do politiky uplynulo přes 80 let,…

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…