Mercedes-Benz F400 Carving - Pojďte si zalyžovat

Mercedes-Benz F400 Carving - Pojďte si zalyžovat

 
 
1.1. 2002

Stuttgartská automobilka pojmenovala svou tokijskou studii Carving asi proto, že se s ní jezdí "po hraně", stejně jako na lyžích. V zatáčkách se totiž tomuto mercedesu naklánějí vnější kola.

I kdyby byl koncept Mercedes-Benz F-400 Carving pouhým stylistickým cvičením, u kterého jde především o vzhled, vzbudil by jistě úplně stejnou pozornost jako nyní, přestože je nabitý revolučními technologiemi, zejména pak elektrickým systémem naklápění vnějších kol při průjezdu zatáčkou. Určitě s námi totiž budete souhlasit, že je opravdu krásný. Příď s výrazným "nosem" ve stylu formule 1 působí agresivně, zvláště když je zkombinována s blatníky, které zakrývají pouze horní část kola. V nich jsou také integrovány bixenonové světlomety, které jsou při průjezdu zatáčkou schopny natáčet kužel světla tak, aby do ní bylo lépe vidět.

Ještě dynamičtěji však působí profil vozu, kde jsou klasické prvky roadsterů - dlouhá příď a krátká záď důkladně opepřeny muskulaturou doširoka rozmáchnutých blatníků. To sice působí dravě a efektně, musíme však sáhnout designérům do svědomí - celé se to totiž nápadně podobá studiím HCD I a Euro I automobilky Hyundai. Na vzhledu také studii přidají pětipaprsková litá kola, která se na svět dívají velikostí devatenáct palců, zevnitř však má ráfek průměr pouze sedmnáct palců, a je tedy kónický. Nese proto také speciální pláště, které pro stuttgartskou automobilku vyvinul pneumatikářský koncern Pirelli. Ptáte se, proč ne Michelin, který si stáj McLaren-Mercedes zvolila pro letošek jako dodavatele obutí pro své monoposty, nebo Bridgestone, s nímž jezdil tento tým vloni? Japonský výrobce se na podobných vývojových aktivitách příliš nepodílí a smlouva s Michelinem je poměrně mladá, zatímco na studii Carving už se nejspíš nějaký ten měsíc či rok pracuje. A firma Pirelli je známa tím, že si v podobných experimentech libuje.

Ale zpět k pneumatikám - ty jsou pochopitelně taktéž asymetrického tvaru - při šířce 255 má vnější strana výšku 35 (ráfek 19"), vnitřní pak 45 (ráfek 17"). Na obou stranách je ale navíc použita také rozdílná směs - na vnějšku je tvrdší (pro jízdu v přímém směru), zatímco na vnitřní, která pracuje pouze v zatáčkách (kterých je přece jenom méně než rovných úseků) byla použita směs měkčí, která má lepší přilnavost k vozovce.

Záď carvingu si se zbytkem uhlíkové karoserie co do agresivity v ničem nezadá a také zde se všechno točí kolem mohutných lemů blatníků, výrazným prvkem však jsou též robustní oblouky za sedadly a rozměrný difuzor.

Kabina vozu je taková, jakou bychom v carvingu chtěli mít - stroze sportovní a futuristická zároveň. Zvláštním prvkem je středový tunel kruhového průřezu, ale zaujme i umístění madla ruční brzdy. Sportovní ambice podtrhují čtyřbodové bezpečnostní pásy v červené barvě.

Motor carvingu, umístěný vpředu podélně, pochází stejně jako šestistupňová samočinná převodovka Sequentronic se sekvenčním řazením ze sériové produkce Mercedes-Benzu. Jde o vidlicový šestiválec 3,2 l, ovšem s poněkud skromným výkonem 160 kW, který si však vynahrazuje točivým momentem 310 N. m. S touto pohonnou jednotkou zvládne Carving zrychlení z klidu na 100 km/h za nijak oslnivých 6,9 s a je schopen jet rychlostí 241 km/h. Poháněna jsou samo sebou zadní kola.

Hlavním trumfem konceptu je ale již v úvodu tohoto článku zmíněný systém naklápění vnějších kol při průjezdu zatáčkou. Ten má na starosti elektronický systém ATC (Active Tilt Control), který v závislosti na rychlosti vozu a natočení volantu určí velikost úhlu naklopení, a to v rozmezí 0-20 stupňů od svislé osy. Automobil tak zvládá až o 30 % větší boční síly, což umožňuje projíždět zatáčky právě o tolik rychleji - v okamžiku, kdy by kvůli moc vysoké rychlosti u klasického vozu došlo k nedotáčivému či přetáčivému smyku, bude tedy Carving stále v naprosté pohodě.

Čím větší je odklon kola, tím menší plocha běhounu je v kontaktu s vozovkou, a tím menší též přilnavost. Právě proto byly zkonstruovány již zmíněná speciální litá kola a pneumatiky, což by mělo tento handicap eliminovat.

Když už je řeč o špičkové technice carvingu, sluší se zmínit také lehké keramické brzdy, spojení výbojek, umístěných v motorovém prostoru s reflektorem optickým vláknem, nebo karoserie z uhlíkového kompozitu. Ta totiž celá váží pouhých 100 kilogramů.

Těžko se dočkáme sériové výroby tohoto designérského i technického skvostu, můžeme si ale být jisti, že pokud se lahůdky použité v Mercedes-Benzu F400 Carving osvědčí, budou za nějaký ten rok běžně dostupné v sériových automobilech s trojcípou hvězdou ve znaku, a jistě nejen u nich.



EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu

Unie ochrání jen firmy, které nemají podstatný byznys…

Mnuchin: Obchodní válka mezi USA a Čínou se odkládá Mnuchin: Obchodní válka mezi USA a Čínou se odkládá

Spojené státy a Čína se dohodly, že prozatím nenaplní své…

Když řepka zaplaví velké plochy, škodí přírodě, říká odborník Když řepka zaplaví velké plochy, škodí přírodě, říká odborník

Lány oseté žlutě kvetoucí rostlinou budí v Česku kritiku…

 
 

Tapety

Mercedes-Benz F 400 Carving Mercedes-Benz F 400 Carving
Mercedes-Benz F 400 Carving Mercedes-Benz F 400 Carving
Mercedes-Benz F 400 Carving Mercedes-Benz F 400 Carving
Mercedes-Benz F 400 Carving Mercedes-Benz F 400 Carving
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Dnes 17:55

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod palbou kritiky kvůli bezpečnosti

Zřícené letadlo na Kubě: Aerolinky byly léta pod…

Mexická letecká společnost, jejíž letoun se zřítil v pátek u kubánské metropole Havany, čelila v posledních…

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Vévodkyně Meghan očima Františky: Nastolila nový řád!

Američanka Meghan Markle, nyní již manželka britského prince Harryho a vévodkyně ze Sussexu, dala světu na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Český tým na MS v hokeji 2018 skončil ve čtvrtfinále, když šel ze třetího místa ve skupině A na tým USA, druhý…

Fenerbahce s Veselým titul neobhájilo, Euroligu ovládl Real Madrid

Fenerbahce s Veselým titul neobhájilo, Euroligu…

Basketbalistům Fenerbahce Istanbul s českým pivotem Janem Veselým těsně unikla obhajoba titulu v Evropské lize,…

 

Reflex.cz

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít při cestování po Evropě

Profesionálové radí, co byste si neměli nechat ujít…

Pokud přemýšlíte, kam se vypravit na výlet a nechcete opouštět Evropu, zkuste se inspirovat nápady…