10.6. 2013 Svět motorů

Málo známou trasou na Istrii: Osamělí horalové

Málo známou trasou na Istrii: Osamělí horalové
 

Reportáže na předchozích stranách jsme končili v Karlovacu, křižovatce k celému Jadranu. Na Istrii se dá ale jet bez Chorvatska. Okořenili jsme ji krásnou spojkou přes rakousko-slovinské hory.

Na Istrii se můžete vydat několika cestami: tunelem Učka z Chorvatska nebo z úplně druhé strany z Itálie. My jsem si vybrali cestu, kterou nám nenabídl žádný z plánovačů tras na internetu. Parádně se hodí pro milovníky hor a hodně se zamlouvá i autům jako Yeti 4x4.

Vyrážíme v pátek večer, což nebývá ideál na cestu, ale teď v květnu to neplatí: všude je volno. Hranice Česka a Rakouska překračujeme v Hatích ve 21.15.

Není ještě deset, když vjíždíme do poloprázdné Vídně, a sotva půlnoc, kdy za sebou máme klasickou trasu po rakouské dálnici A2 ke Grazu. Tam ignorujeme přejezd na A9, na který sjíždějí auta mířící na Maribor.

Nás zajímá až Klagenfurt. Pokračujeme tedy skoro sami dál po A2. Od Štýrského Hradce nedovolují značky tak svižnou jízdu, omezení na maximální povolenou rychlost 100 km/h doprovází řada tunelů.

Na rozdíl od loňska nezávodíme s jinými posádkami, takže si můžeme dovolit dokonce noční odpočinek: využíváme z minulosti dobře známé odpočívadlo těsně před Klagenfurtem se značkou benzinky, jídla a postele.

Je pět ráno, když se po vydatném zdřímnutí vydáváme dál. Po 400 kilometrech pohodové cesty po rakouské dálnici se na sjezdu 305 loučíme s A2 a vjíždíme do Klagenfurtu. Vzhledem k brzké hodině jsme v něm skoro sami a na semaforech si hlídáme odbočky vlevo na Loibpass a SLO – tedy Slovinsko.

Po deseti kilometrech jsme z města venku a držíme se na silnici číslo 91/E652, což je díky nápisům SLO na asfaltu hračka.

Po deseti kilometrech od Klagenfurtu se odděluje cesta na Ferlach a my pokračujeme po uzoučké silničce mezi malebnými masivy Alp.

Příroda kolem Bodentalu je úchvatná, zvlášť v probouzejícím se dni. Serpentiny se točí o sto osmdesát stupňů tam a zpátky, silnička stoupá prudce do výšky, dvoulitr yetiho si i tak jen sladce vrní.

Náklady na cestu v korunách
Tam
Rakousko dálniční známka 214*
Slovinsko dálniční známka 387*
Palivo 835 km, spotřeba 6,3 l/100 km 1854**
Zpět
Palivo 835 km, spotřeba 6,3 l/100 km 1728***
Celkem 4183
* přepočet při kurzu 1 euro = 25,80 Kč, ** při ceně 35,53 Kč za litr, *** při ceně 9,66 kuny za litr

Po necelých 430 kilometrech strávených v Rakousku vjíždíme do Loibtunelu, který nás po 1566 metrech vyloupne ve Slovinsku. Je šest hodin ráno.

První kilometry od tunelu, který se slovinsky jmenuje Ljubelj, přináší sešup z vršků hor k dálnici. Zatímco rakouská nás přišla jen na 8,30 eura za desetidenní známku, Slovinci chtějí patnáct, a to jen za sedmidenní.

Po čtyřech desítkách kilometrů na A2 míříme na tepnu A1 směr Koper, Terst a Postojna – u ní se z dálnice odděluje trasa na Rijeku, vhodná třeba pro cestu na ostrov Krk, kam jsme ale letos vyrazili žlutým rapidem z východní strany.

Když dálnice A1 končí, sjíždíme do Koperu. Z něj už nás čeká do Chorvatska posledních deset kilometrů.

Hranice překračujeme v 9.00, po 160 kilometrech ve Slovinsku a celkem 600 od česko-rakouských hranic.

Až na rakousko-slovinských hranicích poprvé ukazujeme pasy, tato povinnost zůstane: Chorvatsko sice v červenci vstupuje do EU, ale nikoliv do schengenského prostoru bez úplné kontroly dokladů.

Náš verdikt

 [60×84] Na Istrii skvělá volba: naplno využijete rakouské dálnice a neplatíte za žádné tunely. Cena za slovinskou známku je přehnaná, ale síť alespoň využijete naplno a tím, že ze Slovinska vjedete rovnou na Istrii, v Chorvatsku neplatíte mýtné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů Noví roboti v Praze nýtují dveře do airbusů

Na dodávky hotových dveří do airbusů připadá takřka…

Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

 
 













Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na skromného blbečka

Petržela: Nikam bychom nedošli, kdybych si hrál na…

Splnil, co na začátku sezony až nezvykle sebevědomě slíbil. Vzpomínáte? Do začátku druholigové sezony scházelo…

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…