Mercedes-Benz F400 Carving - Pojďte si zalyžovat

Mercedes-Benz F400 Carving - Pojďte si zalyžovat

 
 

Stuttgartská automobilka pojmenovala svou tokijskou studii Carving asi proto, že se s ní jezdí "po hraně", stejně jako na lyžích. V zatáčkách se totiž tomuto mercedesu naklánějí vnější kola.

I kdyby byl koncept Mercedes-Benz F-400 Carving pouhým stylistickým cvičením, u kterého jde především o vzhled, vzbudil by jistě úplně stejnou pozornost jako nyní, přestože je nabitý revolučními technologiemi, zejména pak elektrickým systémem naklápění vnějších kol při průjezdu zatáčkou. Určitě s námi totiž budete souhlasit, že je opravdu krásný. Příď s výrazným "nosem" ve stylu formule 1 působí agresivně, zvláště když je zkombinována s blatníky, které zakrývají pouze horní část kola. V nich jsou také integrovány bixenonové světlomety, které jsou při průjezdu zatáčkou schopny natáčet kužel světla tak, aby do ní bylo lépe vidět.

Ještě dynamičtěji však působí profil vozu, kde jsou klasické prvky roadsterů - dlouhá příď a krátká záď důkladně opepřeny muskulaturou doširoka rozmáchnutých blatníků. To sice působí dravě a efektně, musíme však sáhnout designérům do svědomí - celé se to totiž nápadně podobá studiím HCD I a Euro I automobilky Hyundai. Na vzhledu také studii přidají pětipaprsková litá kola, která se na svět dívají velikostí devatenáct palců, zevnitř však má ráfek průměr pouze sedmnáct palců, a je tedy kónický. Nese proto také speciální pláště, které pro stuttgartskou automobilku vyvinul pneumatikářský koncern Pirelli. Ptáte se, proč ne Michelin, který si stáj McLaren-Mercedes zvolila pro letošek jako dodavatele obutí pro své monoposty, nebo Bridgestone, s nímž jezdil tento tým vloni? Japonský výrobce se na podobných vývojových aktivitách příliš nepodílí a smlouva s Michelinem je poměrně mladá, zatímco na studii Carving už se nejspíš nějaký ten měsíc či rok pracuje. A firma Pirelli je známa tím, že si v podobných experimentech libuje.

Ale zpět k pneumatikám - ty jsou pochopitelně taktéž asymetrického tvaru - při šířce 255 má vnější strana výšku 35 (ráfek 19"), vnitřní pak 45 (ráfek 17"). Na obou stranách je ale navíc použita také rozdílná směs - na vnějšku je tvrdší (pro jízdu v přímém směru), zatímco na vnitřní, která pracuje pouze v zatáčkách (kterých je přece jenom méně než rovných úseků) byla použita směs měkčí, která má lepší přilnavost k vozovce.

Záď carvingu si se zbytkem uhlíkové karoserie co do agresivity v ničem nezadá a také zde se všechno točí kolem mohutných lemů blatníků, výrazným prvkem však jsou též robustní oblouky za sedadly a rozměrný difuzor.

Kabina vozu je taková, jakou bychom v carvingu chtěli mít - stroze sportovní a futuristická zároveň. Zvláštním prvkem je středový tunel kruhového průřezu, ale zaujme i umístění madla ruční brzdy. Sportovní ambice podtrhují čtyřbodové bezpečnostní pásy v červené barvě.

Motor carvingu, umístěný vpředu podélně, pochází stejně jako šestistupňová samočinná převodovka Sequentronic se sekvenčním řazením ze sériové produkce Mercedes-Benzu. Jde o vidlicový šestiválec 3,2 l, ovšem s poněkud skromným výkonem 160 kW, který si však vynahrazuje točivým momentem 310 N. m. S touto pohonnou jednotkou zvládne Carving zrychlení z klidu na 100 km/h za nijak oslnivých 6,9 s a je schopen jet rychlostí 241 km/h. Poháněna jsou samo sebou zadní kola.

Hlavním trumfem konceptu je ale již v úvodu tohoto článku zmíněný systém naklápění vnějších kol při průjezdu zatáčkou. Ten má na starosti elektronický systém ATC (Active Tilt Control), který v závislosti na rychlosti vozu a natočení volantu určí velikost úhlu naklopení, a to v rozmezí 0-20 stupňů od svislé osy. Automobil tak zvládá až o 30 % větší boční síly, což umožňuje projíždět zatáčky právě o tolik rychleji - v okamžiku, kdy by kvůli moc vysoké rychlosti u klasického vozu došlo k nedotáčivému či přetáčivému smyku, bude tedy Carving stále v naprosté pohodě.

Čím větší je odklon kola, tím menší plocha běhounu je v kontaktu s vozovkou, a tím menší též přilnavost. Právě proto byly zkonstruovány již zmíněná speciální litá kola a pneumatiky, což by mělo tento handicap eliminovat.

Když už je řeč o špičkové technice carvingu, sluší se zmínit také lehké keramické brzdy, spojení výbojek, umístěných v motorovém prostoru s reflektorem optickým vláknem, nebo karoserie z uhlíkového kompozitu. Ta totiž celá váží pouhých 100 kilogramů.

Těžko se dočkáme sériové výroby tohoto designérského i technického skvostu, můžeme si ale být jisti, že pokud se lahůdky použité v Mercedes-Benzu F400 Carving osvědčí, budou za nějaký ten rok běžně dostupné v sériových automobilech s trojcípou hvězdou ve znaku, a jistě nejen u nich.



 

Tapety

Mercedes-Benz F 400 Carving Mercedes-Benz F 400 Carving
Mercedes-Benz F 400 Carving Mercedes-Benz F 400 Carving
Mercedes-Benz F 400 Carving Mercedes-Benz F 400 Carving
Mercedes-Benz F 400 Carving Mercedes-Benz F 400 Carving
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku, zřejmě kvůli sporům členů

Severočeši nečekaně vypadli z voleb na Ústecku,…

Hnutí Severočeši.cz nebude kandidovat v letošních krajských volbách v Ústeckém kraji. Zmocněnkyně hnutí na…

Matka od rodiny zmizela před třemi měsíci z domova: Bála se, že ji pošlu na léčení, tvrdí přítel

Matka od rodiny zmizela před třemi měsíci z domova:…

Tereza Vodičková (30) zmizela už v půlce června. Nikdo neví, kam šla, ani proč – všechno jsou jen dohady. Jedno…

 

iSport.cz

Skandál v Anglii má další oběť. V podezření je i kouč QPR Hasselbaink

Skandál v Anglii má další oběť. V podezření je i…

Skandál s tajnými nahrávkami stál v anglickém fotbale místo dalšího trenéra. Po kouči anglické reprezentace Samu…

Sport Magazín: Dva dny a mohlo být pozdě, říká Poborský o vážné nemoci

Sport Magazín: Dva dny a mohlo být pozdě, říká…

Přesně před dvaceti lety zatřásl zvyklostmi v českém fotbale. Karel Poborský, hvězda EURO 1996, přestoupil ze…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…