Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Marcus Grönholm mistrem světa 2002

Michal Hochman
Diskuze (0)
Letošní ročník rally Nový Zéland měl v úvodní etapě překvapení v podobě náhradníka J. Paasonena, který nahradil zraněného A. McRae.

Marcus Grönholm mistrem světa 2002

Povrch šotolina

I. Etapa 4. Října 2002


Délka tratě 611.00 km 8 RZ o celkové délce 117.08 km

Letošní ročník rally Nový Zéland měl v úvodní etapě překvapení v podobě náhradníka J. Paasonena, který nahradil zraněného A. McRae. Před koncem letošní sezóny zůstala nezodpověděna otázka, podaří-li se R. Burnsovi nebo C. McRaemu stáhnout náskok na vedoucího M. Grönholma, otázka spíše v rovině teorie dala odpověď v první posléze druhé etapě rally Nový Zéland.

08h58 SS 1 TE AKAU NORTH (32,37 km) vítěz RZ R. Burns 108.9 km/h
11h05 SS 2 MAUGATAWHIRI (6,52 km) vítěz RZ R. Burns, H. Rovanperä 106.1 km/h
11h29 SS 3 TE PAPATAPU 1 (16,62 km) vítěz RZ R. Burns 89.9 km/h
12h02 SS 4 WHAANGA COAST (29,68 km) vítěz RZ R. Burns 83.0 km/h
13h53 SS 5 TE HUTEWAI (11,15 km) vítěz RZ J. Paasonen 83.7 km/h
14h21 SS 6 TE PAPATASU 2 (16,62 km) vítěz RZ M. Grönholm 93.8 km/h
19h00 SS 7 MANUKAU SUPER 1 (2,10 km) vítěz RZ P. Solberg 93.0 km/h
19h30 SS 8 MANUKAU SUPER 2 (2,10 km) vítěz RZ P. Solberg 93.6 km/h

R. Burns útočí na první vítězství s Peugeotem!

První rychlostní zkoušku vyhrál R. Burns, druhý dojel H. Rovanperä a třetí byl M. Grönholm, čtvrtý T. Mäkinen, překvapení prvního dne pátý J. Paasonen (Mitsubishi) a na šestém místě byl C. McRae. Problémy na startu do RZ měl C. Sainz kterému při startu zhasl motor a ztratil drahocenný čas. Příjemnou zprávou bylo umístění K. Erikssona v první desítce na devátém místě, teprve za ním byli vozy Hyundai. Druhá RZ však znamenala konec radosti pro příznivce vozů Škoda. Zhruba 500 m po startu druhé RZ havaroval K. Eriksson, podle jeho vlastních slov šlo o selhání brzd, podle záběrů z auta to spíše vypadalo na jezdeckou chybu, nárazem do stromu poškodil chladič a byl nucen ze soutěže odstoupit. Bez problémů nebyl ani M. Grönholm, kterého zlobila hydraulika, C. McRae si stěžoval na špatnou volbu pneumatik, stejně tak jako P. Solberg. Nenápadně se rozjížděl G. Panizzi, začíná útočit Hyundai. Ve třetí RZ dělá hodiny F. Loix ztrácí deset vteřin a rally začíná nabírat na obrátkách. Ve vedení je trio vozů Peugeot v pořadí 1. R. Burns, 2. H. Rovanperä (+0,3), 3. M. Grönholm (+6,8), a za nimi s odstupem je "zbytek" startovního pole. Ve čtvrté RZ odstupuje po jezdecké chybě C. McRae, který přeslechl navigátora, pozdě začal brzdit do pravotočivé zatáčky a skončil mimo trať. Poškozený vůz se nepodařilo vyprostit a pohřbil tím byť jen teoretické možnosti na získání titulu v letošním roce. Problémy měl i C. Sainz, který udělal hodiny a zhasl mu motor na dlouhé vteřiny. Skvělým výkonem se na čtvrtou pozici propracoval J. Paasonen, který navíc senzačně vyhrál následující 5. RZ před P. Solbergem a M. Martinem. Je to první vítězství Mitsubishi WRC od loňského San Rema, kdy bylo Mitsubishi poprvé nasazeno do seriálu MS. Týmový kolega F. Delecour se opozdil v servisu nestihl časovou kontrolu a byl penalizován. Vítězství J. Paasonena posouvá na třetí místo v průběžném pořadí. 1. R. Burns, 2. H. Rovanperä (+01,2), 3. J Paasonen (+16,1), 4. T. Mäkinen (+39,6) 5. M. Grönholm (+40,3), 6. P. Solberg (+46,4). Na sedmou pozici se propracoval M. Martin, osmý je jeho týmový kolega C. Sainz, který má problémy s turbem, devátý jede F. Loix, desátý překvapivě G. Panizzi který jede na šotolině bez větších zkušeností, potvrzuje však letošní nadvládu vozů Peugeot. Jediný zástupce týmu Škoda je na dvanáctém místě T. Gardemeister, který ztrácí na jedenáctého A. Schwarze (+0,8) vteřiny.

Šestou RZ vyhrává M. Grönholm, upevňuje si tak třetí pozici. Sedmou a osmou RZ vyhrává P. Solberg,

snižuje náskok na týmového kolegu T. Mäkinena (4) na jednu vteřinu (+1,1), když na pátého J. Paasonena ztrácí jednu desetinu vteřiny. První etapu Rally Nový Zéland na prvních třech místech dokončily vozy Peugeot v pořadí: 1. R. Burns, 2. H. Rovanperä, 3. M. Grönholm. T. Gardemeitster si udržel jedenáctou pozici.

Průběžné pořadí po I. etapě

1. Richard Burns Peugeot 206 WRC Průměrná rychlost 100,4 km/h
2. Harri Rovanperä Peugeot 206 WRC +00'18"3
3. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC +00'37"8
4. Tommi Mäkinen Subaru Impreza WRC +00'46"7
5. Jani Paasonen Mitsubishi Lancer WRC +00'47"6
6. Peter Solberg Subaru Impreza WRC +00'47"7

II. Etapa 5. Října 2002


Délka tratě 760,46 km 10 RZ o celkové délce 204,13 km

09h13 SS 9 MITITAI FINISH (20,25 km) vítěz RZ R. Burns 120.5 km/h
09h51 SS 10 TOKATOKA 1 (10,15 km) vítěz RZ M. Grönholm 117.9 km/h
11h01 SS 11 PARAHI-ARARUA (59,00 km) vítěz RZ R. Burns 105.3 km/h
14h08 SS 12 BATLEY (19,82 km) vítěz RZ M. Grönholm 123.8 km/h
14h41 SS 13 WAIPU GORGE (11,24 km) vítěz RZ R. Burns 105.0 km/h
14h59 SS 14 BROOKS (16,03 km) vítěz RZ R. Burns 112.7 km/h
15h27 SS 15 PAPAROA STATION (11,64 km) vítěz RZ M. Grönholm 105.8 km/h
17h17 SS 16 CASSIDY (21,64 km) vítěz RZ M. Grönholm 105.8 km/h
18h00 SS 17 MITITAI (26,77 km) vítěz RZ M. Grönholm 118.6 km/h
18h43 SS 18 TOKATOKA 2  (10,15 km) vítěz RZ M. Grönholm 114.8 km/h

V boji o titul zůstal M. Grönholm osamocen.

První RZ druhé etapy vyhrál R. Burns, před M. Grönholmem a H. Rovanperou. Následující RZ vyhrál M. Grönholm a snížil náskok na druhého H. Rovanperu na (+6,2) vteřiny. Útočit začal i P. Solberg, který snížil ztrátu na čtvrtého J. Paasonena (+0,2) a na T. Mäkinena ztrácí necelých šest vteřin (+6,2). Před nejdelší 11. RZ (59km) se pořadí téměř nemění. Za vedoucími jezdci týmu Peugeot jsou odstupy minimální. Jedenáctou RZ vyhrává R. Burns, druhý dojíždí M. Grönholm a posouvá se před H. Rovanperu na druhé místo. Skvěle se podařila RZ zajet P. Solbergovi, který se tak posouvá na čtvrtou pozici za vedoucí trio Peugeotů se ztrátou jedné minuty (+1'04"8) a náskokem před pátým T. Mäkinenem (+9,4) vteřiny. Osudná je RZ pro J. Paasonena, který havaroval na osmém kilometru, když zád’ vozu dostal mimo vozovku a převrátil se. Na šestou pozici se posouvá M. Martin sedmý je C. Sainz, osmý J. Kankkunen a devátý F. Loix. Na desátou pozici se propracoval G. Panizzi a jedenáctý je T. Gardemeister. Další vývoj druhé etapy je dramatický! Po zdánlivě klidných RZ 12 a 13, havaruje ve 14. RZ M. Martin, který vylétl z tratě. To že M. Martin havaruje (posádka je nezraněna) není tak podstatné, jako fakt že díky této havárii se Peugeot stal předčasně vítězem MS značek. (Ford měl sice šanci náskok Peugeotu dohnat, ale vzhledem k vývoji šampionátu se jednalo pouze o šanci teoretickou). Dramatická byla i následující 15. RZ když několik set metrů před cílem skončil v kotrmelcích lídr rally Nový Zéland 2002 R. Burns (posádka nezraněna), ztratil tak po C. McRaem byť jen teoretickou možnost ještě v letošním roce získat mistrovský titul. Jezdeckou chybu na RZ udělal i T. Mäkinen, který přetočil vůz, udělal hodiny, trefil pevnou překážku ale vůz naštěstí vážně nepoškodil a pokračuje v soutěži se ztrátou téměř třiceti vteřin. Nový lídr soutěže M. Grönholm, který je již jistým MS, vyhrává šestnáctou a sedmnáctou RZ. Začíná boj i o další pozice. Bránit ataku se musí H. Rovanpera (2) ztrácí na M. Grönholma (1) (+51,4) vteřiny a má náskok před dotírajícím P. Solbergem (3) (+01'21"4) minuty. Čtvrtou pozici si před pátým C. Saizem drží T. Mäkinen s náskokem (+45,3) vteřiny. Šesté místo, tedy na bodované pozici jede J. Kankkunen kterého na sedmém místě jistí F. Loix oba jedou s vozy Hyundai. Jezdec týmu Škoda T. Gardemeister se posunul na deváté místo za G. Panizziho, který skvělou jízdou je již osmý. Závěrečná RZ nic nezměnila na celkovém pořadí po druhém etapě. Největší zklamání tak zažil R. Burns, který musel odstoupit z vedoucí pozice a opět se nedočkal svého premiérového vítězství s vozem Peugeot v seriálu MS v letošním roce má ještě dva pokusy.

Průběžné pořadí po II. etapě

1. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC Průměrná rychlost 103,3 km/h
2. Harri Rovanperä Peugeot 206 WRC +00'55"8
3. Petter Solberg Subaru Impreza WRC +02'16"0
4. Tommi Mäkinen Subaru Impreza WRC +03'19"8
5. Carlos Sainz Ford Focus WRC + 04'07"6
6. Juha Kankkunen Hyundai Accent WRC + 05'15"9

III. Etapa 6. Října 2002


Délka tratě 421,02 km 8 RZ o celkové délce 90,19 km

08h08 SS 19 OTOROHEA TRIG (4,62 km) vítěz RZ M. Grönholm 89,6 km/h
08h31 SS 20 TE AKAU SOUTH (32,43 km) vítěz RZ M. Grönholm 103,9 km/h
10h49 SS 21 RIDGE 1 (8,53 km) vítěz RZ M. Grönholm 107,4 km/h
11h05 SS 22 CAMPBELL 1 (7,44 km) vítěz RZ M. Grönholm 113,6 km/h
11h23 SS 23 RIDGE 2 (8,53 km) vítěz RZ M. Grönholm 108,4 km/h
11h39 SS 24 CAMBELL 2 (7,44 km) vítěz RZ M. Grönholm 115,0 km/h
12h22 SS 25 FYFE 1 (10,60 km) vítěz RZ M. Grönholm 109,8 km/h
12h45 SS 26 FYFE 2 (10,60 km) vítěz RZ M. Grönholm 112,2 km/h

Exhibice Marcuse Grönholma.

Poslední dějství letošního ročníku rally Nový Zéland se proměnilo v exhibici nového Mistra Světa Marcuse Grönholma. Vyhrál všech osm zbývajících RZ a předčasně si dojel pro titul MS 2002. (Do konce letošího ročníku zbývá odjet Australskou rally a Anglickou rally). Titul si zajistil v seriálu MS značek i Peugeot.

Závěr třetí etapy Rally Nový Zéland byl dramatický. Časové odstupy dávali možnost ještě soupeřit některým jezdcům o lepší umístění. První, celkově 19. RZ vyhrál M. Grönholm, před H. Rövanperou (+2,1), třetí byl P. Solberg, čtvrtý v pohodě jedoucí T. Makinen, který měl slušný náskok před C. Sainzem (+0"48'0) a poměrně velkou ztrátu na P: Solberga (+1"05'3). Pořadí na dalších místech se téměř neměnilo a ztráta v jednotlivých úsecích buď narůstal, nebo se snižovala podle toho, jak se komu dařilo v jednotlivých RZ. Dramatizovat se začal závěr soutěže od 24. RZ, když H. Rovanperä měl technické potíže s hydraulikou a byl nucen zpomalit, jeho náskok se snížil na necelou minutu. Štěstí měl M. Grönholm, který po smyku jel na hraně příkopu ale podařilo se mu situaci ustát. Problémy měl také C. Sainz, který vylétl z trati, poškodil podvozek a ztratil necelých pětadvacet vteřin v soutěži však pokračoval dál. V následující předposlední 25. RZ nadále zpomaloval H. Rovanperä, ale největším smolařem této RZ byl P. Solberg. Musel odstoupit z průběžné třetí pozice pro poruchu motoru. Smůla to byla i pro tým Škoda, protože odpadnutí P. Solberga umožnilo posun startovního pole o jednu pozici dopředu a to znamenalo pro tým Hyundai drahocenné tři body, když bodoval J. Kankkunen se ztrátou (+07"10,2) na vítěze na pátém místě a F. Loix (+07"52,2) na šestém místě. Na druhou stranu je potřeba vyzdvihnout zkušenosti týmu Hyundai s touto soutěží. Sedmý dojel G. Panizzi (08"24'4) na polotovárním Peugeotu a dokázal že je všestranný jezdec. Osmý dokončil T. Gardemeister (08"56'1), který tak zůstal o jedno místo za bodovanou opozicí. Zpětně je třeba poznamenat, že osmé místo je spíše úspěchem, protože vozy Škoda tu startovali po dlouhé době. Devátý skončil F. Delecour (+10"43'6) a jedenáctý A. Schwarz (11"34'8), kterému se tu vůbec nedařilo. Rok předčasných titulů letos potvrdil i šampionát MS Rally

32. ROČNÍK PROPERCIA RALLY OF NEW ZEALAND

Konečné pořadí jezdců

1. Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC 10 bodů Průměrná rychlost 104,0 km/h
2. Harri Rovanperä Peugeot 206 WRC 6 bodů + 03'47"6
3. Tommi Mäkinen Subaru Impreza WRC 4 body + 04'26"3
4. Carlos Sainz Ford Focus WRC 3 body + 05'48"9
5. Juha Kankkunen Hyundai Accent WRC 2 body + 07'10"2
6. Freddy Loix Hyundai Accent WRC 1 bod + 07'52"5

32. ROČNÍK PROPERCIA RALLY OF NEW ZEALAND

Konečné pořadí týmů

1. Peugeot 16 bodů (1+2. místo)
2. Subaru 4 body (3. místo)
3. Ford 3 body (4. místo)
4. Subaru 3 body (5+6. místo)

Plakáty z Rally New Zealand naleznete zde >>>

Michal Hochman
Diskuze (0)