Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN: Autobusy s pohonem CNG

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Pět délek nabízí německý výrobce u autobusů s pohonem na zemní plyn. Jde o ryze městský typ Lion´s City poháněný objemným šestiválcem.

Autobusy MAN CNG jsou dostupné v délkách 12, 13,7, 14,1, 18 a 18,75 metru. Ta nejdelší získala prestižní ocenění Bus of the Year 2015. Šlo o první autobus na zemní plyn, který v historii ankety toto významné ocenění získal.

MAN zaujímá postavení v nabídce městských autobusů tím, že dopravci mohou volit z celkových šesti délek. Ta nejkratší (10,5 m) označovaná písmenem M však pohon na zemní plyn dostala jen jako podvozek určený k nástavbám. Pohání jej šestiválec D 0836 LOH o objemu válců 6,87 litru. Automobilka jej sice také vyrábí s úpravou na CNG, ale nabízí jej jen pro podvozky určené nástavbářům. Do vlastních autobusů malý plynový šestiválec nedává, ale používá výhradně šestiválec E 2876 o objemu 12,82 l.

Dva až pět

Nabídka dveří zahrnuje počet od dvou do pěti. Unikátní škála samozřejmě zahrnuje ryze městská provedení s rovnou podlahou, tak i konstrukčně jednodušší a levnější nízkonástupní verze. Všechny délky lze pořídit ve verzi s rovnou podlahou, od dvanáctimetrového provedení nastupuje také možnost LE.

Pohon

Základ tvoří 12,8litrový přeplňovaný motor E2876 LUH. Je možné jej dostat ve dvou výkonových variantách 200 a 228 kW podle délky autobusu a topografie trati.

Existuje také menší motor na zemní plyn MAN E0836 se zdvihovým objemem 6,9 litru. Výrobce jej nabízí pouze nástavbářům.Je k mání ve třech výkonových verzích 162, 184 a 206 kW. Díky příznivé hmotnosti pouhých 650 kg je motor E08 mimořádně vhodný pro nasazení v rovinatých oblastech a v midiautobusech.

Také bioplyn

Motory na CNG mohou být plněny také pomocí upraveného bioplynu. Navíc CNG autobusy jezdí mimořádně tiše, neboť u motoru na zemní plyn, stejně jako u zážehového agregátu, je spalování iniciované zapalovacími svíčkami a probíhá velmi jemně.

CO2 neutrálně

Kloubový autobus, ať již tankovaný bioplynem či zemním plynem, může být provozován téměř bez dodatečného přibývání oxidu uhličitého, čímž dosahuje úrovně plně elektrických vozidel.

CNG jako alternativní zdroj pohonné energie je mimořádně levný. V propočtu na desetiletý provoz vychází CNG varianta v celkových nákladech na vlastnictví autobusu ve srovnání s naftovou přibližně o patnáct procent výhodněji.

Šest až deset tanků

Díky modulárnímu systému zásobního zařízení na střeše vozidla lze individuálně přizpůsobit velikost nádrží paliva pro potřebné dojezdové vzdálenosti. Na standardním hliníkovém rámu může být uspořádáno pod estetickým střešním krytem šest až deset nádob na zemní plyn. Pro plnění CNG jsou k dispozici různé typy tlakových nádob, aby přepravce mohl volit pro své potřeby řešení na míru.

Délky a nápravy

Nejčastější provedení Lion´s City nabízí při délce 11,98 metru místo pro 27 nebo 36 sedících cestujících ve verzích LF, resp. LE. Nízkonástupní provedení využívá plynový motor E 2876 o výkonu 200 nebo 228 kW s točivým momentem 1050 nebo 1200 N.m.

Tříosý Lion´s City C či L používá délky 13,7, resp. 14,7 metru. Rozdíl mezi nimi nacházíme v rozvoru. Výrobce pro tento typ městského autobusu zvolil u CNG jen silnější specifikaci 12,82litrového motoru o výkonu 228 kW. To také platí pro kloubové provedení G o délce 17,98 metru a plné využití legislativní délky typem GL se 64 sedadly při délce vozidla 18,75 metru.

City L LE CNG

MAN od roku 2000 prodal téměř devět tisíc autobusů a autobusových podvozků s motorem na CNG a plynových motorů. Zemní plyn je relativně jednoduchou alternativou k naftovému pohonu, protože CNG verzi Euro VI stačí třícestný katalyzátor bez filtru pevných částic i systému SCR.

Ladislav Černý
Diskuze (0)