reklama


Marcus Grönholm mistrem světa 2002

Marcus Grönholm mistrem světa 2002

 
 

Letošní ročník rally Nový Zéland měl v úvodní etapě překvapení v podobě náhradníka J. Paasonena, který nahradil zraněného A. McRae.

Marcus Grönholm mistrem světa 2002

Povrch šotolina

I. Etapa 4. Října 2002
Délka tratě 611.00 km 8 RZ o celkové délce 117.08 km

Letošní ročník rally Nový Zéland měl v úvodní etapě překvapení v podobě náhradníka J. Paasonena, který nahradil zraněného A. McRae. Před koncem letošní sezóny zůstala nezodpověděna otázka, podaří-li se R. Burnsovi nebo C. McRaemu stáhnout náskok na vedoucího M. Grönholma, otázka spíše v rovině teorie dala odpověď v první posléze druhé etapě rally Nový Zéland.

08h58SS 1 TE AKAU NORTH(32,37 km)vítěz RZ R. Burns108.9 km/h
11h05SS 2 MAUGATAWHIRI(6,52 km)vítěz RZ R. Burns, H. Rovanperä106.1 km/h
11h29SS 3 TE PAPATAPU 1(16,62 km)vítěz RZ R. Burns89.9 km/h
12h02SS 4 WHAANGA COAST(29,68 km)vítěz RZ R. Burns83.0 km/h
13h53SS 5 TE HUTEWAI(11,15 km)vítěz RZ J. Paasonen83.7 km/h
14h21SS 6 TE PAPATASU 2(16,62 km)vítěz RZ M. Grönholm93.8 km/h
19h00SS 7 MANUKAU SUPER 1(2,10 km)vítěz RZ P. Solberg93.0 km/h
19h30SS 8 MANUKAU SUPER 2(2,10 km)vítěz RZ P. Solberg93.6 km/h

R. Burns útočí na první vítězství s Peugeotem!

První rychlostní zkoušku vyhrál R. Burns, druhý dojel H. Rovanperä a třetí byl M. Grönholm, čtvrtý T. Mäkinen, překvapení prvního dne pátý J. Paasonen (Mitsubishi) a na šestém místě byl C. McRae. Problémy na startu do RZ měl C. Sainz kterému při startu zhasl motor a ztratil drahocenný čas. Příjemnou zprávou bylo umístění K. Erikssona v první desítce na devátém místě, teprve za ním byli vozy Hyundai. Druhá RZ však znamenala konec radosti pro příznivce vozů Škoda. Zhruba 500 m po startu druhé RZ havaroval K. Eriksson, podle jeho vlastních slov šlo o selhání brzd, podle záběrů z auta to spíše vypadalo na jezdeckou chybu, nárazem do stromu poškodil chladič a byl nucen ze soutěže odstoupit. Bez problémů nebyl ani M. Grönholm, kterého zlobila hydraulika, C. McRae si stěžoval na špatnou volbu pneumatik, stejně tak jako P. Solberg. Nenápadně se rozjížděl G. Panizzi, začíná útočit Hyundai. Ve třetí RZ dělá hodiny F. Loix ztrácí deset vteřin a rally začíná nabírat na obrátkách. Ve vedení je trio vozů Peugeot v pořadí 1. R. Burns, 2. H. Rovanperä (+0,3), 3. M. Grönholm (+6,8), a za nimi s odstupem je "zbytek" startovního pole. Ve čtvrté RZ odstupuje po jezdecké chybě C. McRae, který přeslechl navigátora, pozdě začal brzdit do pravotočivé zatáčky a skončil mimo trať. Poškozený vůz se nepodařilo vyprostit a pohřbil tím byť jen teoretické možnosti na získání titulu v letošním roce. Problémy měl i C. Sainz, který udělal hodiny a zhasl mu motor na dlouhé vteřiny. Skvělým výkonem se na čtvrtou pozici propracoval J. Paasonen, který navíc senzačně vyhrál následující 5. RZ před P. Solbergem a M. Martinem. Je to první vítězství Mitsubishi WRC od loňského San Rema, kdy bylo Mitsubishi poprvé nasazeno do seriálu MS. Týmový kolega F. Delecour se opozdil v servisu nestihl časovou kontrolu a byl penalizován. Vítězství J. Paasonena posouvá na třetí místo v průběžném pořadí. 1. R. Burns, 2. H. Rovanperä (+01,2), 3. J Paasonen (+16,1), 4. T. Mäkinen (+39,6) 5. M. Grönholm (+40,3), 6. P. Solberg (+46,4). Na sedmou pozici se propracoval M. Martin, osmý je jeho týmový kolega C. Sainz, který má problémy s turbem, devátý jede F. Loix, desátý překvapivě G. Panizzi který jede na šotolině bez větších zkušeností, potvrzuje však letošní nadvládu vozů Peugeot. Jediný zástupce týmu Škoda je na dvanáctém místě T. Gardemeister, který ztrácí na jedenáctého A. Schwarze (+0,8) vteřiny.

Šestou RZ vyhrává M. Grönholm, upevňuje si tak třetí pozici. Sedmou a osmou RZ vyhrává P. Solberg,

snižuje náskok na týmového kolegu T. Mäkinena (4) na jednu vteřinu (+1,1), když na pátého J. Paasonena ztrácí jednu desetinu vteřiny. První etapu Rally Nový Zéland na prvních třech místech dokončily vozy Peugeot v pořadí: 1. R. Burns, 2. H. Rovanperä, 3. M. Grönholm. T. Gardemeitster si udržel jedenáctou pozici.

Průběžné pořadí po I. etapě

1. Richard BurnsPeugeot 206 WRCPrůměrná rychlost 100,4 km/h
2. Harri RovanperäPeugeot 206 WRC+00'18"3
3. Marcus GrönholmPeugeot 206 WRC+00'37"8
4. Tommi MäkinenSubaru Impreza WRC+00'46"7
5. Jani PaasonenMitsubishi Lancer WRC+00'47"6
6. Peter SolbergSubaru Impreza WRC+00'47"7

II. Etapa 5. Října 2002
Délka tratě 760,46 km 10 RZ o celkové délce 204,13 km

09h13SS 9 MITITAI FINISH(20,25 km)vítěz RZ R. Burns120.5 km/h
09h51SS 10 TOKATOKA 1(10,15 km)vítěz RZ M. Grönholm117.9 km/h
11h01SS 11 PARAHI-ARARUA(59,00 km)vítěz RZ R. Burns105.3 km/h
14h08SS 12 BATLEY(19,82 km)vítěz RZ M. Grönholm123.8 km/h
14h41SS 13 WAIPU GORGE(11,24 km)vítěz RZ R. Burns105.0 km/h
14h59SS 14 BROOKS(16,03 km)vítěz RZ R. Burns112.7 km/h
15h27SS 15 PAPAROA STATION(11,64 km)vítěz RZ M. Grönholm105.8 km/h
17h17SS 16 CASSIDY (21,64 km)vítěz RZ M. Grönholm105.8 km/h
18h00SS 17 MITITAI (26,77 km)vítěz RZ M. Grönholm118.6 km/h
18h43SS 18 TOKATOKA 2 (10,15 km)vítěz RZ M. Grönholm114.8 km/h

V boji o titul zůstal M. Grönholm osamocen.

První RZ druhé etapy vyhrál R. Burns, před M. Grönholmem a H. Rovanperou. Následující RZ vyhrál M. Grönholm a snížil náskok na druhého H. Rovanperu na (+6,2) vteřiny. Útočit začal i P. Solberg, který snížil ztrátu na čtvrtého J. Paasonena (+0,2) a na T. Mäkinena ztrácí necelých šest vteřin (+6,2). Před nejdelší 11. RZ (59km) se pořadí téměř nemění. Za vedoucími jezdci týmu Peugeot jsou odstupy minimální. Jedenáctou RZ vyhrává R. Burns, druhý dojíždí M. Grönholm a posouvá se před H. Rovanperu na druhé místo. Skvěle se podařila RZ zajet P. Solbergovi, který se tak posouvá na čtvrtou pozici za vedoucí trio Peugeotů se ztrátou jedné minuty (+1'04"8) a náskokem před pátým T. Mäkinenem (+9,4) vteřiny. Osudná je RZ pro J. Paasonena, který havaroval na osmém kilometru, když zád’ vozu dostal mimo vozovku a převrátil se. Na šestou pozici se posouvá M. Martin sedmý je C. Sainz, osmý J. Kankkunen a devátý F. Loix. Na desátou pozici se propracoval G. Panizzi a jedenáctý je T. Gardemeister. Další vývoj druhé etapy je dramatický! Po zdánlivě klidných RZ 12 a 13, havaruje ve 14. RZ M. Martin, který vylétl z tratě. To že M. Martin havaruje (posádka je nezraněna) není tak podstatné, jako fakt že díky této havárii se Peugeot stal předčasně vítězem MS značek. (Ford měl sice šanci náskok Peugeotu dohnat, ale vzhledem k vývoji šampionátu se jednalo pouze o šanci teoretickou). Dramatická byla i následující 15. RZ když několik set metrů před cílem skončil v kotrmelcích lídr rally Nový Zéland 2002 R. Burns (posádka nezraněna), ztratil tak po C. McRaem byť jen teoretickou možnost ještě v letošním roce získat mistrovský titul. Jezdeckou chybu na RZ udělal i T. Mäkinen, který přetočil vůz, udělal hodiny, trefil pevnou překážku ale vůz naštěstí vážně nepoškodil a pokračuje v soutěži se ztrátou téměř třiceti vteřin. Nový lídr soutěže M. Grönholm, který je již jistým MS, vyhrává šestnáctou a sedmnáctou RZ. Začíná boj i o další pozice. Bránit ataku se musí H. Rovanpera (2) ztrácí na M. Grönholma (1) (+51,4) vteřiny a má náskok před dotírajícím P. Solbergem (3) (+01'21"4) minuty. Čtvrtou pozici si před pátým C. Saizem drží T. Mäkinen s náskokem (+45,3) vteřiny. Šesté místo, tedy na bodované pozici jede J. Kankkunen kterého na sedmém místě jistí F. Loix oba jedou s vozy Hyundai. Jezdec týmu Škoda T. Gardemeister se posunul na deváté místo za G. Panizziho, který skvělou jízdou je již osmý. Závěrečná RZ nic nezměnila na celkovém pořadí po druhém etapě. Největší zklamání tak zažil R. Burns, který musel odstoupit z vedoucí pozice a opět se nedočkal svého premiérového vítězství s vozem Peugeot v seriálu MS v letošním roce má ještě dva pokusy.

Průběžné pořadí po II. etapě

1. Marcus GrönholmPeugeot 206 WRCPrůměrná rychlost 103,3 km/h
2. Harri RovanperäPeugeot 206 WRC+00'55"8
3. Petter SolbergSubaru Impreza WRC+02'16"0
4. Tommi MäkinenSubaru Impreza WRC+03'19"8
5. Carlos SainzFord Focus WRC+ 04'07"6
6. Juha KankkunenHyundai Accent WRC+ 05'15"9

III. Etapa 6. Října 2002
Délka tratě 421,02 km 8 RZ o celkové délce 90,19 km

08h08SS 19 OTOROHEA TRIG(4,62 km)vítěz RZ M. Grönholm89,6 km/h
08h31SS 20 TE AKAU SOUTH(32,43 km)vítěz RZ M. Grönholm103,9 km/h
10h49SS 21 RIDGE 1(8,53 km)vítěz RZ M. Grönholm107,4 km/h
11h05SS 22 CAMPBELL 1(7,44 km)vítěz RZ M. Grönholm113,6 km/h
11h23SS 23 RIDGE 2(8,53 km)vítěz RZ M. Grönholm108,4 km/h
11h39SS 24 CAMBELL 2(7,44 km)vítěz RZ M. Grönholm115,0 km/h
12h22SS 25 FYFE 1(10,60 km)vítěz RZ M. Grönholm109,8 km/h
12h45SS 26 FYFE 2(10,60 km)vítěz RZ M. Grönholm112,2 km/h

Exhibice Marcuse Grönholma.

Poslední dějství letošního ročníku rally Nový Zéland se proměnilo v exhibici nového Mistra Světa Marcuse Grönholma. Vyhrál všech osm zbývajících RZ a předčasně si dojel pro titul MS 2002. (Do konce letošího ročníku zbývá odjet Australskou rally a Anglickou rally). Titul si zajistil v seriálu MS značek i Peugeot.

Závěr třetí etapy Rally Nový Zéland byl dramatický. Časové odstupy dávali možnost ještě soupeřit některým jezdcům o lepší umístění. První, celkově 19. RZ vyhrál M. Grönholm, před H. Rövanperou (+2,1), třetí byl P. Solberg, čtvrtý v pohodě jedoucí T. Makinen, který měl slušný náskok před C. Sainzem (+0"48'0) a poměrně velkou ztrátu na P: Solberga (+1"05'3). Pořadí na dalších místech se téměř neměnilo a ztráta v jednotlivých úsecích buď narůstal, nebo se snižovala podle toho, jak se komu dařilo v jednotlivých RZ. Dramatizovat se začal závěr soutěže od 24. RZ, když H. Rovanperä měl technické potíže s hydraulikou a byl nucen zpomalit, jeho náskok se snížil na necelou minutu. Štěstí měl M. Grönholm, který po smyku jel na hraně příkopu ale podařilo se mu situaci ustát. Problémy měl také C. Sainz, který vylétl z trati, poškodil podvozek a ztratil necelých pětadvacet vteřin v soutěži však pokračoval dál. V následující předposlední 25. RZ nadále zpomaloval H. Rovanperä, ale největším smolařem této RZ byl P. Solberg. Musel odstoupit z průběžné třetí pozice pro poruchu motoru. Smůla to byla i pro tým Škoda, protože odpadnutí P. Solberga umožnilo posun startovního pole o jednu pozici dopředu a to znamenalo pro tým Hyundai drahocenné tři body, když bodoval J. Kankkunen se ztrátou (+07"10,2) na vítěze na pátém místě a F. Loix (+07"52,2) na šestém místě. Na druhou stranu je potřeba vyzdvihnout zkušenosti týmu Hyundai s touto soutěží. Sedmý dojel G. Panizzi (08"24'4) na polotovárním Peugeotu a dokázal že je všestranný jezdec. Osmý dokončil T. Gardemeister (08"56'1), který tak zůstal o jedno místo za bodovanou opozicí. Zpětně je třeba poznamenat, že osmé místo je spíše úspěchem, protože vozy Škoda tu startovali po dlouhé době. Devátý skončil F. Delecour (+10"43'6) a jedenáctý A. Schwarz (11"34'8), kterému se tu vůbec nedařilo. Rok předčasných titulů letos potvrdil i šampionát MS Rally

32. ROČNÍK PROPERCIA RALLY OF NEW ZEALAND

Konečné pořadí jezdců

1. Marcus GrönholmPeugeot 206 WRC10 bodůPrůměrná rychlost 104,0 km/h
2. Harri RovanperäPeugeot 206 WRC6 bodů+ 03'47"6
3. Tommi MäkinenSubaru Impreza WRC4 body+ 04'26"3
4. Carlos SainzFord Focus WRC3 body+ 05'48"9
5. Juha KankkunenHyundai Accent WRC2 body+ 07'10"2
6. Freddy LoixHyundai Accent WRC1 bod+ 07'52"5

32. ROČNÍK PROPERCIA RALLY OF NEW ZEALAND

Konečné pořadí týmů

1. Peugeot16 bodů(1+2. místo)
2. Subaru4 body(3. místo)
3. Ford3 body(4. místo)
4. Subaru3 body(5+6. místo)

Plakáty z Rally New Zealand naleznete zde >>>
Spolupracujeme s TipCars.com
Francouzi nechají Němce v Opelu dál pracovat, slíbilo odborům PSA Francouzi nechají Němce v Opelu dál pracovat, slíbilo odborům PSA

Francouzská automobilka PSA Group uvedla, že v případě…

Verizon dá za byznys Yahoo méně, za únik dat vyjednal slevu 350 milionů dolarů Verizon dá za byznys Yahoo méně, za únik dat vyjednal slevu 350 milionů dolarů

Americký telekomunikační operátor Verizon Communications…

Praha vybírá řešení pro novou radnici, ve hře jsou tři scénáře Praha vybírá řešení pro novou radnici, ve hře jsou tři scénáře

Praha si nechá vypracovat analýzu ekonomicky a provozně…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

 






 
Populární SUV? Honda si myslí, že tahle móda brzo skončí

Populární SUV? Honda si myslí, že tahle móda brzo skončí

Dnes 13:53

Jen letos se představí mraky SUV, za všechny jmenujme Lamborghini Urus, Volkswagen T-Roc nebo Volvo XC40. Nebude jich však za chvíli přespříliš?




Blesk.cz

Nedešifroval svůj disk, a tak skončil ve vězení. Už tam sedí 16 měsíců a pořád nechce sdělit heslo

Nedešifroval svůj disk, a tak skončil ve vězení. Už…

Před pěti lety jsme na Živě.cz psali o jisté Ramoně Fricosuové, která odmítla sdělit soudu heslo ke svým pevným…

Brutální útok na herečku z Ordinace: Jak jsem ji chytil pod krkem, neřvala, líčil u soudu agresor

Brutální útok na herečku z Ordinace: Jak jsem ji…

Život herečky Veroniky Zelníčkové (23), známé ze seriálů Ordinace v růžové zahradě, Gympl nebo Cesty domů, loni…

 

iSport.cz

Nová liga řeší úpravy. Kluby spekulovaly, že je výhodnější být sedmý než šestý

Nová liga řeší úpravy. Kluby spekulovaly, že je…

Grémium Ligové fotbalové asociace zatím nehlasovalo o plánované změně herního systému první ligy. Řeší se ještě…

Ruiny půl roku po olympiádě! Bazén bez vody, na Maracaná je oraniště

Ruiny půl roku po olympiádě! Bazén bez vody, na…

Že jim není hanba! Brazílii trápí chudoba, ale na zbytečné vyhazování se prostředky vždycky najdou. Vláda na…

 

Reflex.cz

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových protiatomových krytech

Nukleární domov: Pekingská chudina žije v Maových…

V 60. a 70. letech se v Číně začaly hromadně stavět bunkry schopné odolat jaderné hrozbě. Mao Ce-tung byl…

Titanic v barvě: Jak ve skutečnosti vypadala nejslavnější loď v historii lidstva?

Titanic v barvě: Jak ve skutečnosti vypadala…

Ve své době se jednalo o největší osobní parník na světě. Měl brázdit vody mezi Evropou a Severní Amerikou a…

 
 
reklama